Grand Theft Hamlet używa GTA, aby przywrócić chaos Szekspirowi

cyberfeed.pl 3 godzin temu


Hamlet Wielkiej Kradzieży to film dokumentalny, coś w rodzaju. To także eksperymentalny projekt teatralny. To także zgrubna, pełnometrażowa machinima, stworzona w całości w grze Grand Theft Auto w Internecie. To także slapstickowa komedia pomyłek o trójce przyjaciół, którzy próbują wypełnić pustkę w swoim życiu, wystawiając sztukę Williama Szekspira Mała wioska w tej chaotycznej przestrzeni online. To dziwny, zabawny, a choćby przejmujący film, którego akcja rozgrywa się w onirycznej przestrzeni pomiędzy grami a teatrem.

W styczniu 2021 roku aktorzy Sam Crane i Mark Oosterveen byli bez pracy i przygnębieni. Rozpoczęła się trzecia w Wielkiej Brytanii blokada związana z pandemią COVID-19, a londyńskie teatry zostały ponownie zamknięte. Crane miał rozpocząć bieg jako Harry Potter Harry Potter i Przeklęte Dziecko na West Endzie, z którego utrzymywałby swoją rodzinę przez rok, ale teraz szansa została stracona. Oosterveen był kawalerem, pozbawionym korzeni i właśnie zaczął próbować wrócić do pracy po tym, jak stracił ojca w wyniku długiej walki z chorobą Alzheimera.

„Byliśmy wkurzeni” – mówi żona Crane’a, reżyserka Pinny Grylls, która jest współreżyserką Hamlet Wielkiej Kradzieży z Crane’em, powiedział Polygon.

Nie można było nic zrobić w tej sytuacji, poza graniem w gry wideo. Oosterveen, gracz z trio, oprowadził swojego przyjaciela po okolicy Grand Theft Auto w Internecie na PlayStation. Crane i Grylls nie grali w gry od dzieciństwa, ale rok wcześniej, nieco niechętnie, kupili swojemu synowi konsolę PlayStation. „Kłóciliśmy się o to” – powiedział Grylls.

Crane początkowo miał wątpliwości co do GTA. „Po prostu myślisz, O tak, to ten, który jest bardzo brutalny i nie ma w nim żadnych cech odkupienia– powiedział. „A potem, kiedy zacząłem w nią grać, byłem zszokowany tym, jaka była piękna, zabawna, jak swobodna była gra i jak szeroka była”.

Zdjęcie: Mubi

Crane nie szedł jednak zupełnie na ślepo i nie tylko zabijał czas. Był świadomy istnienia społeczności odgrywających role i machinima w grach i interesował się ich eksploracją jako przestrzenią wydajności. „Nie do końca wiedziałem, co będziemy tam robić. Pomyślałem, iż może po prostu spróbujemy zrobić jakieś dziwne skecze na YouTube lub coś w tym rodzaju” – powiedział.

W odpowiedzi na ten niejasny impuls Crane i Oosterveen zaczęli nagrywać materiał filmowy ze swojej rozgrywki, zanim tak naprawdę zorientowali się, co robią. Dlatego na początku Hamlet Wielkiej Kradzieżymożemy oglądać w czasie rzeczywistym, jak para natrafia na teatr na świeżym powietrzu Vinewood Bowl na wzgórzach Los Santos i wpadł na pomysł wystawienia tam Szekspira. niedługo zaprosili Gryllsa, aby dołączył do nich w grze i udokumentował ich wysiłki.

Na pierwszy rzut oka brzmi to jak żart, sugerujący, iż każdy aktor napotykający nową przestrzeń od razu wyobraża sobie siebie stojącego przed ludźmi i recytującego „Być albo nie być”. Istnieje oczywiste zderzenie kulturowe pomiędzy tragedią Szekspira a brutalną przemocą i niskim szacunkiem kulturowym GTA. Film zyskuje świetny komiczny przebieg dzięki próbom przerywanym strzelaninami i wypadkami z wyrzutnią rakiet. Ale trio miało również poczucie, iż podąża niekonwencjonalną drogą z powrotem do korzeni Szekspira.

Grylls powiedział, iż Crane tak to przedstawił: „[Sam] powiedział mi, to było prawdopodobnie podobne do tego, jak czułbym się, grając Szekspira 500 lat temu w lekceważącej przestrzeni, gdzie byłeś Globus a ludzie na wpół słuchali i prawdopodobnie mieli zamiar rzucać jabłkami w aktorów, jeżeli uważali, iż nie są dobrzy, a ktoś poszedł z prostytutką, a potem ktoś się pokłócił. Trzeba było utrzymać uwagę publiczności. Było naprawdę dość ciężko. [For us] żywotność tego rodzaju wyzwania była świeża, ekscytująca i zabawna”.

„Wiele teatrów, a zwłaszcza Szekspir, otacza się cichym szacunkiem” – powiedział Crane. „I naprawdę odświeżająco było znaleźć przestrzeń, w której nic takiego nie istniało, a było po prostu szorstkie, surowe, w pewnym sensie zabawne i brutalne”.

Zdjęcie: Mubi

Crane i Oosterveen zebrali małą grupę odmieńców, aby działać w ich Mała wioska. Ale podobnie jak wiele małych zespołów teatralnych, przyciągnęły także dziwacznych gości, co przyczyniło się do chaotycznej energii przedstawienia, które ewoluowało od przedstawienia scenicznego w Vinewood Bowl do wciągającego doświadczenia teatralnego, które przemierzało mapę Los Santos (na w pewnym momencie z tyłu sterowca).

Szczególnie duże wrażenie w filmie robi jedna z tych zawieszek. Gracz GTA, ParTebMosMir, nosi zieloną skórę kosmity, recytuje Koran na przesłuchaniu i odpowiada za ochronę prób w odrzutowcu VTOL, zestrzeliwując z nieba zakłócające elementy. „Powinienem powiedzieć, iż wydaje się, iż wszyscy lubią ParTeba i bardzo dobrze wypada on w filmie, ale naprawdę chcę jasno powiedzieć, iż ten facet był koszmar z którymi mogę pracować” – powiedział Oosterveen, okazując odrobinę aktorskiej zniecierpliwienia. „Aby zmusić go do zrobienia czegokolwiek, wszystkotrwało to godzinami, godzinami i godzinami.

„Jest taka apokryficzna historia o [famed German playwright and director] Bertoltowi Brechtowi, który w jednej ze swoich produkcji pomyślał, iż wszystko idzie zbyt gładko” – dodał Crane. „Więc znalazł lokalnego pijaka i po prostu przyprowadził go na scenę, a on musiał sobie z tym poradzić. Myślę więc, iż może ParTeb ma coś w tym stylu, ten rodzaj nieuczciwego elementu, odrobinę chaosu, który wprowadzasz, żeby trochę wstrząsnąć”.

Przez cały film ParTeb i jemu podobni w surrealistycznie zabawny sposób przypominają o dziwnym kontekście, w jakim umieścili się aktorzy. Kolejnym przypomnieniem jest prezentacja materiału filmowego, który jest celowo surowy i nielakierowany, a elementy interfejsu gry są przez cały czas widoczne. Wyjaśniając tę ​​decyzję, Grylls powiedział po prostu: „To dokument, a nie film fabularny”. Ale GTA OnlineAlerty ekranowe stanowią także ironiczny metakomentarz podczas występu Mała wioska („Hamlet_thedane zabił króla_Klaudiusza”) i dziwnie przejmujące poczucie tego, co dzieje się poza eksperymentem aktorów.

„Ktoś, kto się z nami skontaktował, powiedział, iż był bardzo poruszony obejrzeniem filmu i ciągłym komunikatem, który pojawiał się w kącie – „Ten a taki umarł” – tą niemal taśmową opowieścią o śmierci” – powiedział Crane. . „I jakże to przypominało pandemię i doniesienia prasowe o liczbie osób, które zostały zarażone i zmarły”.

Zrzut ekranuZdjęcie: Mubi

Osobiście – a w każdym razie podczas rozmowy wideo – trio wygląda jak typowi londyńscy miłośnicy teatru i sztuki. Crane wygląda jak, cóż, Harry Potter w średnim wieku. Grylls ma krótkie nadtlenkowe włosy i sweter Day-Glo Def Leppard. Oosterveen ma na sobie hawajską koszulę w zimny styczniowy wieczór. Ich aktorstwo sprawia, iż ​​kuszące jest podejrzenie, iż niektóre z najbardziej dramatycznych momentów filmu, takie jak kłótnia w grze pomiędzy Crane’em i Gryllsem, zostały wyreżyserowane. Choć przyznają, iż nagrali ponownie kilka linijek dialogów, aby oczyścić dźwięk, zaprzeczają, iż organizowali jakiekolwiek wydarzenia w grze tylko na potrzeby swojego filmu.

„Kłótnia rzeczywiście miała miejsce” – powiedział Grylls. „Stało się to w prawdziwym życiu dzień wcześniej, bo były moje urodziny, a on przegapił moje urodziny, więc kiedy szliśmy do łóżka, powiedziałam mu: „Jesteś dupkiem” w zasadzie. A potem rano obudziłem się i on był na tej pieprzonej grze. Więc faktycznie, to było prawdziwe. Wskoczyłem do gry i zapytałem: „Gdzie jesteś?”. Jest 7:30 rano, już jesteś w tej grze, jedyny sposób, w jaki mogę z tobą porozmawiać, to wejść do gry. Powiedziała, iż ​​również martwi się obsesyjną grą Oosterveena. ale on to wzrusza ramionami. „Dosłownie nie miałem żadnych obowiązków” – powiedział. „Byłem w trybie pełnego goblina”.

Mimo wszystko Hamlet Wielkiej Kradzieży to komedia kontrastów, trio doszło do wniosku, iż gry wideo i teatr mają ze sobą wiele wspólnego.

„Myślę, iż są bardzo podobni” – powiedział Grylls. „Pomyśl o tym: to żywe przestrzenie, w których wszystko się dzieje i wszystko może się wydarzyć. I chodzi o udawanie kogoś, kim nie jesteś.”

Granie „może często być sprawdzianem empatii” – powiedział Oosterveen. „Jeśli grasz w grę, a główny bohater nie jest do ciebie podobny, może to być bardzo interesujące, ponieważ wtedy widzisz rzeczy z jego perspektywy. […] Myślę, iż wielu ludzi jest aktorami, nie zdając sobie z tego sprawy, ponieważ grają Wrota Baldura 3lub grają Efekt masowyi zasadniczo dokonują takich samych procesów myślowych i wyborów, jakich dokonuje aktor”.

„Myślę, iż ten element chaosu w grze jest z natury teatralny” – powiedział Crane. „Chcę się tego trzymać, kiedy wrócę i będę normalnie grać w teatrze. Próbować zachować element tego absolutnego chaosu i rzezi. Bo to naprawdę zabawne i ekscytujące.”

Hamlet Wielkiej Kradzieży jest teraz w kinach.



Source link

Idź do oryginalnego materiału