Wystawy o obrotach materii – Zaświaty i Wydobycie – to dwie niezależne narracje ze Śląska, krainy historycznej, w której mieszkają Anna Orłowska i Michał Łuczak. Artystka i artysta pracują głównie w medium fotografii. Podwójna wystawa w największej galerii BWA Wrocław, znajdującej się na Dworcu Głównym we Wrocławiu, to ekspozycja centralna dla programu instytucji w 2023 roku.




Zaświaty Orłowskiej to wejście w głąb własnej historii i relacja z tej zwodniczej podróży. Artystka przenosi nas do starej wsi Sandowitz, dzisiejszych Żędowic, gdzie stoi młyn wodny, wokół którego orbitują kolejne rodzinne pokolenia. Ich historia przenika się z wodą, lasami i rudą darniową, pokładem wykorzystywanym od pradziejów do wytopu żelaza. Dzięki niemu Zaświaty przybierają kolor rdzawy. Przewodnikiem po nich jest kojący głos narratora-medium. Wystawa prezentowana jest w dwóch miejscach: Zaświaty w lewym skrzydle galerii BWA Wrocław Główny oraz Zaświaty (Ukryty pokój) w Otwartej Przestrzeni Kultury w Parku Szczytnickim. W starym drewnianym kościółku św. Jana Nepomucena ukryty jest pokój, wieloelementowa instalacja Anny Orłowskiej, stanowiąca przedłużenie wystawy w galerii na Dworcu Głównym.




Wydobycie Łuczaka opowiada o węglu i jego obiegu. Artysta pracował z tym tematem przez ostatnie 8 lat, obserwując i dokumentując wpływ kopalni na ludzkie ciało, architekturę i kulturę materialną, a także ziemię i krajobraz. To wielowątkowa wizualna opowieść o procesach, które ludzkość konstruuje wobec natury, by zwiększać własne bogactwo i poziom życia, nie zważając na długofalowe konsekwencje swoich działań. Przewodnikami po Wydobyciu są także głosy ekspertów, którzy w nawiązaniu do prac Łuczaka na Śląsku, wskazują na ich uniwersalny wymiar.




Zaświaty i Wydobycie łączy wspólne hasło: Wystawy o obrotach materii. Kuratorem wystawy Michała Łuczaka jest Maciej Bujko – dyrektor BWA Wrocław. Kuratorką wystawy Anny Orłowskiej jest Katarzyna Roj – dyrektorka programowa BWA Wrocław.