Teatr Żeromskiego jednoznacznie stawia na polską literaturę współczesną

radiokielce.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: 01.02.2025. Kielce. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Premiera spektaklu „Drzwi percepcji” / Fot. HaWa/ Teatr imienia Stefana Żeromskiego w Kielcach - Facebook


Trzy spektakle wyprodukowane lub koprodukowane przez Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach w tym sezonie, zostały zakwalifikowane do 31. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Pierwsza ze sztuk to inaugurująca odremontowany budynek teatru „Baśń o wężowym sercu” na podstawie powieści Radka Raka, w adaptacji Michała Kmiecika, w reżyserii Marcina Libera.

Kolejny spektakl to mająca premierę w minioną sobotę sztuka „Drzwi percepcji” inspirowana esejem Aldousa Huxleya, według scenariusza i w reżyserii Mateusza Atmana i Agnieszki Jakimiak.

Również w minioną sobotę, tyle iż w Warszawie, miał premierę spektakl „Człowiek jaki jest każdy widzi” na podstawie książki Marzeny Matuszak, wg scenariusza Tomasza Walesiaka, w reżyserii Katarzyny Minkowskiej przygotowany przez zespół Nowego Teatru w Warszawie w koprodukcji z kieleckim Teatrem im. Stefana Żeromskiego.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego.

Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W ubiegłorocznej edycji konkursu Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach zdobył aż cztery nagrody, jak to określono w werdykcie: „za jednoznaczne stawianie na polską literaturę współczesną”. Uhonorowano wówczas spektakle: „Kilka opowieści z Islandii”, „Nie wszyscy pójdziemy do raju”, „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia” oraz „Niko, czyli prosta zwyczajna historia”, który jednocześnie został uznany przez komisję konkursową z najciekawszy sceniczny debiut dramatopisarski.


Idź do oryginalnego materiału