12–18 czerwca

magazynszum.pl 1 rok temu

Elbląg

Po niedawnej solowej prezentacji w bytomskiej Kronice Jan Kowal powraca z kolejną wystawą indywidualną, tym razem w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu. W czwartek (15.06) otworzy się w niej ekspozycja Sprawdźmy ile wytrzyma, kuratorowana przez Emilię Orzechowską i Macieja Olewniczaka. Zobaczymy na niej filmowe zapisy dokamerowych performansów artysty, wykonywanych w plenerach wokół jego rodzinnej wsi. Sceneria ta jest raczej szorstka niż sielankowa, a postać performera wydaje się w niej intruzem toczącym jakiegoś rodzaju walkę, zmagającego się z otoczeniem i własnym ciałem.

Kraków

W Mikrobie, czyli założonej przez Agatę Kus miniaturowej galerii-witrynie przy Floriańskiej 15 w Krakowie, otworzy się w środę (14.06) wystawa Marcina Maciejowskiego Jesteś bardzo seriooo kuratorowana przez Delfinę Jałowik. Maciejowski zagospodaruje przestrzeń witryny umieszczając w niej rysunkową instalację-makietę opartą na scenach z Do widzenia, do jutra Janusza Morgensterna. Dla Maciejowskiego wystawa ta jest przy okazji rodzajem sentymentalnego powrotu – to w tym miejscu, przy Floriańskiej, w 1996 roku wraz z Rafałem Bujnowskim artysta zrealizował jedno ze swoich pierwszych działań – „koncert” na gitarach namalowanych na kartonach po sprzęcie AGD.

Mikrob to nie jedyna w ostatnim czasie oddolna odpowiedź krakowskiego środowiska na instytucjonalny zastój. W piątek (16.06) swoją działalność zainauguruje nowy artist-run space – galeria Rooter, zlokalizowana w pracowni Justyny Smoleń i Radka Szlęzaka na Salwatorze. Na start zobaczymy wystawę samych gospodarzy, kuratorowaną przez Janka Owczarka. Prezentowane na Wyrd Road prace obojga twórców łączy przede wszystkim motyw fragmentaryzacji i próby ponownego składania elementów w całość, w przypadku Smoleń przybierające postać ceramicznych rzeźb, w których kawałki biesiadnych naczyń przeobrażają się w konstrukcje przypominające formacje skalne, a w przypadku Szlęzaka – obrazów, których bohaterowie z dziwnym entuzjazmem odcinają własne kończyny i prezentują je jak trofea.

Jezu, strasznie bym to chciała mieć w swoich rękach. Rozmowa z Karoliną Jarzębak Z Karoliną Jarzębak rozmawia Ania Batko CZYTAJ!

Tego samego dnia (16.06) w galerii Szara Kamienica otworzy się solowa wystawa Karoliny Jarzębak They’re sharing memes you couldn’t even fathom, kuratorowana przez Anię Batko. Zobaczymy na niej prace powstałe m.in. w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa oraz podczas rezydencji artystki w MeetFactory w Pradze i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Układają się one w opowieść z pogranicza teraźniejszości i przyszłości, wizję opartego na imperialistycznym i kapitalistycznym wyzysku śmieszno-strasznego metawersum, w którym wszyscy i wszystko staje się jednym wielkim umysłem.

Dzień później (17.06) w galerii Piana otworzy się wspólna wystawa Botonda Keresztesi i Stacha Szumskiego. W ramach Dungeon Keepers dwaj zaprzyjaźnieni artyści przeobrażą niewielką przestrzeń przy ulicy Retoryka w wielowątkowe narracyjne środowisko, w którym antropologiczne ślady przeplatają się z warstwami geologicznymi, gdzie surrealna, a przeestetyzowana utopia z obrazów rumuńsko-węgierskiego artysty wchodzi w relacje z malarstwem Szumskiego, przetwarzającym na swój specyficzny obrazowy język niemal wszystko, co napotka na drodze.

Łódź

Dwudziesta druga edycja łódzkiego Fotofestiwalu rozpocznie się w ten czwartek (15.06). Na tegoroczną odsłonę złoży się siedem wystaw zbiorowych i indywidualnych w ramach programu głównego pod hasłem Nadzieja, rozsianych po pofabrycznych przestrzeniach na terenie całego miasta. Zakres prezentowanych na nich prac jest szeroki – zobaczymy m.in. projekt Nadège Mazars o walce amazońskich plemion rdzennych z koncernem Coca-Cola, opowieść Florencii Grisanti i Tito Gonzaleza o buncie Meksykanek przeciwko kartelowi narkotykowemu z miasta Cherán czy efekty badań dotyczących katastrofy klimatycznej prowadzonych przez Ursulę Biemann od Grenlandii po Amerykę Południową. Obok nich zobaczymy także kilkanaście wystaw niezwiązanych z tematem głównym, a jedną z wyczekiwanych premier będzie prezentacja nowych, stworzonych na tę okazję fotografii Zbigniewa Libery w Galerii Wschodniej.

Evgen Čopi Gorišek, „The secret to success”, dzięki uprzejmości MCSW Elektrownia w Radomiu

Poznań

Od czwartku do soboty (15–17.06) w Centrum Kultury Zamek, w przestrzeni Laboratorium 3, zobaczyć będzie można wystawę Huberta Nowickiego Dwa kolory w tym samym miejscu. Będzie to prezentacja dyplomowego projektu artysty, zrealizowanego na wydziale fotografii UAP. Nowicki skupia się w nim na materialności fotografii, poszukując nowych kontekstów dla szlachetnych technik fotograficznych w obliczu digitalizacji tego medium, a jednocześnie poszukuje formy dla opowiedzenia o osobistych, nierzadko trudnych doświadczeniach przy użyciu form abstrakcyjnych czy też pozostających na granicy fotograficznej reprezentacji.

Po skupionej na języku abstrakcji geometrycznej wystawie Jana Ziemskiego, Kajetana Sosnowskiego i Andrzeja Nowackiego poznańska galeria SZOKART tym razem zapuszcza się w zupełnie inne rejony formalne i w piątek (16.06) zaprezentuje indywidualną wystawę Rafała Olbińskiego Passion pour la création. Znajdą się na niej najnowsze prace malarza i grafika, nieodmiennie sięgające po wachlarz nawiązań do kultury antycznej, malarstwa renesansowego, literatury czy muzyki, połączonych w symboliczne, niepozbawione humoru kompozycje.

Radom

Sporo czasu minęło od kiedy artystki i artyści konkurowali o medale na igrzyskach olimpijskich. Czy to, iż malarze nie stają już w szranki obok sprinterów oznacza, iż światy sportu i sztuki oddaliły się od siebie na dobre? To jedno z pytań, na jakie odpowiedzi poszukują Łukasz Rudecki i Paweł Witkowski, kuratorzy wystawy Sport Games, otwieranej w sobotę (17.06) w MCSW Elektrownia w Radomiu. Znajdą się na niej prace m.in. Norberta Delmana, Iwony Demko, Jana Możdżyńskiego czy Jakuba Juliana Ziółkowskiego, odnoszące się do rozmaitych zjawisk związanych ze współczesnym sportem, zwłaszcza tych z reguły przemilczanych i niezauważanych.

Szczecin

Najnowsze prace Karoliny Babińskiej zobaczymy na otwieranej w czwartek (15.06) w Trafostacji Sztuki wystawie Słodkie kłamstewka. Znajdą się wśród nich m.in. fotografie, rzeźby, instalacje i prace site-specific krążące wokół motywu oswajania rzeczywistości, poszukiwania opowieści i form nadających sens zdarzeniom i uczuciom. Dwa dni później (17.06) TRAFO zaprezentuje też nową wystawę w ramach cyklu Mapa Sztuki Szczecina. Niski Lot Arkadiusza Piętaka składać się będzie z kilkunastu najnowszych prac twórcy, m.in. instalacji, obiektów i fotografii, w których Piętak nawiązuje do prac artystów i artystek, które, jak sam twierdzi, wywarły na jego twórczość największy wpływ – od Aleksandry Ska do Gilberta & George’a.

Utopia postporno. Rozmowa z Agą Szreder i Rafałem Żwirkiem Z twórcami Post Pxrn Film Festival Warsaw Agą Szreder i Rafałem Żwirkiem rozmawia Ewa Majewska CZYTAJ!

Warszawa

Jutro (13.06) startuje druga edycja Post Pxrn Film Festival Warsaw, która potrwa do końca tygodnia. Obok ponad dwustu krótko-, średnio- i długometrażowych filmów z obszaru postpornografii, warsztatów i paneli dyskusyjnych festiwalowi towarzyszyć będzie też program artystyczny. W jego ramach już dziś (12.06) w lokalu_30 otworzy się wystawa Czułość wyuzdania, opowiadająca o związkach sztuki współczesnej z rodzącą się w latach 80. postpornografią, ale też sięgająca do poprzedzających jej narodziny, choć wyrastających z podobnych postaw antykapitalistycznych i antypatriarchalnych prac z lat 60. i 70. W galerii HOS z kolei w czwartek (15.06) otworzy się wystawa BLAKYTNA TROJANDA, którą kuratorują Taras Gembik i Vlad(a). Opowie ona o oporze, jaki rosyjskiemu agresorowi stawia społeczność LGBTQIA+ w Ukrainie, jednocześnie stawiając pytania o to, jak może wyglądać dzisiejsza ukraińska teoria queerowa w realiach, do których nie przystają dotychczasowe dyskursy. W samym centrum festiwalowym w Kinie Muranów od jutra będzie można z kolei oglądać wystawę osób studenckich i zespołu Pracowni 3d i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie zatytułowaną PostPresenceStrategies.

Marta Szulc, „Sen poławiaczki”, 2023, dzięki uprzejmości artystki i galerii lokal_30

Z okazji 60. rocznicy inauguracji plenerów w Osiekach w Fundacji Arton otworzy się jutro (13.06) przygotowana przez grupę osób studenckich z Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich ASP w Warszawie we współpracy z Fundacją Osieki im. Jerzego Fedorowicza i Ludmiły Popiel wystawa PS. Warunkiem uczestnictwa jest praca twórcza. Mikrohistorie plenerów w Osiekach. Skoncentruje się ona nie na samych osieckich realizacjach, które przeszły do kanonu historii polskiej sztuki powojennej, a kulisach wydarzenia związanych z relacjami międzyludzkimi, codziennością pracy twórczej i polityką instytucjonalną lat 60. i 70., decydujących o takim a nie innym kształcie plenerów.

Sezon festiwalowy rozpoczyna się na dobre – w tym tygodniu w Warszawie wystartuje także tegoroczna edycja Ephemera Festival, istniejącej od trzech lat imprezy określanej jako ekscentryczna, młodsza siostra krakowskiego Unsoundu. W ramach festiwalowych wydarzeń takich jak inspirowany słowiańskimi obrzędami związanymi z letnim przesileniem Zmierzch w parku przy Królikarni koncerty przeplatać się będą m.in. z performatywnymi interwencjami czy jadalnymi instalacjami. Częścią programu będzie też prezentowana w Leto wystawa Psizm. Pierwszy projekt pod tym tytułem Bartosz Zaskórski i Bolesław Chromry prezentowali przed dwoma laty w poznańskim Łęctwie, tym razem zaprosili do współpracy nie tylko czworonożnych bohaterów, ale i szereg innych psiar i psiarzy, m.in. Monikę Chlebek, Martę Nadolle i Magdalenę Sawicką.

Z okazji pierwszych urodzin przestrzeni wystawienniczej przy Marszałkowskiej 18 otworzy się w piątek (16.06) wystawa Ingerencja. Ponieważ będzie to pokaz akcentujący charakter miejsca jako przestrzeni spotkań i międzypokoleniowej integracji, wystawa będzie nie tyle spójną opowieścią na określony temat, a okazją do spotkania dla kilkudziesięciorga artystek i artystów, zarówno wystawiających wcześniej w tym miejscu, jak i po prostu z nim zaprzyjaźnionych.

Tego samego dnia (16.06) swoją działalność zainauguruje przy ulicy Wolskiej pierwsza stała siedziba Turnusu, czyli założonej przez Kamilę Falęcką, Marcelinę Gorczyńską i Michalinę Sobieraj grupy kuratorsko-turystyczno-artystyczno-zabawowej. W miejscu tym znajdzie się nie tylko galeria, ale też ulokowane na parterze kawiarnia i sklep. Pierwsza wystawa w stałej siedzibie Turnusu nosić będzie adekwatny do okoliczności tytuł Parapetówka, a zobaczymy na niej prace kilkorga bliskich twórczyniom osób: Mike’a Bony, Anieli Kiliś, Michała Malińskiego, Mrozi11 i Kuby Ryniewicza.

Zabawa i towarzyskość. Wywiad z Turnusikiem Z twórczyniami Turnusu rozmawia Michalina Sablik CZYTAJ!

Indywidualna wystawa Zbigniewa Rogalskiego Homesick otworzy się w sobotę (17.06) w Rastrze. Malarz opowiada w niej historię, dla której punkt wyjścia stanowi zbiór muszli. Dla Rogalskiego staje się on pretekstem do rozważań nad relacjami między ciałem a architekturą, żyjącymi istotami i strukturami zbudowanymi dla ich ochrony. Obrazy dopełniać będą fotografie, w których pojawia się leżąca sylwetka nastoletniego syna artysty.

Sobota (17.06) to także dzień tegorocznej Parady Równości. Jej również w tym roku towarzyszyć będzie wystawa, przygotowana przez muzyczno-artystyczny kolektyw Synergy Cult oraz twórczynie Art-Project „Revolution”, organizującego wystawy białoruskich, polskich i ukraińskich artystów, warsztaty i pokazy filmowe. Getting Rid of oppression nets przybierze formę ekspozycji na mobilnej galerii-platformie oraz dopełniającej ją wystawy stacjonarnej towarzyszącej afterparty w klubie Elementy. Zobaczymy na niej prace twórców i twórczyń ze społeczności LGBTQIA+, wśród nich wizualną dominantę wystawy-platformy, czyli wielką figurę niebinarnej syreny autorstwa białoruskiej artystki Anastasii Rydlewskiej.

Fundacja Stefana Gierowskiego realizuje w ostatnim czasie cykl wystawienniczy poświęcony konkretnym środowiskom malarskim w Polsce. Kolejną jego odsłonę zobaczymy w niedzielę (18.06). Otwierana tego dnia wystawa Hiperprzestrzeń, kuratorowana przez Alicję Pruchniewicz i Wiktora Gałkę, koncentrować się będzie na malarstwie wrocławskim najmłodszego pokolenia. Zobaczymy więc prace m.in. Iwony Ogrodzkiej, twórców kolektywu Bezimienny czy Nikity Krzyżanowskiej, z których kuratorzy spróbują wyłuskać charakterystyczne dla tego ośrodka cechy.

Wrocław

Od środy do niedzieli (14–18.06) potrwa we Wrocławiu piąta edycja festiwalu sztuki abstrakcyjnej dla dzieci Punto y Raya Junior. Nazwa festiwalu odwołuje się do dwóch podstawowych elementów graficznych, czyli kropki i kreski, obecnych we wszystkich systemach komunikacji. Bogatemu programowi edukacyjnemu towarzyszyć będzie m.in. pokonkursowa wystawa prac abstrakcyjnych autorstwa dzieci oraz pokazy wyłonionych w międzynarodowym open callu filmów eksperymentalnych, również stworzonych przez najmłodszych twórców.

Jeauk Kang, „Kościół Świętej Trójcy w Loay, Bohol”, 2014, dzięki uprzejmości Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu

Najnowsze obrazy, ale też prace wideo Moniki Falkus zobaczymy na jej indywidualnej wystawie w 66P, kuratorowanej przez Piotra Lisowskiego i otwieranej w piątek (16.06). Silent Disco to opowieść o ciele, w którym ciągle spotykają się ambiwalentne odczucia i przeciwstawne emocje, o mechanizmach związanych z przekraczaniem sfery intymności i przedmiotowym traktowaniem ciała. Falkus sięga przy tej okazji po nawiązania m.in. do baśni o śpiącej królewnie, od XVII-wiecznego pierwowzoru tej opowieści autorstwa Giambattisty Basilego po znacznie mniej drastyczną disneyowską animację.

Dwa długoterminowe projekty fotograficzne autorstwa Jeauka Kanga oraz Michała Sity i Anny Pilawskiej-Sity spotkają się w jednej przestrzeni na wystawie Nowy porządek, otwieranej w piątek (16.06) w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Kuratorowana przez Pawła Bąkowskiego ekspozycja zderza z sobą projekty skupione na obszarach mieszkalnych w sytuacjach kryzysowych – Kang fotografuje miejsca dotknięte klęskami żywiołowymi, polski duet w Củ Chi Tunnels Restoration Report udokumentował z kolei konserwację sieci partyzanckich tuneli zbudowanych w wietnamskiej prowincji Cu Chi, umożliwiających przetrwanie w czasie amerykańskich bombardowań i rozbudowanych wręcz do rozmiarów podziemnego miasta.

Idź do oryginalnego materiału