Białystok
Kolejny odcinek malarskiej autobiograficznej opowieści Patryka Różyckiego zobaczymy w białostockim Arsenale na otwieranej w piątek (9.08) wystawie Namaluj mnie w tej pracy, kuratorowanej przez Katarzynę Szabelską-Różniak. Znajdą się na niej obrazy opowiadające o historiach z życia samego malarza oraz członkiń i członków jego rodziny, problematyzujące m.in. kwestie wstydu klasowego i awansu społecznego, tym razem, zgodnie z tytułem, koncentrujące się przede wszystkim na wątkach związanych z pracą. Różycki opowie m.in. o migracji zarobkowej, stygmatyzacji pracy fizycznej, pracy na czarno i poszukiwaniu godności w sytuacji skrajnej biedy, z wycinków historii własnej rodziny budując szerszy obraz polskiej transformacji i modernizacji.
Męskość: nowe otwarcie. Patryk Różycki w Sklepie Galerii Karowa
Bydgoszcz
Od najbliższego czwartku do niedzieli (8–11.08) potrwa jedenasta edycja bydgoskiego festiwalu OKO Nigdy Nie Śpi. Tegoroczna odsłona odbędzie się pod hasłem Experyment i odnosić się będzie do wciąż żywego dziedzictwa awangardy i neoawangardy, także w obszarze awangardowej muzyki i bydgoskich tradycji na tym polu. Silny akcent położony zostanie w tym roku właśnie na eksperyment w obszarze dźwięku.
Sopot
Pierwsza w Polsce przekrojowa prezentacja artystek i artystów współtworzących tzw. helsińską szkołę fotografii otworzy się w czwartek (8.08) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Kuratorowana przez Adama Mazura wystawa Obrazy, które spadają z nieba. Helsinki school of photography prezentować będzie nie tylko pojedyncze fotografie, ale też photobooki i prace wideo dziewiątki najbardziej znaczących twórczyń i twórców helsińskiej szkoły, rozwijającej się od początku XXI wieku i charakteryzującej się refleksją nad medium, zanurzeniem w konceptualnej tradycji i bogatą, wielowarstwową wizualnością.
W ramach kuratorowanego przez Kasię Sobczak programu poświęconego tematom gościnności i dostępności w Goyki 3 Art Inkubator odbędzie się w sobotę (10.08) spotkanie z Tomkiem Pawłowskim-Jarmołajewem. W odpowiedniej do wakacyjnej aury scenerii, przy wieczornym ognisku, opowie on o swojej praktyce kuratorskiej związanej z goszczeniem osób, gotowaniem i dzieleniem się wiedzą, przestrzenią i umiejętnościami z osobami artystycznymi.
Anni Leppala, Girl in Green, 2007, dzięki uprzejmości artystki i galerii Persons Projects
Warszawa
Przekrojowa wystawa zmarłego przed rokiem w więzieniu w Grodnie Alesia Pushkina otworzy się jutro (6.08) w przestrzeni Muzeum Wolnej Białorusi. Ales Pushkin. AFTERLIFE prezentować będzie akcje artysty przeprowadzane przez niego od 1989 roku, opierając się przede wszystkim na medialnych artefaktach, dokumentach i wideo z archiwum twórcy i jego przyjaciół. Oprócz nich zobaczymy także prace artystów, fotografów i dokumentalistów współpracujących z Pushkinem.
Wspólna wystawa Ralfa Rittera i Krzysztofa Mętla otworzy się w piątek (9.08) w galerii Śmierć Człowieka. JEDNO CZEŚNIE akcentować będzie pokrewieństwa praktyki dwóch twórców z różnych państw i pokoleń, których łączy zbliżona tonacja estetyczna i skłonność do wykorzystywania elementów codzienności przefiltrowanych przez pryzmat abstrakcji.
Wrocław
Od dziś do środy (5–7.08) na wrocławskim Placu Wolności oglądać można instalację Katarzyny Bogusz Śmierć kwiatu, labirynt w postaci kwietnego dywanu wykonanego z odpadków cmentarnych. Symbolika kwiatu i labiryntu łączy się w niej z materiałem jednocześnie utrwalającym i dekonstruującym sacrum, prowokując do refleksji nad nietrwałością i przemijaniem.