Bielsko-Biała
W piątek (19.01) w Galerii Bielskiej BWA otworzy się wystawa sztuki haptycznej Dotyk sztuki, pokłosie projektu pod tym samym tytułem zainicjowanego w 2019 roku, realizowanego przez Instytut Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Kuratorowana przez Annę Beatę Barańską i Radosława Skórę ekspozycja będzie w pełni dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących. Znajdą się na niej prace zrealizowane przez 40 artystek i artystów, działające multisensorycznie, przez dotyk, dźwięk, a choćby smak.
Elbląg
Solowa wystawa Arkadiusza Sylwestrowicza AI. Duch zaprojektowany otworzy się w piątek (19.01) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu. Zobaczymy na niej dwa najnowsze cykle artysty: obiekty malarskie Kwiaty oraz audiowizualne prace odnoszące się do doznań z podróży po Parku Narodowym Yasuni w Ekwadorze. Oba cykle łączy refleksja nad sztuczną inteligencją i różnicą między obrazem przez nią zaprojektowanym oraz tym stworzonym przez artystę na podstawie osobistych doświadczeń.
Szymon Sokołowski, „per aspera ad astra”, 2023-24, dzięki uprzejmości Galerii Szara Kamienica
Kraków
O niebezpieczeństwach związanych z relaksem, sukcesem i… elektrycznym piecykiem opowiadać będzie nowa wystawa w galerii Szaber, zatytułowana Wilhelm Sasnal uścisnął mi dłoń, która otworzy się w najbliższy piątek (19.01). Zobaczymy na niej prace twórców i twórczyń krakowskiego kolektywu-galerii, a także Oli Nenko, Bartka Buczka, Pawła Marcinka i Mikołaja Sobotki.
Kuratorowana przez Tomka Nowaka zbiorowa wystawa Każdy strumień, każdy puls, każda żyła otworzy się tego samego dnia (19.01) w galerii Jak zapomnieć. Jej tytuł pochodzi z wiersza Ady Limón dedykowanego misji Europa Clipper organizowanej przez NASA. Na kilka miesięcy przed jej startem, wystawa w krakowskiej galerii przyglądać się będzie przewartościowaniu postrzegania miejsca człowieka w naturze wobec katastrofy klimatycznej na naszej własnej planecie i prawdopodobnego istnienia innych systemów biologicznych w kosmosie.
Otwierana dzień później (20.01) wystawa Katarzyny Wyszkowskiej z gościnnym udziałem Szymona Sokołowskiego Per aspera ad astra odnosić się będzie z kolei do trudów, które zgodnie z tytułową sentencją mają prowadzić do gwiazd. Kuratorowana przez Anię Batko ekspozycja w Galerii Szara Kamienica z tego typu wzniosłymi hasłami kilka będzie miała jednak wspólnego, krążąc raczej wokół tematów wypalenia, depresji i wyzysku, opresyjnej pracy domowej, korporacyjnej kontroli czy sprzedawania medytacji przyciągających pieniądze myślami.
Pobite gary. „Disjecta Membra” w Galerii Szara Kamienica w Krakowie
Łódź
Polska odsłona międzynarodowej wystawy 40×40 przygotowana w ramach Festiwalu ART&DESIGN 2023/2024 w wyniku współpracy Akademickiego Centrum Designu z organizatorami A’ Design Award and Competition otworzy się już dziś (15.01). Kuratorowana przez Izabelę Jurczyk i Magdalenę Komborską-Łączną ekspozycja prezentować będzie prace architektów, projektantów komunikacji wizualnej, ilustratorów medycznych, projektantów mody, produktu, ceramiki czy biżuterii 3D odpowiadające na hasło przewodnie festiwalu „NIE_MATERIA”.
Olsztyn
O procesie godzenia się z przemijaniem, utratą, ciągłą zmianą i własną śmiertelnością opowiadać będzie zbiorowa wystawa Ćwiczenia z przemijania, która otworzy się w piątek (19.01) w olsztyńskim BWA. Na kuratorowanej przez Małgorzatę Bojarską-Waszczuk ekspozycji zobaczymy prace m.in Kojiego Kamojiego, Izabeli Chamczyk czy Beaty Ewy Białeckiej.
Beata Ewa Białecka, „Ex Voto 2”, 2018, 30×30 cm, olej na płótnie, dzięki uprzejmości BWA Olsztyn
Poznań
Obrazy, reliefy i obiekty z roku 2023 wchodzące w skład kilku cykli Tamary Berdowskiej zobaczymy na jej solowej wystawie otwieranej w piątek (19.01) w Molski gallery&collection. Sublimacje to swego rodzaju zapis stanów umysłu wyrażonych językiem abstrakcji geometrycznej, który od ponad trzech dekad eksploruje artystka badając medytatywne oddziaływania złożonych układów geometrycznych, nieustannie eksperymentując z kolorem i techniką.
Tego samego dnia (19.01) w galerii SZOKART otworzy się indywidualna wystawa Krzysztofa Piętki DOM. Zobaczymy na niej obrazy z lat 2020–2023, odnoszące się między innymi do historii rodziny artysty i jego najbliższej okolicy, czyli wsi Babice, położonej zaledwie parę minut jazdy rowerem od Bramy Śmierci i komór gazowych obozu zagłady Auschwitz-Birkenau. Urodzony niemal pół wieku po wojnie artysta pochyla się nad doświadczeniem ludzi, którzy mierząc się z ogromną traumą musieli w tym miejscu układać swoje życie od nowa.
Radom
Indywidualna wystawa Justyny Kisielewicz otworzy się w piątek (19.01) w MCSW Elektrownia w Radomiu. Keep the Faith to rozpisana na pięć rozdziałów refleksja nad relacją religii do przemian społecznych i samej sztuki, judeochrześcijańskim dziedzictwem i jego przystawalnością do współczesnych realiów. Artystka odnosi się w niej również do własnej historii, dorastania w późnym PRL-u oraz obecnego doświadczenia życia w Kalifornii.
Skierniewice
Związana z łódzką awangardą skupioną wokół grupy Jung Jidysz, a od 1925 roku mieszkająca w Paryżu malarka i graficzka Estera Karp przez długie lata pozostawała artystką zapomnianą. Pierwszy w Polsce pokaz jej prac od czasu śmierci twórczyni w roku 1970 odbył się przed kilkoma laty w Izbie Historii Skierniewic. Po raz kolejny, w znacznie szerszym ujęciu, jej prace zaprezentowane zostaną w rodzinnym mieście artystki na otwieranej w niedzielę (21.01) wystawie Estera Karp w Muzeum Historycznym Skierniewic im. Jana Olszewskiego. Monograficznej wystawie towarzyszyć będzie dwujęzyczna, polsko-francuska publikacja.
Cieplechovic, „Path”, 2023, detal, technika mieszana, 140x30x15 cm, dzięki uprzejmości artysty
Warszawa
Wspólna wystawa pochodzącej z Portugalii, mieszkającej w Wiedniu Patricii J. Reis i gdańszczanki Agaty Nowosielskiej otworzy się już dziś (15.01) w Austriackim Forum Kultury w Warszawie. Kuratorowana przez Annę Ciabach ekspozycja Love’s Modern Nature opowiadać będzie o aktualnych przemianach w sferze relacji, wykraczających poza to, co romantyczne i międzyludzkie.
Buddyjska koncepcja „pięciu trucizn” będzie punktem wyjścia dla solowej wystawy Cieplechovica otwieranej w czwartek (18.01) w galerii HOS. Odnosząc się do owych pięciu szkodliwych emocji będących źródłem ludzkiego cierpienia, artysta poszukuje też na trucizny antidotów prowadzących do szczęśliwego i pożytecznego dla siebie i wszystkich czujących istot życia. W Five Poisons Cieplechovic czerpie przy tym nie tylko z buddyzmu, ale i psychologii, teorii Junga i antropologii kultury, nawiązując również do sztuki średniowiecznej i chrześcijańskiej symboliki.
Swego czasu debiutancka powieść Marieke Lucasa Rijnevelda stała się inspiracją dla głośnej wystawy w Zachęcie, w tę sobotę (20.01) z kolei otworzy się solowa ekspozycja Agaty Lankamer nawiązująca do kolejnej książki holenderskiego autora, opowiadającej o relacji dorastającej dziewczynki i wiejskiego weterynarza. Wystawa Mój mały zwierzaku w Rotacyjnym Domu Kultury na Jazdowie to krytyczny komentarz artystki na temat zjawisk lolityzmu i groomingu, odnoszący się m.in. do niedawnej afery Pandora Gate z udziałem polskich youtuberów, ale i tekstów kultury takich jak Akademia Pana Kleksa.
W ramach trwającej wystawy kolektywu X-Philes w Galerii Fundacji Foksal w sobotę (20.01) zobaczymy performans Pat Dudek, jednej z osób autorskich, których wiersze stanowiły punkt wyjścia dla Baśni z krwi i kości. Tuż po nim odbędzie się queerowey hotline poetycki z Aleksandrą Kolą Kluczyk i Julią Tramp, autorkami podcastu Dwie dupy o dupie.
Max Berg, projekt zabudowy przy dworcu Świebodzkim, 1919-1920, zbiory Muzeum Architektury we Wrocławiu
Wrocław
O mitologizacji sportu i motywacji do ekstremalnego wyczynu opowiadać będzie Dy Tagowska w swojej solowej wystawie Ucieczka w góry. Sen o Wandzie Rutkiewicz, otwieranej w środę (17.01) w galerii Entropia. Artystka odnosi się do własnych młodzieńczych doświadczeń sportowych, związanej ze sportem historycznej i współczesnej estetyki, twórczości samych sportowców oraz archetypicznych obrazów i przekazów medialnych, pytając m.in. o to, czy obraz sportu da się oddzielić od propagandy.
Śmiałym, a niekiedy wręcz nieprawdopodobnym, nigdy niezrealizowanym wizjom nowoczesnego Wrocławia z początku XX wieku poświęcona będzie otwierana w czwartek (18.01) w Muzeum Architektury wystawa Gdyby. Niezrealizowane wizje nowoczesnego Wrocławia. Na ekspozycji kuratorowanej przez Jerzego Ilkosza zobaczymy projekty i rysunki m.in. Maxa Berga, Hansa Poelziga czy Ericha Mendelsohna, wykonane na ich podstawie współczesne modele i zachowane w publikacjach ilustracje rozwiązań urbanistycznych związanych z koncepcją rozbudowy Wrocławia w czasie, kiedy był on jednym z najbardziej zaniedbanych pod względem urbanistycznym wielkich miast niemieckich.
Ukryta siła archiwów. Rozmowa z Aleksandrą Kędziorek
Wystawa wrocławskiego audiowizualnego domu produkcyjnego kinoMANUAL, założonego przez artystów Agę Jarząb i Maćka Bączyka i nastawionego na eksperymentowanie z ruchomym obrazem i dźwiękiem, otworzy się w piątek (19.01) w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Na Salonie zimowym artyści wypełnią przestrzeń galerii falami dźwięków i światła, ruchomymi obrazami i animacjami.
Zielona Góra
Monograficzna wystawa Wojciecha Zamiary kuratorowana przez Jolantę Woszczenko otworzy się w piątek (19.01) w BWA Zielona Góra. Tytuł Ty pójdziesz górą, a ja doliną nawiązuje do najnowszej pracy artysty oraz wideo zrealizowanego niegdyś z zaprzyjaźnionym z nim Witosławem Czerwonką. Oprócz m.in. dokumentacji wspólnego performansu Zamiary i Czerwonki na zielonogórskiej wystawie – wcześniej prezentowanej w CSW Łaźnia w Gdańsku i Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu – zobaczymy prace wideo, fotografie, a także dokumentacje instalacji i performansów zrealizowanych przy udziale najbliższych artysty w latach 1985–2022.