Numer 2024/395

dwutygodnik.com 1 tydzień temu

Film

Afera kokardowa (Alicja Nowacka)

Twórcom „Wytłumaczenia wszystkiego” udało się uchwycić lekkość, z jaką znosimy ciężar nastoletnich lat. Gdy rzeczywistość zalewa Abla, ten wsiada na rower lub biegnie zapamiętale, jakby była to najważniejsza czynność na świecie

Literatura

Ameryka Łacińska jako wędrówka (Mateusz Marczewski)

Byłoby nieźle, gdybyśmy nie tylko uznali osobność historii i drogi latynoamerykańskich społeczeństw, ale próbowali też czegoś się od nich nauczyć – mówi autor książki „Rewolucja nie ma końca”

Studnia (Katarzyna Sawicka-Mierzyńska)

Pamięć, i ta indywidualna, i ta zbiorowa, bywa zawodna i kapryśna. A przecież musimy selekcjonować przeszłość, żeby nie przygniotła nas swoim ciężarem. To o pokrętnych mechanizmach pamiętania opowiada Mateusz Pakuła w „Skórze po dziadku”

Podkast Dwutygodnika (30): Literacki sukces (Barbara Klicka)

Czy sukces w literaturze zależy od talentu? I co sprawia, iż niektóre książki są na nowo odkrywane tylko po to, by za chwilę znów popaść w zapomnienie? O pisarskich powodzeniach i niepowodzeniach Barbara Klicka rozmawia z Antonim Zającem

Muzyka

Znowu Donguralesko (Piotr Szwed)

Człowiek, który interesuje Gurala szczególnie, najważniejszy bohater jego utworów, Polakiem został wczoraj, przedwczoraj wynalazł koło, a przed miesiącem dotarł do Europy, wcześniej zasiedlał Afrykę i Azję

Piosenki na Warszawskiej Jesieni (Jan Topolski)

Najstarszy polski festiwal muzyki współczesnej zaprasza najgłośniejszy zespół punkowo-folkowy. Dziesięcioro twórców z różnych pokoleń i estetyk skomponowało do wierszy Grzegorza Uzdańskiego piosenki dla Hańby! Czyżby muzyka nowa szukała odnowy?

Sztuka

Targowiska są brzuchem miasta (Monika Stelmach)

Architektka, która przychodzi na bazar z zewnątrz, jest od początku podejrzana. Kiedyś po konsultacjach kupcy zamknęli mnie na targowisku, bo uznali, iż jestem szpiegiem. Jakoś mi się udało po kilku godzinach z makietą pod pachą przeskoczyć płot. Po dwóch latach współpracy uznali mnie wreszcie za swoją

Do podszewki (Aleksandra Boćkowska)

Pod efektowną grafiką stron poświęconych modzie w „Ty i Ja” kryła się męcząca codzienność

Dotknij mnie (Karol Sienkiewicz)

Performansy duetu Prinz Gholam są delikatne jak bańka mydlana i dlatego tak trudno przenieść ich sztukę na wystawę. Co czuć również w warszawskiej Zachęcie

Teatr

Narodowy i co dalej (Tomasz Cyz)

Czy przez ostatnie dwadzieścia lat Teatr Narodowy był tylko bardzo „dobrze skrojonym” teatrem? Jakby spoczął na laurach, nie rozpalał umysłów, nie prowokował intelektualnie, tworzył za mało mistrzowskich inscenizacji. Za rzadko był „zaczarowaną wyspą”

Limbo (Anna Pajęcka)

Spektakl Augustynowicz testuje schematy współczesnego świata: jest w nim pycha nowoczesności, jest stary świat, który nie nadąża, i są ośmieszeni bogowie. choćby ofiara, przehandlowana za wolność, nikogo nie wzrusza i staje się zwykłą transakcją

Wiersze

wiersze (Lidia Karbowska)
Idź do oryginalnego materiału