Najciekawsze wystawy 2024 roku

magazynszum.pl 8 miesięcy temu

Białystok

Galeria Arsenał

Zaraz po Walentynkach
16 lutego – 28 kwietnia

Anastasia Sosunova, Statek widmo
16 lutego – 28 kwietnia

Patrzcie na tę chwilę – jak drga
1 marca – 28 kwietnia

Aziz Hazara
10 maja – 21 lipca

Ivan Svitlychnyi, Maybe We Can Have Fun Together
10 maja – 21 lipca

Hubert Czerepok, Wieczny płomień
2 sierpnia – 13 października

DISNOVATION.ORG, Po wzroście
23 sierpnia – 29 września

Augustas Serapinas
od 11 października

Alevtina Kakhidze
25 października 2024 – 12 stycznia 2025

William Kentridge
25 października 2024 – 12 stycznia 2025

Nowe Ekosystemy Sztuki
październik–grudzień 2024

Na odtrutkę po wszechobecnym celebrowaniu i kapitalizowaniu normatywnej miłości romantycznej w ramach walentynek, białostocki Arsenał zaprosi publiczność na wystawę Zaraz po Walentynkach. Tomek Pawłowski-Jarmołajew i Katarzyna Różniak-Szabelska przygotują ekspozycję badającą społeczne konsekwencje tego konceptu i reprodukowane w związku z tym role płciowe, a także prezentującą wyobrażenia o alternatywnych modelach relacyjności. W tym samym czasie w Arsenale zobaczyć będzie można pierwszą w Polsce wystawę wileńskiej artystki Anastazji Sosunovej, kuratorowaną przez Post Brothers, poświęconą m.in. tematowi trwałości myślenia magicznego we współczesnym świecie. Litewską scenę ten sam kurator przybliży lokalnej publiczności również jesienną wystawą Augustasa Serapinasa w przestrzeni Elektrowni.

W tym roku program Arsenału będzie zresztą jeszcze silniej niż dotąd skupiony na wschodnioeuropejskim regionie. Na początku marca otworzy się kuratorowana przez Annę Łazar wystawa Patrzcie na tę chwilę – jak drga. Zobaczymy na niej prace artystek z Ukrainy, Estonii, Finlandii i Czech i Polski odnoszące się do wciąż nieprzepracowanego dziedzictwa sowieckiego w kulturze, historii i codzienności oraz dzisiejszych problemów związanych z wojną, energetyką czy deimperializacją. W maju wystartuje z kolei nowy cykl galerii Geografie migracji, odnoszący się do trwającego wciąż nieopodal Białegostoku kryzysu humanitarnego i globalnych zależności leżących u jego podłoża. Na cykl składać się będą indywidualne pokazy osób opowiadających o historii i współczesnej sytuacji miejsc, z których najczęściej pochodzą osoby przekraczające polsko-białoruską granicę. Rozpocznie go indywidualna prezentacja pochodzącego z Afganistanu Aziza Hazary przygotowana przez Katarzynę Różniak-Szabelską. O globalnej katastrofie ekologicznej w kontekście wojny w Ukrainie opowiadać będzie z kolei w swojej solowej wystawie Ivan Svitlychnyi. Na tym nie koniec solowych pokazów osób artystycznych z Ukrainy – w październiku zobaczymy kuratorowaną przez Monikę Szewczyk wystawę Alevtiny Kakhidze, rysowniczki i performerki rodzimej publiczności znanej choćby z książki Dlaczego w sztuce ukraińskiej są wielkie artystki.

Do lokalnych symboli sięgać będzie z kolei Hubert Czerepok w przygotowanej przez Sylwię Szymaniak wystawie badającej romantyczne korzenie symboliki kształtującej naszą narodową tożsamość. Latem w przestrzeni Elektrowni zobaczymy kolejną odsłonę wystawy Po Wzroście przygotowanej przez kolektyw DISNOVATION.ORG. Do koncepcji dewzrostu i ekologicznie zrównoważonych, spekulatywnych i realnych wersji przyszłości odnosić się będzie także jesienna wystawa online Nowe ekosystemy sztuki przygotowana przez Elizę Urwanowicz-Rojecką i Jakuba Wróblewskiego. Intensywny rok w Arsenale domykać będzie monograficzna wystawa Williama Kentridge’a, jednego z najważniejszych współczesnych artystów południowoafrykańskich, kuratorowana przez Monikę Szewczyk.

Maryna Sakowska, Bez tytułu, 2022, metalowy element deski do prasowania, warkocz z tkaniny, akryl, dmuchawce, obiekt z żywicy, wymiary zmienne; detal, fot. Anna Plesová

Bielsko-Biała

Galeria Bielska BWA

Ślady i znaki – malarstwo Aborygenów z Australii Centralnej
12 stycznia – 25 lutego

Dotyk Sztuki
19 stycznia – 25 lutego

Wiesz co cię boli
12 kwietnia – 2 czerwca

Sztuka rdzennych mieszkańców Australii to rzecz w naszym kraju rozpoznana słabo i eksponowana rzadko. Okazję do nadrobienia wiedzy na temat dziedzictwa licznych kultur określanych zbiorczym mianem Aborygenów dostarczy na początek roku Galeria Bielska BWA za sprawą wystawy kuratorowanej przez Ryszarda Bednarowicza i Marka Tomalika. Styczeń upłynie w Bielsku-Białej także pod znakiem eksplorowania sztuki w sposób inny niż zazwyczaj, a więc nie przez wzrok, a dotyk. Sztuce haptycznej poświęcona będzie wystawa Dotyk Sztuki, owoc kilkuletniego projektu badawczego Anny Beaty Barańskiej i Radosława Skóry.
Wiesz, co artystów boli? Że w świecie się pierdoli, parafrazując klasyka. O kryzysach, zaprzepaszczonych szansach, ale i potencjale oporu oraz wyobrażeniach świata urządzonego odrobinę lepiej opowiadać będą Adam Kozicki, Kasper Lecnim i Irmina Rusicka na przygotowanej przez Adę Piekarską i Aleksego Wójtowicza wiosennej wystawie Wiesz co cię boli. W sezon letni galeria wkroczy z kolei wystawą poświęconą lokalnej kulturze skejterskiej, kuratorowaną również przez Adę Piekarską.

Bydgoszcz

Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy

Katarzyna Szeszycka
luty–marzec 2024

Kolory życia. Hanna i Jacek Żuławscy
luty–marzec 2024

Zbigniew Gostomski
kwiecień–czerwiec 2024

Włocławki. Ceramiczne wyroby z Włocławskiej Fabryki Fajansu z lat 1952-1991
kwiecień–czerwiec 2024

Serią wystaw indywidualnych otworzy nowy sezon Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy. W lutym zobaczymy ostatnią z wystaw Katarzyny Szeszyckiej opartych na obrazach i wideo z cyklu Nocą będę opisywał słońca, którego tytuł pochodzi z książki Borisa Cyrulnika, zamykającą opowieść o mierzeniu się ze stratą i odbudowywaniu się po niej. Również w lutym otworzy się wystawa Hanny i Jacka Żuławskich, oparta o dzieła z prywatnej bydgoskiej kolekcji, w której znajduje się niemal 350 prac z okresu od lat 30. do 80., w tym obrazy zaliczane do tzw. szkoły sopockiej oraz ceramiczne rzeźby Hanny Żuławskiej zdradzające inspiracje Picassem. Wiosną zobaczymy monograficzną wystawę Zbigniewa Gostomskiego, obejmującą zarówno klasyczne realizacje artysty z lat 60., jak i późne prace powstałe po roku 2000. W kwietniu otworzy się również ekspozycja poświęcona powojennej działalności Włocławskiej Fabryki Fajansu, obejmująca jej wyroby od lat 50. do zamknięcia fabryki w latach transformacji.

Irmina Rusicka, Kasper Lecnim, „Sharing is Caring”, 2022, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA

Bytom

CSW Kronika

Krzycz siostro, krzycz!
3 lutego – 31 maja

Losy dwóch Niemek żydowskiego pochodzenia, matki i córki, które od 1922 roku były właścicielkami secesyjnej kamienicy, gdzie dziś mieści się CSW Kronika, staną się punktem wyjścia do otwieranej w lutym wystawy Krzycz siostro, krzycz! Kuratorki Agata Cukierska i Katarzyna Kalina stawiać będą pytania o rodzaje wykluczenia, z jakimi zmagały się kobiety w czasie rządów NSDAP i wojny oraz te, z którymi mierzą się współcześnie. Wystawa będzie też pretekstem do współpracy z przedstawicielkami lokalnej społeczności nad budową skutecznych strategii antydyskryminacyjnych.

1
Krytyka 04.08.2023

Jak działa płot. „Dziel i łącz” Tytusa Szabelskiego-Różniaka w CSW Kronika

Piotr Policht

Elbląg

Centrum Sztuki Galeria EL

Arkadiusz Sylwestrowicz, Ai. Duch zaprojektowany
19 stycznia – 3 marca

Zuza Golińska i Iza Tarasewicz, One/Them
8 lutego – 7 kwietnia

Grażyna Rigall, Niewidzialne, nieobecne
15 lutego – 21 kwietnia

Alicja Karska, Aleksandra Went, Złocień
11 kwietnia – 23 czerwca

Przemysław Garczyński
23 maja – 7 lipca

Oskar Dawicki
20 czerwca – 1 września

FLOW / PRZEPŁYW
4 lipca – 4 września

Zbigniew Gostomski, Forma Przestrzenna
11 lipca – 8 września

Katarzyna Józefowicz, Pisane, niepisane
5 września – 3 listopada

Nadia Markiewicz
12 września – 13 października

Nadawca: Paweł Petasz/Odbiorca: cały świat
19 września – 17 listopada

Anna Królikiewicz
17 października 2024 – 12 stycznia 2025

Magda Hebel
7 listopada 2024 – 5 stycznia 2025

Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu nowy rok rozpocznie solową wystawą Arkadiusza Sylwestrowicza. Kto nie miał okazji zobaczyć w zeszłym roku w Orońsku wspólnej wystawy Zuzy Golińskiej i Izy Tarasewicz One/Them, o tytule zaczerpniętym ze starego amerykańskiego filmu o morderczych mrówkach-ludojadach powstałych w wyniku eksplozji nuklearnej, będzie mógł ją nadrobić właśnie w Elblągu od lutego. Również w lutym otworzy się kuratorowana przez Emilię Orzechowską wystawa Grażyna Rigall, która w pokościelnym wnętrzu galerii odnosić się będzie do dawnych wierzeń i zabobonów. Wiosną zobaczymy wspólną wystawę Alicji Karskiej i Aleksandry Went Złocień, koprodukcję przygotowaną przez Galerię EL we współpracy z gdańskim CSW Łaźnia, gdzie jesienią prezentowana będzie jej druga odsłona.

W kolejnych miesiącach galeria zaprezentuje indywidualne pokazy młodych artystek i artystów – malarza Przemysława Garczyńskiego, który nawiąże dialog z kolekcją galerii, w której znajdują się przede wszystkim obrazy w nurcie abstrakcji geometrycznej, oraz Nadii Markiewicz, odnoszącej się do kulturowego i społecznego wykluczenia osób nienormatywnych, wstydu i marginalizacji doświadczanych przez osoby z niepełnosprawnościami. Galeria otwiera się zresztą szerzej na podmiotowe głosy osób z dysfunkcjami – w listopadzie solową wystawę zaprezentuje Magda Hebel, malarka i rysowniczka z Zespołem Downa, od lat związana z Powiatowym Ogniskiem Plastycznym w Malborku. W lipcu zobaczymy monografię Zbigniewa Gostomskiego realizowaną wespół z Galerią Miejską bwa w Bydgoszczy, nie zabraknie też indywidualnych pokazów czołowych artystek i artystów średniego pokolenia – Anny Królikiewicz, Oskara Dawickiego i Katarzyny Józefowicz.

Galeria szykuje również dwie wystawy tematyczne. Latem zobaczymy ekspozycję podsumowującą „pływające rezydencje” organizowane przez Agnieszkę̨ Brzeżańską i Ewę Ciepielewską dla artystów, naukowców, przyrodników i przyjaciół. W listopadzie otworzy się z kolei kuratorowana przez Macieja Bychowskiego, Mateusza Florczaka i Emilię Orzechowską wystawa poświęcona historii mail artu, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Pawła Petasza, który w czasie rozkwitu sztuki poczty był kierownikiem Centrum Sztuki Galeria EL. Znają się więc na niej nigdy nie prezentowane publicznie prace z pokaźnego mailartowego archiwum galerii.

Gdańsk

CSW Łaźnia

Pamela Leończyk, Nadziejatura umrze ostatnia?
12 kwietnia – 19 maja

Klaudia Prabucka, Śmierć i śledź
26 kwietnia – 2 czerwca

Mariusz Waras, Portal
12 lipca – 13 października

Julita Wójcik
sierpień–wrzesień 2024

Patrycja Orzechowska, Dry Season
6 września – 20 października

CSW Łaźnia zaprezentuje w tym roku szereg wystaw indywidualnych. W kwietniu Pamela Leończyk przyglądać się będzie idealistyczno-romantycznemu podejściu we współczesnych narracjach dotyczących ekologii. W tym samym miesiącu otworzy się wystawa Klaudii Prabuckiej Śmierć i śledź, czyli surrealistyczna, barwna i zaskakująca opowieść o śmierci babci artystki. Latem Mariusz Waras zbuduje w galerii portal transportujący publiczność do wnętrza artystycznej gry komputerowej i jej futurystycznego cyfrowego świata. Julita Wójcik na dziedzińcu oddziału galerii w Nowym Porcie zrealizuje z kolei performatywny eksperymentalny projekt artystyczno-badawczy dotyczący ekologii Bałtyku. Do kwestii ekologicznych, zmian klimatu i ich wpływu na nasze życia odnosić się będzie też Patrycja Orzechowska w swojej wystawie Dry Season,otwieranej we wrześniu. Jesienią w Łaźni zobaczymy również druga odsłonę wystawy Alicji Karskiej i Aleksandry Went realizowaną we współpracy z Galerią EL z Elbląga.

1
Krytyka 05.11.2021

Gdańsk 2005–2080. Otwarcie NOMUS i Narracje #12

Karolina Plinta

Gdańska Galeria Miejska

Patryk Różycki
luty–kwiecień 2024

Śpiew nadmiaru
8 marca – 26 maja

Sophie Thun, Joanna Woś, Delikatna prowokacja
maj–lipiec 2024

Maria Plucińska
sierpień–październik 2024

Wspólnota leżeeeżeć
I kwartał 2024

Agata Ingarden
IV kwartał 2024

Nostos – Powrót do domu
lato 2024

Marina Grinič
8 października – 22 grudnia

Na różnych istotnych momentach przejścia w swoim życiu – rozpoczynaniu nowych szkół, przeprowadzkach, poznawaniu nowych ludzi – skupi się Patryk Różycki w swojej indywidualnej wystawie kuratorowanej przez Kathryn Zazenski, która inaugurować będzie noworoczny program Gdańskiej Galerii Miejskiej. W tym samym oddziale galerii przy ul. Piwnej w maju zobaczymy wspólny pokaz Sophie Thun i Joanny Woś kuratorowany przez Tomka Pawłowskiego-Jarmołajewa. Zamiast zestawienia prac dwóch artystek opartych na zbieżnościach ich praktyk zobaczymy jednak realizacje o rozmytym autorstwie, składające się na jedną wspólną, malarsko-fotograficzną aranżację przestrzenną. W sierpniu solową wystawę zaprezentuje z kolei zdobywczyni nagrody GGM w zeszłorocznym konkursie najlepszych dyplomów Maria Plucińska, absolwentka Akademii Sztuki w Szczecinie. W GGM2 w pierwszym kwartale nowego roku zobaczymy kuratorowaną przez Jakuba Banasiaka monograficzną wystawę Wspólnoty leżeeeżeć, intermedialnej, alternatywnej grupy artystycznej zawiązanej pod koniec lat 80. w Łodzi. Pod koniec roku w tym samym oddziale solową wystawę zaprezentuje równie wszechstronna pod względem używanych mediów Agata Ingarden. W Gdańskiej Galerii Güntera Grassa rok otworzy zbiorowa wystawa Śpiew nadmiaru, odnosząca się do twórczości poetki Anny Świrszczyńskiej, a w kolejnych miesiącach zobaczymy kuratorowaną przez Dianę Ronnberg i Marię Sasin wystawę zbiorową Nostos – Powrót do domu i retrospektywny pokaz prac wideo słoweńskiej artystki Mariny Grinič.

Instytut Kultury Miejskiej

Narracje 15. Uzdrowisko Niedźwiednik
15–16 listopada

Jesienią jak co roku czeka nas kolejna edycja gdańskiego festiwalu sztuki publicznej Narracje, współorganizowanego przez Instytut Kultury Miejskiej i Gdańską Galerię Miejską. Jego piętnasta odsłona rozgrywać się będzie na Niedźwiedniku, malowniczym, skąpanym w zieleni osiedlu na obrzeżach miasta, odznaczającym się oryginalną urbanistyką i blokowiskową architekturą z przełomu lat 70. i 80. Festiwal kuratorować będą związani z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki Zuzanna Mielczarek i Mateusz Włodarek, którzy odnosić się będą do uzdrowiskowych skojarzeń dostrzegalnych w architektonicznym i przyrodniczym krajobrazie Niedźwiednika.

NOMUS

Todd R. Forsgren, Postindustrialny Eden
kwiecień–sierpień 2024

Gościnność
od października 2024

Obrazy Edenu na miarę naszych możliwości, czyli ogródków działkowych z różnych regionów świata, prezentować będzie wystawa Todda R. Forsgrena Postindustrialny Eden, kuratorowana przez Mariolę Balińską i otwierana w kwietniu w NOMUS-ie. W swoich pracach fotograf przygląda się nie tylko ich wizualnej różnorodności, ale przede wszystkim temu, co mówią one o ewoluujących społecznych oczekiwaniach w zakresie tego, co miejskie, wiejskie, publiczne, prywatne, nowoczesne oraz globalne i lokalne. Jesienią w gdańskim muzeum zobaczymy ekspozycję prac z Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej oraz Gdańskiej Galerii Fotografii, przyglądającą się im z perspektywy tytułowej gościnności oraz związanych z nią mobilności, migracji i tożsamości.

Gdynia

Muzeum Miasta Gdyni

Odkryj w Gdyni nieoczywiste. Pradzieje
10 lutego – 31 grudnia

W Gdyni nie pada
7 lipca 2024 – 28 lutego 2025

Daleko poza międzywojenną historię narodzin dzisiejszej Gdyni sięgać będzie wystawa Odkryj w Gdyni nieoczywiste. Pradzieje, przygotowana przez Aleksandrę Zuzannę Fijałkowską. Zaprezentuje ona zabytki archeologiczne sięgające epoki żelaza, takie jak ozdoby, elementy broni i urny na ludzkie prochy. Wystawa uzupełnia najnowsze wydawnictwo Muzeum Miasta Gdyni pod tytułem Niepoznana – pierwszy tom monografii miasta, sięgający do najdawniejszych dziejów dzisiejszej Gdyni. Latem w muzeum zobaczymy kuratorowną przez Gosię Bujak wystawę historyczno-sensoryczną W Gdyni nie pada, skierowaną do całych rodzin i obudowaną bogatym programem edukacyjnym. Jej aranżacja inspirowana naturą bałtyckiego wybrzeża i kuracyjną infrastrukturą z początku XX wieku zaprojektowana zostanie w sposób umożliwiający polisensoryczną eksplorację wystawy.

Gorzów Wielkopolski

Miejski Ośrodek Sztuki

Tomasz Domański
26 stycznia – 3 marca

Tomasz Drewicz
8 marca – 21 kwietnia

Jan Domicz
1 marca – 14 kwietnia

Katarzyna Nawrocka, Andrzej Pater
19 kwietnia – 9 czerwca

Marek Rachwalik
26 kwietnia – 23 czerwca

Pracownia Aleksandry Ska
16 czerwca – 21 lipca

Julia Szczerbowska
26 lipca – 22 września

Katarzyna Górna
27 września – 3 listopada

Adam Kozicki
25 października – 1 grudnia

Piotr Wysocki
8 listopada 2024 – 5 stycznia 2025

Podobnie jak w poprzednich latach, program Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim będzie w roku 2024 osnuty wokół wystawy indywidualnych twórców i twórczyń reprezentujących różne środowiska, media i pokolenia. W pierwszym kwartale nowego roku zobaczymy więc pokazy Tomasza Domańskiego, Tomasza Drewicza i Jana Domicza. W kwietniu wspólną wystawę zaprezentują Katarzyna Nawrocka i Andrzej Pater, po której niedługo później zobaczymy solo Marka Rachwalika. Latem w gorzowskiej galerii będzie można obejrzeć prace osób artystycznych z pracowni Aleksandry Ska na Akademii Sztuki w Szczecinie. Druga połowa roku to ponownie seria pokazów indywidualnych: Julii Szczerbowskiej, Katarzyny Górnej, Adama Kozickiego i Piotra Wysockiego.

1
Krytyka 17.02.2023

Policja jest nieoczywista. „Nigdy nie będziesz szła sama” Adama Kozickiego w Biurze Wystaw

Piotr Puldzian Płucienniczak

Kalisz

Galeria Sztuki im. Jana Tarasina

Kinga Popiela, Fajnie, miło, kolorowo
9 lutego – 8 marca

Bogusława Kowalczyk, Tarcze
14 marca – 19 kwietnia

Umieranko
20 czerwca – 24 sierpnia

Międzynarodowy Konkurs na Eksperyment w Sztukach Wizualnych PRÓBA 5
10 października – 29 listopada

Krzysztof Nowicki, Trofea
5 grudnia 2024 – 31 stycznia 2025

Dwa pokazy indywidualne malarek pochodzących z Kalisza zainaugurują tegoroczny program Galerii Sztuki im. Jana Tarasina. W lutym otworzy się solowa wystawa Kingi Popieli, miesiąc później swoją wystawę zaprezentuje Bogusława Kowalczyk. Latem zobaczymy wystawę Umieranko, czyli zwycięski projekt Gabi Skrzypczak i Idy Dziublewskiej z siódmej edycji organizowanego przez kaliską galerię konkursu kuratorskiego. Jesienią czeka nas wystawa w ramach innego lokalnego konkursu – piątej edycji Międzynarodowego Konkursu na Eksperyment w Sztukach Wizualnych PRÓBA. Rok zwieńczy otwierana w grudniu solowa wystawa związanego z Gdańskiem malarza Krzysztofa Nowickiego.

Katowice

BWA Katowice

Jan Pamuła
16 lutego – 17 marca

Wystawa pedagogów katowickiej ASP
22 marca – 21 kwietnia

Jean-Pierre Bredo, Czarny-żółty-czerwony
26 kwietnia – 9 czerwca

Alan Tex
26 kwietnia – 9 czerwca

Wystawa Dyplomów 2024 Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
28 czerwca 2024 – 28 lipca

W cieniach historii
2 sierpnia – 22 września

Potęga monochromu
4 października – 17 listopada

Joanna Helander
29 listopada 2024 – 26 stycznia 2025

Monograficzną wystawę Jana Pamuły, zmarłego przed niespełna dwoma laty członka Grupy Krakowskiej, malarza od lat 70. posługującego się językiem abstrakcji geometrycznej o silnej podbudowie teoretycznej, zaprezentuje katowickie BWA w lutym. W kolejnych miesiącach w galerii zobaczymy m.in. ekspozycje przygotowane we współpracy z lokalną akademią – pod koniec marca otworzy się wystawa jej pedagogów, a latem w BWA zobaczymy tegoroczne dyplomy z katowickiej ASP. Międzyinstytucjonalne współprace wykraczać będą jednak poza lokalne poletko. W kwietniu otworzą się wystawy dwóch artystów przygotowane wespół z Atelier 34ZERO w Brukseli: Jeana-Pierre’a Bredo i Alana Texa. Owocem współpracy z Instytucją Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris i Muzeum Historii Fotografii w Krakowie będzie z kolei solowa wystawa Joanny Helander. Oprócz tego katowickie BWA szykuje także dwie wystawy tematyczne: W cieniach historii oraz Potęga monochromu.

Rondo Sztuki

Zuzanna Skurka, Learning from Minecraft
marzec 2024

Czwarta przyroda
maj–czerwiec 2024

Przyleganie
maj–lipeic 2024

Muzyka Miasta
sierpień 2024

Postindustrialny słownik roślinno-ludzki
wrzesień 2024

Inside Job
listopad 2024

Co można zrobić z ceglanych resztek? Jak udowadnia architektka, projektantka i badaczka Zuzanna Skurka – prawie wszystko. Efekty jej długofalowych badań nad cegłą zobaczymy na wystawie Learning from Minecraft, otwieranej w Rondzie Sztuki w marcu drugiej odsłonie projektu w zeszłym roku prezentowanego w galerii Art Industry Standard w Krakowie i kuratorowanego przez Piotra Polichta. O tym, jak możemy uczyć się od przyrody przetrwania we współczesnym świecie opowiadać będą z kolei Ola Nenko, Ola Sikora i Paulina Winiarska na kuratorowanej przez Adriana Chorębałę wystawie Czwarta przyroda. W stworzonej przez nich przestrzeni relacje panujące w epoce antropocenu zostaną odwrócone i to człowiek adaptować się będzie do działań przyrody, aby przetrwać. Do tematów związanych z katastrofą klimatyczną odnosić się będzie również wrześniowa wystawa Postindustrialny słownik roślinno-ludzki, przyglądająca się górnośląskiej florze i jej znaczeniu dla kształtowania się lokalnych tożsamości, przygotowana przez zespół badawczy w składzie: Joanna Soćko, Joanna Zdzienicka-Obałek i Paweł Szeibel.

W maju galeria zaprezentuje międzynarodową wystawę inspirowaną twórczością czołowego brytyjskiego reprezentanta land artu Richarda Longa , który w tym roku odbierze doktorat honoris causa na katowickiej ASP. Kuratorowane przez Martę Lisok Przyleganie zestawiać będzie prace Longa z działaniami młodego pokolenia artystów i artystek. Lato to jak co roku w Katowicach czas muzycznych festiwali i towarzyszących im wystaw w Rondzie Sztuki. W tym roku przygotowana przez Adriana Chorębałę Muzyka Miasta odnosić się będzie do soundtracku codzienności w przestrzeniach miejskich. Tegoroczny program wieńczyć będzie otwierana w listopadzie wystawa duetu Inside Job.

Konrad Oleksiak, „Szklarnia”, 2023, dzięki uprzejmości Oblatów4

Oblatów4

Łukasz Dziedzic, A kiedy na mnie patrzysz
13 stycznia – 16 lutego

Karolina Gwóźdź, W imię matki i córki i siostry
luty–marzec 2024

Konrad Oleksiak, Right Amount
marzec-kwiecień

Monika Waraxa, Co mogę dla Ciebie zrobić?
kwiecień-maj

Marlena Szewczyk, Okrywa nas puch
maj–czerwiec 2024

Claudine Pisarek, Zupa z kamienia
czerwiec–lipiec 2024

Przed kilkoma miesiącami na artystycznej mapie Katowic pojawiło się nowe miejsce. Nowe przynajmniej pod względem tożsamości, bo adres Oblatów4 to miejsce dobrze znane lokalnej publiczności – wcześniej działała tu przed wyprowadzką do Warszawy Galeria Szara. Dziś jest to artist-run space, gdzie mieszczą się pracownie artystyczne i przestrzeń wystawiennicza. W tym roku zobaczymy na Oblatów4 indywidualne wystawy osób, które brały udział w inaguracyjnym, integrującym lokalne środowisko projekcie Masa Krytyczna. Jeszcze w styczniu otworzy się wystawa Łukasza Dziedzica, na której zobaczymy obrazy odnoszące się do wielowiekowej tradycji malarskiego portretu, w których wyczuwalne są także echa współczesnych społeczno-politycznych kryzysów. W lutym otworzy się solowy pokaz Karoliny Gwóźdź, młodej malarki również należącej do ekipy współtworzącej Oblatów4, w którym artystka przyglądać się będzie swoim relacjom z innymi kobietami. Kolejny młody malarz po katowickiej ASP, Konrad Oleksiak, zaprezentuje solową wystawę w marcu. W kwietniu otworzy się wystawa Moniki Waraxy, wyjątkowo artystki niezwiązanej z regionem, która zaprezentuje prace powstałe w efekcie zanurzenia się w obcym mieście. W następnych miesiącach zobaczymy natomiast kolejne pokazy niedawnych absolwentek katowickiej uczelni, Marleny Szewczyk i Claudine Pisarek.

Kraków

Cricoteka

Bereś
1 marca –20 grudnia

Prace Tadeusza Kantora z kolekcji Stefanii Pigi
listopad 2024 – luty 2025

Mimo statusu niekwestionowanego klasyka, Jerzy Bereś nie doczekał się dotąd żadnej pełnoprawnej pośmiertnej monografii. Zmieni się to w tym roku za sprawą Cricoteki, w której od marca niemal do końca roku oglądać będzie można przygotowaną przez Kamila Kuitkowskiego wystawę Bereś, której towarzyszyć będzie katalog i aneks online. Wystawę dopełniać będzie prezentacja podarowanego Cricotece przez spadkobierców Beresia obiektu Znak-Zwid w przestrzeni Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy Siennej. W tej samej przestrzeni pod koniec roku zobaczymy wystawę rysunków i obrazów Kantora z prywatnej kolekcji Stefani Pigi, rzymskiej galerzystki współpracującej z artystą.

1
Krytyka 21.07.2023

W Jego cieniu. „Maria Stangret. Gra w miejsca” w Cricotece

Łukasz Białkowski

Międzynarodowe Centrum Kultury

Odzyski-obiekty. Bogusław Bachorczyk
5 marca – 14 kwietnia

Długi wiek XX w sztuce Odessy
16 maja – 1 września

SOC. Modernizmy za żelazną kurtyną
3 października 2024 – 19 stycznia 2025

Przedmioty wyrzucone na brzeg przez morskie fale wykorzystuje w swoich najnowszych pracach Bogusław Bachorczyk. Stworzone z nich podczas zeszłorocznych rezydencji artystycznych w Ustce zaskakujące kombinacje, łączące elementy naturalne i sztuczne, zobaczymy na otwieranej w marcu indywidualnej wystawie artysty w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie. Sztukę Odessy, w wieku XX ciężko doświadczonej przez terror i represje, a dziś ponownie niszczonej przez dokonujące inwazji wojska rosyjskie, krakowska instytucja przybliżać będzie na otwieranej w połowie marca wystawie Długi wiek XX w sztuce Odessy. Znajdą się na niej zarówno dzieła ukraińskiej awangardy, jak i prace współczesne, odnoszące się do trwającej wojny obronnej. Ekspozycja kuratorowana przez Żannę Komar, Juliję Berdijarową i Waleriję Plechotko jest częścią polsko-ukraińskiego projektu, który przewiduje wywóz na czas działań wojennych w Ukrainie dzieł reprezentujących historię sztuki odeskiej. Na całym wschodnioeuropejskim regionie koncentrować się będzie z kolei jesienna wystawa przygotowana przez Łukasza Galuska i Michała Wiśniewskiego. SOC. Modernizmy za żelazną kurtyną nie tylko rysować będą szeroką panoramę architektury powojennej w bloku wschodnim, ale i przyglądać się ewolucji podejścia do socmodernizmu w ciągu ostatnich lat.

Muzeum Narodowe w Krakowie

Złote runo. Sztuka Gruzji
22 marca – 25 sierpnia

Putta w sztuce renesansu
28 czerwca – 6 października

Po zeszłorocznej wystawie poświęconej sztuce Wilna, krakowskie Muzeum Narodowe skupi się na innym zakątku Europy Wschodniej. W marcu otworzy się przygotowana przez Mirosława Kruka, obszerna i przekrojowa jak żadna wcześniej wystawa sztuki gruzińskiej – od najstarszych znalezisk archeologicznych z regionu, przez starożytne przykłady złota Kolchidy, sztukę średniowieczną i nowożytną, aż po malarstwo Pirosmaniego i dwudziestowieczną awangardę.
Tłuściutkie putta to motyw w nowożytnej sztuce wszechobecny, acz rzadko skupiający na sobie uwagę. Tę lukę wypełniać będzie kuratorowana przez Marcina Fabiańskiego wystawa Putta w sztuce renesansu, otwierana w krakowskim muzeum w październiku, na której zobaczymy przede wszystkim dzieła włoskiego i północnego renesansu.

Zamek Królewski na Wawelu

Wawel Wyspiańskiego
21 marca – 21 lipca

Łukasz Stokłosa
15 lutego

Roman Opałka
10 października

120 lat temu Stanisław Wyspiański opublikował dramat Akropolis i rozpoczął z architektem Władysławem Ekielskim pracę nad niezrealizowanym nigdy projektem przebudowy wawelskiego wzgórza. Z okazji tej rocznicy Zamek Królewski przypomni wawelskie wątki w twórczości Wyspiańskiego, obejmujące nie tylko koncepcję jego przekształcenia na modłę ateńskiego Akropolu, ale też inne prace, w tym takie nigdy wcześnie nie eksponowane i niespodziewanie odnalezione. Poza kilkoma dużymi ekspozycjami sztuki dawnej w programie zamku nie zabraknie też akcentów współczesnych. W Reprezentacyjnych Komnatach Zamku Królewskiego w lutym zobaczymy pokaz obrazów Łukasza Stokłosy, a w październiku – prace Romana Opałki.

Galeria Rooter

Natalia Legutko
23 czerwca – 26 lipca

Cyryl Polaczek
7 września – 13 października

Mikołaj Szpaczyński
8 listopada – 9 grudnia

Nowy krakowski artist-run space, czyli Galeria Rooter po inauguracyjnej wystawie tworzących ją Justyny Smoleń i Radka Szlęzaka oraz częściowym odcięciu od świata za sprawą trwających remontów dróg dojazdowych wznowi swoją działalność latem tego roku. W kolejnych miesiącach zobaczymy indywidualne wystawy trojga osób artystycznych młodego pokolenia związanych z lokalnym środowiskiem: Natalii Legutko, Cyryla Polaczka i Mikołaja Szpaczyńskiego.

1
Rozmowy 17.01.2020

Jezu, strasznie bym to chciała mieć w swoich rękach. Rozmowa z Karoliną Jarzębak

Anna Batko

Jak zapomnieć

Kornel Leśniak
od 23 lutego

Natalia Kleszczewska
od 22 marca

Karolina Jarzębak
od 20 kwietnia

Od ważkich pytań o miejsce człowieka w naturze rozpoczynać będzie tegoroczny program galeria Jak zapomnieć. Kuratorowana przez Tomka Nowaka zbiorowa wystawa otwierana w styczniu podejmie ten wątek nie tylko w odniesieniu do katastrofy klimatycznej, ale i znacznie szerszej perspektywy potencjalnego życia pozaziemskiego, zwłaszcza iż za sprawą planowanej na ten rok misji Europa Clipper być może jesteśmy o krok od potwierdzenia jego istnienia. W kolejnych miesiącach zobaczymy trzy wystawy indywidualne. Kornel Leśniak zaprezentuje obrazy krążące wokół symboliki perły, opowiadające o chwilach wewnętrznego konfliktu, reakcjach na społeczne kody i oczekiwania, skazanych na porażkę próbach wpisania się w kanon męskości czy nawigowaniu queerowych przestrzeni, które nie zawsze zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Natalia Kleszczewska zaprezentuje obrazy i grafiki będące kontynuacją jej dyplomu, w których pojawia się m.in. wątek doszukiwania się rodzaju osobowości w przypadkowych rzeczach i zjawiskach. Nowe prace w technice intarsji pokaże w kwietniu Karolina Jarzębak – będzie to przy okazji pierwsza solowa wystawa założycielki Jak zapomnieć w tej galerii.

UFO Art Gallery

Michael Biber
wiosna 2024

Radim Koros
lato 2024

Maria Ciborowska
lato 2024

Jósefina Johanna Alanko
jesień 2024

Międzynarodowy przekrój współczesnego malarstwa abstrakcyjnego zaserwuje publiczności w tym roku UFO Art Gallery. Wiosną zobaczymy solową wystawę pochodzącego z Niemiec, a w tej chwili związanego z Krakowem Michaela Bibera. Latem pochodzący z kolei z Czech, ale również mieszkający aktualnie w Krakowie Radim Koros zaprezentuje indywidualną wystawę kuratorowaną przez Stacha Szabłowskiego. Krótko później czeka nas solowy pokaz założycielki galerii, Marii Ciborowskiej, a jesienią pochodzącej z Finlandii, a mieszkającej w Wiedniu Jósefiny Johanny Alanko, laureatki grand prix w zeszłorocznej edycji konkursu STRABAG Artaward International.

Radim Koros, „Captivating freely”, olej na lnianym płótnie, 200 x 200 cm, 2022, dzięki uprzejmości UFO Art Gallery

Galeria Olympia

Keymo, Wyprzedaż garażowa. Z udziałem Janusza Różańskiego
13 stycznia – 9 lutego

Piotr Kolanko, Objects in Mirror Are Closer Than They Appear
12 lutego – 9 marca

Kamila Stovrag, Łagodne Królestwo
13 marca – 9 maja

Alicja Biała, Stand
13 maja – 9 lipca

Władysław Markowski, Płaszczyzna, plama, linia, cięcie
13 lipca – 9 sierpnia

Ireneusz Bęc, Środki apteczne
13 września – 9 listopada

Serię wystaw indywidualnych reprezentantek i reprezentantów różnych pokoleń zaprezentuje w tym roku Galeria Olympia. Otworzy ją styczniowa wystawa Keymo, fotografki, autorki filmów postporno i obiektów oraz malarki, która odnosić się będzie do idei solidaryzmu i sytuacji prawno-ekonomicznej osób artystycznych w Polsce. W lutym zajrzymy do świata graficiarzy za sprawą wystawy Piotra Kolanki, części jego wystawienniczej trylogii, która obejmie też pokazy w Galerii Podbrzezie i galerii Baszta. Studentka ostatniego roku malarstwa na krakowskiej akademii Kamila Stovrag zaprezentuje solową wystawę w marcu. Na Łagodnym Królestwie artystka odnosić się będzie do odradzających się dziś idei new age’owych. Projekt site-specific zrealizuje w galerii w maju Alicja Biała. Kolejne miesiące upłyną pod znakiem malarstwa abstrakcyjnego za sprawą wystaw Władysława Markowskiego i Ireneusz Bęca.

Krosno

BWA Krosno

Joanna Stawowy, Rozważania o kształcie osobowości
29 stycznia – 10 lutego

Magdalena Lazar, Świetliste bartery, wilgotne koalicje
10 maja – 5 czerwca

Iwona Demko
19 października – 16 listopada

Agata Kus
20 grudnia 2024 – 2 lutego 2025

Na granicy sztuki, psychologii i matematyki poruszać się będzie Joanna Stawowy w swojej solowej wystawie inaugurującej nowy sezon w krośnieńskim BWA, odnoszącej się do teorii osobowości MBTI. Wśród indywidualnych pokazów zaplanowanych przez galerię warto zwrócić uwagę na indywidualne wystawy trzech artystek związanych z Krakowem. Magdalena Lazar na otwieranym w maju pokazie kuratorowanym przez Zofię Małysę-Janczy eksplorować będzie tematykę relacji międzygatunkowych w skali mikro i makro. Jesienna wystawa Iwony Demko kuratorowana przez Magdalenę Ujmę to rzecz podwójnie rocznicowa – związana z 30-leciem ukończenia liceum przez Demko i 160 rocznicą urodzin Camille Claudel, której poświęciła ona dyplom. Z tej okazji artystka skupi się na herstoriach i ważnych datach związanych z artystkami, które oddziałały na jej własną twórczość. Nowe obrazy i rysunki Agaty Kus zobaczymy z kolei w grudniu na wystawie również przygotowanej przez Magdalenę Ujmę. Będą one krążyć wokół motywu inicjacji, przejścia z wieku dziecięcego w dorosłość i przeżywania ważnych doświadczeń po raz pierwszy.

Iwona Demko, „Jestem Mną, Tobą, Nią. Lee Krasner”, 2022, dzięki uprzejmości BWA Krosno

Lublin

Muzeum Narodowe w Lublinie

Złoty polski. W 100. rocznicę reformy walutowej Władysława Grabskiego
6 lutego – 5 maja 2024

Xawery Wolski, Genetyka pamięci
19 lipca – 1 grudnia

W świecie sztuki jedni lubią się chwalić sprzedażowymi rekordami, inni pieniądze pooglądać mogą najwyżej w muzeum. Na początku tego roku okazji ku temu dostarczy Muzeum Narodowe w Lublinie z wystawą o historii złotego, sięgającą od początków rodzimej waluty w XV wieku po międzywojnie i reformę walutową Władysława Grabskiego z 1924 roku. Latem w lubelskim muzeum indywidualny projekt zaprezentuje Xawery Wolski. Wystawa organizowana w 80. rocznicę zamknięcia niemieckiego więzienia na Zamku w Lublinie i 70. rocznicę zamknięcia więzienia stalinowskiego w tym samym miejscu wpisana będzie w tkankę Zamku, łącząc przeszłość z teraźniejszością i przyszłością i odnosząc się do osobistych wspomnień artysty związanych z doświadczeniem życia w autorytarnym ustroju.

Galeria Biała

Joanna Janiak i Piotr C. Kowalski
26 stycznia – 8 marca

Małgorzata Pawlak i Mikołaj Kowalski
22 marca – 3 maja

Paul Sochacki
17 maja – 2 sierpnia

Agata Borowa
6 września – 11 października

Archiwa wyczesane, zszyte i znalezione
25 października – 31 grudnia

Dwoma pokazami duetów otworzy tegoroczny program Galeria Biała w Lublinie. Pod koniec stycznia zobaczymy przekrój wspólnych realizacji Joanny Janiak i Piotra C. Kowalskiego. Związani z lokalnym środowiskiem Małgorzata Pawlak i Mikołaj Kowalski w maju zaprezentują wystawę na temat współodczuwania, obumierania i powtarzalności w naszym ekosystemie. Retrospektywę zmarłego przed kilkoma laty belgijskiego fotografa Paula Sochackiego zobaczymy w Lublinie w maju. Obejmie ona przekrój jego prac, od wielkoformatowych fotografii analogowych 80. po różnego rodzaju eksperymenty formalne: zdjęcia na porcelanie, fotografie zespolone z gestami malarskimi, kolaże i cyfrowe przetworzenia. We wrześniu otworzy się kuratorowany przez Inés R. Artolę solowy pokaz malarki Agaty Borowej, znanej z prac tworzących sugestywną iluzję materii i igrających z percepcją widza. Wokół archiwów galerii zbudowana zostanie jesienna wystawa zbiorowa z udziałem m.in. Andrzeja Tobisa, Krzysztofa Maniaka czy Bogusława Bachorczyka. Dodatkową przestrzenią ekspozycyjną na jej czas stanie się na ten czas biuro galerii z kompletną dokumentacją jej działalności od samego początku w połowie lat 80.

1
Krytyka 10.11.2023

Wielka Artystka i czuły narrator. „Abakanowicz. Trauma i sława” Pawła Kowala

Karolina Plinta

Łódź

Centralne Muzeum Włókiennictwa

Fenomen polskiego kilimu
25 kwietnia – 18 sierpnia

Arkadius. Konfrontacje
8 czerwca 2024 – jesień 2025

Ostatnie lato
od 5 września

Na fali ponownego zainteresowania medium tkaniny, w tym również kilimem, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zaprezentuje wiosną wystawę poświęconą właśnie polskim kilimom. Ekspozycja towarzysząca Łódź Design Festival oparta będzie na zbiorach muzeum oraz prywatnej kolekcji badacza Piotra Korduby i prześledzi ewolucję kilimu osadzonego w tradycjach kultury ludowej i dworskiej na przestrzeni lat. Jeden z najsłynniejszych polskich projektantów mody Arkadius doczeka się z kolei w czerwcu pierwszej wystawy monograficznej, która będzie przy okazji największą jak dotąd w polskim muzealnictwie wystawą poświęconą modzie przełomu XX i XXI wieku, ujmującą ją w szerszym kontekście sztuk wizualnych. Projekty reprezentujące 14 kolekcji Arkadiusa ze zbiorów muzeum skonfrontowane zostaną z pracami kilkorga współczesnych osób artystycznych, w tym Zuzy Golińskiej, Sebulca czy Goshki Macugi. Na początku września łódzkie muzeum zaprezentuje wystawę stałą w willi letniskowej w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej. Zrekonstruowane wnętrza i elementy interaktywne odtwarzać będą klimat ostatniego lata w letniskowej willi tuż przed wybuchem II wojny światowej.

Miejska Galeria Sztuki

Wiktor Dyndo
16 lutego – 7 kwietnia

Magdalena Moskwa i Katarzyna Kuźnik
marzec – kwiecień 2024

Dziś są nasze urodziny!
październik – grudzień 2024

Katarzyna Karpowicz
grudzień 2024

Program Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi w tym roku ramować będą dwie malarskie wystawy indywidualne – Wiktora Dyndo w lutym i Katarzyny Karpowicz w grudniu. Wiosną zobaczymy z kolei duet Magdaleny Moskwy i Katarzyny Kuźnik, a jesienią galeria celebrować będzie nie byle jakie, bo setne urodziny przygotowaną z tej okazji wystawą zbiorową.

Magdalena Moskwa, „Bez tytułu, Nr 83”, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

Opole

Galeria Sztuki Współczesnej

Angelika Markul, Gardło diabła
1 marca – 5 maja

DIG DEEP
6 września – 6 października

Wiesław Dymny, Pięć i pół Bladego Józka
18 października – 24 listopada

Fotografia jest wszędzie
grudzień 2024

Nową odsłonę projektu Gardło diabła zaprezentuje w marcu w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu Angelika Markul, podejmując w niej refleksję nad nieokiełznaną potęgą przyrody, miejscem człowieka w historii świata oraz upływem czasu i pamięcią. Nowe spojrzenie na twórczość Wiesława Dymnego, kojarzonego przede wszystkim jako satyryk związany z Piwnicą pod Baranami, aktywnego jednak również jako artysta wizualny zaproponuje Marta Miś na kuratorowanej przez siebie monograficznej wystawie Dymnego, próbującej uchwycić totalny charakter jego twórczości. Różne spojrzenia na Europę Środkową z perspektywy osobistej i historycznej prezentować będą artystki z czterech państw regionu zaproszone przez Barborę Kundračíkovą do otwieranej we wrześniu wystawy DIG DEEP. Rok wieńczyć będzie wystawa o fotografii skierowana przede wszystkim do dzieci, przygotowana we współpracy z Festiwalem Fotografii w Łodzi.

Orońsko

Centrum Rzeźby Polskiej

Prace z kolekcji Fundacji Morra z Neapolu
3 lutego – 24 marca

Piotr Skiba
3 lutego – 24 marca

Paweł Błęcki, Dzieci-Śmieci. Obronna strategia twórczości
6 kwietnia – 9 czerwca

Bożenna Biskupska
6 kwietnia – 9 czerwca

Gdziekolwiek poza świat
22 czerwca – 8 września

Wiktoria Walendzik
21 września – 10 listopada

Alfons Karny – interpretacje
23 listopada 2024 – luty 2025

Małgorzata Lisiecka
23 listopada 2024 – luty 2025

Polsko-włoska koprodukcja zainauguruje sezon w Orońsku – w lutym otworzy się wystawa przygotowana we współpracy z Fondazione Morra z Neapolu i prezentująca prace włoskich artystów z jej kolekcji. Włoskie artystki i artyści będą też licznie reprezentowani na letniej wystawie Gdziekolwiek poza świat, która obejmie przestrzenie Galerii Oranżeria, Galerii Kaplica i orońskiego parku rzeźby. Sielska sceneria CRP stanie się rodzajem azylu, w którym znajdą się prace site-specific wyrastające z potrzeby ucieczki w obszary jeszcze nieskolonizowane przez agresywny kapitalizm i hiperkonsumpcjonizm.

W kilku przestrzeniach CRP nie zabraknie też pokazów indywidualnych. W Oranżerii solowy projekt zaprezentuje w lutym Paweł Błęcki, który zorganizuje jej wnętrze wczuwając się w perspektywę dziecka i budując rzeźbiarski odpowiednik dziecięcych schronów z krzeseł i koców. Jesienią w tej samej przestrzeni zobaczymy próbę reinterpretacji twórczości „czołowego portrecisty polskiego” Alfonsa Karnego z udziałem Lukáša Jasanskýego i Martina Poláka. W Galerii Kaplica zobaczymy m.in. wystawy Piotra Skiby, Wiktorii Walendzik i Małgorzaty Lisieckiej, a w przestrzeni orońskiego parku zrealizowany we współpracy z Fundacją In Situ w Sokołowsku oraz Pawilonem Czterech Kopuł we Wrocławiu pokaz rzeźb kontenerowych Bożenny Biskupskiej.

Poznań

Muzeum Narodowe w Poznaniu

Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku
marzec 2024

Ukryte znaczenia. Motyw wnętrz w sztuce polskiej od XIX do XXI wieku
wrzesień 2024

W ostatnich latach Koło Klipsa na tle innych formacji związanych z nową ekspresją lat 80. było w rodzimych instytucjach nieco niedowartościowane. Nadrobi to Muzeum Narodowe w Poznaniu otwieraną w marcu wystawą, która nie tylko przypomni dorobek grupy, ale i zarysuje szerszą panoramę poznańskiego undergroundu lat 80., ukazując sztukę tego czasu w tle awangardowych i punkowych zjawisk muzycznych. Jesienią poznańskie muzeum zaprezentuje z kolei przekrojową wystawę skoncentrowaną na motywie wnętrz w polskiej sztuce od zarania nowoczesności po współczesność.

1
Krytyka 07.02.2020

Rozmowa z zaświatów. „Knaf’s Not Dead” w PGS Sopot

Jakub Knera

Centrum Kultury Zamek

Łataj! Ceruj! Długie życie ubrań
13 kwietnia – 28 lipca

Marek Wodzisławski, Umgebung
marzec–kwiecień 2024

Weronika Zalewska, ruchome łuski naszych zwierząt
kwiecień 2024

Barbara Cabaj, Nie wiem, gdzie chce być, ale na pewno nie tutaj
czerwiec 2024

Społeczne, polityczne i środowiskowe problemy związane ze zjawiskiem fast fashion, ale też konkretne ich rozwiązania naświetlać będzie kuratorowana przez Martę Smolińską wystawa Łataj! Ceruj! Długie życie ubrańotwierana Centrum Kultury Zamek w kwietniu. Jak zwykle jednym z głównych filarów programu poznańskiej instytucji będą z kolei rezydencje artystyczne i następujące po nich pokazy indywidualne. W tym roku ich serię otworzy w marcu Marek Wodzisławski, który skupi się na transgatunkowych przedłużeniach ciała realizowanych poprzez odzież, architekturę, żywność czy paliwo. Weronika Zalewska kontynuować będzie rozpoczęty minionej wiosny projekt badawczy i skupi się m.in. na zagadnieniu mikroskopowego kolonializmu, przyglądając się temu, jak pierwiastki chemiczne podróżują przez nasze ciała, po części stają się nimi, zmieniają je i podróżują dalej. Barbara Cabaj w swojej czerwcowej wystawie koncentrować się będzie natomiast na różnych źródłach i objawach lęków.

Łęctwo

Aleksandra Liput i Maciej Nowacki, You have to be in hell to see heaven
1 –27 marca

Natalia Karczewska i Lukas Hofman, Second death
12 kwietnia – 5 maja

Maryna Sakowska
17 maja – 9 czerwca

Grzegorz Bożek i Vasyl Lyah
5 lipca – 4 sierpnia

Piniak Przemysław, Sklep z czapkami i bronią
13 września – 6 października

Maria Pietras i Paweł Marcinek
jesień 2024

Młodą scenę nie tylko Poznania niezawodnie mapuje galeria Łęctwo. Tegoroczny program otworzy ona wspólną wystawą Aleksandry Liput i Macieja Nowackiego kuratorowaną przez Eleonorę Bojanowską. Oboje odnosić się w niej będą do książki Pokarm bogów Terrence’a McKenny, w której sformułował on słynną ewolucyjną teorię naćpanej małpy, wiążącą rozwój naszego gatunku z konsumpcją halucynogennych grzybów. W kolejnych miesiącach Łęctwo zaprezentuje jeszcze kilka duetów. Natalia Karczewska i Lukas Hofman na kwietniowej wystawie odnosić się będą do działania pamięci, wyparcia i przekłamań, w lipcu otworzy się wspólna wystawa Grzegorza Bożka i Vasyla Lyaha, a jesienią Marii Pietras i Pawła Marcinka. Prace inspirowane historyczną architekturą przetworzoną w formy m.in. drapaków dla kotów zaprezentuje Maryna Sakowska w maju na swojej solowej wystawie kuratorowanej przez Gabi Skrzypczak. Do wizualności sklepów z militariami i standardów męskości wykreowanej przez bojówkarzy oraz formacje paramilitarne odnosić się będzie z kolei we wrześniu Piniak Przemysław.

1
Krytyka 24.11.2023

Narrator z kwadratową głową. O twórczości Przemysława Piniaka

Stach Szabłowski

Rodríguez Foundation

Wystawa artystów i artystek z Ukrainy związanych z Poznaniem
marzec 2024

Krzysztof Mętel
kwiecień 2024

Michał Martychowiec
maj 2024

Andrzej Szwabe
wrzesień 2024

Julia Llerena
październik 2024

Adrian Kolerski
grudzień 2024

Rodríguez po lekkim rebrandingu z galerii na fundację, z czym wiązać się będzie m.in. rozwinięcie działalności edukacyjnej, otworzy nowy sezon wystawą artystów i artystek z Ukrainy młodego i średniego pokolenia związanych z poznańskim środowiskiem. W kolejnych miesiącach czeka nas seria pokazów indywidualnych, niekiedy związanych z kontekstem uczelnianym – wystawę doktorską w kwietniu pokaże Krzysztof Mętel, we wrześniu zobaczymy pokaz dyplomowy Andrzeja Szwabe. Nie zabraknie także osób artystycznych związanych z poznańską przestrzenią od dłuższego czasu. Michał Martychowiec zaprezentuje w maju solowy projekt opowiadający o tworzeniu mitologii, religii i mitów narodowych jako narzędzi utrwalania władzy. Artysta nawiązywać będzie przy tym zarówno do historii kultury europejskiej, jak i wschodniej myśli filozoficznej oraz tradycji ceramiki. W październiku zobaczymy z kolei instalację site-specific Julii Llereny wykorzystującą znalezione przedmioty z życia codziennego, Rok zwieńczy solowa wystawa Adriana Kolerskiego.

Galeria Szczur

Bartek Buczek, Bezczynne ręce to warsztat diabła
2 lutego – 1 marca

Dzień Kobiet w Galerii Szczur
8–10 marca

Koniec świata
15 marca – 12 kwietnia

Joy of missing out
kwiecień–maj 2024

Czaro Czar, me when the walls start to whisper and the tumor behind the fireplace begins to bleed
10–17 maja

Wiara Wojtaszczyk i Tocyn Berhso, BONES llJ.2 – postapo shein on demand
24–26 maja

Restart
6 lipca – 30 sierpnia

Intensywny program na najbliższe miesiące szykuje młoda poznańska galeria Szczur. Swój warsztat technicznego–artysty zaprezentuje na początku lutego Bartek Buczek. Wystawa młodych artystek związanych z Poznaniem, dyskusja i koncerty to z kolei propozycja galerii na dzień kobiet. We współpracy z Wielkopolską Biblioteką Publiczną i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu powstanie marcowa wystawa Aleksandry Polerowicz, Mateusza Kiszki i Tobiasza Jankowiaka, na której zobaczymy prace zrealizowane w wielkopolskiej Osadzie Koniec Świata i okolicach. Normatywne rozumienie zabawy dekonstruować będzie w swojej performatywnej wystawie Joy of missing out kolektyw o tej samej nazwie.

O projektowaniu wrażeń odbiorcy i lukach interpretacyjnych pojawiających się pomiędzy dokumentacją a jej przedmiotem opowiadać będzie Czaro Czar. Od dobrych kilku lat dobra dokumentacja to w końcu rzecz równie ważna, co sama aranżacja wystawy, na wystawie podzielonej na dwie części zobaczymy więc z jednej strony rzeźby, z drugiej ich dokumentację wideo. Współczesnym modom artystycznym przyglądać się będą Wiara Wojtaszczyk i Tocyn Berhso we wspólnej wystawie opowiadającej o urynkowieniu sztuki i mechanizmach rządzących mainstreamem. Latem w poznańskiej galerii zobaczymy zbiorową wystawę Restart poświęconą teoriom naprawy świata i wizjom jego odbudowy po kompletnej katastrofie i powrocie do punktu wyjścia.

Molski gallery&collection

Tamara Berdowska
I kwartał 2024

Mariusz Kruk i Leszek Knaflewski
marzec 2024

Eugeniusz Markowski
maj–czerwiec 2024

Christian Mac Entyre
lato 2024

Jakub Ciężki
wrzesień 2024

Patrik Kriššák
grudzień 2024

Fani Koła Klipsa już mogą szykować się na marcowe tournée po Poznaniu. Obok dużej monografii w Muzeum Narodowym prace Mariusza Kruka i Leszka Knaflewskiego, przede wszystkim z początków ich kariery, zobaczymy w Molski gallery&collection. Oprócz tego galeria zaprezentuje szereg pokazów indywidualnych. Rok rozpocznie wystawa Tamary Berdowskiej, na której znajdą się obrazy w nurcie abstrakcji geometrycznej oraz stworzone specjalnie na tę okazję obiekty z folii. Abstrakcja geometryczna powróci latem na wystawie argentyńskiego artysty Christiana Mac Entyre. Na przełomie maja i czerwca zobaczymy dużą retrospektywę malarza i dyplomaty Eugeniusza Markowskiego, we wrześniu wystawę Jakuba Ciężkiego kuratorowaną przez Paulinę Olszewską, a rok zwieńczy pokaz słowackiego artysty mieszkającego w Pradze Patrika Kriššáka, używającego w swojej praktyce eksperymentalnych technik malarskich.

Radom

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia

Justyna Kisielewicz
19 stycznia – 3 marca

Idowu Oluwaseun
2 lutego – 24 marca

Bio-Chem
15 marca – 19 maja

Rajmund Ziemski
5 kwietnia – 2 czerwca

Zjednoczeni w sztuce
lato 2024

Paweł Kowalewski
20 września – 17 listopada

Agata Kus
13 września – 3 listopada

MCSW Eletrownia rozpocznie rok dwoma wystawami malarek pochodzących z różnych rejonów świata, a zamieszkałych w tej chwili w USA: Justyny Kisielewicz i Idowu Oluwaseun. Prace Diany Lelonek, Pawła Matyszewskiego i Izabeli Chamczyk zobaczymy z kolei na ich wspólnej wystawie Bio-Chem w połowie marca. Latem radomska galeria szykuje międzynarodowy projekt z udziałem szeregu artystek i artystów europejskich zatytułowany Zjednoczeni w sztuce, a w drugiej połowie roku zobaczymy m.in. indywidualne wystawy Pawła Kowalewskiego i Agaty Kus.

Marlena Szewczyk „Zima w Dolinie Muminków”, 100 x 80 cm, olej na płótnie, dzięki uprzejmości artystki

Siemianowice Śląskie

Galeria GX

Przyśniła mi się kąpiel w sinicach
marzec–kwiecień 2024

Anita Machura
maj–czerwiec 2024

Mateusz Kokot, Dom z kości
wrzesień–październik 2024

Nowe miejsce na artystycznej mapie Śląska pojawiło się w ostatnim roku także poza centrum aglomeracji. W Siemianowicach Śląskich działa Galeria GX, która na ten rok szykuje program mocno związany z lokalną młodą sceną malarską. Na wiosennej wystawie Przyśniła mi się kąpiel w sinicach zobaczymy prace Marty Uszakow, Marleny Szewczyk i Martyny Majchrowicz, trzech artystek, które spotkały się po raz pierwszy przed kilkoma laty w malarskiej pracowni Ireneusza Walczaka i Piotra Kossakowskiego. Wystawa akcentować będzie powracające w praktyce wszystkich artystek motywy, jak inspiracje naturą i odkrywanie surrealistycznych pomysłów w codziennych zdarzeniach i snach. W maju zobaczymy obszerną wystawę niedawnej dyplomantki z pracowni Andrzeja Tobisa Anity Machury. W jej obrazach wątki mocno osobiste, autobiograficzne i czerpiące z podświadomości oraz snów łączą się z ugruntowanymi kulturowo symbolami i nawiązaniami do klasycznego malarstwa. Jesienią otworzy się z kolei solowa wystawa Mateusza Kokota Dom z kości.

Sopot

Państwowa Galeria Sztuki

Władysław Hasior i Daniel Rycharski, mogę wam opowiedzieć o sobie o was
26 stycznia – 19 maja

Piotr Wyrzykowski
16 lutego – 1 kwietnia

Anna Reinert
7 marca – 5 maja

Ewa Kuryluk
17 maja – 18 sierpnia

Wystawa fińskiej fotografii
8 sierpnia – 13 października

Bezsenność. Feminizm w sztuce polskiej
18 października 2024 – 31 stycznia 2025

Dwa różne spojrzenia na Polskę wiejską i małomiasteczkową z dwóch miejsc i momentów historycznych skonfrontowane zostaną w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie na otwieranej w styczniu wystawie Władysława Hasiora i Daniela Rycharskiego. Kuratorowana przez Julitę Dembowską ekspozycja to nie tylko pierwsze zestawienie twórczości tej dwójki, która aż prosi się o wspólną prezentację, ale też pierwsza wystawa konfrontująca dorobek Hasiora z pracami twórcy współczesnego, wyrywająca go poza porównania osadzone w XX wieku, odnoszące się choćby do pop artu.

Highlightem tegorocznego programu galerii będzie jesienna monumentalna synteza polskiej sztuki feministycznej przygotowana przez zespół kuratorek w składzie: Karolina Majewska-Güde, Agnieszka Rayzacher, Anka Leśniak, Paulina Olszewska i Dorota Walentynowicz. Zobaczymy na niej prace 70 osób artystycznych obejmujące okres od początku lat 70. do dziś. Ekspozycji towarzyszyć będzie też publikacja wydana nakładem oficyny słowo/obraz terytoria. Oprócz tego latem w PGS otworzy się wystawa fińskiej fotografii kuratorowana przez Adama Mazura, zobaczymy również wystawy indywidualne Piotra Wyrzykowskiego, Anny Reinert i Ewy Kuryluk.

1
Krytyka 04.03.2022

Z krzyża zdjęty. „Wszystkie nasze strachy” w reżyserii Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta

Marcin Stachowicz

Słupsk i Ustka

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

Z perspektywy Rybiego Oka
I kwartał 2024

Plamy na Słońcu
II kwartał 2024

Dni naszego szaleństwa
III kwartał 2024

Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”
IV kwartał 2024

Hasłem przewodnim tegorocznego programu BGSW ramującym program nadmorskiej instytucji będzie „Rybie Oko”. Po dziesięciu edycjach konkursu o tej nazwie zobaczymy wystawę podsumowującą jego dotychczasową historię, na której znajdzie się wybór prac uczestników i uczestniczek dotychczasowych odsłon. Rok zamykać będzie natomiast kolejna edycja Biennale Sztuki Młodych ze standardowymi elementami programu, a więc wystawą konkursową, prezentacjami indywidualnymi i dyskusją. W międzyczasie zobaczymy dwie duże wystawy zbiorowe. Plamy na Słońcu przygotowane przez Weronikę Teplicką prezentować będą prace artystek mówiących o samotności, stanach przygnębienia i zobojętnienia oraz niczym niezakłóconych oczekiwań na katastrofę w obliczu nieuchronnych zmian klimatu. Kuratorowane przez Romana Lewandowskiego Dni naszego szaleństwa koncentrować się będą na relacjach pomiędzy oficjalną historią instytucji i pamięcią indywidualną oraz społeczną. Znajdą się na niej prace artystów i artystek przez ostatnich kilkanaście lat aktywnie współpracujących z BGSW i współtworzących jej historię.

Szczecin

Trafostacja Sztuki

Jan Bačynsjkyj/Yana Bachynska
od 14 marca

Piotr Michalski
od 14 marca

Nagrobki
od 4 kwietnia

Jenny Graff
maj 2024

Dorota Podlaska, W przyszłym wcieleniu chcę być B-boyem oraz inne historie
maj 2024

Richard Onyango
wiosna 2024

Max Cegielski i Janek Simon
jesień 2024

Paweł Kasprzak
jesień 2024

Aleksandra Ska, Wdowa. Pocałunek dla patriarchatu
jesień 2024

Tekhne – miej świadomość dźwięku

TRAFO w rok 2024 wejdzie na grobową nutę. Najnowsze, wielkoformatowe prace, podejmujące najważniejszy dla ich twórczości temat śmierci i dialogujące z historią sztuki zaprezentują w kwietniu Maciej Salamon i Adam Witkowski, czyli zespół Nagrobki. Wiosną zobaczymy też indywidualne wystawy osób artystycznych najmłodszego pokolenia. Solowe pokazy zaprezentują Jan Bačynsjkyj/Yana Bachynska, którx w swoich praktykach odnosi się do problemów związanych z upamiętnianiem wydarzeń historycznych, utopii oraz zagadnienia seksualności i tożsamości płciowej. W maju w TRAFO zobaczymy najnowsze cykle malarskie Doroty Podlaskiej oraz prace amerykańsko-duńskiej artystki Jenny Graff, która w swojej praktyce łączy sztukę dźwięku i ceramiki. Wiosenne rozdanie domknie retrospektywa Richarda Onyango, jednego z najważniejszych współczesnych malarzy wschodnioafrykańskich.

Po kilku latach od projektu Prince Polonia, poświęconego relacjom polsko-indyjskim, do TRAFO powrócą Max Cegielski i Janek Simon, tym razem z opowieścią o stosunkach między Polską a Ghaną. W historii tej pojawią się m.in. Alina Ślesińska, Kwame Nkrumah i jego idea panafrykaninzmu, a także sam Szczecin. Jesienią zobaczymy też indywidualną wystawę Aleksandry Ska, która odnosząc się m.in. do tradycji chóralnych płaczek analizować będzie sytuację społeczną i polityczną wdów oraz kobiet w wieku poprodukcyjnym w Polsce i Europie. Przez cały rok szczecińska galeria realizować też będzie europejski projekt TEKHNÉ – Be Aware of Sound we współpracy z instytucjami z Belgii, Francji, Niemiec czy Portugalii. W jego ramach w Szczecinie zagoszczą m.in. Mark Musihva, namibijski artysta łączący neurotechnologię ze sztuką oraz członek znanego w Afryce Zachodniej zespołu Black Vulcanite, czy Kinda Hassan, Libanka mieszkająca w Paryżu, pracująca w medium filmu i sound artu.

Karolina Balcer, „Współuzależnienie”, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Wozownia

Toruń

Galeria Sztuki Wozownia

Karolina Balcer, Happy Family Project
12 stycznia –11 lutego

Jolanta Rejs, Fragmenty – Święta & nierządnica
12 stycznia – 4 lutego

Katarzyna Rumińska, FDM Loop
12 stycznia – 4 lutego

Łukasz Patelczyk
9 lutego – 10 marca

Wystawa sztuki komiksu ze zbiorów Wojciecha Jamy
lipiec–sierpień 2024

Wystawa sztuki komiksu – młody komiks z regionu kujawsko-pomorskiego
lipiec–sierpień 2024

Janek Simon
wrzesień 2024

Fotoreporterzy PRL
grudzień 2024

Kolejną odsłonę długofalowego projektu Karoliny Balcer Happy Family zobaczymy już 12 stycznia na wystawie w toruńskiej Wozowni. To ostatnia odsłona wystawienniczej serii opowiadającej o rodzinnych problemach i sposobach radzenia sobie z nimi, a przy tym przekraczającej wymiar indywidualny i stającej się uniwersalną narracją o zmaganiach z przeciwnościami. Równolegle otworzą się również wystawy Jolanty Rejs, sięgającej po oldskulowy drzeworyt i łączącej go z technikami cyfrowymi, oraz Katarzyny Rumińskiej, tworzącej quasi-malarskie instalacje z tkanin. Wśród pokazów indywidualnych w kolejnych miesiącach znajdą się między innymi wystawy Łukasza Patelczyka i Janka Simona. Lato upłynie w Wozowni pod znakiem komiksu – toruńska galeria zaprezentuje równolegle obiekty z prywatnej kolekcji Wojciecha Jamy oraz twórczość młodych artystek i artystów komiksowych z regionu. Jesienią z kolei zobaczymy wystawę poświęconą fotoreportażowi z okresu PRL-u.

Warszawa

Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Tygrys w ogrodzie. Sztuka Marii Prymaczenko
22 marca – 30 czerwca

Praca na budowie docelowej siedziby MSN wre, przez social media dawno już zdążyły się przetoczyć inby o jej architekturę, zbliżamy się więc powoli do finału. Rok 2024 to dla muzeum przede wszystkim rok przeprowadzki, czeka nas jednak jeszcze jedna, pożegnalna wystawa w Muzeum nad Wisłą. Będzie to monografia ukraińskiej artystki Marii Prymaczenko, na której znajdą się prace z lat 1982–1994 pochodzące ze zbiorów Muzeum Narodowego we Lwowie. Wyłania się z nich surrealistyczny bestiariusz, w którym ludzie, zwierzęta i rośliny wzajemnie się przenikają. Już w nowym budynku zobaczymy natomiast jesienią wystawę otwarcia prezentującą obszerny wybór prac z kolekcji MSN, podzielonych na kilka wątków tematycznych.

1
Krytyka 14.07.2023

Zobaczyć gruz. „Zgruzowstanie” w Muzeum Warszawy

Agata Pietrasik

Muzeum Warszawy

Śliczna jest młodość naszego wieku. Fotoalbumy 1850–1950
29 lutego – 26 maja

Julia Keilowa. Projektantka
21 marca – 1 września

Świadectwa getta warszawskiego
od 18 kwietnia

Euforia. O warszawskiej scenie klubowej po 1989 roku
9 maja – 15 grudnia

Agata Jarosławiec, Bat zamiast słońca
20 czerwca – 29 grudnia

Fotoalbumy z okresu od połowy XIX do połowy XX wieku zaprezentuje na otwieranej w lutym wystawie Muzeum Warszawy. Znajdą się wśród nich albumy amatorskie i profesjonalne, propagandowe, rodzinne czy naukowe. Dopełniać je będą sięgające po konwencję albumu współczesne prace Anety Grzeszykowskiej, Rafała Milacha, Izabeli Pluty i Igora Omuleckiego. Postać i dorobek Julii Keilowej, wybitnej warszawskiej metaloplastyczki, jednej z czołowych postaci polskiego dizajnu epoki art déco przypomni otwierana w marcu wystawa przygotowana przez Agnieszkę Dąbrowską i Monikę Siwińską. Opowie ona nie tylko o samej bohaterce, ale i szerzej – o emancypacji artystek-projektantek w pierwszych dekadach XX wieku i równoległej nobilitacji wzornictwa jako dziedziny sztuki. W kwietniu w ramach wystawy głównej muzeum otworzy się nowa ekspozycja Świadectwa getta warszawskiego. Do zupełnie innego rozdziału stołecznej historii przeniesiemy się w maju, kiedy to w Muzeum Woli otworzy się przygotowana przez Konrada Schillera ekspozycja rysująca wiksiarską mapę stolicy między rokiem 1990 a 2006 rokiem. W Galerii Rynek 30 solowy projekt zaprezentuje w czerwcu Agata Jarosławiec. Bat zamiast słońca będzie wizualnym esejem o nieobecności historii wsi w historii miast.

Galeria Studio

Widzenie ciałem. Kolekcja Galerii Studio
4 marca – 5 maja

Haiti
15 maja – 21 lipca

Hanna Orzechowska, Patrząc w Słońce
16 września – 12 listopada

Zbigniew Dłubak i konteksty
listopad 2024 – luty 2025

Nową odsłonę wystawy kolekcji Galerii Studio, w ubiegłym roku prezentowaną w OP ENHEIM, tym razem zobaczymy na jej własnym podwórku. Druga edycja pokazu uzupełniona zostanie o prace m.in. Teresy Tyszkiewicz, Natalii LL, Stuarta Brisleya i Alfonsa Mazurkiewicza. Duchowość przejawiająca się w różnych aspektach życia społecznego w Haiti, a także jego kolonialna przeszłość i postkolonialna kondycja będą tematem wystawy Haiti, zaplanowanej na maj i kuratorowanej przez Katarzynę Prokesz i Marię Prokesz. Obszerną monografię Hanny Orzechowskiej wykuratoruje z kolei jesienią Luiza Nader. Wystawa skupiać się będzie zwłaszcza na wątkach antywojennych i antyprzemocowych oraz refleksji na temat Zagłady i wojny w jej twórczości. Rok zwieńczy monografia klasyka powojennej fotografii, Zbigniewa Dłubaka, przygotowana we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii. Zaprezentuje ona dorobek Dłubaka w kontekście prac twórców z innych pokoleń, także najmłodszej generacji.

Hanna Orzechowska, bez tytułu, akwarela, 1948, dzięki uprzejmości Galerii Studio

Muzeum Narodowe w Warszawie

Surrealizm
10 maja – 11 sierpnia

Józef Chełmoński
27 września 2024 – 26 stycznia 2025

Zainteresowanie rewizjami surrealizmu nie ustaje. W tym roku nad tendencjami surrealistycznymi w sztuce polskiej ostatniego stulecia pochyli się warszawskie Muzeum Narodowe. Kuratorowana przez Hannę Doroszuk wystawa sięgać będzie od lat międzywojennych do współczesności, patrząc na surrealizm nie jako istniejący w określonych latach sformalizowany ruch, a globalne, inkluzywne i różnorodne zjawisko. Do odleglejszej klasyki sięgnie muzeum w drugiej połowie roku. Przygotowana przez Ewę Micke-Broniarek i Wojciecha Głowackiego monografia Józefa Chełmońskiego będzie zwieńczeniem projektu badawczego realizowanego wspólnie przez Muzea Narodowe w Warszawie, Poznaniu i Krakowie.

Muzeum Literatury

Niesamowity Reymont
6 czerwca – 29 września

Do potomnego. W 80. rocznicę Powstania Warszawskiego
1 lipca – 8 września

Aleksandra Grant, Słowo. Obraz. Przestrzeń
26 września – 31 grudnia

Melchior Wańkowicz, Fotoreporter
17 października 2024 – 5 stycznia 2025

Mniej znanej twarzy autora Chłopów przyglądać się będzie warszawskie Muzeum Literatury w swoim tegorocznym highlightowym projekcie, realizowanym przy okazji stulecia przyznania Reymontowi literackiego Nobla. Otwierana w czerwcu wystawa koncentrować się będzie na powieści grozy Wampir i opowiadać o niej na tle niepokojów związanych z początkiem XX wieku. Muzealne artefakty uzupełnią działania performatywne Marty Ziółek i Rafała Dominika. Poetkom i poetom, dla których wojna i udział w Powstaniu Warszawskim były zasadniczym doświadczeniem generacyjnym, poświęcona będzie z kolei letnia wystawa w muzeum. Jesienią otworzy się indywidualna wystawa amerykańskiej artystki Aleksandry Grant, na której znajdą się m.in. prace inspirowane poezją Wisławy Szymborskiej, a także wystawa niepublikowanych dotąd fotografii autorstwa pisarza Melchiora Wańkowicza ze zbiorów instytucji.

Fundacja Arton

Anna Buczkowska
marzec–maj 2024

Liliana Lewicka
czerwiec–wrzesień 2024

Barbara Maroń
październik–grudzień 2024

Miniony rok w Fundacji Arton zakończył się wystawą poświęconą polskiej szkole tkaniny. W kolejnych miesiącach zobaczymy przygotowane przez Marikę Kuźmicz pokazy prezentujące dalsze efekty badań nad tym fenomenem, tym razem skupione już na twórczości konkretnych artystek. Pierwszą z nich będzie Anna Buczkowska, która w swoich projektach odnosiła się m.in. do kwestii ekologicznych. W październiku otworzy się z kolei ekspozycja związanej z Krakowem Barbary Maroń, skoncentrowana na analizie procesu przemiany tkaniny w formę rzeźbiarską. W międzyczasie zobaczymy przygotowaną przez Adama Parola wystawę Lilianny Lewickiej, wrocławskiej performerki i jednej z najbardziej oryginalnych twórczyń tamtejszej neoawangardowej sceny, dziś adekwatnie zupełnie zapomnianej.

1
Krytyka 24.11.2023

Chodź, pomaluj mój świat. „Nos w dupie” Karola Radziszewskiego w Galerii Foksal

Rita Müller

Galeria Foksal

Martyna Baranowicz, Dziewczynka
9 lutego – 16 marca

Bianka Rolando, Mleko potrafi uciec
22 marca – 11 maja

Alicja Bielawska
17 maja – 6 lipca

Angelika Markul
20 września – 2 listopada

Stach Szumski
listopad–grudzień 2024

Szereg indywidualnych pokazów artystek i artystów młodego i średniego pokolenia szykuje na ten rok Galeria Foksal. Wpływowi kultury i natury na nasze wczesne doświadczenia przyglądać się będzie Martyna Baranowicz na otwieranej w lutym Dziewczynce. Prace wizualne z tekstami poetyckimi przeplatać będzie na swojej wystawie Bianka Rolando. Alicja Bielawska z kolei przygotuje projekt site-specific, w którym zreinterpretuje przestrzeń galerii, nawiązując przy tym do historii wystaw kobiet w Foksalu. Związki kobiecości z siłami natury, sfery uczuć, zmysłów i erotycznych doznań eksplorować będzie z kolei Angelika Markul. Rok zwieńczy projekt site-specific Stacha Szumskiego łączący elementy estetyki archeologicznej odkrywki z symboliką neolityczną przekształcaną dzięki współczesnych rozwiązań technologicznych.

Żydowski Instytut Historyczny

Życie codzienne w łódzkim getcie
II połowa 2024

Po zeszłorocznej ekspozycji na temat powstania w getcie warszawskim Żydowski Instytut Historyczny zaprezentuje w drugiej połowie tego roku wystawę poświęconą z kolei życiu codziennemu w getcie łódzkim. Organizowana w związku z obchodami 80. rocznicy jego likwidacji prezentacja opowie o losach mieszkańców i mieszkanek getta poprzez pochodzące z niego przedmioty, takie jak karty pracy, monety, opaski dyskryminacyjne, papierośnice, skórzane teczki, buty, a także rysunki i obrazy Izraela Lejzerowicza i Józefa Kownera.

Galeria Promocyjna

Bartosz Kowal
luty–kwiecień 2024

Julia Krupa
kwiecień–czerwiec 2024

Franek Drażba
wrzesień–listopad 2024

Wokół Nagrody Inicjatywy ENTRY 2024 krążyć będzie tegoroczny program Galerii Promocyjnej. W połowie stycznia ruszy nabór do jej kolejnej edycji, a w następnych miesiącach zobaczymy indywidualne wystawy jej laureatek i laureatów. Dla malarza Bartosza Kowala będzie to pierwsza solowa wystawa, znajdą się na niej obrazy inspirowane przestrzeniami liminalnymi, stanem alienacji i pustki. Julia Krupa opowie o współzależności roślin i ludzi z zielarskiej perspektywy, skupiając się przy tym zwłaszcza na postrzeganiu kobiecości w stosunku do natury i figurach zbieraczek, zielarek oraz wiedźm. Franek Drażba aka Franek Warzywa będzie z kolei badał fenomen własnego alter ego internetowego influencera, tiktokera i twórcy audiowizualnego, powstałe w kontrze do hermetycznego środowiska i ograniczonego pola odbiorców rynku sztuki oraz instytucji kultury.

1
Rozmowy 23.12.2022

Intencje mam dobre. Rozmowa z Frankiem Drażbą aka Frankiem Warzywa

Karolina Plinta

***

Krótko po nowym roku rusza sezon w galeriach komercyjnych. W Galerii Dawid Radziszewski 12 stycznia otworzy się Landschaft. Zobaczymy na niej zgodnie z tytułem pejzaże, ale w większości typowo polskie, to znaczy – skażone. Historia, najczęściej krwawa i często wyparta, odbijać się będzie w mniej lub bardziej dosłownych krajobrazach Leona Tarasewicza, Agnieszki Polskiej, Thomasa Demanda czy Karola Palczaka. HOS gallery nowy rok otworzy 18 stycznia wystawą Cieplechovica, w którego pracach przeplatają się elementy buddyzmu, inspiracji sztuką średniowieczną, symboliki chrześcijańskiej czy jungowskiej psychoanalizy. W kolejnych miesiącach zobaczymy też solowe wystawy Jana Możdżyńskiego, który zaprezentuje kampowe malarskie połączenie spaghetti westernu z queerstoryczną fantazją na temat Dzikiego Zachodu, oraz Grzegorza Pieniaka, odnoszącego się do tabuizowanych wciąż w Polsce tematów związanych z seksualnością. Z okazji dnia kobiet HOS pokaże z kolei zbiorową wystawę trzech pokoleń artystek.

Teresa Jakubowska, „Czekając na wiatr”, 1971, linoryt, 70 x 52 cm, dzięki uprzejmości artystki

Turnus w nowy rok wchodzi z pierwszą wystawą osób artystycznych, które będą przez galerię na Wolskiej reprezentowane – 8 lutego otworzy się wspólny pokaz Ant Łakomsk, Piotra Kowalskiego i Tomka Tofilskiego. Chwilę później, 10 lutego, w Galerii Ewa Opałka / Fundacji Razem Pamoja otworzy się solowa wystawa krakowskiej malarki Luki Woźniczko, powiązana z jej trwającym pokazem w założonym przez Paulinę Ołowską Domu Twórczym Kadenówka w Rabce-Zdroju. W marcu galeria zaprezentuje projekt site-specific Teresy Murak, w maju wystawę greckiej artystki Eleni Christodoulu, a we wrześniu kolejny pokaz czeskiej malarki Adéli Janskiej.

W lokalu_30 20 lutego otworzy się wystawa indywidualna Mateusza Szczypińskiego, na której artysta pokaże nowe obrazy odnoszące się do współczesnych zabobonów. Wiosną zobaczymy solo Anny Orbaczewskiej oraz hydroseksualną prezentację prac duetu Annie Sprinkle i Beth Stephens z udziałem Justyny Górowskiej i Eweliny Jarosz, czyli duetu cypher_nymphs. Jesienią lokal_30 pokaże pierwszą od podjęcia współpracy z artystką wystawę Joanny Rajkowskiej, jeżeli nie liczyć małego pokazu kolaży związanego z Pisklęciem na Placu Pięciu Rogów, a także solowy pokaz Diany Lelonek.

Monopol na początku lutego zaprezentuje pierwszą w swojej przestrzeni wystawę Krzysztofa Gila. W najnowszych obrazach i instalacji przygotowanej na tę okazję artysta poszukiwać będzie źródeł kategorii rasy, nawiązując do mitów, rytuałów i symboli obecnych w pozaeuropejskich społecznościach i ich systemach wierzeń. W Leto od 2 marca będzie można zobaczyć indywidualną wystawę Xawerego Wolskiego, w maju solo Marcina Dudka, podczas tegorocznego WGW wystawę Marcina Janusza, a w grudniu pokaz Lery Dubitskai. W Galerii Le Guern 17 lutego otworzy się wspólna wystawa Aleksandry Liput i Kamili Model, w kwietniu Ulricha Vogla, jesienią z kolei zobaczymy wystawy Przemysława Jasielskiego i Natalii Załuskiej oraz Irminy Staś. Nocny Art Patrol na przełomie lutego i marca pokaże solową wystawę Wiktora Gałki, w maju zaś pokaz Andrzeja Kuliga.

Wkrótce miną równe dwa lata od pełnowymiarowej inwazji Rosji na Ukrainę. Pamiętając o tej nieprzyjemnej rocznicy Instytut Fotografii Fort zaprezentuje 25 stycznia wystawę Ukraine. Stories of Resistance, prezentującą obrazy różnych form oporu, od bezpośrednich działań wojennych po oddolne ruchy społeczne w Ukrainie i poza jej granicami.

Diana Lelonek, z cyklu „Barbórka”, kolaż, dzięki uprzejmości galerii lokal_30

Wrocław

66P

Jacek Zachodny, Po końcu, bez początku
25 stycznia – 2 marca

Piotr Blajerski
14 marca – 4 maja

Agata Ingarden
maj–czerwiec 2024

Norman Leto
lipiec – wrzesień 2024

Wojtek Ulrich
wrzesień – listopad 2023

Marta Romankiv
listopad 2024 – styczeń 2025

Postapokalipsa – tak w największym skrócie opisać można program wystaw w 66P w pierwszej połowie nowego roku. Dystopijne muzeum upadłej cywilizacji wykreuje w przestrzeni galerii Jacek Zachodny na swojej solowej wystawie Po końcu, bez początku, otwierającej noworoczny program wrocławskiej instytucji. Instalacje, obiekty i wideo artysty odnoszą się do poczucia rozpadu znanego świata, po którym nie nadchodzi nic nowego i zachwiania powszechnego optymizmu adaptacyjnego. Wizje zagłady cywilizacji odnajdziemy również na marcowej wystawie Piotra Blajerskiego, który jednak dla odmiany odnajduje iskrę nadziei na budowę nowej, postantropocentrycznej wspólnoty. Agata Ingarden tworzy z kolei małe wszechświaty naznaczone groźbą nadciągającej katastrofy ekologicznej, łączy elementy przemysłowe i organiczne oraz inspiracje science fiction, posthumanizmem, socjologią i mitologią.

Katastrofie, która już nadeszła i znacząco przemodelowała globalną geopolityczną układankę, przygląda się z kolei od dobrych kilku lat Norman Leto. W lipcu na kuratorowanej przez Stacha Szabłowskiego wystawie 9/11 zyskamy wgląd w powstający film artysty o atakach terrorystycznych z 11 września w postaci wideoinstalacji, artefaktów i dokumentów związanych z projektem. W kontekście nowojorskim pozostaniemy w kolejnych miesiącach dzięki wystawie mieszkającego tam Wojtka Ulricha, który w swoich pracach bada kwestie życia i śmierci, rzeczywistości i iluzji oraz ewolucję czynników kulturowych w społeczeństwie. Rok zwieńczy przygotowana przez Piotra Lisowskiego solowa wystawa Marty Romankiv, która analizować będzie małe formy oporu osób i grup niezauważanych i marginalizowanych, w tym osób pracowniczych z szarej strefy, osób doświadczających przemocy w domach czy eksmitowanych z wynajmowanych mieszkań.

1
Rozmowy 20.10.2023

Egzamin na wystarczająco dobrą migrantkę. Rozmowa z Martą Romankiv

Vera Zalutskaya

BWA Wrocław

Zofia Pałucha, Effortlessness of Movement
26 stycznia – 3 marca

Najlepsze Dyplomy ASP we Wrocławiu
16 lutego – 24 marca

Yuriy Biley, EUROPA II
22 marca – 12 czerwca

Aleksandra Liput, Robak Sercowy
5 kwietnia – 9 czerwca

Miejsca odnalezione
10 maja – 8 września

Anna Kędziora, Riverbeds
26 czerwca – 25 sierpnia

Studio Queer
3–16 czerwca

Jak rozmawiać z płanetnikami
13 września – 10 listopada

Świątynia baśni
od 11 października

Lora Webb Nichols
od 8 listopada

Kasia Fudakowski, Gallery Power LTD
od 29 listopada

Swój dyplom doktorski w galerii Studio BWA Wrocław zaprezentuje pod koniec stycznia Zofia Pałucha. W realizowanych przez ostatnie trzy lata pracach artystka analizowała technikę strumienia świadomości w praktyce współczesnej malarki figuratywnej. Yuriy Biley, jak się okazało jeden z artystów, którzy reprezentować będą Polskę na tegorocznym weneckim Biennale, zaprezentuje w tej samej przestrzeni indywidualną wystawę kuratorowaną przez Martę Czyż pod koniec marca. Biley opowie w niej o niepodległościowych dążeniach trzech krajów, z którymi jest związany – Ukrainy, Polski i Niemiec, balansując między perspektywą zewnętrzną i wewnętrzną, emigranta i imigranta. W czerwcu w ramach współpracy z Wrocławskim Festiwalem Dumy WroPRIDE 2024 przestrzeń wystawiennicza galerii zamieni się w Studio Queer, w którym odbywać się będą m.in. spotkania grup społecznościowych i warsztaty. Latem jak co roku czeka nas wystawa towarzysząca Nowym Horyzontom przygotowana przez Stacha Szabłowskiego, ale tym razem w duecie z Emilią Orzechowską, jesienią z kolei ekspozycja Lory Webb Nichols towarzysząca innemu festiwalowi filmowemu, American Film Festival, kuratorowana przez Dominikę Prejdovą i Łukasza Rusznicę.

W przestrzeni BWA Wrocław Główny po wystawie Konkursu Gepperta znajdzie się kolejna ekspozycja konkursowa, tym razem Najlepszych Dyplomów ASP we Wrocławiu. Prace pięciu artystek związanych z Dolnym Śląskiem – Bożenny Biskupskiej, Urszuli Broll, Ewy Ciepielewskiej, Katarzyny Rotkiewicz-Szumskiej i Ewy Zarzyckiej – spotkają się na otwieranej w dworcowej przestrzeni w maju wystawie Miejsca odnalezione, przygotowanej przez Tomka Pawłowskiego-Jarmołajewa i Agnieszkę Rayzacher. Do Sagenhalle, nieistniejącej drewnianej budowli, która powstała w 1903 roku z inicjatywy malarza Hermanna Hendricha w Szklarskiej Porębie i mieściła obrazy przedstawiające historię polsko-czeskiego Ducha Gór jako personifikację sił natury, nawiązywać będzie kuratorowana przez Joannę Kobyłt jesienna wystawa Świątynia baśni. Skupi się ona przede wszystkim na roli wyobraźni wobec kryzysów we współczesnym świecie.

W przestrzeni galerii SIC! BWA Wrocław zobaczymy natomiast przede wszystkim szereg pokazów indywidualnych. Aleksandra Liput podejmować będzie temat chorób i ich statusu we współczesnym systemie ekonomiczno-społecznym oraz postrzegania choroby w dawnych, ludowych wierzeniach. Anna Kędziora zaprezentuje efekty wieloletniego artystyczno-badawczego projektu Riverbeds, skoncentrowanego na dynamice relacji człowiek-rzeka w kontekście społecznym i ekologicznym. Wokół wody jako kluczowej dla życia substancji, a jednocześnie skończonego zasobu krążyć będzie również wystawa Jak rozmawiać z płanetnikami kuratorowana przez Joannę Glinkowską, nawiązująca tytułem do istot z ludowej demonologii władających zjawiskami atmosferycznymi. Krytyczne spojrzenie na zarządzanie tzw. zasobami prezentować będzie także Kasia Fudakowski, przyglądająca się w swojej solowej wystawie związkom między władzą, energią elektryczną i kulturą.

Max Berg, projekt nowego ratusza we Wrocławiu, 1919-21, zbiory Muzeum Architektury

Muzeum Architektury

Gdyby. Niezrealizowane wizje nowoczesnego Wrocławia
18 stycznia – 28 kwietnia

Ruch tektoniczny
kwiecień-czerwiec 2024

Vue d’optique i maszyny optyczne
maj-lipiec 2024

Shinchintaisha. Procesy nietrwałości
lipiec-wrzesień 2024

Maria Michałowska
wrzesień-grudzień 2024

Nowoczesne wnętrze. Wrocławska architektura wnętrz w czasach politycznej odwilży
październik-grudzień 2024

Poza obiektami istniejącymi do dziś lub zniszczonymi w trakcie wojny, we Wrocławiu powstało w początkach XX wieku wiele nowoczesnych wizji rozwoju architektury i urbanistyki miasta, które nigdy nie zostały wcielone w życie. Takim niezrealizowanym projektom, które wyszły spod ręki m.in. Maxa Berga czy Hansa Poelziga, przyglądać się będzie styczniowa wystawa w Muzeum Architektury. We współpracy z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki muzeum zrealizuje z kolei wiosną wystawę Ruch tektoniczny, poświęconą najciekawszym zjawiskom w architekturze świętokrzyskiej od międzywojnia do współczesności. Na otwieranej w maju wystawie Vue d’optique i maszyny optyczne znajdą się z kolei specyficzne XVIII-wieczne ryciny ze zbiorów muzeum – perspektywiczne widoki miast przeznaczone do oglądania dzięki maszyny optycznej zwanej zograskopem. Otwierana latem ekspozycja Shinchintaisha. Procesy nietrwałości opowie z kolei o żywotności architektury i jej znaczenia na podstawie historii budynku Nakagin Capsule Tower, zaprojektowanego w 1970 roku przez Kishō Kurokawę wieżowca kapsułowego, sztandarowego przykładu japońskiego metabolizmu, który w roku 2022 poddano rozbiórce. Jesienią muzeum zaprezentuje monografię Marii Michałowskiej, której trzy wczesne prace jako przykłady „sztuki związanej z architekturą” znajdują się w jego kolekcji. Rok zwieńczy ekspozycja przyglądająca się lokalnej architekturze wnętrz w okresie odwilży, wpływowi zmieniających się potrzeb i oczekiwań społecznych na projektowanie codziennego otoczenia obywatelek.

OP ENHEIM

Wystawa laureatów projektu OP_YOUNG
marzec-kwiecień 2024

Olaf Brzeski
wrzesień-grudzień 2024

Czwórka laureatek i laureatów realizowanego od 2020 roku projektu OP_YOUNG – Klaudia Kasperska, Katarzyna Bogusz, Marcin Derda i Ala Savashevich – zaprezentuje swoje prace na wspólnej, otwieranej w marcu wystawie, która inauguruje tegoroczny program OP ENHEIM. W drugiej połowie roku we wrocławskiej instytucji indywidualną wystawę zaprezentuje Olaf Brzeski. Artysta skonfrontuje się w niej z tematem tradycyjnych ról społecznych, opowiadając historię o wyborze świadomej drogi wolności, która nie mieści się w sztywnych ramach określanych przez kulturowe wzorce.

1
Krytyka 08.12.2023

Cudotwórstwo za grosik. Wrocław Off Gallery Weekend 2023

Aleksy Wójtowicz

Krupa Art Foundation

Cierpki zapach kwiatu
19 stycznia – 14 lutego

I w puszczy
16 lutego – 17 marca

Rzecz o granicach ludzkiego poznania. Światło i cień
22 marca – 9 czerwca

KAF Young Art Prize 2024
14 czerwca – 14 lipca

W nowo otwartej Krupa Art Foundation jeszcze przez dobrych kilka miesięcy potrwa pokaz kolekcji Sylwii i Piotra Krupów przygotowany przez Stacha Szabłowskiego, ale już w styczniu zobaczymy kolejną wystawę dzieł ze zbiorów KAF, tym razem skoncentrowaną stricte na młodej sztuce. Kuratorowana przez Natalię Barczyńską wystawa Cierpki zapach kwiatu skupi się m.in. na onirycznych poszukiwaniach młodych osób artystycznych, pracach zawieszonych między obszarem realnym a magicznym. W lutym do Wrocławia trafi prezentowana wcześniej przygotowana w koprodukcji z BWA Warszawa wystawa I w puszczy, odnosząca się do kwestii wolności, sprawczości, odpowiedzialności i obojętności w kontekście losu osób migranckich na polsko-białoruskiej granicy. Twórczość Jana Chwałczyka i jego eksploracja zjawisk fizycznych związanych ze światłem będzie z kolei punktem wyjścia dla wystawy Rzecz o granicach ludzkiego poznania. Światło i cień, do której zaproszeni zostali współcześni artyści i artystki na rozmaite sposoby odnoszący się do tytułowych zagadnień. A jeżeli mało wam konkursów malarskich, nadchodzi jeszcze jeden, organizowany właśnie przez Krupa Art Foundation. KAF Young Art Prize będzie konkursem międzynarodowym skierowanym do młodych osób posługujących się farbą, pędzlem, aerografem i pochodnymi narzędziami. Jego ambicją jest nagradzanie najciekawszych nowych rozwiązań i poszukiwań w obszarze malarstwa ostatnich lat.

Krupa Gallery

Kateryna Lysovenko, Tam, gdzie ruiny rosną jak kwiaty albo dziecięce ciało
17 lutego – 14 kwietnia

Starsza siostra wrocławskiej fundacji, czyli Krupa Gallery zaprezentuje z kolei w lutym indywidualną wystawę ukraińskiej artystki Kateryny Lysovenko. Podejmie ona refleksję nad procesami historycznymi używając poetyckich metafor dla ukazania złożoności warstw historycznych i lokalnych tożsamości.

Centrum Sztuki WRO

10. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów
21 marca – 28 kwietnia

Mieke Bal, Don Quijote: Sad Countenances
16 maja – 30 czerwca

Jak co roku Centrum Sztuki WRO oraz wrocławska Akademia Sztuk Pięknych połączą siły organizując Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów. Jego jubileuszowa, dziesiąta edycja rozpocznie się w marcu i zobaczymy na niej prace powstałe na uczelniach w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i oczywiście samym Wrocławiu. W maju z kolei galeria zaprezentuje projekt słynnej holenderskiej teoretyczki i artystki wideo Mieke Bal Don Quijote: Sad Countenances, łączący nawiązania do powieści Cervantesa z problemami współczesności.

Galeria Entropia

Dy Tagowska, Ucieczka w góry
17 stycznia – 7 lutego

Igor Gawlikowski
13 lutego – 4 marca

Maria Kiniorska i Michalina Kostecka, Okno i stół
8–29 marca

Olaf Brzeski
kwiecień 2024

Tomasz Opania
czerwiec 2024

Robert Kuśmirowski
wrzesień 2024

Marcin Mierzicki
październik 2024

Własne młodzieńcze doświadczenia sportowe na pole sztuk wizualnych przenosić będzie Dy Tagowska, podejmując wątki mitologizacji sportu i motywacji do ekstremalnego wyczynu w swojej wystawie Ucieczka w góry, która zainauguruje serię tegorocznych wystaw w galerii Entropia. W kolejnych miesiącach galeria kontynuować będzie rozpoczęty w zeszłym roku cykl Sytuacja jest doskonała, kuratorowany przez Marcina Mierzickiego. W jego ramach zobaczymy wystawy Igora Gawlikowskiego, Olafa Brzeskiego, Tomasza Opani, Roberta Kuśmirowskiego, a finalnie wreszcie samego twórcy cyklu. Poza nim wrocławska galeria zaprezentuje m.in. wspólną wystawę Marii Kiniorskiej i Michaliny Kosteckiej oraz koordynowany przez Karolinę Freino cykl otwartych spotkań autorskich z osobami artystycznymi Szczyt formy, z których pierwszym w tym roku będzie spotkanie z Dianą Lelonek.

Michał Maliński, „plug in”, fotografia, 2022, dzięki uprzejmości Nowego Złotego

Nowy Złoty

Michał Maliński
24 lutego – 1 maja

Współtwórca kolektywu i galerii Szaber Michał Maliński będzie autorem kolejnego projektu w Nowym Złotym. Pod koniec lutego artysta pokaże we Wrocławiu nowe prace, fotografie i obiekty kontynuujące wątki z projektu Melted Teeth, ukazujące pułapki chwilowej satysfakcji, którą przynoszą social media.

Zielona Góra

BWA Zielona Góra

Wojciech Zamiara
19 stycznia – 11 lutego

Paweł Dunal, UFO
16 lutego – 17 marca

Natalia Krawczyk
19 kwietnia – 19 maja

Tomasz Ciecierski i Przemek Matecki
10 maja – 2 czerwca

Bezgraniczne ograniczenia
7–20 czerwca

Bogusław Polch
6 września – 6 października

Cyryl Polaczek
11 października – 3 listopada

Ciągłość
13 grudnia – 6 stycznia 2025

Serię pokazów indywidualnych w zielonogórskim BWA jeszcze w styczniu zainauguruje retrospektywa Wojciecha Zamiary, wcześniej prezentowana w CSW Łaźnia w Gdańsku. Rozważania na temat UFO będą z kolei tematem otwieranej w lutym wystawy Pawła Dunala. Nowy projekt przygotowany specjalnie z myślą o zielonogórskim BWA i podejmujący wątki związane z ekologią, partycypacją i dostępnością w kwietniu zaprezentuje Natalia Krawczyk. W drugiej połowie roku w Zielonej Górze zobaczymy retrospektywę klasyka polskiego komiksu Bogusława Polcha, przeniesioną z BWA w Jeleniej Górze. Do swojego rodzinnego miasta, gdzie kończył liceum plastyczne, symbolicznie powróci jako ukształtowany malarz Cyryl Polaczek na wystawie przygotowanej we współpracy z galerią Monopol i kuratorowanej przez Franciszka Smorędę.

Poza wystawami solowymi zobaczymy w Zielonej Górze kontynuację artystycznego dialogu między reprezentującymi dwa pokolenia malarzami Tomaszem Ciecierskim i Przemkiem Mateckim oraz dwie wystawy zbiorowe. O granicach realnych i umownych opowiadać będzie odnosząca się do problemów migracji, koszmaru barier i zasieków wystawa Bezgraniczne ograniczenia kuratorowana przez Zofię Wiewiorowską. Trwałość działań artystycznych Karoliny Wiktor i Erica Mayena oraz ich transformację na przestrzeni lat po chorobie pokazywać będzie grudniowa wystawa Ciągłość. W jej ramach zobaczymy także prace córki Karoliny Wiktor, Igi Wiktor-Rypson, oraz syna Erika Mayena, Erica Mayena Juniora.

Idź do oryginalnego materiału