Wracajac do początków. Uczyła się sztuki kuratorowania chodząc na wystawy, początkowo z Jackiem (swoim chłopakiem), do Galerii Wschodniej, Manhattan, także oczywiście w Muzeum Sztuki w Łodzi. Była w radzie programowej festiwalu Interphoto w Białymstoku gdzie realizowała swe pomysły, m.in.: Andrija Bojarova (2015), Jiříego Šiguta (2019). Jego ekspozycję chciała także zorganizować w galerii FF, ale wybuchała pandemia i plany zostały odwołane. Podobnie nie można było, poza wernisażem, zwiedzić ekspozycji Jacentego Dędka Portret prowincji.
Później, chyba pod koniec 2021 r., w wyniku konkursu galerię w czasie pandemii przejęła Monika Nowakowska - historyczka sztuki, nie intersująca się wcześniej fotografią, a głównie malarstwem polskim XIX i XX w. Ale były to wystawy nie mające nic wspólnego z programem Magdy i będące na bardzo problematycznym poziomie, pisząc najbardziej delikatnie. Potem galerię objęła inna osoba, pokazując wystawy, np. o kolei (tak, tej szynowej), ale szkoda miejsca pisać o tym, ponieważ był to upadek i brak podstawowego zrozumienia dla fotografii.
Historia galerii FF kończy się w 2021 r., na wystawie, a adekwatne na pierwszej części monografii
Bogdana Konopki. Od kilku lat mamy do czynienia z zupełnie innym programem wystawienniczym,
tym fotograficznym FF, prezentującym „amatorską” fotografię z jednej z
niepublicznych szkół w Łodzi, ale szkoda czasu w analizowanie tych
paraartystycznych zjawisk. Powróćmy do programu wystaw Magdy.
Długo można wymieniać udane wystawy i konsekwentne propagowanie określonych postaw, często znanych i uznanych (Andrzej J. Lech, Bogdan Konopka, Zygmunt Rytka, Aleksandra Mąńczak), czasami niedocenianych (Wiesław Barszczak, Tomasz Sobieraj, Andrij Bojarov, Krzysztof Wojciechowski Borys Makary, Paweł Maciak), albo będących nowym otwarciem (Krzysztof Ślachciak, Piotr Zbierski, Marcella Paniak).
Wszystkie wystawy w galerii FF zawsze były świetnie przygotowane. Wydawano
katalog, potem coraz częściej folder, ponieważ ograniczano fundusze już około 2016
r., a może i wcześniej . Tłumaczeniem tekstów zajmował wybitny tłumacz Maciej
Świerkocki. Teksty pisali znani krytycy i artyści (Lech Lechowicz, Ryszard W. Kluszczyński,
Grzegorz Przyborek, także ja, ponieważ z galerią współpracowałem od wystawy Zmiana
warty (1991)
– Magdą i słuchaliśmy, wieszając ekspozycję Zmiana warty z
kasety magnetofonowej zespołu Big Cyc, co … nie podobało się Krzyśkowi
Cichoszowi; wolał klasyczny jazz. Ale Krzysztof cenił zaangażowanie i profesjonalizm
Magdy i zawsze mógł na nią liczyć.
Bardzo ważna była np.
problemowa ekspozycja.
[Magda ceniła bardzo wielu artystów. Oni także doceniali jej profesjonalizm i zaangażowanie. Pamiętam sytuację sprzed kilku lat, kiedy do Imaginarium w deszcz i śnieg przyjechał Konrad Kuzyszyn, artysta intermedialny, od samego początku lat 90. propagowany przez galerię FF, aby zobaczyć wystawę K. Cichosza i spotkać Magdę.]
Kontynuując idee i pomysły K Cichosza Magda bardzo ściśle współpracowała z łódzkim Fotofestiwalem. Kilka razy pisałem w swych recenzjach na łamach m.in. „Formatu”,( z którym z krótkimi przerwami współpracowałem do 2021 r.), iż wystawy w galeriach ŁDK były najciekawsze w ramach kolejnych edycji Fototofestiwalu.
Magda, a wcześniej K. Cichosz organizując wystawy, sympozja byli otwarci na dyskusje, spotkania. Taka postaw jest pełna uznania. I jeszcze jedno na koniec. Magda nigdy nie myślała źle o artystach i ich fotografiach. Trudno to opisać, ale zawsze starała się podejść w pozytywny sposób do oglądanych prac, choćby jeżeli nie zgadzała się na wystawę.
Magdę znałem od 1989 r.,
kiedy zaczęła pracować w ŁDK w galerii FF najpierw jako asystentka, a od 2011
kuratorka galerii FF, a potem kilku innych galerii: Imaginarium, ale także
innych przestrzeni wystawienniczych w ŁDK (np. galeria Kawiarnia, galerie na II i III piętrze),
które zostały w 2021 r. zastąpione przez „dobrą zmianę”, Magda przeszła na długie
zwolnienie lekarskie z związku z chorobą, ale o całej aferze z galerią FF w
czasie spotkania (wraz z K. Cichoszem) na Fotofestiwalu w Łodzi w czerwcu 2023
r. Później w wyniku konkursu galerie przejęła Monika Nowakowska - historyczka
sztuki, nie intersująca się wczesnej fotografią, a głownie malarstwem polskim
XIX i XX w. Ale były to wystawy nie mające nic wspólnego z programem Magdy i będące
na bardzo problematycznym poziomie, pisząc najbardziej delikatnie. Potem galerię objęła inna osoba, pokazując wystawy o
kolei (tak, tej szynowej), ale szkoda miejsca pisać o tym upadku i braku zrozumienia
dla sztuki, kultury.
Co wyróżniało Magdę jako kuratorkę? Z jednej strony otwartość na różne propozycje, także osób młodych, często związanych ze Szkołą Filmową, rzadziej z łódzką ASP. Długo można wymieniać udane wystawy i konsekwentne propagowanie określonych postaw, czasami znanych (Wojciech Prażmowski, Paweł Żak, Andrzej J. Lech, Bogdan Konopka, Zygmunt Rytka, Aleksandra Mąńczak, Ryszard Czernow), czasami niedocenianych (Wiesław Barszczak, Tomasz Sobieraj, Andrij Bojarov, Krzysztof Wojciechowski, Borys Makary, Paweł Maciak), albo będących nowym otwarciem (Grzegorz Jarmocewicz, Krzysztof Ślachciak, Piotr Zbierski, Marcella Paniak).
Wszystkie wystawy w galerii FF zawsze były świetnie przygotowane. Wydawano
katalog, potem coraz częściej folder, ponieważ ograniczano fundusze ok. 2016
r., a może i wcześniej . Tłumaczeniem tekstów zajmował wybitny tłumacz Maciej
Świerkocki. Teksty pisali znani krytycy i artyści (m.in.: Lech Lechowicz, Ryszard W. Kluszczyński,
Grzegorz Przyborek, także ja, ponieważ z galerią współpracowałem od wystawy Zmiana
warty. Wówczas z Magdą i słuchaliśmy, wieszając tę ekspozycję, z
kasety magnetofonowej zespołu Big Cyc, co … nie podobało się Krzyśkowi
Cichoszowi; wolał klasyczny jazz. Ale Krzysztof cenił zaangażowanie i profesjonalizm
Magdy i zawsze mógł na nią liczyć. Dlatego objęła po nim schedę w galerii FF, ponieważ on, zaangażował się w działalność dydaktyczną w Szkole Filmowej, a i zdrowiem, niestety, zaczęły się większe problemy.
Bardzo ważna była np.
problemowa ekspozycja.
Kontynuując idee i pomysły K Cichosza Magda bardzo ściśle współpracowała z łódzkim Fotofestiwalem. Kilka razy pisałem w swych recenzjach na łamach m.in. „Formatu”, z którym z krótkimi przerwami współpracowałem do 2021 r., iż wystawy w galeriach ŁDK w czasie Fotofestiwalu były najciekawsze, aby przypomnieć np. wystawy: Vladimira Birgusa, Andrzeja J. Lecha, Igora Olesia, Huberta Humki, Łodzi Kaliskiej. Pamiętam też inne bardzo interesujące propozycje: Tomasza Michałowskiego, Joanny Chudy, Karoliny Jonderko, Lucjana Demidowskiego, Keymo, Marcina Sudzińskiego. Ale zdarzyły się też ekspozycje nieudane, choć nie będę ich wymieniał. takie jest ryzyko krytyków i kuratorów.
Jak
podsumować wiele wernisaży, picie wina, liczne dyskusje, o które coraz trudniej,
ponieważ nie ma z kim dyskutować albo są one niemile widziane. Nowa generacja kuratorów na polu fotografii czy macherów od
przejmowania i udostępniania dorobku artystycznego nie jest skłonna do otwartej
dyskusji o polskiej czy zagranicznej fotografii. Rzadko organizuje się sympozja (Muzeum w Gliwicach) i panele, do których zaprasza się "wygodnych" krytyków, takich którzy nie postawiają trudnych pytań czy krytycznie ocenią. I tym różnią się pluralistyczne w dyskusji czasy modernizmu lat
80-90, od postmodernistycznych i skomercjalizowanych w dystrybucji wiedzy lat
10 czy 20. XXI w., aby przypomnieć np. sympozjum o twórczości Rydet z MSN w
Warszawie w 2016 r., na które A. Różycki musiał się „wprosić”, a wielu badaczy jak np. Lech Lechowicz czy Adam Sobota nie byli zaproszeni, choć bardzo dobrze znają jej twórczość..
Magda,
a wcześniej K. Cichosz organizując wystawy,
sympozja zawsze byli otwarci na dyskusje, spotkania, propagując np. Witolda Kanickiego czy innych młodszych krytyków sztuki. Taka postaw jest pełna
uznania. I jeszcze jedno na koniec. Magda nigdy nie myślała źle o artystach i ich
fotografiach. Trudno to krótko opisać i scharakteryzować, ale zawsze starała się podejść w pozytywny
sposób do oglądanych prac, choćby jeżeli nie zgadzała się na wystawę.
Magda zostanie w mojej pamięci, jako jedna z najbardziej wartościowych osób, jakie spotkałem w swym życiu. Zawsze będę o niej pamiętał i dobrze ją wspominał.
2021 rok
335.
334. Borys Makary - NxN
333. Paweł Maciak - Vanitas.
Strefa szarości
2020 rok
332. Jacenty Dędek - Portret
prowincji
331. Dyplomy 2020 PWSFTviT
Ewa Skłodowska, Magda
Paszko, Żaneta Kukowska, Sara Morawska, Monika Łuczak
330. Ryszard Czernow - Obraz w
kamieniu
2019 rok
329. Janusz Tylman - Pod
stopami
328. Magdalena Czyżewska - Teoria.
(Mam nadmiar obrazów o myśleniu)
327. Łódź Kaliska Festiwal - NEW POP
326. Things
& thoughts
325. Tomek Albin, Jagodystudio -
324. Marcin Szpak -
2018 rok
323.
Fotografia początku XX wieku
we Lwowie oraz jej polscy i ukraińscy kontynuatorzy w XX i XXI wieku
322. Krzysztof Ślachciak - Stan
Delta
321. Hubert Humka - death landscape
320. Leica Oskar Barnack Award
319. Mateusz Kowalik - still far
away from paradise
318. Dyplomy 2016 - Akademia
Fotografii i Przedsiębiorczości w Białymstoku
317. Tomasz Michałowski - Pejzaż
wewnętrzny
316. Jacek Kołodziejski - Freckle/s
315. Krzysztof Wojciechowski - O
mnogości rzeczy
2017 rok
315. Natalia Szemnis - Imaginarium
314. Paweł Maciak - Fotografia
postkonsumpcyjma
313. EP1
Przegląd
twórczości studentów Katedry Fotografii PWSPTviT w ŁodziAlicja Bloch, Justyna Chrobot, Karolina Gac Okrzesik, Adrian Gachewicz,
Karolina Golis,Weronika Jędrzejczak, Xue Jiang, Magdalena Kieroń, Natalia Łączyńska, Sara
Morawska,Julia Ożańska, Aleksandra Pawłowska, Olek Piekarz, Alex Raczyński, Flawia Flav
Samosionek,Weronika Sieradzka, Kuba Szkudlarek, Kamila Winnicka, Karolina Wojtas
Organizator: prof. Janusz Maria Tylman
312.
Pszemek Dzienis -
311. CYBER_LAG - III
Pracownia Fotografii UA Poznań
310. Joanna Chudy - W bieli,
niebieski, czerwony
309. Ci.CLO - unity and division
308. Agata Szuba - Katalog
czynności uroczystych
307.Piotr Zbierski - Push
the Sky Away
306. Marek Domański - United
State of Insecurity
305. Piękne
śmieci
wystawa prac studentów Pracowni
Fotografii Inscenizowanej
Wydziału Sztuki Multimediów ASP
Warszawa
304. Marcela Paniak - 1001
Światów
2016 rok
303. Maciej Bohdanowicz - Ćwiczenia
z widzenia
302. Bogdan Girbowan - 10/1
301. Ryszard Czernow - Martwe z
natury
300. Wyświetlanie
299. Enter[PHOTO]tainment
298. Artur Urbański - Koniec
miasta
297. Jacek Fota - Number 46
296. Dyplomy 2015 - Akademia
Fotografii i Przedsiębiorczości w Białymstoku
295. Leszek Krutulski - Pierwsze
półportret
294. Paweł Fabjański - wPunkt
293. Grzegorz Jarmocewicz - Każda
miniona chwila. Fotografia jako pamięć
2015 rok
292. Artur Chrzanowski - Większa
połowa
291. ALBOM.PL
290. Noema Anita Lipiec - A Stars is
Born
289. Karolina Jonderko - Zaginieni
288. Tomasz Lazar - Dzieci Syberii
287. Krzysztof Racoń - Rura
286. BZ WBK Press Foto 2015
285. Mariusz Sołtysik - Z tyły
głowy
284. Layers: Andrzej P. Bator,
Piotr Komorowski, Czesław Chwiszczuk, Rafał Warzecha
283. Tomasz Ferenc - American
Landscape
282. Aspekty widzenia
Ewa Martyniszyn, Linda
Parys, Agata Szuba; kurator: Magdalena Świątczak
281. Dorota Sitnik - Alegorie
tożsamości
2014 rok
280. Dyplomy 2014 - Akademia
Fotografii i Przedsiębiorczości w Białymstoku
279. Stefan Bursche -
278. Sławomir Tobis -
277.
Anita Andrzejewska -
276. Marek Poźniak - The 7th Day
275. Georgia Krawiec - Oczy
Boga
274. Patrycja Dołowy - Alternatywne
historie
273. Andrij Bojarow, Krzysztof Wojciechowski - As Seen on
TV
272. Maja Kryńska - Girls
30 lat Galerii
FF - 30th anniversary of the
FF Gallery
2013 rok
271. Irena Nawrot -
270. Anna Mirgos - Obieg
zamknięty
269. Lucjan Demidowski - Obrazu
iluzoryczne
268. Marek Noniewicz - Iliaster
267. Kaja Dobrowolska /
Maciej Bujko
265. Marek Domański - Energia czasu EC2
264. To Coś...
Wystawa studentów III
pracowni fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
263. Igor Oleś - Limbo
(Melancholia)
262. Katarzyna Krakowiak - niePrzeminęło
z Wiatrem
261. Remigiusz Biernacki - Struktury
260. Grzegorz Jarmocewicz - Ire Ex
259. Borys Makary - Carpe diem
2012 rok
258. Piotr Wołyński - Oddalenie
257. Paweł Żak - Niedzielny
spacer i inne martwe natury
256. Dyplomy 2012 - wystawa prac studentów
PWSFTviT
255. Wally Pfister -
254. Vladimír Birgus -
253. Keymo -
252.
251. Paulina Hebda -
250. Tomasz Sobieraj - Theatrum
Prefunebris
249. Marcin Sudziński - Portrety
2011 rok
248. Wojciech Prażmowski - Ogrody
polskie
247. Monika Kokoszyńska - Polish Masters / Bez tytułu
246. Edward Łazikowski - Fenomeno-Post-Postacie
245. Dyplomy 2011 - wystaw
dyplomów studentów PWSFTviT w Łodzi, Katedra Fotografii.
244. Jakub Karwowski - Sentimental
Fiction
243. Andrzej Jerzy Lech - Cytaty z
jednej rzeczywistości. Fotografie z lat 1979-2010
242. Magda Hueckel & georgia Krawiec - Transgresja
241. Waldemar Jama - Fotografie
i...
240. Marek Poźniak, Przemek Zajfert - Camera
obscura. Berlin - Stuttgart
239. Joanna Chudy - Śląski
Ulisses
2010 rok
238. Ewa Ciechanowska - Topografia
relacji. Czasobrazy
237. Natalia Lach-Lachowicz - Prywatne
Magie. Ze zbioru OPERA OMNIA
236. Marek Piasecki - Heliografie
i obiekty
235. Wystawa studentów fotografii PWSFTviT w Łodzi
234. Agnieszka Prusak - Blow-up
233. Roma Roman, Bartłomiej Zaranek - FiFi
232. Tomasz Mażewski - Heksaemeron
231. Ryszard Jędroś - Wideoobiekty
230. Remigusz Biernacki - Zawieszenie
229. Katarzyna Kłudczyńska - Dostrzeżone
228. Marek Szyryk - Dotykając
stołu
2009 rok
227. Andrzej Kwietniewski - Ala ma
katza czyli my wszyscy palimy plus Świetlik
226. Bogdan Konopka - Szara
pamięć
225. Nowe spojrzenie - Wystawa
studentów PWSFTviT w Łodzi
224. Bożenna Biskupska - Przeganianie
myśli
223. Małgorzata Antoszewska-Moneta - Nano
222. Karolina Aszyk - Przejście
221. Rafał Chmielewski - Inwentaryzacja
220. Dominika Sadowska - Ślady
219. Dominika Truszczyńska - 12 mgnień
nieskończoności