O plagiacie najczęściej mówi się z pogardą, sprowadzając go wyłącznie do naśladownictwa i kopiowania. O tym, iż jest inaczej, przekonuje wystawa Plagiat wszech czasów. Historyzm w meblarstwie. To pierwsza w Polsce, tak obszerna wystawa zabytkowych sprzętów z okresu
historyzmu. Ekspozycja proponuje nowe, szersze spojrzenie na zjawisko plagiatu, w kontekście wyzwań cywilizacyjnych i wielkich zmian gospodarczych połowy XIX w. To wtedy pojawiły się nowoczesne maszyny, innowacyjne materiały, technologie i masowa produkcja, po które z entuzjazmem i odwagą sięgnęli ówcześni artyści. Nową rzeczywistość oswajali, wykorzystując w swoich projektach dzieła dawnych mistrzów, uważane za wzorcowe. Odwołanie do romanizmu, gotyku, renesansu, baroku, rokoka i klasycyzmu nie wynikało z braku autorskich pomysłów, ale z potrzeby skoncentrowania się na poznaniu i eksploracji możliwości, jakie dawały nowe narzędzia. Pod tym kątem Plagiat wszech czasów nawiązuje do sytuacji współczesnych twórców – na ile wykorzystają szanse, jakie dają AI czy druk 3D, w jakiej mierze pozostaną kreatywni? To ocenią przyszłe pokolenia.
5.11.2024-23.02.2025
Plagiat wszech czasów. Historyzm w meblarstwie.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu, pl. Powstańców Warszawy 5
Skrzynia, Niemcy, ok. 1860-1890, Muzeum Narodowe we Wrocławiu