Czy Ti West wyciął cały wątek gejowski z Maxxxine?

cyberfeed.pl 2 miesięcy temu


Nowy horror-thriller Ti Westa Maksymalnietrzeci film z jego trylogii zaczynającej się od X I Perłazawiera dziwny szczegół, który łatwo przeoczyć, ponieważ nikt nigdy go nie zauważa: najlepszy przyjaciel tytułowego bohatera, Leon (Moses Sumney), ma gips na jednym ramieniu. Jest brudny i pokryty tuszem, co sugeruje, iż jego ramię zostało złamane wystarczająco dawno temu, aby miał dużo czasu, aby je podpisać i pobrudzić od używania, ale nie na tyle dawno, aby się zagoiło. Na dodatek jego okulary są zepsute i trzymają się razem dzięki widocznie umieszczonej taśmy. To, co mu się przydarzyło, nie jest częścią tej historii — ale na ekranie są tego wskazówki.

Widzowie w trakcie trwania filmu dowiadują się bardzo kilka o Leonie Maksymalniechociaż wyraźnie ma być istotną częścią jej życia, jak sugeruje jedna szczególnie emocjonalna scena. Składanie tego, co Do dowiedz się o nim — szczególnie o elementach, które nie do końca się zgadzają, jeżeli nie czytasz między wierszami — wydaje się, iż albo Maksymalnie miał wątek poboczny Leona, który został w pewnym momencie wycięty, albo West chce, żebyśmy złożyli elementy układanki, aby dowiedzieć się, co się z nim dzieje. Przyjrzyjmy się wskazówkom.

[Ed. note: Major spoilers ahead for Maxxxine.]

Xoda do horrorów z lat 70., takich jak Teksańska masakra piłą mechanicznąkoncentruje się na skazanej na niepowodzenie produkcji filmu porno kręconego na wiejskiej farmie w Teksasie w 1979 roku. Główną postacią jest Maxine Minx (Mia Goth), bezwzględnie ambitna początkująca gwiazda filmowa, której motto brzmi: „Nie zaakceptuję życia, na które nie zasługuję”. W tym filmie Maxine przeżywa masakrę ekipy filmowej, częściowo zorganizowaną przez jedną z rozgoryczonych, starszych właścicielek farmy, Pearl (w tej roli również Goth). Drugi film, Perłato retrospekcja do czasów, gdy Pearl (znowu Goth) była młoda i miała własne ambicje, by zostać gwiazdą, i to jest wizualnie stylizowany na klasyczne musicale z lat 50..

Maksymalniemający miejsce po ucieczce Maxine w X i jej przybycie do Hollywood, rozgrywa się w 1985 roku. Podobnie jak dwa pozostałe filmy, czerpie on inspirację wizualną i narracyjną z filmów nakręconych w epoce, którą przedstawia — zwłaszcza z thrillera-krwawnika Briana De Palmy z 1984 roku Podwójne ciało. Staje się to istotne dla historii Leona częściowo dlatego, iż West mówi, iż film został zainspirowany moralną paniką epoki. Jak powiedział West w sesji pytań i odpowiedzi po niedawnym pokazie przedpremierowym filmu:

[Maxxxine is] przypominające rozkwit domowego wideo [in the 1980s] i takie rzeczy. W 1985 roku było mnóstwo moralnego oburzenia na temat cenzury, tekstów i muzyki, które prowadziły do ​​zabijania się nawzajem i popełniania samobójstw, a także na temat zbyt brutalnych horrorów lub zbyt brutalnych filmów w ogóle. Albo na temat dostępu dzieci do rzeczy, których nie powinny mieć. I tak oto w połowie lat 80. nastąpił ten dziwnie purytański moment, w reakcji na takie rzeczy jak „wideo paskudne” w Anglii.

Ta panika moralna związana z przemocą na ekranie łączy się z paniką moralną związaną z epidemią AIDS i reakcja przeciwko homoseksualnym Amerykanom wynikająca ze strachu przed AIDS. Wszystko to sprawia, iż ​​Leon żyje w epoce, w której osoby queer na ekranie w filmach głównego nurtu prawdopodobnie były drapieżnikami lub ofiarami. Szczególnie dotyczyło to filmów grozy, które zwykle traktowały ich w notorycznie wyzyskujące sposoby. I to jest istotne, ponieważ chociaż nikt w Maksymalnie kiedykolwiek użyje słowa „gej”, Leon jest kodowany jako postać queer.

Zdjęcie: A24/YouTube

O Leonie wiemy tylko kilka rzeczy: prowadzi wypożyczalnię filmów wideo i zna się na filmach — na tyle dobrze, by wymienić gwiazdy filmowe, które zaczynały od horrorów. Maxine mieszka w mieszkaniu tuż nad sklepem, co prawdopodobnie wyjaśnia, jak się poznali. Są tak bliskimi przyjaciółmi, iż kiedy w końcu dostaje szansę na wielką karierę w hollywoodzkim filmie wyreżyserowanym przez szanowaną, początkującą aktorkę Elizabeth Bender (grana przez Elizabeth Debicki), biegnie prosto do Leona, by mu o tym powiedzieć. Jednak bliskość jego sklepu i jej mieszkania nie wyjaśnia w pełni ich relacji — kiedy w pewnym momencie, gdy wychodzi z jego sklepu, mruczy pod nosem, uważa, iż ​​lubi go tylko dlatego, iż jest jedynym mężczyzną, jakiego zna, który „nie próbuje się wkręcić [her] spodnie.”

Późniejsza scena, w której Maxine i Leon zasypiają podczas oglądania przełomowego horroru Bendera Purytaninz głową Maxine na kolanach Leona, sugeruje wygodną intymność fizyczną i wysoki poziom zaufania między nimi. Czy to oznacza, iż ​​jest gejem? Nie byłoby tak w Hollywood lat 2020., gdzie nieco bardziej akceptuje się, iż mężczyźni i kobiety są zdolni do przyjaźni, a przypadkowy kontakt fizyczny nie zawsze ma charakter seksualny.

Ale w języku filmów z lat 80. jest to jednoznaczne kodowanie. A w języku Maksymalniehorrorze uwzględniającym kwestie płci, w którym atrakcyjne kobiety są w większości obsadzane jako ofiary potwornych mężczyzn, jest to jeszcze bardziej oczywiste. jeżeli nie należy do grona mężczyzn, którzy chcą wykorzystywać, gwałcić, kontrolować lub rozczłonkowywać Maxine — jeżeli nie jest lubieżnym rozpustnikiem, który postrzega wszystkie kobiety w kategoriach seksu lub przemocy — może tylko być, ponieważ jest gejem. Jedynym mężczyzną, przy którym kobieta w thrillerze z gatunku exploitation z lat 80. może czuć się bezpiecznie, jest taki, który w ogóle nie interesuje się kobietami.

Zdjęcie: A24/YouTube

Jeśli przyjmiemy to za pewnik, nagle wyjaśni to kilka rzeczy, które nie zostały wyraźnie wyjaśnione w filmie. Jedna z nich ma miejsce, gdy ledwo widoczny mężczyzna wchodzi późno w nocy do wypożyczalni wideo, a Leon staje się ponury, mówi mu coś w rodzaju „Już tego nie robię, to tylko wypożyczalnia wideo” i wyrzuca go, zamykając za sobą sklep. Druga ma miejsce, gdy złoczyńca, ubrany w skórę slasher, który do tej pory atakował tylko kobiety, ćwiartuje biednego Leona w sekwencji, która jest trochę jak morderstwo Briana De Palmy (w komplecie z farbą, zbyt jasną krwią i zbyt oczywistym makijażem gore), a trochę jak „Detektyw Arbogast spotyka swój koniec w Psycho(wraz z prostym cięciem w dół, które jest bezpośrednim odniesieniem wizualnym).

Co dzieje się w tej scenie? Dlaczego morderca obrał sobie za cel Leona? Czego chciał ten drugi nieznajomy i dlaczego Leon go odprawił? I co ma z tym wspólnego złamane ramię? Rozważ tę narrację. Nie ma wystarczająco jasnych wskazówek, aby potwierdzić lub zaprzeczyć czemuś z tego, ale przynajmniej zebrałoby to wszystkie elementy narracji Maksymalnie rozrzucone dookoła liście.

Zabójca, Ernest, ojciec Maxine, z którym nie utrzymuje kontaktów, okazuje się typem teleewangelisty, którego napędza samouwielbienie religijne. Nosi w sobie klasyczny kompleks Madonny-dziwki w stosunku do kobiet i boi się, iż jego ukochana córka stała się tą drugą, ale chce ją potwierdzić lub nawrócić na tę pierwszą. Torturował, piętnował i mordował współpracowników Maxine z klubu ze striptizem, co uważa za karę za ich grzechy — klasyczny archetyp religijnej hipokryzjizaprojektowany tak, aby budzić zarówno śmiech, jak i strach z powodu jego groteskowej idei chrześcijańskiej prawości.

Leon jest gejem i w dużej mierze ukrywa swoją orientację seksualną, co byłoby konieczne, aby zachować bezpieczeństwo w czasach, gdy przywództwo było konserwatywne i religijne. agresywnie podsycając niepokój związany z mężczyznami homoseksualnymiprowadząc do nowa fala przestępstw z nienawiści skierowanych przeciwko nimPonieważ to niebezpieczny czas, aby wychodzić i być otwartym, Leon albo korzysta z wypożyczalni wideo w celu anonimowych kontaktów, albo faktycznie pracuje jako cwaniak na boku — prawdopodobny scenariusz w Maksymalniew środowisku zwiększonej eksploatacji, w którym każdy w Los Angeles w ten czy inny sposób wykorzystuje swoje ciała.

Zdjęcie: A24/YouTube

Potem ma spotkanie, które idzie nie tak. Może jeden z jego klientów go atakuje, albo (jak Maxine wcześniej w filmie) atakuje go nieznajomy, który widzi w nim ujście dla frustracji. Kończy ze złamaną ręką i nową determinacją, by unikać zachowań, które mogłyby uczynić go celem. Kiedy jeden z jego starych klientów pojawia się w sklepie, mówi, iż skończył z tą częścią swojego życia, czy to oznacza puszczanie sztuczek, czy po prostu seks.

Kiedy Ernest zabija Leona, nie jest to przypadkowy atak ani ostrzeżenie dla Maxine, to dlatego, iż Ernest obserwuje sklep, wie, iż Leon jest gejem i uważa go za kolejnego grzesznika, którego należy ukarać. To nie przypadek, iż zabija Leona zaraz po tym, jak pojawia się jedna ze starych randek Leona — West daje nam szybkie przypomnienie, iż facet, który nie chce dostać się do majtek Maxine, ma coś jeszcze w swoim życiu seksualnym.

Czy Ernest zabija Leona z powodu złośliwej homofobii, za zepsucie rzekomo czystej córki Ernesta swoją złą, gejowską obecnością? Czy też chce się go pozbyć, ponieważ Ernest przygotowuje się do porwania Maxine? Czy to ostrzeżenie dla niej, biorąc pod uwagę, iż Ernest świadomie ją terroryzuje? Czy to po prostu kolejny element wyzysku w filmie? To o wiele więcej, niż mówi nam West. W tym filmie nie poruszono wielu kwestii dotyczących Leona, aby utrzymać go w tle, dzięki czemu West może skupić się na historii Maxine.

A biorąc pod uwagę, iż jej historia jest wyraźnie o tym, jak bezwzględna jest, jak bardzo jest gotowa puścić wszystko i każdego, aby uzyskać życie, na jakie uważa, iż ​​zasługuje, posiadanie dobrego przyjaciela w jej życiu, którego lubi i któremu ufa, jest fabularnym progiem zwalniającym. Może musiała stracić Leona i wątłą więź z ludzkością, którą reprezentował, aby osiągnąć swoją ostateczną formę. Może to właśnie oznacza ostatnie ujęcie jej sztucznej odciętej głowy na zakrwawionym łóżku na planie jej filmu — osiągnęła wszystko, czego chciała, ale nie mogła tam dotrzeć, dopóki większość jej nie została odcięta kawałek po kawałku, czy to przez traumę Xśmierć jej przyjaciół i ojca w Maksymalnielub jej własnych świadomych wyborów.

Podobnie, być może West zamierzał dać Leonowi więcej, ale musiał w dużej mierze wyciąć go z historii, aby skupić się na tym, co najważniejsze. (Polygon zwrócił się do nas z prośbą o komentarz i zaktualizuje wiadomość, jeżeli otrzyma odpowiedź). Tak czy inaczej, wszystkie dziwne małe wskazówki wokół niego sugerują, iż w jego historii jest coś więcej niż to, co otrzymaliśmy w ostatecznej wersji.

Maksymalnie jest już w kinach.



Source link

Idź do oryginalnego materiału