Twórcy nowego dramatu robotniczego „Downton Abbey” twierdzą, iż brak takich programów pogłębia upadek telenoweli i „starców”, którzy monopolizowali opowiadanie historii.
Wyprodukowany przez producentów All Creatures Great and Small dramat epokowy „Od szmat do bogactwa” The Hardacres jest pomysłem autorek Call the Midwife i Our Girl, Amy Roberts i Loren McLaughlin, które powiedziały, iż zdecydowały się nakręcić serial, ponieważ „ więcej ludzi z klasy robotniczej ogląda telewizję” niż jakakolwiek inna grupa demograficzna, ale nie czują się reprezentowani na ekranie.
Serial został napisany i wyprodukowany przez kobiety z klasy robotniczej – co jest niezwykłe jak na dramat z epoki – a McLaughlin powiedział: „Jedną z najważniejszych rzeczy dla nas był punkt widzenia klasowego”, ponieważ „rzadko widywano rodzinę z klasy robotniczej w dom”. „Awangarda każdego programu telewizyjnego, nie mówiąc już o dramacie historycznym” – powiedziała – „szczególnie takiego, w którym występują inteligentne i dowcipne postacie. Powiedziała: „Historie, które opowiadamy o ludziach z klasy robotniczej, są często bardzo mroczne, bardzo przygnębiające… i arogancki. [or] Kreskówki.
Opisywany jako skrzyżowanie Poldark i Downton Abbey, The Hardacres jest oparty na bestsellerowej sadze Hardacre autorstwa CL Skeltona i przedstawia podróż wiktoriańskiej rodziny od łowienia ryb w brudnych dokach do gromadzenia ogromnej wiejskiej posiadłości w Yorkshire podczas poruszania się po klasie brytyjskiej . system.
Zajęcia są w tej chwili drażliwą kwestią dla telewizji. Sprawę omawiano podczas Festiwalu Telewizyjnego w Edynburgu w sierpniu ubiegłego roku, po tym, jak twórca Sherwooda, James Graham, stwierdził, iż branża powinna traktować klasę jak inne nierówności, takie jak rasa czy płeć, a Carol Vorderman wskazała, iż klasa robotnicza unika… telewizji na rzecz mediów społecznościowych. Gwiazda służby Vicky McClure powiedziała na konferencji Partii Pracy „Uważało ją za frustrującą” zmuszanie telewizji do kręcenia programów dla klasy robotniczej.
„Mamy mały kryzys” – powiedział Roberts. Telewizja jest w naprawdę trudnej sytuacji ze spadającymi przychodami… Musimy nawiązać kontakt z widzami i robimy to, reprezentując ich i pokazując im coś, co przemawia do ich życia. Robimy to rzadziej, im mniej ludzi z klasy robotniczej opowiada te historie.
„Osiem procent osób pracujących w filmie i telewizji pochodzi z klasy robotniczej, co jest okropne… i to nie przypadek, iż pisarze z klasy robotniczej nie otrzymują zleceń.
„Starsi faceci… nie mają monopolu na opowiadanie historii, tak naprawdę nie mają na to monopolu i musimy otworzyć sklep”.
McLaughlin powiedział, iż wielu pisarzy z klasy robotniczej nie było w stanie zarobić na życie. Powiedziała, iż złoty wiek dramatu klasy robotniczej sprzed 20 lat, który ją zainspirował, zawdzięczał „ludziom, którzy przeżyli telenowele, którzy zbudowali podwaliny pod dramat klasy robotniczej, m.in. [Clocking Off writer] Paula Abbotta.” Dodała, iż wraz ze spadkiem popularności telenoweli „nie mamy już tych samych ludzi, którzy mogą brać udział w tych trwających dramatach”.
Aktorka Julie Graham, która gra Ma Hardacre w „Doctor Who”, „Time and Payback”, stwierdziła, iż problem się zaostrzył, ponieważ „całe pokolenie młodych aktorów z klasy robotniczej… prawdopodobnie zostanie zniszczone z powodu braku… Fundusze na naukę w szkole teatralnej. Było to możliwe, gdy była na treningu.
Powiedziała, iż Judi Dench „co roku wysyła do szkoły teatralnej około 10 aktorów z klasy robotniczej. Ale nie powinna być zmuszona”.
Jej słowa oraz słowa Robertsa i McLaughlina są powtórzeniem słów McClure, która próbowała produkować dramaty dla klasy robotniczej za pośrednictwem własnej firmy produkcyjnej, ale pomimo swojej sławy „uważa to za frustrujące”.
Powiedziała Konferencji Partii Pracy, iż więcej ludzi z klasy robotniczej zwraca się w stronę mediów społecznościowych, a nie telewizji, i zapytała: „Gdzie jest korona klasy robotniczej?” To jest to, co lubię oglądać. Coś o wielkich walorach produkcyjnych, gdzie historie i postacie są równie świetne.
The Hardacres, co jest rzadkością, ponieważ zespół scenarzystów składa się wyłącznie z kobiet, silnych producentek i liderek z trzech pokoleń, może pomóc wypełnić tę lukę. Jest nadawany na Channel 5 od 7 października.
Graham pochwalił Channel 5 za zamówienie odpowiednich brytyjskich seriali, mówiąc: „Channel 5 stara się przedstawiać historie klasy robotniczej… z którymi ludzie mogą się utożsamić i z którymi mogą pracować aktorowie wywodzący się z tych środowisk”. [and also] Zatrudniaj pisarzy z tych środowisk.