25 września – 1 października

magazynszum.pl 11 miesięcy temu

Gliwice

Fotografie z lat 50. i 60. czworga wywodzących się z gliwickiego środowiska fotografów zaprezentuje otwierana w piątek (29.09) w Czytelni Sztuki wystawa Poszerzanie wspólnoty. Fotografia humanistyczna ze zbiorów Muzeum w Gliwicach. Przypomni ona znaczenie epizodu fascynacji zaangażowanym fotoreportażem w twórczości Zofii Rydet i Jerzego Lewczyńskiego. Na wystawie zobaczymy także prace fotoreportera Stanisława Jakubowskiego, związanego z „Nowinami Gliwickimi” i Centralną Agencją Fotograficzną, oraz Piotra Janika, współzałożyciela Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego. Postawę artystyczną każdego z nich ukształtowało zainteresowanie właśnie społecznym reportażem, prezentowane fotografie łączą także wątki lokalne – sceneria Gliwic i okolicznych miejscowości.

Unifikować, upraszczać, mamić. Fotografika nie-odczarowana Wystawę "Fotografika. Fotografia artystyczna w Polsce 1927-1978" w Muzeum Fotografii w Krakowie recenzuje Weronika Kobylińska CZYTAJ!

Kraków

Monograficzną wystawę Adama Marczyńskiego, członka zarówno pierwszej, przedwojennej, jak i reaktywowanej w roku 1957 Grupy Krakowskiej oglądać będzie można od piątku (29.09) w Muzeum Narodowym w Krakowie. Na ekspozycji Adam Marczyński. Liryzm i forma znajdzie się ponad sześćdziesiąt prac z kolekcji MNK i Muzeum Sztuki w Łodzi, obrazów, rysunków i monotypii. Pochodzą one z kluczowego dla formowania się postawy artysty okresu od lat 40. do połowy lat 60., czasu eksperymentów z formami o kosmiczno-biologicznym charakterze, które ostatecznie doprowadziły twórcę do abstrakcji geometrycznej.

Krosno

Jakub Woynarowski, „Robodramy w zieleniakach”, 2019, dzięki uprzejmości artysty i BWA Krosno

Solowa wystawa Jakuba Woynarowskiego otworzy się w w piątek (29.09) w galerii BWA w Krośnie. Kuratorowana przez Martę Kudelską Nova Iconologia nawiązywać będzie do wydanego po raz pierwszy w 1593 roku kompendium alegorycznych wizerunków reprezentujących pojęcia, cnoty, symbole i metafory autorstwa Cesarego Ripy. Woynarowski sięga po podobną strategię tworząc prace graficzne zawierające charakterystyczne dla artysty odwołania do alchemii, wiedzy tajemnej, niesamowitych opowieści czy teorii spiskowych. Operuje przy tym zupełnie inną stylistyką niż w projektach takich jak Novus Ordo Seclorum, bliższą swoim powieściom graficznym.

Legnica

Kuratorowana przez Bogusława Deptułę indywidualna wystawa Jakuba Łącznego otworzy się w piątek (29.09) w Galerii Sztuki w Legnicy. Kurtyny [świetlistość i błysk] prezentować będą nowe obrazy artysty, w których obraz rzeczywisty łączy się z filmowym. Łączny zespala naturalne światło zarejestrowane przez kamerę z animacją sugestii ruchu kurtyny, igrając z wielowiekową tradycją mimetyczności, iluzyjności malarstwa i pragnieniem ożywienia nieruchomego obrazu zapierającym dech w piersi widza.

Radom

Monograficzna wystawa Ryszarda Grzyba W samym środku życia jest malarstwo otworzy się w piątek (29.09) w MCSW Elektrownia w Radomiu. Znajdą się na niej obrazy powstałe w ciągu ostatnich dwóch dekad, pokazujące ciągłą ewolucję twórczości jednego z klasyków współczesnego polskiego malarstwa, powracanie do wybranych motywów, dla których Grzyb poszukuje nowych sposobów realizacji. Nawiązania do innych artystów, filozofów czy poetów ujawniają szerokie obszary fascynacji artysty, równie chętnie co po skomplikowane narracje wzbogacone poetyckim tytułami malarz sięga jednak także po tematy prozaiczne, jak widoki z okna czy wnętrze pracowni, traktując je jako pretekst do uwolnienia ekspresji koloru i formy.

Warszawa

Agata Jarosławiec, „Tonic immobility”, 2022, fot. archiwum artystki

Nowe prace Aliaksandra Adamau, Pameli Bożek, Julii Woronowicz i Piotra Kopika zobaczymy na otwieranej dziś (25.09) w pop-upowej przestrzeni wystawienniczej przy ulicy Kubusia Puchatka wystawie Do zobaczenia jutro! Będzie ona opowieścią o trendach, rozumianych jednak nie jako trywialne i powierzchowne mody zmieniające się z sezonu na sezon, a globalnych tendencjach wyznaczających kierunki rozwoju społeczeństwa, technologii i gospodarki. Obok realizacji artystycznych wystawa składać się będzie z części narracyjnej, a towarzyszyć jej będą spotkania, wykłady i panele z ekspertami i ekspertkami poświęcone tematom takim jak biologia ewolucyjna w mieście, wojny informacyjne, odczytywanie myśli i kradzież tożsamości.

W środę (27.09) w galerii Nocny Art Patrol otworzy się solowa wystawa Dawida Czycza Smells Like Teen Spirit. Za nawiązaniem do klasycznego kawałka Nirvany kryją się nowe obrazy artysty opowiadające o upływie czasu i nieuchronności przemijania, w których malarz powraca do czasów swojej nastoletniości i zapamiętanych z tego czasu kadrów z kultury masowej, łącząc nostalgię z dekonstrukcją osobistych i pokoleniowych kalek myślowych oraz popkulturowych mitów.

Przy okazji konferencji poświęconej Walterowi Benjaminowi w Galerii Rynek 30 w Muzeum Warszawy otworzy się w czwartek (28.09) wystawa To nie jest moja historia. Benjamin dzieciństwo postrzegał jako czas przejściowy, pełen rozczarowań i przymusu i to na tej ciemnej stronie czasu dorastania skupi się ekspozycja oraz krążący wokół niej panel dyskusyjny podczas wspomnianej konferencji. Prace Sebulaca, Agaty Jarosławiec, Weroniki Perłowskiej, Bolesława Chromrego i Patryka Różyckiego odnosić się będą do traum i krzywd doświadczanych przez dzieci oraz stosowanych w ich obliczu strategii obronnych, czerpiąc przy tym inspiracje z dziecięcej estetyki.

Świt rynku, zmierzch świata. WGW i Fringe Zeszłoroczne edycje WGW i FRINGE recenzuje Anna Pajęcka CZYTAJ!

Również w czwartek (28.09) ruszy kolejna, trzynasta edycja Warsaw Gallery Weekend. Zgodnie z rynkową logiką skala imprezy ciągle rośnie – w tym roku czekają nas aż 43 wystawy przygotowane przez 37 galerii, w tym solowe pokazy Małgorzaty Mirgi-Tas w Fundacji Galerii Foksal, Marioli Przyjemskiej w galerii Ewa Opałka, Wojciecha Bąkowskiego w Stereo i Krzysztofa Junga w Gunia Nowik Gallery. Wśród uczestników tegorocznej edycji znalazły się dwie nowe przestrzenie, czyli Turnus i wanda, w gronie gościnnie występujących na WGW galerii z innych miast po raz pierwszy znalazł się też krakowski artist-run space Piana. Nowością będą także wystawy przygotowane przez dwie galerie z Ukrainy: The Naked Room i Voloshyn Gallery. Tradycyjnie już w imprezie uczestniczy też Clay.Warsaw, gdzie w tym roku zobaczymy solową wystawę Pawła Śliwińskiego przygotowaną przez galerię Wschód, nowością z kolei będzie crossover z Hotelem Warszawa – organizujące hotelowe targi galerie LETO, Gunia Nowik Gallery i Polana Institute w dawnym Prudentialu zaprezentują wspólną wystawę BEL(L)A.

Po raz pierwszy WGW towarzyszyć będzie też w tym roku nowa inicjatywa – Crash Club w nowo otwartym Pawilonie Bliska 12. Podobnie jak w przypadku towarzyszącego targom w Bazylei Basel Social Club uczestnicy WGW (i nie tylko) zaprezentują w nim jedną wspólną wystawę, na której znajdą się też prace twórczyń niezwiązanych ze stołecznymi galeriami.

Mikołaj Sobczak, "The Vision", dzięki uprzejmości Polana Institute

Galerie niekomercyjne i oddolne art space’y z kolei po raz drugi połączą siły w ramach trwającego równolegle z WGW wydarzenia FRINGE. W tym roku wezmą w nim udział aż 22 przestrzenie tworzące pejzaż oddolnej, eksperymentalnej i niezależnej od komercyjnych trendów stołecznej sceny artystycznej, takie jak Stroboskop, Przyszła Niedoszła czy działająca w opuszczonym kompleksie spa SAUNA.

Szerszy krajobraz niezależnych przestrzeni artystycznych działających w Warszawie i Berlinie prezentować będzie odbywająca się w ramach FRINGE wystawa WARSAW>KIN<BERLIN w Galerii Promocyjnej, kuratorowana przez Elisabeth Sonneck i Katie Zazenski. To druga odsłona projektu prezentowanego po raz pierwszy wiosną tego roku w berlińskim Pavillon am Milchhof. Projekt ma na celu podkreślenie roli niezależnych przestrzeni we współczesnym polu sztuki, ich roli w eksperymentowaniu i rozwoju środowisk artystycznych, ukazując zarówno związane z lokalną specyfiką subtelne różnice ich charakteru, jak i punkty styku prowadzące do zacieśnienia międzynarodowej, interdyscyplinarnej współpracy.

Z kolei w przestrzeni H15 Boutique Hotel również w czwartek (28.09) otworzy się indywidualna wystawa Marty Karkosy Acceptance. Ekspozycja organizowana pod matronatem ruchu Dziewuchy Dziewuchom opowiadać będzie o kobiecym ciele i jego akceptacji w naturalnej postaci, badając granice wstydu, uprzedmiotowienia i stygmatyzacji kobiecego ciała. Prezentowane fotografie, obiekty i wideo przedstawiają historie konkretnych kobiet otwierając jednocześnie pole do dyskusji na temat postrzegania kobiecego ciała w społeczeństwie, w którym patriarchalne normy zderzają się z postawami feministycznymi, a wzorce z popkultury i mediów społecznościowych z ciałem naturalnym.

Kolekcjonerkom i kolekcjonerom zainteresowanym nie tylko poszerzaniem własnych zbiorów, ale i wsparciem ważnej inicjatywy społecznej polecamy z kolei wyprawę do Muzeum Sztuki Nowoczesnej, gdzie w piątek (29.09) otworzy się wystawa przedaukcyjna tegorocznej edycji projektu Refugees Welcome. Artystki i artyści na rzecz uchodźczyń i uchodźców. Znajdą się na niej zarówno zupełnie nowe prace jak i realizacje sięgające początku lat 70., podarowane na aukcję, z której dochody zasilą programy prowadzone przez Fundację Ocalenie: Refugees Welcome Polska i Centrum Pomocy Cudzoziemcom.

Idź do oryginalnego materiału