Teatr Pinokio w Łodzi realizuje „Brzydkie kaczątko” dostępne dla osób o specjalnych potrzebach

naszesprawy.eu 1 tydzień temu

„Brzydkie kaczątko” to nowy spektakl Teatru Pinokio przygotowywany we współpracy z osobami z alternatywną motoryką, niepełnosprawnością intelektualną i neuroróżnorodnością. Jego realizację poprzedziły warsztaty pomagające w poznaniu potrzeb odbiorców.

Teatr Pinokio w Łodzi został laureatem organizowanego przez PFRON Ogólnopolskiego Konkursu „Kultura Wrażliwa”; zakłada on produkcję wydarzenia artystycznego z udziałem osób z niepełnosprawnościami oraz twórców zawodowo zajmujących się daną dziedziną sztuki.

Zwieńczeniem przygotowanego przez twórców z Łodzi projektu będzie wystawienie przedstawienia „Brzydkie kaczątko” przygotowanego we współpracy zespołu teatru z osobami z alternatywną motoryką, niepełnosprawnością intelektualną i neuroróżnorodnością. Premierę zaplanowano na 16 listopada, natomiast jeszcze przed rozpoczęciem prac nad spektaklem zorganizowano cykl warsztatów aktorskich, ruchowych oraz z emisji głosu, w których udział wzięły osoby z alternatywną motoryką. Odbyły się też zajęcia edukacyjne „Tworzenie opowiadania. Tworzenie dialogu” dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

„Te spotkania, rozmowy i wspólne działania umożliwiły nam wnikliwe rozpoznanie potrzeb naszych odbiorców. Zastanawialiśmy się też, na ile nienormatywność ekspresji w ruchu może stanowić dodatkową wartość artystyczną” – wyjaśnił Bartosz Kurowski, koordynator projektu, a zarazem reżyser „Brzydkiego kaczątka”.

Do powstania spektaklu przyczyniła się m.in. choreografka poruszająca się na wózku Tatiana Cholewa, a także występujący gościnnie: Anna Dzieduszycka, Wiktoria Cymer, Joanna Puchała oraz Łukasz Derendarz, który dołączył do obsady, uprzednio będąc uczestnikiem warsztatów.

„Oni reprezentują osoby, które nierzadko – jako twórcy oraz jako odbiorcy – mają ograniczony dostęp do kultury i sztuki. Dlatego ich doświadczenia są nie do przecenienia i umożliwiają tworzenie spektaklu dostępnego. Zależało nam na wypracowaniu takiego procesu twórczego, który w założeniu i od samego początku będzie ukierunkowany na priorytet dostępności rezultatu w możliwie najszerszym zakresie, otwierając teatr na różnorodność odbioru” – podkreślił Bartosz Kurowski.

Krąg odbiorców przedstawienia powiększy się dzięki wprowadzeniu audiodeskrypcji (symultanicznego opisu tego, co widać na scenie, przygotowywanego dla osób z niepełnosprawnością wzroku), symultanicznego tłumaczenia na Polski Język Migowy i wykorzystaniu pętli indukcyjnej (systemu poprawiającego jakość słyszenia dla osób z aparatami słuchowymi) zainstalowanej w ramach projektu.

Z kolei wykorzystanie zasad prostego języka do stworzenia scenariusza rozszerzy grupę odbiorców o publiczność z niepełnosprawnością intelektualną. Twórcy pamiętali też o odbiorcach szczególnie wrażliwych na bodźce sensoryczne. Tempo oraz dynamika przedstawienia zostaną dostosowane do ich potrzeb, a poczucie bezpieczeństwa w Teatrze Pinokio w Łodzi zapewni im także stworzony już wcześniej Pokój Spokój – miejsce wyciszenia, z którego każdy może skorzystać.

Według realizatorów sam spektakl, przygotowywany z myślą o widzach od czwartego roku życia, stanowić ma „rzetelne, ale także zabawne przeniesienie na scenę popularnej baśni Hansa Christiana Andersena, oprawionej w konwencję teatru formy”. Na scenie pojawią się barwne, przerysowane lalki i maski; muzyka, piosenki i ruch będą miały za zadanie ukierunkowanie uwagi odbiorcy na ważne sprawy – kategorie tolerancji i akceptacji, a także prawo do szacunku oraz poszukiwania własnej drogi i miejsca dla siebie. (PAP)

agm/ miś/

Data publikacji: 05.11.2024 r.

Idź do oryginalnego materiału