„Obserwujemy śmierć artyzmu, która rozgrywa się na naszych oczach” – tak zareagował jeden z internautów na wieść o zwycięstwie Jasona Allena w corocznym konkursie Colorado State Fair. Artysta przesłał na konkurs dzieło stworzone przez Midjourney – aplikację opartą na sztucznej inteligencji. Kurator MOS w Gorzowie Wielkopolskim Bartosz Nowak uczynił z tego cytatu tytuł wystawy, na której osiem osób artystycznych mierzy się z tematem wpływu sztucznej inteligencji na kondycję sztuki (wśród nich są m.in. Miko Szatko, Linda Lach, Janek Simon, Verena Lercher). Mają różne podejście do korzystania z algorytmów i rozwoju technologii i różne emocje z nimi związane.
Już w 1936 roku Walter Benjamin opublikował esej Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w którym szukał cech charakterystycznych sztuki tworzonej przez maszyny. Opowie o nim w swoim wykładzie towarzyszącym wystawie Marcin Kaliński – malarz i naukowiec, doktorant ASP w Gdańsku, który bada związki sztucznej inteligencji i Teorii Widzenia Władysława Strzemińskiego. Tego samego wieczoru inny uczestnik wystawy – Dominik Jałowiński – podzieli się swoimi praktycznymi doświadczeniami z wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie twórczym.
14.12.2024–19.01.2025
Obserwujemy śmierć artyzmu, która rozgrywa się na naszych oczach
Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski, ul. Pomorska 73
www.mosart.pl
11.01. od godz. 17:00 – wykład Marcina Kalińskiego, performans Duch Xawerego Deskura i oprowadzanie Dominika Jałowińskiego
Widok wystawy Obserwujemy śmierć artyzmu, która rozgrywa się na naszych oczach
Praca Janka Simona na wystawie Obserwujemy śmierć artyzmu, która rozgrywa się na naszych oczach