Góra – zachwyt i groza nie z tego świata

magazynszum.pl 1 rok temu

Tatsuno Art Project, organizowany corocznie od 2011 roku w miejscowości Tatsuno w Japonii to festiwal sztuki współczesnej prezentujący twórczość artystów japońskich i polskich. Celem festiwalu jest ożywienie starego, pełnego uroku, a dziś opustoszałego miasta. Szczególny klimat Tatsuno Art Project polega na wprowadzaniu obiektów sztuki współczesnej do przestrzeni tradycyjnych japońskich domów i opuszczonych warsztatów rzemieślniczych.

W roku 2023, od 12 sierpnia w ramach tego projektu w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie zaprezentowana zostanie wystawa Tatsuno Art Project: Góra. Zachwyt i groza.

Kohei Yamashita, „Schronisko górskie / Winter refugee hut”, 2023, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Agnieszka Polska, „Gadająca góra / Talking Mountain”, 2015, wideo, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Ryotaro Miyajima „RADIO WAVE”, 2016, animacja, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Ryotaro Miyajima „RADIO WAVE”, 2016, animacja, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Góry od najdawniejszych czasów otacza uwielbienie i lęk, jako przedmiot jednoczesnego podziwu i nabożnego szacunku. Góry mogą dawać obfite plony, ale też bywają miejscem straszliwych katastrof, takich jak lawiny czy erupcje wulkanów. W Japonii i szerzej na Wschodzie góry często uważa się za miejsca pełne świętej, mistycznej mocy, a niekiedy też postrzega jako przejście z tego świata do następnego. Około VII wieku powstał w Japonii ruch religijny shugendō, łączący kult gór z buddyzmem i z innymi wierzeniami. Jego wyznawcy, zwani shugensha, doskonalili się w ascezie, wędrując po stromych pasmach górskich. Z jednej strony góry były enklawą chroniącą różnorodne formy życia, z drugiej – często były postrzegane jako sfera przejścia do innych światów.

Wcześniejsze odsłony wystawy Góra, prezentowane w Kioto i w Tatsuno jesienią 2021 roku, odbyły się w czasie ogólnoświatowej pandemii wywołanej koronawirusem, która uwypukliła znaczenie kontrastu między technologią a naturą. Po tych doświadczeniach górska wystawa przybywa do Krakowa, aby zgłębiać źródła mistycznej mocy, majestatu i tajemniczego czaru gór poprzez prace zawierające zarówno polskie, jak i japońskie motywy górskie. Dokonuje również porównania rozmaitych funkcji symbolicznych, jakie góry pełnią na Wschodzie i na Zachodzie. Wznoszące się wysoko góry mogą być symbolem tego, co wzniosłe, natomiast strome pasma mogą się odnosić do pokonywania trudności, przeciwności i ludzkiego ego, ale też mogą być postrzegane jako coś wychodzącego poza domenę ludzkiej wiedzy, przejście między tamtym a tym światem, wreszcie jako źródło błogosławieństw.

Yuta Hasegawa, „Ośnieżone góry na półwyspie Tango / Tango snowy mountains”, 2019, Mineral pigments on paper, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Masakazu Miyanaga, „Tenge”, 2023, tempera jajowa, płatki złota na desce, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Daniel Koniusz, „Bez tytułu (20.05.01)", 2021, c-print, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Podejmowanie takich prób wzmacnia wymianę kulturalną między Japonią i Polską. Temat „Góra” zadano ośmiorgu artystom i artystkom, po czworo z Polski i z Japonii, aktywnym zarówno we własnym kraju, jak i za granicą. Stosując różnorodne i bogate formy artystycznego wyrazu, takie jak malarstwo, animacja czy instalacja, twórcy zgłębiają swą fascynację górami. Dzięki zastosowaniu różnych technik przedstawią osobiste doświadczenie fascynacji górami. Wystawa jest również okazją do artystycznego polsko-japońskiego dialogu umożliwiającego poznanie i porównanie tematu gór w systemach myślenia Wschodu i Zachodu. Projekt wystawy został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wystawa czynna do 22 października 2023 roku w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie przy ulicy Konopnickiej 26.

Idź do oryginalnego materiału