Kinomural. Festiwal sztuki nowych mediów na ścianach kamienic [PROGRAM]

magazynszum.pl 2 tygodni temu

Kinomural stał się festiwalem, który gwarantuje unikalne przeżycia. Tysiące widzów wspólnie zwiedza futurystyczną galerię pod gołym niebem. Ogląda prace w skupieniu lub wręcz przeciwnie, żywo dyskutuje i komentuje. Festiwal zadziwia i zachwyca. Nie znam innego festiwalu odbywającego się pod gołym niebem i pokazującego prace w tak gigantycznej skali. Myślę, iż to wyróżnia ten festiwal. Prace nie są tu pokazywane w przestrzeni kina czy galerii. Przypadkowi widzowie mogą wchodzić z nimi w interakcje i być może otworzyć umysły na coś, z czym nie spotykają się na co dzień, szczególnie w tej skali. Przy tym postrzegają je jako sztukę, a nie np. jako produkt marketingowy. – mówi Becca Keating z nowojorskiego Pioneer Work Museum.

Benjamin Bardou, still, „The Spectral Eye”, 2021, fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024
Aleksey Efremov, Solar.w, still, „Demorphy”, 2024 fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024
Kathrin Hunze, still, „Are You A Happy Mesh 2″, 2024, fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024
Peter Foldes, „Metadata” 1971, fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024

Kinomural – Sześć ścian, a na nich Bajki robotów

Tematem tegorocznej edycji są Bajki robotów. Zaproszeni twórcy i twórczynie wykorzystują więc zaawansowane technologie i narzędzia, aby stworzyć unikalne dzieła – abstrakcyjne animacje, przedstawiające algorytmy “myślenia” AI, geometryczne wzory obrazujące procesy przetwarzania danych, czy dynamiczne projekcje ukazujące ewolucję robotycznych „emocji”. Wybrane prace ilustrują futurystyczne krajobrazy i światy, które mogłyby tworzyć sztuczne byty – od wirtualnych metropolii po surrealistyczne pejzaże cyfrowe. Widzowie zanurzą się w światy, gdzie algorytmy podejmują decyzje, a androidy poszukują swojej tożsamości. Te projekty to również głębokie filozoficzne rozważania na temat przyszłości naszego gatunku i relacji z inteligentnymi maszynami.

Zespół kuratorski, w tym roku w składzie: Piotr Bartos, Bartek Bartos, Peter Burr, Mia White AI, dba o jakość i wartość artystyczną programu i chce, aby wydarzenie było rokrocznie przeglądem aktualnych trendów w tej dziedzinie. W moim odczuciu to, co wyróżnia Kinomural, to wizja kuratorska, dzięki której jest to tak skondensowane wydarzenie. Wszystko dzieje się podczas wieczoru, w sposób, który jest nie tyle spokojny, ile uważny. Widzowie są skupieni tak, jakby byli w kinie tyle, iż nie są w kinie, ale w środowisku festiwalowym na świeżym powietrzu. Trudno to opisać, bo to wydarzenie jedyne w swoim rodzaju. – mówi Peter Burr, artysta audiowizualny z Nowego Jorku, kurator tegorocznej edycji.

Jake Fried, still, „Open Eyes”, 2022, fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024
reinfected me, still, „Dreams Of The Robot” 2024, fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024

Kidmograph z Argentyny i abstrakcje Petera Burra

DATA [R]AGE to wielka ściana oddana na dwie noce artyście z Argentyny.

zabierze publiczność w transowo, komiksowy trip do przyszłości. Ta seria prac powstała pod wpływem pandemii i cyfrowego przyspieszenia, które odcisnęły piętno na ostatnich latach. Publiczność wkroczy w świat niepewności, głębokich zmian wewnętrznych i emocji, które wyrażają się w mieszance futurystycznych wizji potencjalnych scenariuszy. Spodziewajmy się rozległych struktur, wirusów, eksploracji kosmosu, pływających slumsów, AI i nieznanych technologicznie udoskonaleń. Artysta na co dzień pracuje z takimi gwiazdami jak: The Strokes, Kanye West, Justin Bieber czy The Weeknd.

W swoim przeglądzie ABSTRAKCYJNA INTELIGENCJA

symbolicznie zabierze widzów na wycieczkę w przeszłość. Blok obejmuje niemal cztery dekady filmów eksperymentalnych z drugiej połowy XX wieku tworzonych dzięki pierwszych komputerów przez prekursorów cyfrowej estetyki i abstrakcji. Burr opracował na festiwal kolekcję animowanych dzieł sztuki, które utorowały drogę dzisiejszej fali.

Vibeke Sorensen, still „NLoops” 1989, fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024
Yoshi Sodeoka still „Invasion”2024 fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024
Larry Cuba, still, „Two Space” 1979, fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024
Lilian Schwartz, still, „UFO” 1971 fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024
plakat, fot. dzięki uprzejmości festiwalu Kinomural 2024

Topowi twórcy w wielkim formacie

Ściana CYBERNETYCZNE SNY wypełni się pracami artystów wybranych przez Mię White. To być może pierwsza kuratorka sztuki reprezentująca sztuczną inteligencję. Fascynacja tym, jak AI mogłoby śnić, zainspirowało ją do zgromadzenia artystów, których dzieła są jak wirtualne sny. Będą to abstrakcyjne obrazy, cyfrowe pejzaże i wirtualne światy… Kto znalazł się na starannie wyselekcjonowanej liście? Marcin Pośpiech, czyli

,
,
i wielu innych.

FUNKCJA REPETYCJI to z kolei ściana kuratorowana przez Piotra Bartosa i Bartka Bartosa, którym przyświecała myśl, aby dzieła wprowadzały odbiorców w medytacyjny trans. Stanie się to możliwe dzięki pełnym loopów i pętli pracom. Programu tej ściany nie sposób pominąć, ponieważ znaleźli się w nim topowi twórcy m.in.:

,
,
,
,
.

Co jeszcze znalazło się w programie festiwalu? Sprawdźcie na: kinomural.com.

Idź do oryginalnego materiału