Wanda Czełkowska dzięki swojej praktyki twórczej prowokowała fundamentalne pytania na temat medium rzeźbiarskiego i dążyła do przeformułowania jego tradycyjnych własności. Już w zaczerpniętym z notatek artystki tytule wystawy w białostockiej Galerii Arsenał – Rzeźba jest wydarzeniem intelektualnym – spotykają się jakości pozornie sprzeczne i wzajemnie wykluczające. Fizyczna materialność aktu rzeźbiarskiego towarzyszy tu efemerycznej i bezprzedmiotowej naturze procesu intelektualnego.
Czełkowska badała performatywny wymiar rzeźby i problematyzowała często niedostrzegalne praktyki patrzenia – to w jaki sposób prace oglądane są przez odbiorców i jakie afektywne reakcje w nich wywołują. Bezkompromisowo przyglądała się też zagadnieniu przemocy i sposobom jej obrazowania. Charakterystyczne w jej twórczości rzeźbiarskie głowy są zdeformowane, przepołowione, atakowane. W obliczu towarzyszącego nam dzisiaj przesycenia medialnymi wizerunkami aktów przemocy oraz rozgrywającego się na granicy kryzysu humanitarnego prace Czełkowskiej nabierają dodatkowych znaczeń i wywołują szereg palących pytań. Z czyimi owiniętymi sznurem i szczelnie zasłoniętymi twarzami konfrontujemy się w galeryjnej przestrzeni? W jaki sposób stawiają nas one w pozycji biernych podglądaczy cudzego cierpienia? I przede wszystkim, jak możemy przerwać ten cykl ciągłego reprodukowania przemocy?
31.01-30.03.2025
Wanda Czełkowska, Rzeźba jest wydarzeniem intelektualnym
Galeria Arsenał, Białystok, ul. Mickiewicza 2
www.galeria-arsenal.pl

Wanda Czełkowska, Głowa leżąca, 1973-2021, fot. Mathias Karl Gontard