„Blask” 
Ralfa Rittera w Ośrodku Sztuki Lescer

magazynszum.pl 3 miesięcy temu

Ralf Ritter prezentuje serie prac wykonanych na przestrzeni ostatnich lat, które, pomimo wrażenia odrębności, łączy spoiwo jakim jest żelatyna. Opracowana przez berlińskiego artystę skomplikowana technika oscyluje pomiędzy drukiem, fotografią, malarstwem i rzeźbą, nie będąc żadną z nich, a jednocześnie łącząc je w nową formę, której czasochłonny proces i jego efekty stają się również tematem prac.

widok wystawy „Blask” 
Ralfa Rittera w Ośrodku Sztuki Lescer, fot. dzięki uprzejmości OS Lescer
Ralf Ritter, „Wunder”, 2024, z serii 9 prac, 8x 52×42 cm. żelatyna, akryl, płótno, sklejka, fot. dzięki uprzejmości OS Lescer
widok wystawy „Blask” 
Ralfa Rittera w Ośrodku Sztuki Lescer, fot. dzięki uprzejmości OS Lescer
widok wystawy „Blask” 
Ralfa Rittera w Ośrodku Sztuki Lescer, fot. dzięki uprzejmości OS Lescer

Ritter eksperymentuje z procesem twórczym podkreślając spontaniczność i rolę przypadku, ale również zanurzając się w materialności medium. Tworzone przez niego kompozycje, zarówno te umiejscowione w świecie realności, jak i te należące do pola abstrakcji, reprezentują napiętą równowagę między formą a materią, ujawniając poczucie proporcji i harmonii, przy jednoczesnym przyzwoleniu na błąd i przypadkowość – Ritter waloryzuje je, pozwala na niepewność efektu końcowego. Delikatna równowaga między przypadkiem a kontrolą sprawia, iż prace charakteryzują się zarówno minimalizmem jak i nie widoczną na pierwszy rzut oka obfitością.

Ralf Ritter, bez tytułu, 2018, 54×49 cm. żelatyna, akryl, płótno, sklejka, fot. dzięki uprzejmości OS Lescer
Ralf Ritter, bez tytułu, 2018, 54×49 cm. żelatyna, akryl, płótno, sklejka, fot. dzięki uprzejmości OS Lescer
Ralf Ritter, „on:off painting #7″, 2023, 99×84 cm. żelatyna, akryl, led, płótno, sklejka, fot. dzięki uprzejmości OS Lescer
Ralf Ritter, bez tytułu, 2023, 74×62 cm. żelatyna, akryl, płótno, sklejka, fot. dzięki uprzejmości OS Lescer

Artystę interesuje fizyczność płótna i materii, które eksponuje w swoich pracach, wymagających wielokrotnych powtórzeń skomplikowanego procesu nakładania warstw kolorów i żelatyny, którą Ritter wykorzystuje w każdej z prezentowanych serii. Zacierając granice między malarstwem, drukiem a rzeźbą reliefową, skupia się na przejściu z domeny reprezentacji do domeny obiektu, powierzchni, miejsca procesu.

Wystawa współfinansowana ze środków Gminy Piaseczno.

Idź do oryginalnego materiału