„GET OVER IT.” w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika

magazynszum.pl 1 tydzień temu

Inkluzywność, czyli otwartość, to strategia przeciwstawiająca się tworzeniu zamkniętych grup społecznych, których istnienie jest przejawem dyskryminacji osób ze względu na ich pochodzenie, tożsamość płciową, orientację seksualną czy kolor skóry. Perspektywa inkluzywna uwzględnia, szanuje i akceptuje różnorodność. To gotowość na zmiany i chęć ich zrozumienia, a także uczenia się.

Na wystawie GET OVER IT przyglądamy się inkluzywności queerowej, która już dawno znalazła swój wyraz w sztukach wizualnych. Wraz z osobami artystycznymi podejmujemy takie zagadnienia jak niebinarność, transpłciowość i język włączający. Prezentowane dzieła, uzupełnione o kampanie społeczne zaproszonych do współpracy organizacji, składają się na tęczowy przewodnik po społecznościach mniejszościowych. Wydarzenie wpisuje się w obchody Miesiąca Dumy, zapraszając do wspólnej afirmacji bogactwa queerowej kultury i życia w zgodzie ze sobą.

CSW Kronika, wystawa Get over it, My, rodzice dzieci trans, fragment kampanii społecznej
CSW Kronika, wystawa Get over it, na pierwszym planie_ Sebulec, Duszka, na drugim planie_ Ada Adu Rączka, Chciałośmy, wydruki cyfrowe na papierze
CSW Kronika, wystawa Get over it
od lewej: Małgorzata Mycek, “Na ruinach patriarchatu zbudujemy nowy świat”, 2022, Oliwer Okręglicki, “Self-made man”, 2023, wystawa “Get Over It” w CSW Kronika, kurator: Paweł Wątroba, fot. Iwona Sobczyk
Małgorzata Mycek, “Na ruinach patriarchatu zbudujemy nowy świat”, 2022, wystawa “Get Over It” w CSW Kronika, kurator: Paweł Wątroba, fot. Iwona Sobczyk
Niko Płaczek, “Niebinarki”, 2023, wystawa “Get Over It” w CSW Kronika, kurator: Paweł Wątroba, fot. Iwona Sobczyk

Według rankingu „Rainbow Map” przygotowywanego przez ILGA Europe, Polska po raz piąty z rzędu jest najbardziej homofobicznym i transfobicznym krajem Unii Europejskiej (42 pozycja na 49 miejsc). Mimo tak niechlubnego wyniku, nasza sztuka queerowa ma się coraz lepiej, a wybrane do wystawy prace odnoszą się do doświadczenia odmienności w sposób afirmatywny i optymistyczny.

Oliwer Okręglicki, “Self-made man”, 2023, “Potwór. Opowieść o transpłciowości w Polsce”, 2023/2024, wystawa “Get Over It” w CSW Kronika, kurator: Paweł Wątroba, fot. Iwona Sobczyk
Oliwer Okręglicki, “Potwór. Opowieść o transpłciowości w Polsce”, 2023/2024, wystawa “Get Over It” w CSW Kronika, kurator: Paweł Wątroba, fot. Iwona Sobczyk
Oliwer Okręglicki, “T4T”, 2024, “Pora karmienia”, 2024, wystawa “Get Over It” w CSW Kronika, kurator: Paweł Wątroba, fot. Iwona Sobczyk
Oliwer Okręglicki, “Potwór. Opowieść o transpłciowości w Polsce”, 2023/2024, wystawa “Get Over It” w CSW Kronika, kurator: Paweł Wątroba, fot. Iwona Sobczyk
Ada Adu Rączka, Chciałośmy, 2024, wystawa “Get Over It” w CSW Kronika, kurator: Paweł Wątroba, fot. Iwona Sobczyk
Sebulec, Duszka, 2021, wystawa “Get Over It” w CSW Kronika, fot. Marcin Wysocki

Zagadnienia transpłciowości i tranzycji w swojej twórczości porusza Oliwer Okręglicki. Jego narracja prowadzi nas od skojarzenia z „potwornością”, poprzez realia korekty płci w Polsce i czułe „zszywanie” siebie na nowo. Z perspektywy rodzicielskiej o transpłciowości opowiedzą osoby zaproszone do kampanii społecznej „My, rodzice dzieci trans” zrealizowanej przez Fundacje Trans-Fuzja, My, Rodzice i Równik praw. Niebinarne odmiany językowe pojawią się za sprawą poezji z tomiku „Chciałośmy” Adu Rączki, Małgorzata Mycek zaprezentuje utopijną wizję budowania nowego świata na ruinach patriarchatu, a Niko Płaczek podzieli się swoim wideo manifestem „Niebinarki”. Istotą opiekuńczą całego wydarzenia będzie natomiast „Duszka” Sebulca, której wizerunek ma być współczesną reprezentacją wszystkich osób nienormatywnych, pomijanych w kulturze popularnej. Rzeźba w pozie otwartości zapraszać będzie do interakcji i wtulania się w jej różowe futro. Wystawie towarzyszyć będą materiały edukacyjne polskich organizacji LGBTQ+.

Idź do oryginalnego materiału