Piękne chwile w Łodzi

tetnoregionu.pl 6 dni temu

W dniach od 10 do 12 września 2024 r. słuchacze Uniwersytetu III-go Wieku w Pile uczestniczyli w wycieczce do Łodzi. Organizatorem z ramienia Zarządu był komendant ZHP – Grzegorz Rzymski.

Pierwszego dnia obejrzeliśmy Muzeum Miasta Łodzi, które wraz z potężnym kompleksem fabrycznym należało do rodziny największego łódzkiego fabrykanta pochodzenia żydowskiego, Izraela Poznańskiego. Zobaczyliśmy miasto wielu nacji, języków, religii i kultur. Pięknie prezentował się również pobliski ogród. Mieliśmy okazję podziwiać dawne zakłady włókiennicze tego przemysłowca.

Wielką atrakcją pierwszego dnia wycieczki było zwiedzanie ulicy Piotrkowskiej, jednej z najbardziej znanych ulic w kraju, liczącej ok. 4,2 km. Oprócz zabytkowej zabudowy oglądaliśmy tam ozdobne kamienice, fontanny, pomnik Misia Uszatka, ławeczki Tuwima, Reymonta, Jaracza, fortepian Rubinsteina i pomniki wielu innych wielkich łodzian.

Po przybyciu do hotelu, oprócz świetnej obiadokolacji spotkała wszystkich wspaniała niespodzianka zafundowana przez panią Prezes Bogusławę Cybulską z okazji swoich jubileuszowych urodzin (szampan i smaczny torcik). Ulica Piotrkowska tak się spodobała, iż wielu z nas postanowiło na nią powrócić po kolacji by podziwiać jej urok ponownie, tym razem wieczorem przy blasku świateł. Wrażenia były niesamowite.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Cmentarza Żydowskiego. Na powierzchni ok. 40 ha zachowało się blisko 160 tysięcy nagrobków. Pomnik pochowanego tam Izraela Poznańskiego należy do największych na świecie żydowskich pomników nagrobnych.

Tego dnia dotarliśmy także na teren Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera, której mury opuścili między innymi Andrzej Wajda i Kazimierz Kutz.

Pałac Herbsta był następnym obiektem zwiedzania. Jest to miejsce związane z losami rodziny Herbstów i Scheiblerów zaliczanych do najbogatszych i najbardziej wpływowych rodzin przemysłowców w Łodzi. Obejrzeliśmy prawdziwe arcydzieło, malarstwo polskie XIX i początku XX wieku ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi.

Bardzo interesujący okazał się spacer po zabytkowym osiedlu robotniczym pod nazwą Księży Młyn, który powstał na miejscu starej osady młyńskiej należącej do miejscowego plebana. Poczuliśmy tam klimat dawnej Łodzi.

Wspaniałe wrażenie na wszystkich wywarło zwiedzanie Muzeum Włókiennictwa. Prezentacja maszyn włókienniczych i procesu produkcyjnego tkanin sprawiła, iż poczuliśmy na żywo atmosferę pracy w dawnej fabryce.

Niezwykle interesujący i atrakcyjny dla zwiedzających okazał się Miejski Ogród Zoologiczny – Orientarium, do którego trafiliśmy w trzecim dniu wycieczki. Zachwyciła nas różnorodność gatunków zwierząt lądowych i ryb oraz ich urozmaicone środowisko. Pięknie prezentowały się słonie, zwłaszcza ich umiejętności pływackie.

Dużym zainteresowaniem ostatniego dnia cieszył się pobyt w Muzeum Kinematografii, gdzie mieliśmy okazję obejrzeć różne urządzenia techniczne, plakaty, elementy scenografii oraz pamiątki związane z kinematografią.

Nasza przygoda zakończyła się smacznym obiadem we Wrześni. Do Piły dotarliśmy ze wspaniałymi wspomnieniami i humorem.