Brandon Sanderson to jeden z autorów fantasy wszech czasów, który odniósł największy sukces, płodny megabestseller, który zbudował fandom tak żarłoczny i oddany, iż płacił rekordową sumę 41 milionów dolarów na Kickstarterze wypuścić cztery książki, które napisał w tajemnicy, jednocześnie utrzymując drugą serię. Jest autorem epickich fantasy, fikcji o superbohaterach, science fiction, powieści dla młodzieży, opowiadań i powieści graficznych, m.in. gra karciana polegająca na budowaniu talii I strategiczna gra wideo na zewnątrz, i spinoff RPG w drodze. Jego najnowsza książka, Wiatr i prawdaod czasu jej grudniowej publikacji znajduje się na liście bestsellerów New York Timesa.
Gdzie więc są filmy z Brandonem Sandersonem? Skoro pozornie każda epopeja fantasy, jaką kiedykolwiek opublikowano, jest dostępna w ofercie Netflixa, Amazona i innych streamerów, gdzie jest serial będący adaptacją pięcioksiążkowej (jak dotąd) serii Stormlight Archive Brandona Sandersona czy siedmiotomowej (i wciąż rosnącej) serii Zrodzonej z Mgły?
W poście na blogu z grudnia 2024 r. Sanderson szczegółowo omawia etapy rozwoju filmu i telewizjii wyjaśnia, które z jego dzieł zostały wybrane i na jakim etapie są prace nad nimi. Najbardziej zaawansowany projekt, będący adaptacją książek Zrodzonej z mgły, w formie filmu aktorskiego, niedawno rozpadł się z powodu różnic twórczych między producentami, którzy zgłosili się do projektu, a studiami, do których zlecali realizację.
Sanderson twierdzi jednak, iż odrzucił także wiele ofert adaptacji innych dzieł z Cosmere, uniwersum Archiwum Burzowego Światła, Zrodzonego z Mgły i wielu innych jego dzieł. Dlaczego? Polygon usiadł z Sandersonem i zapytał, czego będzie potrzebował, aby stworzyć adaptację wartą jego czasu i jak chciałby, aby jego wszechświat wyglądał na ekranie.
Wywiad ten został zredagowany w celu zapewnienia zwięzłości i przejrzystości.
Polygon: Czytając informacje o statusie wielu Twoich projektów, natknąłem się na wątek na Reddicie, w którym fani powiedzieli, iż cieszą się, iż nie jesteś już gotowy na filmową lub telewizyjną adaptację Twojej pracy, ponieważ boją się czasu, który zabrałby ci z harmonogramu pisania. Jaki rodzaj zaangażowania chciałbyś mieć w adaptacji?
Brandona Sandersona: To zależy od projektu. W niektóre z nich chciałbym zaangażować się znacznie bardziej. Mówiłem już wcześniej, iż gdybym miał zrobić adaptację Droga Królówchciałbym napisać wszystkie sceny Kaladina w formie scenariusza na cały sezon. Zajęłoby to dużo czasu, więc ich obawy nie są bezpodstawne.
Miałem wiele ofert dla The Stormlight Archive, ludzi chcących robić prestiżową telewizję dla sieci kablowych lub streamerów. Bardzo fajne oferty od świetnych ludzi, z którymi chciałbym pracować. A ja powiedziałem „nie”, bo nie uważam, iż to jeszcze odpowiedni czas na Archiwum Burzowego Światła. Jestem w tej szczęśliwej sytuacji, iż mogę odejść od najlepszych ofert, jakie można zaproponować autorom i zrobić to, co uważam za najlepsze dla tej historii.
Co przekonałoby Cię, iż nadszedł adekwatny czas? Jakich znaków szukasz?
Solidna odpowiedź brzmi: nie wiem. Mam nadzieję, iż rozpoznam go, kiedy go zobaczę. Ale nie wiem, dlaczego nie jestem przekonany, czy osiągnęliśmy stabilność na rynku transmisji strumieniowych. Streaming miał duży problem z epicką fantazją i to mnie martwi. Pierścienie Mocy I Koło Czasu nie poszło tak dobrze, jak bym sobie tego życzył. Cień i Kość trwał tylko dwa sezony, po bardzo mocnym pierwszym sezonie. Streaming nie odkrył jeszcze epickiej fantasy.
Być może jest to pozostałość po czasach telewizji sieciowej, kiedy starano się dopasować odcinki do struktury tego, jak kiedyś działała telewizja epizodyczna, zamiast kręcić ośmiogodzinny film i pokazywać go w fragmentach. Ale może to zły pomysł. Wiem tylko, iż w telewizji nie widzieliśmy naprawdę wielkiego epickiego filmu fantasy od wczesnych, środkowych sezonów Gra o tron. Pięćdziesiąt milionów dolarów na odcinek tego nie dało, więc nie jest to kwestia pieniędzy, które na to rzucają. Inną rzeczą, której nie widzieliśmy, jest to, iż żaden z tych programów naprawdę nie odniósł takiego sukcesu wśród ogółu społeczeństwa, jakiego oczekiwałbym.
Jest jeden doskonały [fantasy] pokazywać: Tajemne. Ale Tajemne kosztuje tyle pieniędzy i trudno to odtworzyć przy użyciu adresu IP, który go nie posiada Liga Legend za tym. Tajemnejak sądzę, jest dowodem na to, iż to może się zdarzyć. Ale chcę zobaczyć, co się stanie. Chcę zobaczyć, jak wytrząsa się tradycyjne kino.
chciałbym [adapt The Stormlight Archive through] filmy. Jednym z powodów, dla których martwię się streamingiem, jest to, iż głównie ludzie chcą korzystać z dwóch ekranów, a epicka fantasy po prostu nie działa w przypadku podwójnego ekranowania. W końcu dam [adaptation] spróbuj, ale najpierw chcę dowiedzieć się więcej. Zatem moim celem jest stworzenie rzeczy, które nie są Archiwum Burzowego Światła, ani Zrodzonych z Mgły. Jestem bardzo podekscytowany możliwością tworzenia innych rzeczy i sprawiania, iż będą naprawdę dobre, a także testowania niektórych rzeczy.
Widziałem, iż pracujesz nad animowaną wersją Warkocz Szmaragdowego Morzaco wydawało się, iż może to być historia na tyle małą skalę, iż można ją zrobić oddzielnie od reszty Twojej pracy. jeżeli skupiasz się na adaptacjach filmowych zamiast długich seriali telewizyjnych, czy są inne historie, które Twoim zdaniem zostały przeskalowane do rozmiaru pełnometrażowego?
Naprawdę nie możesz tego zrobić Droga Królów jako serial filmowy. Jestem pewien, iż to byłby zły pomysł. Myślę, iż Zrodzone z Mgły mogłoby sprawdzić się jako serial filmowy, szczególnie gdybyśmy nakręcili go w sposób, w jaki ja chciałbym to zrobić, a o którym próbuję rozmawiać z Hollywood. Myślę, iż pewne rzeczy naprawdę by się tam sprawdziły, ale zobaczymy, co się stanie. Streamery nie są dedykowane kinu, nie bez powodu. To nie tam jest ich rynek.
Ale z powodu tego i podwójnego ekranowania jestem ostrożny [to pursue television]. Wstydzę się iść do przodu i chcę zobaczyć, jak wszystko się ustabilizuje. Być może po premierze będziemy świadkami epickiego renesansu fantasy w kinie Jak wytresować smoka wychodzi na żywo. Mam nadzieję, iż wszystko pójdzie dobrze i ludzie będą tak: Tak! Wielka fantazja! Kto więc wie?
Hollywood w dużej mierze opiera się na cyklach trendów i wydaje się, iż na przykład skupiamy się na superbohaterach.
Czy kiedykolwiek martwiłeś się, iż przegapisz swój moment, iż po-Gra o tron Boom na telewizję fantasy wygasa i przechodzi w coś innego?
Może, może nie. To dobre pytanie. Kino po epoce Władcy Pierścieni jest naprawdę interesujące, ponieważ Hollywood nie rozumiało fantastyki i wybrało złe adekwatności, aby zrzucić z siebie ciężar. Mamy następcę Władcy Pierścieni: nazywa się to Piraci z Karaibów. To, czego ludzie szukali, było skierowane do dorosłych – nie w sensie „treści dla dorosłych”, ale dojrzałych postaci i fabuł, takich jak Władca Pierścieni. Więc Złoty Kompas I Nadchodzi ciemność i wiele obiektów dla młodzieży okazało się złym wyborem, częściowo dlatego, iż Hollywood lubi, Cóż, weźmiemy je i zamienimy w Władcę Pierścieni. I nie pasowało to do ducha kilku bardzo znakomitych serii książek i nie pasowało do rynku, ponieważ ludzie, którzy chcieli Władcy Pierścieni, nie chcieli własności YA.
A potem w zasadzie Hollywood zaprzepaściło szansę na epicką falę fantasy po sukcesie Władcy Pierścieni. Najbliżej nam jest Filmy Jamesa Camerona Avatar i Piraci z Karaibów — dowód na to, iż ludzie wciąż bardzo pragną epopei fantasy. Ludzie zawsze lubili fantastykę. Nie martwię się tak bardzo, iż przegapię swój moment, będąc szczególnie ostrożnym. jeżeli tak jest, to cóż. Książki przez cały czas tam są. Bardziej martwię się, iż oddam zły strzał w niewłaściwym miejscu, a potem będę potrzebował kolejnych 20 lat, zanim spróbuję ponownie.
Naprawdę, to czego chcę – to tylko drobnostka, tylko drobnostka – chcę po prostu genialnego filmowca na poziomie Denisa Villeneuve’aktoś, kto dorastał kochając moją pracę [the way Villeneuve loved Frank Herbert’s Dune]i chce przenieść go na ekran z wymaganą mieszanką wierności i adaptacji zrób świetny epicki lajk Wydma. Musisz coś zmienić [for a screen adaptation]ale ten filmowiec naprawdę rozumiałby tę nieruchomość i miał artystyczną wizję pasującą do tej nieruchomości.
W przypadku epickiej fantasy i science fiction rzadko to widywaliśmy, ale zdarzało się to Wydmai tak też się stało z Władcą Pierścieni. Mam więc nadzieję, iż jest ktoś, kto będzie mógł ze mną współpracować przy tworzeniu Zrodzonego z Mgły.
Pomijając wszystko inne – budżet, kwestie adaptacyjne, reżyserów, platformę – gdybyś mógł zaadaptować tylko jeden ze swoich projektów z gwarancją, iż wyjdzie tak, jak chciałeś, jaką historię najbardziej chciałbyś zobaczyć na ekranie?
Nieskończony budżet, zrób to po swojemu? Zdecydowanie wybrałbym Stormlight i zrobiłbym to w którymś z serwisów streamingowych. Myślę, iż mając nieograniczony budżet i nieograniczoną kontrolę twórczą, mógłbym stworzyć coś naprawdę dobrego. Ale kto wie? To znaczy, Władca Pierścieni zasadniczo to miał i nie jest zbyt dobry. Wszystko w porządku, ale czy to jest to, czego chcesz? Naprawdę myślę, iż kluczowym członkiem jest ten wizjoner filmowiec. Epic fantasy słabo zareagowało na zbyt duży nadzór z góry. Myślę, iż to było Wiedźminproblem. Miałeś tego wizjonera: to był Henry Cavill. A oni nie chcieli go słuchać. Więc proszę bardzo.