7–13 października

magazynszum.pl 3 miesięcy temu

Elbląg

Indywidualna wystawa Małgorzaty Widomskiej zatytułowana Było i już będzie otworzy się w piątek (11.10) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu. W swoich obrazach artystka sięga po język abstrakcji jako niemal przezroczysty kod pozwalający mówić o emocjach bez odsłaniania się. W każdym płótnie Widomska odwołuje się do konkretnych doświadczeń, rezygnując jednak z narracji na rzecz punktu, linii i płaszczyzn koloru jako języka oferującego znacznie więcej możliwości niż figuracja.

Gdańsk

O nowym społeczeństwie europejskim w czasach nowej wędrówki ludów opowiadać będzie Marina Gržinić w otwieranej jutro (8.10) w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa wystawie Historie Dysydenckie. Rewolucje Przyszłości. Zobaczymy na niej sześć filmów: wcześniejsze, zrealizowane w duecie z Ainą Šmid oraz najnowsze produkcje, zrealizowane z Tjašą Kancler i Jovitą Pristovšek. Wychodząc od przywołania sztuki dadaistów berlińskich, traktowanej jako ostrzeżenie przed nadciągającą katastrofą, która nadeszła w postaci Zagłady, Gržinić poszukuje nowej sztuki, która zainicjowałaby krytyczny sposób myślenia w skali paneuropejskiej.

Gržinić & Šmid, „Tri sestre (Three Sisters)”, 1992. © Gržinić & Šmid

Kalisz

Wystawa finałowa piątej edycji Międzynarodowego Konkursu na Eksperyment w Sztukach Wizualnych – Próba otworzy się w czwartek (10.10) w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. Do tegorocznej edycji zgłosiło się 129 osób artystycznych z Polski, Ukrainy, Białorusi, Chin oraz Wietnamu. Spośród nich do finału wyłoniono 14 projektów, które zobaczymy na ekspozycji. Podczas wernisażu poznamy również laureatki i laureatów nagród.

Katowice

Kuratorowana przez Magdalenę Kownacką i Kamila Kuitkowskiego wystawa inaugurująca nowy rok akademicki na katowickiej ASP otworzy się w piątek (11.10) w Rondzie Sztuki. I tu też skupiać się będzie na praktykach performatywnych oraz obrazach i obiektach z nimi związanych. Wyłania się z nich polisensoryczna mapa reakcji na kryzys klimatyczny, późny kapitalizm czy rozwój sztucznej inteligencji – reakcji polegających m.in. na zauważaniu istot nie-ludzkich czy rozumieniu własnego i społecznego ciała jako queerowe.

Kraków

Z okazji setnej rocznicy powstania jednej z kluczowych dla polskiej sztuki XX wieku formacji, czyli Komitetu Paryskiego, Muzeum Narodowe w Krakowie zaprezentuje w piątek (11.10) wystawę Kapiści. Sto lat! Na kuratorowanej przez Agnieszkę Kosińską i Światosława Lenartowicza ekspozycji zobaczymy przede wszystkim wczesne prace kapistów, w których wyraźnie widoczne są jeszcze wpływy nauczyciela członków grupy, Józefa Pankiewicza, a także Cézanne’a i Bonnarda.

1
Krytyka 05.04.2024

Przemówienie do Wielkiej Głowy. W sprawie „Nowoczesności reglamentowanej” w Muzeum Narodowym w Krakowie

Anna Markowska

Łódź

Pierwsza w Polsce muzealna wystawa Agaty Ingarden otworzy się w piątek (11.10) w Muzeum Sztuki w Łodzi. EmoPolis będzie kolejną odsłoną projektu artystki, w którym główną rolę odgrywa infrastruktura przeznaczona do zarządzania energią emitowaną przez stany emocjonalne. Monumentalna instalacja prezentowana w przestrzeni łódzkiego muzeum oferować będzie wgląd w zdigitalizowany i usieciowiony świat, w którym kluczowymi zagadnieniami są nadzór, niewidzialna praca oraz relacje między naszym fizycznym i wirtualnym ja.

Tego samego dnia (11.10) Miejska Galeria Sztuki w Łodzi celebrować będzie swoje setne urodziny wernisażem jubileuszowej wystawy. Przygotowana przez zespół galerii ekspozycja Dziś są nasze Urodziny! prezentować będzie obiekty, pamiątki, fakty i wybrane materiały archiwalne z historii galerii w scenografii przygotowanej przez Bartka Buczka. Opowieść o przeszłości splatać się będzie z prezentowanymi w ostatnich latach oraz premierowymi pracami artystek i artystów współtworzących tożsamość instytucji.

Solowa wystawa Ani Witkowskiej Brzydkie uszy 2 – kontynuacja projektu prezentowanego wcześniej w gdańskim eskaem – otworzy się w sobotę (12.10) w galerii AOKZ. Artystka kontynuuje opowieść o matczynej opiece i wsparciu oraz związanym z nimi zmęczeniu. W graficznie powielanych malarskich gestach odbija się mechaniczność, cykliczność i monotonia, a banalne sytuacje służą artystce do rozwijania autoironicznej opowieści o przyjmowanych przez nas rolach społecznych.

Agata Ingarden, „A Picnic at Sunset”, 2019, widok wystawy “Future, Former, Fugitive”, Palais de Tokyo, fot. Aurélien Mole

Poznań

Porezydencyjna wystawa Barbary Cabaj Jestem tym, czego dotykam otworzy się w piątek (11.10) w Centrum Kultury Zamek. Prezentowane na niej prace układać się będą w autofikcjonalną narrację prowokującą do refleksji na temat manipulowania własnym wizerunkiem i biografią. Na obrazach Cabaj teoretyczne rozważania dotyczące funkcjonowania w patriarchalnym społeczeństwie czy doświadczania kryzysów psychicznych splatają się z sytuacjami i sceneriami z życia artystki, zyskując intymny, namacalny wydźwięk.

Słupsk i Ustka

Wystawa finałowa jedenastej edycji Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko” otworzy się w piątek (11.10) w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Podobnie jak w poprzednich edycjach, prace finalistek i finalistów przeglądu młodej sceny artystycznej prezentowane będą także w pozostałych, słupskich oddziałach BGSW: Galerii Kameralnej i Baszcie Czarownic. W przeddzień wernisażu tradycyjnie czekają nas otwarte dla publiczności indywidualne autoprezentacje uczestniczek i uczestników biennale, wśród których w tym roku znalazły się m.in. Ant Łakomsk, Martyna Kielesińska, Klaudia Prabucka czy Adam Nehring.

Warszawa

Wystawa poświęcona twórczości jednego z najwybitniejszych reżyserów filmowych XX wieku, Siergieja Paradżanowa, otworzy się w sobotę (12.10) w Zachęcie. Kuratorowana przez Tarasa Gembika i Joannę Kordjak ekspozycja Paradżanow. Chcę minąć swój cień osnuta będzie wokół scen ze zrekonstruowanej po prawie pół wieku wersji Barw granatu z 1969 roku, przez lata znanych w formie ocenzurowanej, skróconej i przemontowanej. Zobaczymy również fragmenty filmu, które nie weszły do jego ostatecznej wersji, inne dzieła filmowe Paradżanowa, a także jego rysunki, kolaże i asamblaże. Wystawa osadzać będzie twórczość ormiańsko-gruzińsko-ukraińskiego artysty w ówczesnym kontekście politycznym i artystycznym, zestawiając dorobek Paradżanowa z pracami artysty wideo Hamleta Hovsepiana i malarza Karlo Kacharavy.

Aleksandra Waliszewska, bez tytułu, 2022, dzięki uprzejmości BWA Wrocław

Wrocław

Dworcowa przestrzeń BWA Wrocław tymczasowo przekształci się w duchową spadkobierczynię Sagenhalle, czyli Hali Baśni – drewnianej budowli poświęconej historii Ducha Gór, wzniesionej w Szklarskiej Porębie z inicjatywy Hermanna Hendricha współtwórcy berlińskiej secesji. Na kuratorowanej przez Joannę Kobyłt wystawie Świątynia Baśni, otwieranej w najbliższy piątek (11.10), sale ekspozycyjne przypominać będą kaplice, w których znajdą się zarówno prace przygotowane specjalnie na tę okazję, jak i dzieła dawne – prawie studwudziestoletni gobelin Wandy Bibrowicz czy przedwojenne rysunki świątyń Stanisława Szukalskiego. Prace wykonane w różnych mediach, odwołujące się do mrocznej ekologii, posthumanizmu czy lokalnych wierzeń ludowych podkreślać będą rolę wyobraźni w obliczu kryzysów współczesnego świata, potrzebę istnienia napisanych na nowo baśni.

1
Krytyka 03.12.2021

Malarskie bachanalia. Potencja w BWA Zielona Góra

Marta Czyż

Zielona Góra

Monograficzna wystawa Cyryla Polaczka kuratorowana przez Franciszka Smorędę otworzy się w piątek (11.10) w zielonogórskim BWA. Na Lokatorze zobaczymy zarówno najnowsze obrazy współtwórcy Potencji, jak i przekrojowy wybór prac z ostatniej dekady. W premierowych obrazach scenerie i sytuacje pozostają proste – oglądamy zapalanie świecy, suszące się na sznurku skarpety czy współdomowników oddanych lekturze, podszyte jednak pewną dozą niepokoju, ambiwalencji czy humoru. Kluczową figurą w najnowszych pracach Polaczka jest dom, zarówno jako fizyczna przestrzeń, jak i metafora więzi i rodzinnej bliskości. Aranżacja wystawy, przygotowana przez Martynę Kielesińską, będzie więc próbą udomowienia przestrzeni wystawienniczej dialogującą z obrazami.

Idź do oryginalnego materiału