Tropiciel mitów do 13.10.2024 Białystok

nn6t.pl 4 tygodni temu

Czy symbole narodowe zawsze muszą być zakorzenione w konkretnym miejscu i czasie, być związane z określonymi postaciami i wydarzeniami? Czy wspólnota narodowa jest w stanie trwać i rozwijać się bez fizycznej obecności kraju? W jaki sposób emblematy tradycji i kultury związane z XIX-wieczną działalnością Polaków na emigracji stały się najważniejszym elementem polskiej tożsamości narodowej? – to niektóre z pytań, jakie Hubert Czerepok stawia podczas wystawy Wieczny płomień. Ekspozycja bada źródła pojęć, które ukonstytuowały naszą świadomość i szuka powidoków narodowych mitów w dzisiejszej rzeczywistości. Próbuje określić rolę i miejsce polskiego narodu w świadomości XIX-wiecznej i współczesnej Europy i pokazuje, jak bardzo przeszłość definiuje naszą teraźniejszość. Na wystawę składają się rysunki, instalacja, neon, rytownik, fotografie oraz film 360°. Prace zapraszają w podróż, która rozpoczyna się w czasie Wielkiej Emigracji, a trwa do dziś. Osią wystawy jest paryska znajomość Andrzej Towiańskiego, filozofa, mistyka i twórcy towianizmu z Adamem Mickiewiczem. Wyobrażenie Polski jako mesjasza i zbawcy Europy, której prekursorem był Towiański, wywarła ogromny wpływ na twórczość poety, a relacja obojga przyczyniła się do powstania jednego z najważniejszych mitów narodowych tworzących krajobraz tożsamości Polaków. Wieczny płomień to również opowieść o spotkaniu wschodu z zachodem, przeszłości z przyszłością i o duchu polskości rozumianym metafizycznie – jako rodzaj wartości odpowiedzialnej za kształtowanie się i trwanie naszej tożsamości – jak i dosłownie – jako zbiór pewnych zachowań i postaw. Artysta przygląda się im krytycznie i zadaje pytanie: czy to, co uznajemy za polskie, faktycznie takie jest?

2.08-13.10.2024
Hubert Czerepok, Wieczny płomień
Galeria Arsenał w Białymstoku, ul. Mickiewicza 2

Hubert Czerepok, Wieczny płomień

Idź do oryginalnego materiału