SZTUKA PROTESTU to międzynarodowa wystawa sztuki zaangażowanej prezentująca postawy artystyczne tówrców, dla których kwestie praw człowieka, środowiska, równości, sprawiedliwości społecznej oraz godności są nadrzędnym przedmiotem obserwacji i troski, a działanie przez sztukę formą społecznego aktywizmu.
W projekcie biorą udział artyści i artystki z Polski, Chile, Armenii, Kolumbii, Nigerii i Korei Południowej, a więc w przeważającej większości z kraj.w dotkniętych długotrwałymi strukturami przemocy i dyskryminacji, dla których sztuka stała się przestrzenią politycznej wolności i narzędziem pozwalającym wydobyć głos w imię tych, którym został on odebrany.
Wystawa pokazuje w jaki sposób nie będąc ani żołnierzami, ani politykami artyści i artyści używając dostępnego im warsztatu twórczego – od akcjonizmu i performensu przez malarstwo, animację i dokument filmowy stają do walki przeciwko brutalizmowi władzy, upokarzaniu zwykłych ludzi, okrucieństwom wojny, łamaniu praw kobiet i słabszych, odczłowieczaniu Innego oraz dezinformacji i propagandzie.
Jako twórcy tej wystawy umieszczając protest w kontekście sztuki chcemy przede wszystkim poszukać różnych jego aspektów, pytając jednocześnie o to, jakie formy obywatelskiego oporu są dziś najbardziej aktualne. Dlatego prezentowane prace odnoszą się zarówno do protest.w ulicznych, jak i tworzą je realizacje wyrażające postawy życiowe twórców i ich osobisty stosunek do problematyki przemocy, nadużyć czy społecznej obojętności. Są to postawy zarówno ekspresywne w swoim aktywizmie, angażujące ciało do dialogu w miejscu publicznym czy rozprawiające się z tabuizacją, jak i postawy rozumiejące sztukę protestu jako „cichą pracę”, czy wyciąganie na światło dzienne nieoczywistych prawd.
Dla każdego z artystów istotna jest wiara w to, iż swoją postawą artystyczną mogą inspirować innych do empatii, zrozumienia i działania, a tym samym zmieniać otaczającą ich rzeczywistość i oblicze współczesnego świata. Wystawa pokazuje jak sztuka nieodłącznie przenika się z polityką, aktywizmem i społeczną odpowiedzialnością, namawiając jednocześnie do dialogu i namysłu nad kształtem oraz kierunkami demokracji we współczesnym świecie.