![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhfE8zBxIayhw9I3caBGA0RAK7mIApxg9ABp7J73MY-EsrjIuTgkKdNkggi8czPjb_Ez2jBTnDNOeOlv-f9qGPx1y6yPp3eaRMXogTRbyQOCKFWbWtWf4OzOqTjDWwPmK9mt9phpo24GCvxCG4j6TAlrPzbb6-CQEgJM5zSV9-BXToiLdwwYrOt5q8_QZ1B/w200-h199/IMG20240525114811.jpg)
Czerwiec rozpoczął się- jak zawsze- Dniem Dziecka. To świetna okazja, by przerobić kilka gierek z najmłodszymi. Dobrze się złożyło, bo akurat do naszej kolekcji wpadły nowe tytuły od wydawnictwa Iuvi Games i Helvetiq (Fly Home!, Strato). Ale to nie wszystko! Trafiliśmy na większe pudło dedykowane dla szkrabów- dzisiaj właśnie o nim opowiemy. Zapraszam do lektury.
Informacje/Pierwsze Wrażenia:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhJzzExc1spIe-2J_kCVKvrUzIaYuCeSFQnoNAopVAwhL2x-qXRLVnGYycZMUpMBz5x6_SJcRm3ATQU6vA746cGFNDnO3d4t88XnjhN_Aw-d_ZkLRzJERO9kKPni8MvMmCddEZIle5shhMG9E3R5Nu67-rADoKapfx8Xz62eNI60xsECBJxkq-Mh4abbEam/w200-h200/IMG20240525114838.jpg)
Kids Express to rodzinny tytuł przygodowy, który powstał na kanwie popularności nagrodzonej planszowym Oscarem imprezówki- Colt Express. Przeznaczona jest dla 1-4 osób, w wieku co najmniej 5 lat. Partia zajmuje mniej więcej 20 minut. Pierwowzór uwielbiamy- czy wersja dziecięca nas zachwyci? Zobaczymy. Graficznie zapowiada się bardzo podobnie...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhTO14sJktTrTvSfBTx3Qnqfb8ZwaglpYZ5vbKOY7OsYHyHGBLj8GuCHtaRHreicvUYg5j4c3caz9GJ9BXG-QIsUcbwH0o0aBjvv1QvtxPYbc0AVeD7N4uOr8mFcR11Mt3Me13HpqcKdJep-G9pUi905FiQ5TZPN8zWpkuYh8Beyn_d2yzO9RkAfMU2OiSC/w200-h200/IMG20240525114851.jpg)
Choć zmienia się konwencja- rozgrywka przebiega w kooperacji- otwarcie pudełka utwierdza nas, iż trafiliśmy na implementację hitu. W wersji dla młodszych również znajdziemy trójwymiarowy pociąg, składany przed pierwszą rozgrywką z solidnych kartonowych puzzli. Ponadto dołączono pionki, dyliżans, Sama na koniu, planszetki-miarki, kamienie do procy i żetoniki skarbów. W arkana gry wprowadza instrukcja, która zajmuje- po wycięciu przykładów- jedną stronę.
Zasady:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj_GaGYYzApx1cYfiIOCA00F1PdK72LnNtqNmDY8-DHNH_Vz8zkt4pBphIGo_C8h0Xx7jODKAGQe9NPb4kpaQ3r6S7lO8XLKjbTX_Bmj27oYA2bYx4LuELvGFX0T_z8evvvz_QEbgyR-gz_J87XzHbvmCINozP8VDC12qzCe-zvpUeGJfK0SFi8D_Dp_kKl/w200-h169/IMG20240525115532.jpg)
Jak już wspomniałem- przygoda w Kids Express jest kooperacyjna. Jako banda dzieciaków będziemy ratować pasażerów, a raczej ich skarby, przed znanymi z klasyka bandytami. Przygotowanie jest proste. Pociąg ustawiamy na środku, a Sama i dyliżans na podorędziu. W każdym z wagonów układamy skarby, w ostatnim bandytów. Uczestnicy wybierają postać, którą będą grać i zgarniają miarkę we właściwym kolorze. Pionki dzieciaków umieszczamy w dyliżansie- jesteśmy gotowi do zabawy.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_BVOeUquJMbi-7e0iM6jg6Hvv_XkSOwbgSdkAfizaES8DWxs4dJ1PGVinK8kxws9aS3UyFGUQFNdKbOfG0qwnaSMRvy0VUfqCyCzmzDYT78xsKz9hK7oVXgTsi8zDSFgGpiIzD7MY576-w4QePeScVWv2np-z417Q8Z_i_Rn5Q1hyYi2dKKVQSV4yTPnq/w166-h200/IMG20240525120052.jpg)
W swoim ruchu uczestnik może wykonać jedną z dwóch akcji. Pierwsza to przestawienie figurki dzieciaka do dowolnego wagonu (bez bandyty). Ot, całe zasady ruchu. Druga opcja to strzelanie z Samem. Bierzemy chłopczyka z procą i umieszczamy na nim kamień. Swoją planszetką wyznaczamy dystans (krótki, bądź długi) od celu. Następnie pstryknięciem imitującym strzał z procy, próbujemy wyrzucić bandytów (którzy wrócą do kryjówki). Bez względu na wybór, turę kończymy zgarnięciem skarbu z wagonu, w którym znajduje się nasza figurka. Uwaga! Pod żetonami znajdują się dodatkowe atrakcje! Są to akcje, które przeciw nam wykonuje gra- przesuwa bandytów (ci wyrzucają dzieciaki na dyliżans) i prowadzi ich do kradzieży.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgvqSlv2Mqx46o3CMWJE6ddqs_LOoZHfEOHPDr5zoOP8QOxK-i1GsSXj_0C1RVfBCasgFEJJVCJvaxKR7rEmmJdVVE5N80p7fY6xFtP7lw1WZ0hU1-n3LNoB0e8IrjnISVNxjTxN16X61ZSKkckoPEkcLRAHn74yBMXzeg4Uc9HxvfxeMzdz9LO8LkYntOh/w151-h200/IMG20240525120019.jpg)
Gra kończy się natychmiastowo, gdy w jednym ze stosów zabraknie żetonów. Bez znaczenia, czy w wagonie, czy na dyliżansie. Zwycięzcę wyznaczamy w bardzo oryginalny sposób- ustawiamy zdobyte skarby w stosy i je porównujemy. jeżeli mamy więcej żetonów niż bandyci, wygraliśmy! P.s. jeżeli chcecie sobie urozmaicić rozgrywkę- to bohaterowie mają specjalne zdolności, które nie tyle ułatwiają grę, ile podnoszą poziom trudności.
Wrażenia:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiruAaYi8FeNKwUgldRkyZLzrBGEj6VHXi1jI7e12Vw45YhbQGMxbQhdjUoW6wSCjdcQ6IpDzXKfKbW0PZaimC9X7JDMOThs3-bI9X5R3t-duAtfFMXxkQkVs9u0_munhGUdMkxddwfwLxj2aiGvSwY7LgwhF_ZmPV6dBa6UV7pSHW26AlbX2VQZvnveuXN/w200-h200/IMG20240525115328_01.jpg)
Wiadomym jest wszem wobec, iż nie lubię kooperować, c'nie? Podejrzewam, iż jak kształtował się mój gust planszowy, mogłem nie trafić na nic interesującego z tego gatunku. Wszystkie ogrywane koopy miały długi czas oczekiwania na swoją turę i nie wzbudzały we mnie za dużych emocji. Towarzystwo rówieśnicze zrzucało na siebie odpowiedzialność, albo zwyczajnie wymagało ode mnie, by ogarniać całość (bo przecież grę znam i na pewno wiem, co powinniŚMY zrobić). Zrozumcie więc moją urazę. Szkoda, iż wtedy nie wpadł mi w ręce Kids Express...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh25k2PbKom6Or9MdqQh2zzJ6a7PLzma03YwqOTVsGpW7Xkqq10FWMRnib5Gmz6VKLw825FLu4xkiYfvOLwExuDi53Qhayf0bQGQ7F3iEdcybht-0G7VGVqAV0s0wtS6S3Zoox8iMIvlMq5838hsEed0hN6ze6nwecZWkF0kLh9PfmeU7C9y48-eviXpFzK/w200-h151/IMG20240525115914.jpg)
Gra okazała się hitem. Kilka testów przeprowadzaliśmy na młodych, a patrząc na ich zaangażowanie i wyobraźnie "głodną" przygody na Dzikim Zachodzie, zwyczajnie udzielał nam się nastrój. Co tu dużo mówić- Kids Express nas zaczarował. W jakiś cudowny sposób sprawił, iż rozgrywka- dziecięca, oparta o współprace, trwająca niecałe 30 minut- wkręciła nas na całkowicie. Może to wpływ słońca nieśmiało wyłaniającego się zza chmur (obiecując ciepły początek jeszcze niedostępnych wakacji), może podświadome skojarzenie z imprezówką, a może gadżeciarski pociąg (który- przez brak dachu- znacznie mniej irytował niż w pierwowzorze)? Trudno powiedzieć. Faktem natomiast jest, iż gra ma banalnie proste zasady, angażuje, nie wymaga zbytniego rozkminiania i daje dużo frajdy- szczególnie zgrabnie wkomponowany pierwiastek zręcznościowy. Czasu dużo nie wymaga, miejsca wystarczy odrobina (byle zmieścił się pociąg), zwycięstwo jest namacalne (genialny "system liczenia punktów"), a komponenty duże i czytelne. Nic dziwnego, iż dzieciaki są zachwycone i przelewają radochę na nas- ciut starszych odbiorców.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhgxdrGZYrHPPSPzXPc8kgjRlr7Yj1P1IPjRUsC2-wr7AfjAi1Q7A-ZcforLVs0TzZT1UTX1ep3n2BuFRZe_yWt3gHrMj7OViS2XrOoQRYYDEvZ2nfyrKvKtUn_dPRJOxafTxDOkBqQz2nbHZHWfBA98PVBjEoe57BHEE-BzBmAsKydgpe_DNuPFEtPOiqb/w200-h179/IMG20240525115417.jpg)
Jeśli do grania z dziećmi- bardzo polecam. Dla nerdów? Już mniej. Może jako przerywnik, albo- jak w naszym przypadku- na działkowy kocyk, super. Jednak mimo zachwytu, nie widzę sytuacji, w której starsi organizują wieczór podporządkowany recenzowanej grze. Nie ma w niej większej konsekwencji. Choć kontrolujemy kroki- wszystko odbywa się z "przygodowym zacięciem", raczej for fun (np. motyw strzelania z procy, równie radosny, co frustrujący). Zasiadamy do gry, by się dobrze bawić i podejmować wyzwania (trenujące małą motorykę)- czy wymagamy od dziecięcej gierki czegoś więcej?
Plusy:
+ banalnie proste zasady
+ przygoda na Dzikim Zachodzie dostosowana dla 5latków
+ świetny motyw ze zręcznościowym strzelaniem
+ ćwiczy małą motorykę i precyzję
+ brak liczenia punktów, porównywanie stosików to fizyczny wymiar zwycięstwa
+ specjalne zdolności (utrudnienia) bohaterów
+ solidny karton komponentów i intuicyjne składanie pociągu
+ rozpiska jak wszystko zmieścić w pudełku
+ brak liczenia punktów, porównywanie stosików to fizyczny wymiar zwycięstwa
+ specjalne zdolności (utrudnienia) bohaterów
+ solidny karton komponentów i intuicyjne składanie pociągu
+ rozpiska jak wszystko zmieścić w pudełku
+ niezależna językowo
+ przyjemny vibe filmu lat 90 (dzieciaki kontra reszta świata!)
+ świetna rozgrywka familijna
+ świetna rozgrywka familijna
Minusy:
- brak konsekwencji w strzelaniu z bliska i daleka (ani nagrody, ani kary)
- dla nerdów jedynie ciekawostka