Czarująca historia Teatru Wielkiego w serii podcastów „Melpomene przy mikrofonie”

radiozw.com.pl 3 godzin temu

To gratka dla miłośników opery, baletu, operetki oraz historii kultury naszego regionu. Teatr Wielki w Łodzi przygotował cykl filmów i audycji, w których nestorzy sceny wspominają początki naszego teatru i opowiadają o swoich karierach.

Seria podcastów „Melpomene przy mikrofonie” powstała z okazji 70-lecia łódzkiej opery, która przypadała w zeszłym roku. Przybliża czas formowania się teatru, kulisy ważnych wydarzeń, sukcesy i wyzwania, przed jakimi przez dekady stawali ludzie, którzy tworzyli markę i rangę największej instytucji kultury w Łódzkiem i drugiej pod względem wielkości sceny operowej w Polsce.


W poszczególnych odcinkach cyklu występują osoby, które były symbolami Teatru Wielkiego. Wspaniali artyści, między innymi tancerka i choreografka Janina Niesobska, legendarna sopranistka Halina Romanowska, tenor Tadeusz Kopacki, baryton Jerzy Jadczak, wybitny dyrygent oraz dyrektor TW Tadeusz Kozłowski. O budowie obecnej siedziby teatru, ale też o sprawach technicznych, w tym realizacji karkołomnych projektów scenicznych, opowiada inżynier Jerzy Gumiński. Rozmowy są pełne anegdot.

Początkowo tułaliśmy się po wszystkich teatrach dramatycznych w Łodzi, Jaraczu, Nowym, Powszechnym. Sala baletowa była w Łódzkim Domu Kultury. Ale ciężko procowaliśmy, bo mieliśmy na horyzoncie nasz teatr. Bardzo na to czekaliśmy – wspomina Janina Niesobska, która całą swoją karierę związała z łódzką sceną i przez kilka dekad była jedną z czołowych solistek zespołu baletowego. – Gdy w końcu weszliśmy do nowej siedziby teatru, oniemieliśmy z zachwytu. Było pięknie. Wyglądało zresztą jak dziś. Zmieniła się tylko podłoga. To było dla nas wielkie szczęście.

Halina Romanowska opowiada, iż do Łodzi, a w konsekwencji na scenę Teatru Wielkiego, trafiła przypadkiem…:
Mieszkałam z rodzicami w Szczecinku i po maturze przyjechałam do przyjaciółki, która mieszkała okno w okno z akademią muzyczną. Przez to okno usłyszałam, jak któraś ze studentek ćwiczy skale. W żaden sposób nie mogła wyśpiewać gór. Jak „przykorbiłam” te góry, to pani profesor, która prowadziła zajęcia, przez okno powiedziała: proszę do mnie. Tak rozpoczęłam naukę śpiewu u profesor Olgi Olginy Mackiewicz – opowiada sopranistka. – Karierę w operze też zaczęłam od skoku na głęboką wodę, czyli roli Halki w operze Moniuszki.

Gospodarzami podcastów są Anna Świderska i Adam Olaf Gibowski. Cykl „Melpomene przy mikrofonie ” został zrealizowany przy wsparciu Krajowego Planu Odbudowy. Audycje dostępne są na kanale Teatru Wielkiego w serwisie Youtube i w serwisach streamingowych Spotify oraz Apple Podcast.

Opracował: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego Kancelaria Marszałka Wydział Mediów

Idź do oryginalnego materiału