„Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El

magazynszum.pl 2 miesięcy temu

Jak spotkać się z „Katedrą”[ref]Budynek Centrum Sztuki Galeria EL to podominikański, dwunawowy, gotycki kościół, który mieści się na terenie Starego Miasta w Elblągu.[/ref]?

Intuicja pierwsza:
Wobec siły lub potęgi miejsca, by nie dać się zdominować, trzeba odpowiedzieć skalą, przewyższyć, spotęgować, wyolbrzymić. Land-art pod dachem…?

Czy to jednak nie zbyt siłowe rozwiązanie?
Być może należy inaczej i odwrotnie podjąć trud spotkania się z „Katedrą”?
Być może należy wyrazić słabości, by dotknąć ważkiego szczegółu?

widok wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko, dzięki uprzejmości Galerii El
widok wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko, dzięki uprzejmości Galerii El
widok wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko, dzięki uprzejmości Galerii El
widok wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko, dzięki uprzejmości Galerii El
widok wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko, dzięki uprzejmości Galerii El

Intuicja druga:
„Krypto-Katedra” polskiej Awangardy…
Urodziłem się w 1971 roku. Kiedy to miejsce osiągało swój zenit, ja uczyłem się mówić. Kiedy się już nauczyłem mówić, modernizm się skończył, „sztuka się skończyła”, władzę wziął rynek. Pozostało lamentować niezłomnie lub kpić z otchłani.
Funeralia.
„Mężczyźni” w kryzysie.
Koniec Tytułów.
Proszek!

Intuicja trzecia:
Jest wojna. I zdaje się będzie jej coraz więcej. W odratowanych ruinach “Katedry”, w których urodziła się i zmarła polska Awangarda, nie nauczyliśmy się Nic. Może więc pora rezygnować z Tytułów, zamknąć oczy, szykować się na… Naprawdę!

widok wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko, dzięki uprzejmości Galerii El
widok wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko, dzięki uprzejmości Galerii El
performance zespołu PROSZEK (w składzie: Piotr Adamski, Oskar Dawicki, Mikołaj Małek, Hubert Zemler), podczas wernisażu wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko
performance zespołu PROSZEK (w składzie: Piotr Adamski, Oskar Dawicki, Mikołaj Małek, Hubert Zemler), podczas wernisażu wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko
performance zespołu PROSZEK (w składzie: Piotr Adamski, Oskar Dawicki, Mikołaj Małek, Hubert Zemler), podczas wernisażu wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko
performance zespołu PROSZEK (w składzie: Piotr Adamski, Oskar Dawicki, Mikołaj Małek, Hubert Zemler), podczas wernisażu wystawy „Koniec tytułów” Oskara Dawickiego w Galerii El, fot. Agata Marcinkowska-Fedeczko

W najnowszej wystawie pod tytułem Koniec Tytułów Oskar Dawicki podejmuje ponownie tematy i wątki związane z męskością i jej egzystencjalnym i emocjonalnym kryzysem, które transponuje dalej, już poza horyzont płci, generalnie, próbując opisać kondycję współczesnego człowieka. Na wystawie zostaną zaprezentowane również prace z cyklu „Mężczyźni”, o których pisał Łukasz Ronduda, iż przedstawiają grupę mężczyzn ponoszących konsekwencje nieznanego bliżej kryzysu grawitacyjnego. Pojawia się on zwykle gdy zbyt gwałtownie dochodzi do wynurzenia się człowieka z głębin lub jego gwałtownego zstąpienia z niebios w atmosferę. W popkulturze, zwłaszcza w kinie, takie twarze mężczyzn towarzyszą zwykle jakiemuś ich heroicznemu wyczynowi, polegającemu na pogardzie dla własnego życia i emocji w imię jakichś ponadludzkich toksycznych ideałów. Oskar Dawicki jest jednym z przedstawionych mężczyzn, on również uczestniczy w tym pełnym napięcia i przeciążeń powrocie mężczyzn z odmętów i otchłani patriarchatu na powierzchnię ziemi, do zwyczajnego życia… i do zwyczajnej śmierci.

Idź do oryginalnego materiału