„Sztuka Jana Chwałczyka potwierdza, jak kilka wciąż wiemy o otaczającej nas rzeczywistości, a także o nas samych. Artysta nie naśladuje świata, jedynie ujawnia jego istnienie, odkrywając jego złożoność, wariantywność i niepoznawalność” – Sylwia Świsłocka-Karwot.
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-3943-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-4002-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-4005-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-4017-1440x959.jpg)
„Światło”, „cień”, „informacja” – to trzy słowa ujmujące istotę i najważniejsze motywy twórczości oraz refleksji teoretycznej Jana Chwałczyka. Stanowiły one centralny punkt jego zainteresowań i stały się inspiracją ponad 70 lat pracy. Twórczość artysty silnie wiąże się z badaniem istoty światła i cienia, ich relacji w stosunku do materii i formy, a także niezwykle nowatorskim i oryginalnym rozumieniem pojęcia sztuki jako informacji kreatywnej. Twórczość tego artysty pozostaje niekwestionowana wartością artystyczną, naukowo-badawczą i historyczną Wrocławia.
Wystawa w Muzeum Współczesnym Wrocław jest częścią trzyletniego projektu badawczo-wystawienniczego poświęconego dwójce wyjątkowych wrocławskich artystów: Janowi Chwałczykowi i Wandzie Gołkowskiej. Oboje nieżyjący artyści (ur. 1923 i 1925) należą do grupy mistrzów wrocławskiej neoawangardy.
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-4117-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-4135-1440x959.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-7095-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-7074-1440x960.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-7194.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2023/10/dsc-7166.jpg)
„Światło – cień – informacja” to pierwszy porządkujący całość spuścizny przeglądem prac artysty. Celem ekspozycji jest nie tylko pokazanie stworzonych przez niego dzieł – przestrzennych obiektów, obrazów, rysunków, monotypii, ale także sposobu, w jaki myślał. Przedsięwzięciu towarzyszy obszerna publikacja katalogująca ponad 840 prac stanowiących schedę po artyście (red. Jolanta Studzińska i Sylwia Świsłocka-Karwot).