Dziki robot powinien być przyszłością animacji

cyberfeed.pl 1 tydzień temu


Pod koniec 2022 r. Kot w butach: Ostatnie życzenie był całkowitym zaskoczeniem. Zamiast zmęczonego spinoffu Shreka, wykorzystującego ten sam przesadzony styl poprzednie pięć filmów związanych ze ShrekiemDreamWorks stworzyło wspaniale animowaną i przejmującą historię, która nawiązywała do istotnych tematów oryginału Shrekazanim franczyza stała się jedna wielka parodia popkultury.

Dziki Robotnajnowszy film DreamWorks, udowadnia, iż ​​odejście w Ostatnie życzenie nie był to przypadek, ale początek nowej ery. Od reżysera Chrisa Sandersa (Lilo i Stich, Jak wytresować smoka), Dziki Robot to starannie stworzona historia, która popycha animację komputerową w nowym, pięknym kierunku — i jest dokładnie tym rodzajem filmu, którego tak desperacko potrzebuje obecny krajobraz animacji.

[Ed. note: This review contains minor spoilers for The Wild Robot.]

Zdjęcie: Animacja DreamWorks

Na podstawie książki dla uczniów szkół średnich autorstwa Petera Browna, Dziki Robot podąża za robotem o imieniu Roz (Lupita Nyong’o), który utknął na odległej wyspie. Celem Roz jest pomaganie ludziom w codziennych zadaniach, ale dzikie, pozbawione ludzi środowisko oferuje kilka dla jej programowania. Po pewnym czasie w końcu wymyśla, jak komunikować się z dziką przyrodą, która reaguje w przeważająco wrogi sposób, aż przypadkowo adoptuje nowo wyklute gęsie, które odciska na niej piętno. Roz ogłasza swoją nową dyrektywę: pomóż małemu gąsiątkowi dorosnąć i przygotować się na jego pierwszą migrację jesienią. Z pomocą gwałtownie mówiącego lisa o imieniu Fink (Pedro Pascal) – dla którego wielki robot jest przepustką do bezpieczeństwa – Roz wychowuje małą gęś, której nadaje imię Jasnodziób (Kit Connor). Ale ta trójka stanowi dziwną parę w lesie i starają się dopasować do reszty leśnej społeczności. Tarcie, które zagraża szansom Brightbill na przetrwanie.

Dziki Robot Akcja rozgrywa się mniej więcej w ciągu roku na leśnej wyspie (która wydaje się być położona mgliście na północno-zachodnim Pacyfiku) i obejmuje wszystkie pory roku i pogodę. Efekty wizualne są niezwykle urzekające, a otoczenie jest tak żywe i bujne. Cała animacja jest malarska i stylizowana w podobny sposób Kot w butach: Ostatnie życzenieale poprowadzony w swoim własnym kierunku. Grafika koncepcyjna do filmów animowanych jest często bardziej stylizowana, szczególnie pod względem tekstury i kolorystyki, niż produkty końcowe, które od lat goniły za fotorealistycznym wyglądem, ale Dziki Robot zamyka tę lukę, wyglądając równie bogato jak obraz. Drzewa nie są renderowane z mikroskopijnymi szczegółami, a woda nie powinna wyglądać jak hiperrealistyczna woda; zamiast tego Sanders oddaje atmosferę tego dzikiego krajobrazu, zarówno pod względem piękna, jak i trudów – połacie jesiennych kolorów, gwałtowna burza, która wstrząsa wyspą do rdzenia, gorzka burza śnieżna, która wywołuje dreszcze wszystkie stworzenia i nie tylko.

Zdjęcie: Animacja DreamWorks

Piękna animacja to jedno, ale Dziki Robot jest zbudowany na cholernie dobrej historii. Roboty działające wbrew swemu programowi i nieprawdopodobne relacje na wzór rodziców i dzieci to częste tropiki, ale Sanders nie boi się sięgać do sedna emocji, choćby jeżeli oznacza to nie cofnięcie się przed smutniejszymi chwilami. Jego scenariusz skupia się na powiązaniach Roz i Brightbill, przeplatając się z momentami, takimi jak Roz pozwalająca małej gąsiątce pomóc w budowaniu schronienia, mimo iż maleńkie gałązki, które nosi, tak naprawdę nie pomagają jej obecnym dyrektywom, lub Brightbill zwijający się tuż pod stawem szyi Roz, kiedy ona wyłącza się i zasypia. Ale cofa się również, aby pokazać, jak ich dynamika kwitnienia wpływa na resztę lasu. W przypadku historii tak nierozerwalnie związanej z otoczeniem jest to koniecznością.

Emocjonalna siła filmu jest szczególnie sugestywna, ponieważ projekt Roz nie ma żadnej artykulacji twarzy. Wszystko to jest przekazywane poprzez jej ogólną mowę ciała i światła migoczące w jej „oczach”. Głos Nyong’o ugruntowuje postać Roz. Wiele decydujących momentów w związku Roz i Brightbill ma miejsce, zanim Brightbill potrafi także mówić, więc wszystko to wynika z ich mowy ciała, projektów postaci i gry aktorskiej Nyong’o — świadectwo siły komiksu.

Relacja matki i syna Roz i Brightbil z pewnością ma duży wpływ na film, zwłaszcza iż stanowi wyzwanie dla wcześniejszych programów Roz. Ale to jedna część większego ekosystemu, a historia toczy się przez resztę leśnych stworzeń, co z kolei powraca do przypływów i odpływów ich szczególnego połączenia. Roz może nauczyć Brightbill tylko tyle o pływaniu, skoro jest robotem stworzonym przez człowieka i czerpiącym z baz danych skupionych na człowieku; to stawia go w sprzeczności z innymi gęsiami i z kolei atakuje Roz. Wszystko jest ściśle ze sobą splecione, z wystarczającą ilością miejsca na każdy emocjonalny rytm, niezależnie od tego, czy jest cudowny, komediowy czy słodko-gorzki.

Zdjęcie: Animacja DreamWorks

Mimo iż jest to film pełen gadających zwierząt, Dziki Robot nigdy nie wydaje się tani ani pełen gagów – ale jest naprawdę zabawny. Zmęczona oposowa mama Catherine O’Hara dostarcza mnóstwo śmiechu, podobnie jak zdeterminowany bóbr, któremu podkłada głos Co robimy w cieniu„Matt Berry. Chichoty wzmacniają istotę filmu, który opowiada o komplikacjach związanych z rodzicielstwem, znaczeniu życzliwości i nieprawdopodobnych więziach, które tworzymy z innymi, które ujawniają ukryte strony nas samych.

DreamWorks wypuściło w 2024 roku dwa filmy kinowe i oba wskazują dwie ścieżki naprzód nie tylko dla DreamWorks, ale także dla amerykańskiej animacji. Jeden był całkowicie w porządku Kung Fu Panda 4sequel, który w zasadzie stworzył więcej sequeli i tak naprawdę nie zrobił nic nowego. A ten drugi to arcydzieło. Dziki Robot to dokładnie ten typ filmu, jakiego pełno jest w amerykańskim krajobrazie animacji kontynuacje I rozczarowujące festiwale nostalgii — potrzeby. Jest świeży i niezwiązany z istniejącym adresem IP wartym miliardy dolarów. To dobra historia, która porusza ważne tematy, ale nigdy w sposób, który wydaje się zbyt wzniosły dla dzieci lub zbyt pobłażliwy dla dorosłych. I to wygląda niesamowite, kolejny krok naprzód w nowym kierunku Spider-Man: Do Spider-Verse na czele w 2018 roku. DreamWorks ma przed sobą dwie drogi i jasne jest, którą drogę powinno podążać studio.

Dziki Robot jest już w kinach.



Source link

Idź do oryginalnego materiału