24–30 czerwca

magazynszum.pl 2 miesięcy temu

Bytom

Podwójny wernisaż czeka nas w najbliższą sobotę (29.06) w bytomskiej Kronice. Na kuratorowanej przez Agatę Cukierską i Katarzynę Kalinę wystawie Dom dla lalek Karolina Balcer, Iwona Demko, Adam Łucki i Małgorzata Mycek zbudują w galerii własne dziecięce pokoje, w których będziemy mogli stać się „lalkami”, w jakie z rozmaitych powodów nie pozwolono nam się wcielić w czasie dorastania, realizując najskrytsze fantazje i przezwyciężając wstyd. Kuratorowana przez Pawła Wątrobę ekspozycja Get Over It poświęcona będzie z kolei inkluzywności queerowej. Prezentowane prace dotyczące takich zagadnień jak niebinarność, transpłciowość i język włączający uzupełnione zostaną o kampanie społeczne zaproszonych do współpracy organizacji.

Sebulec, „Duszka”, fot. Tomasz Kaczor

Elbląg

Monograficzna wystawa Oskara Dawickiego otworzy się w sobotę (29.06) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu. W Końcu Tytułów artysta powraca do tematów związanych z męskością i jej egzystencjalnym oraz emocjonalnym kryzysem, w szerszym kontekście próbując również opisać kondycję współczesnego człowieka jako takiego. Otwarciu towarzyszyć będzie również koncert zespołu Proszek, tworzonego przez kilku artystów z różnych dziedzin, w tym Dawickiego, łączący muzykę, literaturę i sztukę performance.

Katowice

Solowa wystawa Claudine Pisarek otworzy się w piątek (28.06) w przestrzeni artist-run space Oblatów 4. Zupa z kamienia to owoc licznych wędrówek, podstawowej strategii artystycznej Pisarek. Artystka koncentruje się na regularnie odwiedzanych Bałkanach, opowiadając nie tylko o fizycznych miejscach, ale także o ich wymiarze metafizycznym i ideologicznym, tworzy portrety miejsc wkraczając w świat dawnych cywilizacji i ich mitów.

Claudine Pisarek, „Tito”, dzięki uprzejmości artystki i galerii Oblatów 4

Kraków

21. edycja krakowskiego Miesiąca Fotografii wystartuje w najbliższy czwartek (27.06). Centralna wystawa festiwalu koncentrować się będzie w tym roku na Afryce. AFROTOPIE. Wschód – Zachód, Zachód – Wschód prezentować będą prace osób z kilkunastu kultur Wschodniej i Zachodniej Afryki, opowiadających m.in. o stosunku do własnych zwyczajów i praktyk kulturowych, kształtowaniu się tożsamości genderowej i seksualnej w tradycyjnych społeczeństwach, paradoksach współczesnego kapitalizmu czy relacjach z naturą w obliczu katastrofy klimatycznej. Nie zabraknie też tradycyjnie sekcji ShowOFF, prezentującej wyłonione w konkursie premierowe projekty młodych twórców i twórczyń, Fringe, w ramach której zobaczymy najciekawsze projekty powstałe na rodzimych uczelniach artystycznych, a także Przeglądu Portfolio i szeregu wydarzeń towarzyszących.

Dzień później (28.06) w Galerii Huta Sztuki Ośrodka Kultury Norwida otworzy się wystawa Agaty Stępień i Jakuba Woynarowskiego Miejsce na marnowanie marzeń. Jest ona owocem wielotygodniowej kwerendy przeprowadzonej w zbiorach instytucji i zderzać będzie jej zbiory z pracami współczesnymi. Dla Jakuba Woynarowskiego historia Nowej Huty i związanych z nią artystów stała się punktem wyjścia do stworzenia fikcyjnej opowieści o mieście idealnym, w którym kwitną ezoteryczne kulty oraz badania nad transmutacją metali. Cykl fotograficzno-kolażowych prac Agaty Stępień Lektorka rezonuje z kolei z twórczością i biografiami artystek związanych z Nową Hutą.

1
Eseje 21.07.2022

Gołąb niepokoju. Jakub Woynarowski a zwrot konserwatywny

Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk

Lublin

Druga edycja wystawy poświęconej twórczości osób transpłciowych i niebinarnych związanych z Lublinem Nie wymyślaj, jeszcze Ci się odwidzi, którą kuratorują Ariel Michalak i Karo Zorya Jazgarska, otworzy się w piątek (28.06) w Galerii Labirynt. Nowa odsłona projektu poruszać będzie temat transpłciowości w relacji z czasem, odnosząc się do teorii queer temporality, mówiącej o tym, iż doświadczenia takie jak coming out czy tranzycja zakrzywiają sposób doświadczania czasu. Prezentowane prace wykonane w szeregu najróżniejszych mediów opowiadają o indywidualnych doświadczeniach związanych z procesem tranzycji oraz odkrywaniem swojej tożsamości, które jednocześnie do pewnego stopnia wzajemnie się łączą i przeplatają.

Olsztyn

Najnowsze obrazy Agaty Nowosielskiej zobaczymy na solowej wystawie artystki Czułe historie, kuratorowanej przez Mariolę Balińską i otwieranej w piątek (28.06) w olsztyńskim BWA. W swoich pracach malarka przygląda się różnym konfiguracjom ludzkich emocjonalnych połączeń, w poszczególnych obrazach uchwytując fragmenty motywów, które w całości składają się na szkatułkową opowieść o poczuciu samotności, również samotności kobiety-twórczyni.

Agnieszka Grodzińska, „America Enclosed”, dzięki uprzejmości artystki

Poznań

W czwartek (27.06) w Galerii Czas Kobiet w Poznaniu otworzy się indywidualna wystawa Joanny Piotrowskiej. Na ekspozycji pod nawiązującym do wiersza Marii Konopnickiej tytułem Kochasz ty dom co ciszą swą zobaczymy m.in. prace z najsłynniejszych cykli artystki, Shelters i Frowst. Piotrowska przyglądać się będzie bohaterkom we wnętrzach domowych, uwikłanym w hierarchie władzy oraz systemy rodzinnych zależności, szukających bezpieczeństwa i azylu w aranżowanych z podręcznych obiektów strukturach.

Osobistą wizję zbiorowej czułości o skomplikowanej i dynamicznej strukturze budować będzie Kuba Stępień na swojej indywidualnej wystawie Throbbing scale, otwieranej w sobotę (29.06) w galerii SKALA. Wychodząc od filmu All the stories I have ever told you were fiction, skonstruowanego z gestów i pozawerbalnej narracji, artysta poszerza go o zbudowaną w poznańskiej galerii instalację przestrzenną.

Tego samego dnia (29.06) przy ulicy Szyperskiej 2 otworzy się wystawa Archive After Hand, podsumowująca projekt Agnieszki Grodzińskiej poświęcony badaniu procesów archiwizacyjnych artystek, przygotowana we współpracy z Galerią Miejską Arsenał i Archiwum Idei. Grodzińska prześledziła systemy stosowane przez twórczynie związane z Fluxusem i zaproszone do projektu artystki współczesne. Wystawa wskazywać będzie jednocześnie na zaskakujące paralele procesów twórczych, ale i to, jak poszczególne artefakty wymykają się systematyzacji.

Kuba Stępień, „All the stories I have ever told you were fiction”, kadr z filmu, dzięki uprzejmości galerii SKALA

Warszawa

Kuratorowana przez Adama Parola monograficzna wystawa Liliany Lewickiej, jednej z najbardziej enigmatycznych postaci polskiej historii sztuki, otworzy się w piątek (28.06) w Fundacji Arton. Czym jest dzieła mniej, tym lepszy efekt to wynik ponad rocznej kwerendy i prób poskładania monografii artystki ze strzępków archiwaliów, wspomnień, cytatów, reprodukcji, rozmów oraz własnych i cudzych wyobrażeń, składających się na jedną z możliwych opowieści o życiu i twórczości Lewickiej, nieobecnej w instytucjonalnych kolekcjach i funkcjonującej w dyskursie na zasadzie anegdoty.

1
Krytyka 15.09.2023

Historia znikania. Małgorzata Potocka w Fundacji Arton

Piotr Policht

Tego samego dnia (28.06) w przestrzeni HOP Chmielna otworzy się wystawa dyplomów magisterskich Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej ASP. Wejście prezentować będzie prace poruszające się na granicy świata fizycznego i cyfrowego, łączące choćby malarstwo z wirtualną rzeczywistością, performans z instalacją przestrzenną czy animację 3d z klasycznym drukiem na papierze.

Do dyskusji na temat widoczności zmarginalizowanych podmiotowości, przeoczonych ciał, niedosłyszanych głosów i mikropolityk tożsamości w krajach takich jak Polska i Białoruś zapraszać będą publiczność Viktoryia Hrabennikava i Kamil Wesołowski w swojej wspólnej wystawie kuratorowanej przez Romualda Demidenko i otwieranej w sobotę (29.06) w Galerii Promocyjnej. Mariaż / Ties That Bind łączyć będzie prezentację najnowszych prac i realizowanych długoterminowo działań i gestów Hrabennikavej i Wesołowskiego. Wątki przewijające się przez praktykę obojga krążą wokół reprezentacji queerowych podmiotowości, a w kreowanych przez nich światach zacierają się granice między fantazją a rzeczywistością.

Wrocław

Solowa wystawa Doroty Buczkowskiej otworzy się w czwartek (27.06) w Muzeum Współczesnym Wrocław. Tytułowy Pejzaż wewnętrzny odnosi się zarówno do klasycznego rozumienia tego terminu, czyli stanów mentalnych, jak i dosłownie pejzażu ukrytego wewnątrz ziemi, widoku gleby, procesów w niej zachodzących, korzeni, kłączy, bulw. Artystka przygląda się cyrkulacji materii w przyrodzie i ciągłym przekształceniom ciał ludzkich oraz nie-ludzkich.

Idź do oryginalnego materiału