Rekordowa frekwencja w kinach, doskonały wynik części online. 21. edycja Millennium Docs Against Gravity zgromadziła łącznie aż 165 255 osób! To ponad dwadzieścia tysięcy osób więcej niż w 2023 roku, kiedy w festiwalu wzięło udział 144 483 osób.
Siedem miast, kilkadziesiąt dodatkowych miejscowości w ramach Weekendu z festiwalem, następnie ponad 150 filmów prezentowanych na mdag.pl. Nowe sekcje, spotkania z reżyserami_kami i bohaterami_kami po seansach, debaty, niestandardowe wydarzenia towarzyszące, sekcja doświadczeń VR. To wszystko złożyło się na olbrzymi sukces 21. MDAG. Rekordowa okazała się frekwencja kinowa w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi i Bydgoszczy. Na dużym ekranie najlepsze filmy dokumentalne z całego świata zobaczyło aż 93 884 osób, czyli festiwalowi udało się osiągnąć lepszy wynik niż w przedpandemicznym roku 2019.
Po raz piąty festiwal odbył się w formie hybrydowej, łącząc 10 dni części stacjonarnej w kinach (od 10 do 19 maja) z częścią online w dniach 21 maja - 3 czerwca. Część kinowa zgromadziła stacjonarnie 93 884 osób. Z kolei wynik oglądalności części online to 41 983 e-biletów. Zakładając, iż większość osób nie ogląda filmów w pojedynkę, widzów online było jednak więcej. Festiwale na całym świecie stosują mnożnik 1,7. Ostatecznie więc w części online uczestniczyło łącznie 71 371 osób. Razem w 21. edycji festiwalu wzięło udział 165 255 widzów_ek. Część online daje możliwość uczestnictwa w festiwalu także miłośnikom_czkom kina spoza miast festiwalowych oraz osobom z niepełnosprawnościami, dla których dotarcie do kina jest utrudnione.
Podczas 21. MDAG w Konkursie Głównym wręczono nie tylko Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium, którą otrzymał film "Nie chcemy innej ziemi". W miastach festiwalowych zostały przyznane lokalne nagrody dla konkursowej dwunastki: Grand Prix Dolnego Śląska we Wrocławiu, Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni, Nagroda Wolności ufundowana przez miasto Poznań, Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego w Katowicach oraz Bydgoszcz Art.Doc Award.
Artur Liebhart, dyrektor i założyciel festiwalu, przekazał ogromne podziękowania dla Mecenasa Tytularnego wydarzenia, Banku Millennium, który wspiera konsekwentnie MDAG od 19 lat: "W tym roku Bank Millennium zdecydował się przedłużyć na kolejne trzy lata naszą współpracę. Cieszymy się, iż przyświecają nam te same wartości i wspólnie tworzymy przestrzeń do dyskusji, wymiany poglądów i bliższego poznania najważniejszych zjawisk, które zmieniają oblicze naszej rzeczywistości". Dyrektor i założyciel MDAG podziękował także kinom festiwalowym we wszystkich miastach, widzom_kom, patronom medialnym oraz wolontariuszom i wolontariuszkom, dzięki którym tak wielkie przedsięwzięcie mogło mieć miejsce. Wśród głównych instytucji współfinansujących festiwal znalazły się także: m.st. Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Program Media Unii Europejskiej oraz marki Visa i CANAL+ Polska.
Mateusz Góra, szef działu komunikacji i rozwoju publiczności, zwrócił uwagę na rosnącą popularność MDAG: "21. edycja festiwalu przyniosła ogromny skok, jeżeli chodzi o frekwencję. Ponad 20 tysięcy osób więcej uczestniczyło w naszym wydarzeniu niż przed rokiem. Udało nam się zgromadzić w kinach więcej miłośników i miłośniczek filmów dokumentalnych niż w 2019 roku, co oznacza, iż możemy mówić już o końcu negatywnego wpływu pandemii na frekwencję części stacjonarnej. Przez ostatnie pięć lat druga odsłona naszego festiwalu, odbywająca się w sieci, na stałe zrosła się z wydarzeniem i cieszy się równie dużym zainteresowaniem co pokazy kinowe. Pomaga nam to dotrzeć z jakościowym przekazem i spełniać naszą edukacyjną rolę w każdym zakątku kraju. Ogromnie cieszy nas także zaangażowanie patronów medialnych oraz pojawienie się w ich gronie kolejnych, nowych redakcji, co w znaczący sposób przyczyniło się do wzrostu ekwiwalentu reklamowego za ten rok - AVE wyniosło 39,9 mln złotych, czyli o niemal 10 mln więcej niż przed rokiem. To także wynik pracy niezastąpionej Sary Wołczyńskiej, szefowej PR, której pojawienie się w ekipie festiwalowej w zeszłym roku było prawdziwym zastrzykiem nowej energii. Także nasze działania w mediach społecznościowych są w ciągu ostatnich dwóch lat szczególnie widoczne, w tym roku dotarliśmy do ponad 11 mln osób z MDAG-owym przekazem dzięki pomocy Anny Kawuli z Kawula Studio, odpowiadającej za nasze SM. W końcu na sukces tej edycji wpłynęła konsekwentna zmiana identyfikacji wizualnej festiwalu, której autorem po raz drugi jest Bartek Bojarczuk ze studia ill.cat".
Kolejna edycja działań branżowych MDAG Industry także okazała się wielkim sukcesem. W 15 wydarzeniach wzięło udział 1205 uczestników oraz 38 decision makerów z całego świata. Millennium Docs Against Gravity staje się kreatywnym hubem łączącym Wschód z Zachodem, jak wspomina Anna Szczypińska, szefowa MDAG Industry: "W tym roku w MDAG Industry wzięło udział o 20% więcej osób niż w poprzedniej edycji, a wydarzenie przyciąga także coraz większą liczbę przedstawicieli branży z całego świata. Pomimo iż była to dopiero trzecia edycja, widzimy wyraźnie, iż MDAG Industry dynamicznie się rozwija i realizuje swój cel bycia ważnym punktem w kalendarzu marketów dokumentalnych. Widzimy też, jak owocne w tym roku było położenie dużego nacisku na sesje treningowe dla uczestników pitchingów, warsztaty indywidualne dla młodych projektów ze szkół filmowych czy wykłady mistrzowskie z uznanymi nazwiskami z branży. Dążymy do tego, żeby Warszawa i MDAG stały się miejscem, gdzie prezentowane są najlepsze projekty z Polski, Europy Wschodniej i Centralnej, a uczestnicy_czki są znakomicie przygotowani do rozmów oraz prezentacji przed kupującymi, przedstawicielami_kami festiwali i producentami_kami z Zachodu".
Znane są już daty kolejnej, 22. edycji Millennium Docs Against Gravity - część kinowa odbędzie się w dniach 9-18 maja, za to część online potrwa od 20 maja do 2 czerwca 2025 roku.
Filmy cieszące się największym zainteresowaniem widowni zostaną wprowadzone
do kin przez Against Gravity. Pierwszym z nich będzie "W stronę słońca" Agnieszki Kokowskiej, który na dużym ekranie polska publiczność zobaczy już 19 lipca.
Siedem miast, kilkadziesiąt dodatkowych miejscowości w ramach Weekendu z festiwalem, następnie ponad 150 filmów prezentowanych na mdag.pl. Nowe sekcje, spotkania z reżyserami_kami i bohaterami_kami po seansach, debaty, niestandardowe wydarzenia towarzyszące, sekcja doświadczeń VR. To wszystko złożyło się na olbrzymi sukces 21. MDAG. Rekordowa okazała się frekwencja kinowa w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi i Bydgoszczy. Na dużym ekranie najlepsze filmy dokumentalne z całego świata zobaczyło aż 93 884 osób, czyli festiwalowi udało się osiągnąć lepszy wynik niż w przedpandemicznym roku 2019.
Rekordowy wynik części kinowej MDAG
Po raz piąty festiwal odbył się w formie hybrydowej, łącząc 10 dni części stacjonarnej w kinach (od 10 do 19 maja) z częścią online w dniach 21 maja - 3 czerwca. Część kinowa zgromadziła stacjonarnie 93 884 osób. Z kolei wynik oglądalności części online to 41 983 e-biletów. Zakładając, iż większość osób nie ogląda filmów w pojedynkę, widzów online było jednak więcej. Festiwale na całym świecie stosują mnożnik 1,7. Ostatecznie więc w części online uczestniczyło łącznie 71 371 osób. Razem w 21. edycji festiwalu wzięło udział 165 255 widzów_ek. Część online daje możliwość uczestnictwa w festiwalu także miłośnikom_czkom kina spoza miast festiwalowych oraz osobom z niepełnosprawnościami, dla których dotarcie do kina jest utrudnione.
Podczas 21. MDAG w Konkursie Głównym wręczono nie tylko Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium, którą otrzymał film "Nie chcemy innej ziemi". W miastach festiwalowych zostały przyznane lokalne nagrody dla konkursowej dwunastki: Grand Prix Dolnego Śląska we Wrocławiu, Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni, Nagroda Wolności ufundowana przez miasto Poznań, Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego w Katowicach oraz Bydgoszcz Art.Doc Award.
Bank Millennium pozostanie Mecenasem Tytularnym MDAG przez kolejne trzy lata!
Artur Liebhart, dyrektor i założyciel festiwalu, przekazał ogromne podziękowania dla Mecenasa Tytularnego wydarzenia, Banku Millennium, który wspiera konsekwentnie MDAG od 19 lat: "W tym roku Bank Millennium zdecydował się przedłużyć na kolejne trzy lata naszą współpracę. Cieszymy się, iż przyświecają nam te same wartości i wspólnie tworzymy przestrzeń do dyskusji, wymiany poglądów i bliższego poznania najważniejszych zjawisk, które zmieniają oblicze naszej rzeczywistości". Dyrektor i założyciel MDAG podziękował także kinom festiwalowym we wszystkich miastach, widzom_kom, patronom medialnym oraz wolontariuszom i wolontariuszkom, dzięki którym tak wielkie przedsięwzięcie mogło mieć miejsce. Wśród głównych instytucji współfinansujących festiwal znalazły się także: m.st. Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Program Media Unii Europejskiej oraz marki Visa i CANAL+ Polska.
Mateusz Góra, szef działu komunikacji i rozwoju publiczności, zwrócił uwagę na rosnącą popularność MDAG: "21. edycja festiwalu przyniosła ogromny skok, jeżeli chodzi o frekwencję. Ponad 20 tysięcy osób więcej uczestniczyło w naszym wydarzeniu niż przed rokiem. Udało nam się zgromadzić w kinach więcej miłośników i miłośniczek filmów dokumentalnych niż w 2019 roku, co oznacza, iż możemy mówić już o końcu negatywnego wpływu pandemii na frekwencję części stacjonarnej. Przez ostatnie pięć lat druga odsłona naszego festiwalu, odbywająca się w sieci, na stałe zrosła się z wydarzeniem i cieszy się równie dużym zainteresowaniem co pokazy kinowe. Pomaga nam to dotrzeć z jakościowym przekazem i spełniać naszą edukacyjną rolę w każdym zakątku kraju. Ogromnie cieszy nas także zaangażowanie patronów medialnych oraz pojawienie się w ich gronie kolejnych, nowych redakcji, co w znaczący sposób przyczyniło się do wzrostu ekwiwalentu reklamowego za ten rok - AVE wyniosło 39,9 mln złotych, czyli o niemal 10 mln więcej niż przed rokiem. To także wynik pracy niezastąpionej Sary Wołczyńskiej, szefowej PR, której pojawienie się w ekipie festiwalowej w zeszłym roku było prawdziwym zastrzykiem nowej energii. Także nasze działania w mediach społecznościowych są w ciągu ostatnich dwóch lat szczególnie widoczne, w tym roku dotarliśmy do ponad 11 mln osób z MDAG-owym przekazem dzięki pomocy Anny Kawuli z Kawula Studio, odpowiadającej za nasze SM. W końcu na sukces tej edycji wpłynęła konsekwentna zmiana identyfikacji wizualnej festiwalu, której autorem po raz drugi jest Bartek Bojarczuk ze studia ill.cat".
MDAG Industry - pomost między Wschodem i Zachodem
Kolejna edycja działań branżowych MDAG Industry także okazała się wielkim sukcesem. W 15 wydarzeniach wzięło udział 1205 uczestników oraz 38 decision makerów z całego świata. Millennium Docs Against Gravity staje się kreatywnym hubem łączącym Wschód z Zachodem, jak wspomina Anna Szczypińska, szefowa MDAG Industry: "W tym roku w MDAG Industry wzięło udział o 20% więcej osób niż w poprzedniej edycji, a wydarzenie przyciąga także coraz większą liczbę przedstawicieli branży z całego świata. Pomimo iż była to dopiero trzecia edycja, widzimy wyraźnie, iż MDAG Industry dynamicznie się rozwija i realizuje swój cel bycia ważnym punktem w kalendarzu marketów dokumentalnych. Widzimy też, jak owocne w tym roku było położenie dużego nacisku na sesje treningowe dla uczestników pitchingów, warsztaty indywidualne dla młodych projektów ze szkół filmowych czy wykłady mistrzowskie z uznanymi nazwiskami z branży. Dążymy do tego, żeby Warszawa i MDAG stały się miejscem, gdzie prezentowane są najlepsze projekty z Polski, Europy Wschodniej i Centralnej, a uczestnicy_czki są znakomicie przygotowani do rozmów oraz prezentacji przed kupującymi, przedstawicielami_kami festiwali i producentami_kami z Zachodu".
Znamy daty 22. MDAG!
Znane są już daty kolejnej, 22. edycji Millennium Docs Against Gravity - część kinowa odbędzie się w dniach 9-18 maja, za to część online potrwa od 20 maja do 2 czerwca 2025 roku.
Filmy cieszące się największym zainteresowaniem widowni zostaną wprowadzone
do kin przez Against Gravity. Pierwszym z nich będzie "W stronę słońca" Agnieszki Kokowskiej, który na dużym ekranie polska publiczność zobaczy już 19 lipca.