W czwartek rozpoczyna się głosowanie, które zdecyduje o składzie list nominacji do 96. Oscarów. Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła, iż w tym roku o statuetki powalczy 321 filmów. Jednak o Oscara w kategorii najlepszy film powalczy mniej filmów.
Akademia opublikowała listę filmów, które mogą walczyć o Oscara w najważniejszej kategorii. Liczy ona 265 tytułów. A to oznacza, iż 56 pełnometrażowych filmów fabularnych może wygrać w innych kategoriach, ale w najważniejszej nie może liczyć choćby na nominację.
Wszystko przez przyjęte kilka lat temu zmiany w regulaminie, które zostały wymuszone przez kontrowersje podsumowane hasztagiem #OscarsSoWhite. Reguły zmieniono w 2020 roku, stopniowo zaczęto je wprowadzać w 2022 roku, a od tego roku funkcjonują już w pełni.
Zgodnie z nowymi przepisami, aby obraz mógł walczyć o Oscara dla najlepszego filmu, musi spełnić dwa z czterech standardów reprezentacji i inkluzywności. Standardy te prezentujemy w dalszej części newsa.
Co ciekawe, osoby sfrustrowane kulturą "woke", mogą być zaskoczone tym, które filmy nie spełniły nowych standardów Akademii. Są wśród nich dwa filmy Marvela ("Marvels" oraz "Ant-Man i Osa: Kwantomania"), koncertowy "Taylor Swift: The Eras Tour", a także "Twórca" i "Inwestorzy amatorzy".
1. STANDARDY REPREZENTACJI NA EKRANIE
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków, aby można było uznać standard za wypełniony)
- przynajmniej jeden z odtwórców głównych ról lub znaczącej roli drugoplanowej musi mieć inne rasowe pochodzenie
- przynajmniej 30% aktorów w drugoplanowych i epizodycznych rolach musi reprezentować co najmniej dwie spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- główny wątek fabularny musi być związany z co najmniej jedną spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
2. STANDARDY DOTYCZĄCE EKIP I ZESPOŁÓW TWÓRCZYCH
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków)
- casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, fryzury, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz: co najmniej dwa z powyższych działów powinny być kierowane przez osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- co najmniej jeden z powyższych działów powinien być kierowany przez osobę reprezentującą mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej sześć osób niższego szczebla ekipy powinny reprezentować mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej 30% całej ekipy filmowej powinny stanowić osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
3. STANDARDY OBECNOŚCI W BRANŻY
(filmy muszą spełniać oba poniższe warunki)
- duże studia i dystrybutorzy muszą mieć stały program płatnych staży w różnych działach skierowane do osób z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, głuchonieme zaś małe studia i niezależni dystrybutorzy muszą mieć co najmniej dwie osoby na płatnych stażach reprezentujące którąś z powyższych grup
- studia, dystrybutorzy, firmy finansujące produkcję filmów muszą oferować programy szkoleń i rozwoju umiejętności osobom reprezentującym te grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
4. STANDARDY KOMUNIKACJI Z WIDOWNIĄ
Studio lub firma producencka muszą mieć w zespołach zajmujących się reklamą, dystrybucją, PR-em co najmniej kilka osób na kierowniczych stanowiskach, które reprezentują poniższe grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
265 filmów w walce o najważniejszego Oscara
Akademia opublikowała listę filmów, które mogą walczyć o Oscara w najważniejszej kategorii. Liczy ona 265 tytułów. A to oznacza, iż 56 pełnometrażowych filmów fabularnych może wygrać w innych kategoriach, ale w najważniejszej nie może liczyć choćby na nominację.
Wszystko przez przyjęte kilka lat temu zmiany w regulaminie, które zostały wymuszone przez kontrowersje podsumowane hasztagiem #OscarsSoWhite. Reguły zmieniono w 2020 roku, stopniowo zaczęto je wprowadzać w 2022 roku, a od tego roku funkcjonują już w pełni.
Zgodnie z nowymi przepisami, aby obraz mógł walczyć o Oscara dla najlepszego filmu, musi spełnić dwa z czterech standardów reprezentacji i inkluzywności. Standardy te prezentujemy w dalszej części newsa.
Co ciekawe, osoby sfrustrowane kulturą "woke", mogą być zaskoczone tym, które filmy nie spełniły nowych standardów Akademii. Są wśród nich dwa filmy Marvela ("Marvels" oraz "Ant-Man i Osa: Kwantomania"), koncertowy "Taylor Swift: The Eras Tour", a także "Twórca" i "Inwestorzy amatorzy".
1. STANDARDY REPREZENTACJI NA EKRANIE
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków, aby można było uznać standard za wypełniony)
- przynajmniej jeden z odtwórców głównych ról lub znaczącej roli drugoplanowej musi mieć inne rasowe pochodzenie
- przynajmniej 30% aktorów w drugoplanowych i epizodycznych rolach musi reprezentować co najmniej dwie spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- główny wątek fabularny musi być związany z co najmniej jedną spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
2. STANDARDY DOTYCZĄCE EKIP I ZESPOŁÓW TWÓRCZYCH
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków)
- casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, fryzury, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz: co najmniej dwa z powyższych działów powinny być kierowane przez osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- co najmniej jeden z powyższych działów powinien być kierowany przez osobę reprezentującą mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej sześć osób niższego szczebla ekipy powinny reprezentować mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej 30% całej ekipy filmowej powinny stanowić osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
3. STANDARDY OBECNOŚCI W BRANŻY
(filmy muszą spełniać oba poniższe warunki)
- duże studia i dystrybutorzy muszą mieć stały program płatnych staży w różnych działach skierowane do osób z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, głuchonieme zaś małe studia i niezależni dystrybutorzy muszą mieć co najmniej dwie osoby na płatnych stażach reprezentujące którąś z powyższych grup
- studia, dystrybutorzy, firmy finansujące produkcję filmów muszą oferować programy szkoleń i rozwoju umiejętności osobom reprezentującym te grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
4. STANDARDY KOMUNIKACJI Z WIDOWNIĄ
Studio lub firma producencka muszą mieć w zespołach zajmujących się reklamą, dystrybucją, PR-em co najmniej kilka osób na kierowniczych stanowiskach, które reprezentują poniższe grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące