Międzynarodowy Festiwal Fotografii INTERPHOTO w Białymstoku

magazynszum.pl 1 dzień temu

KOLEKCJONOWANIE ŚWIATÓW

Kształtowanie się myśli filozoficzno-społecznej odmiennych kultur oraz ich wzajemne przenikanie się jako elementy tworzące współczesny porządek świata i kod przekazu wizualnego są podstawą prezentowanych podczas tegorocznej edycji festiwalu kolekcji muzealnych, prywatnych oraz wystaw indywidualnych i zbiorowych. Przedstawiamy je publiczności zgodnie z metodą analizy ikonograficznej Aby Warburga. „Kolekcjonowanie Światów” jako temat festiwalu ilustruje ludzką potrzebę porządkowania i opisywania wszystkiego wokół, jako formę budującą harmonię, przeciwstawiającą się chaosowi Uniwersum. Kolekcjonowanie to również zdobywanie trofeów i potrzeba dzielenia się nimi z odbiorcami.

Kolekcjonowanie zawsze zdeterminowane jest precyzyjnie określonymi regułami podporządkowującymi dokonywane wybory oraz systematykę tworzenia konkretnych zbiorów. Stąd przedstawiamy naszym odbiorcom rozliczne światy zawarte w różnych muzealnych zbiorach, a także indywidualnych spojrzeniach artystów z całego świata. Jako uzupełnienie tej perspektywy przybliżamy publiczności sprofilowanie polskich festiwali fotograficznych poprzez ich bezpośrednie prezentacje w kontekście tematu przewodniego.

Alnis Stakle, „Mellow Apocalypse” w Ludwik Zamenhof Centre; w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Alnis Stakle, „Mellow Apocalypse” w Ludwik Zamenhof Centre; w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Joanna Krzysztoń, Grzegorz Rogala „Interpretacje”, Centrum im. Ludwika Zamenhofa, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Joanna Krzysztoń, Grzegorz Rogala „Interpretacje”, Centrum im. Ludwika Zamenhofa, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Grzegorz Jarmocewicz „Ongoing Retrospective” Astoria Business&Leisure, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
Grzegorz Jarmocewicz „Ongoing Retrospective” Astoria Business&Leisure, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

Aby Warburg, to historyk sztuki, który z jednej strony wprowadził metodę analizy ikonograficznej — analizującej dzieła poprzez zawartą w nich symbolikę, a z drugiej, w konsekwencji do tej analizy doprowadził do odczytania znaczeń zawartych w sztuce poprzez zestawianie ze sobą dzieł lub artefaktów z różnych epok, niemających pozornie nic ze sobą wspólnego. Rozwój kultury nie był dla Warburga ciągiem czasowym, chronologicznym, ale raczej rozprzestrzenianiem się energii symbolu i alegorii mających swe źródła w lęku pierwotnym — ich świadome zracjonalizowanie pozwala nam na opanowanie chaosu (porządkowanie, kolekcjonowanie) i zdystansowanie się do źródła lęku. Tworzony przez niego Atlas Mnemosyne jest koncepcją pamięci rozumianej jako archiwum obrazów, wizualnym archiwum europejskiej historii kultury i rekonstrukcją zbiorowej pamięci. Kuratorów i artystów obecnej edycji interesuje metoda tworzenia Atlasu i to do niej odnosimy się podczas festiwalu. Ostatecznie pozwala ona, idąc za Warburgiem na poznanie człowieka i jego psychiki poprzez obraz, a nie na samo odszyfrowanie dzieła sztuki. Dlatego w ekspozycjach kolekcji ważniejsze będą dla nas zestawienia skojarzeniowe, aniżeli chronologiczne czy opisowe.

dr hab. Grzegorz Jarmocewicz prof. UWM
Dyrektor artystyczny festiwalu

Międzynarodowy Festiwal Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO jest wydarzeniem interdyscyplinarnym propagującym fotografię i media pokrewne, składające się na współczesną formę wypowiedzi wizualnej.

BIAŁYSTOK INTERPHOTO

jest festiwalem cyklicznym, o wysokim poziomie artystycznym, odbywającym się w trybie biennale, co dwa lata. Obejmuje nie tylko działania wystawiennicze, ale również spotkania, prelekcje, warsztaty, pokazy multimedialne, konkursy szkolne, działania łączące fotografię z muzyką czy literaturą, gry miejskie. Działania kierujemy do odbiorców wszystkich kategorii wiekowych. Festiwal rozwija się nieprzerwanie od 2013 roku i jest oczekiwanym przez odbiorców, artystów i krytyków najważniejszym wydarzeniem tego typu w Polsce, a także w środkowo – wschodniej części Europy. Podczas ostatnich edycji statystyki wykazały, iż swoim udziałem zaszczyca nas ponad dwadzieścia tysięcy odbiorców bezpośrednich i ponad milion internetowych.

widok wystawy Kolekcja Cezarego Pieczyńskiego, wystawa p.t. „Relacje intymne”, Opera i Filharmonia Podlaska, Europejskie Centrum Sztuki, Galeria Główna, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy Kolekcja Cezarego Pieczyńskiego, wystawa p.t. „Relacje intymne”, Opera i Filharmonia Podlaska, Europejskie Centrum Sztuki, Galeria Główna, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Fotografie z kolekcji Schupmannów” Muzeum Historyczne w Białymstoku, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Fotografie z kolekcji Schupmannów” Muzeum Historyczne w Białymstoku, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy Evy Rubinstein „Śladami istnienia. Fotografie z lat 1970-1990″ w Galerii Sleńdzińskich, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy Evy Rubinstein „Śladami istnienia. Fotografie z lat 1970-1990″ w Galerii Sleńdzińskich, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

Głównym zadaniem festiwalu jest stałe poszerzanie stworzonej przez nas wcześniej międzynarodowej platformy wymiany doświadczeń i myśli twórców ze Wschodniej i Zachodniej Europy, która umożliwia transgraniczny dialog nie tylko artystów i osób zainteresowanych fotografią, ale również szerokiej publiczności.
Oprócz klasycznych artystów tego medium prezentujemy twórców sięgających po współczesne środki i tematy, reprezentujących postawy neoawangardowe, czy poruszających się po obszarach sztuki krytycznej. Takie prezentacje wpływają na zwiększenie świadomości społecznej nie tylko w zakresie fotografii czy, multimediów, ale przede wszystkim ukazują problemy współczesnej cywilizacji pochłoniętej materialnymi stronami życia. Uwrażliwiają na zjawiska moralne, zmiany publiczne i jednostkowe, na cierpienie czy problemy polityczne drążące kraje zarówno demokratyczne jak i te, które wciąż znajdują się pod rządami reżimów. Zwracają uwagę na wszechobecną opresję, makdonaldyzację, zagrożenia nacjonalistyczne, klimatyczne, a z drugiej strony na pozytywny rozwój cywilizacji poprzez zdobycze naukowe.

Działania festiwalu popularyzują aktualne nurty współczesnej fotografii polskiej i zagranicznej z naciskiem na zjawiska artystyczne państw Europy środkowo-wschodniej. Istotnym elementem jest wątek edukacyjny osadzający medium w odniesieniu do zagadnień społecznych i historycznych. Dlatego na stałe zostały wpisane w harmonogram wystawy ukazujące zjawiska artystyczne zachodzące w Polsce i Europie środkowo-wschodniej, które miały wpływ na rozwój sztuki światowej. Festiwal przedstawia również współczesnych polskich kontynuatorów myśli artystycznej międzywojnia, aby ukazać ciągłość rozwoju sztuki polskiej po 1945r.

widok wystawy „STILL LIFE / SET ADAPTATION” w Galerii Sleńdzińskich, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „STILL LIFE / SET ADAPTATION” w Galerii Sleńdzińskich, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Visions” w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów
widok wystawy „Visions” w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii BIAŁYSTOK INTERPHOTO, fot. dzięki uprzejmości organizatorów

Głównym tematem festiwalu, niezależnie od edycji jest GRANICA, ze wszelkimi przynależącemu temu hasłu wymiarami od Genius Loci po obszary indywidualnego doświadczenia w płaszczyźnie duchowej czy eksperymentalnej.

W ramach tegorocznej edycji festiwalu zaplanowaliśmy zaprezentowanie ponad 200 artystów, bezpośredni udział około 100 z nich oraz 17 kuratorów i 15 jurorów z zagranicy. Odbędzie się: 30 wystaw, 3 warsztaty, 4 pokazy filmów w kinie sieci Helios, innowacyjny, hybrydowy przegląd Portfolio Review, konkursy: INTERPHOTO GRAND PRIX, Street Art, Fotografii Młodych, pokaz zdjęć z muzyką na żywo, panel naukowy dotyczący sprofilowania polskich festiwali fotograficznych, 5 wykładów i prelekcji, spotkania autorskie (28), konferencja prasowa w streamingu o zasięgu międzynarodowym, uroczysta inauguracja z udziałem publiczności, gości, artystów, władz województwa i miasta, kuratorów, krytyków, wydawców; piknik i spacer fotograficzny. Osoby niemogące dotrzeć do Białegostoku zapraszamy do naszych mediów społecznościowych oraz na stronę „www”, którą od początku istnienia festiwalu odwiedzają goście z całego świata. Podczas trwania INTERPHOTO wejścia przekraczają liczbę ponad 1 miliona.

W tegorocznej edycji do udziału zostali zaproszeni artyści z Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Belgii, Ukrainy, Czech, Słowacji, Niemiec, dyrektorzy festiwali fotograficznych, jurorzy i krytycy z Polski, Białorusi, Litwy, Estonii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, USA. Duże wystawy zbiorowe są zorganizowana w oparciu o międzynarodową współpracę z Muzeum Sztuki w Ołomuńcu / Czechy oraz Litewskie Muzeum Fotografii w Szawlach, Kolekcję Schupmann’ów, Kolekcję Cezarego Pieczyńskiego, Kolekcję Wrzesińską, Zbiory Kolekcji Leica-Polska.

Idź do oryginalnego materiału