Rok 2024 przyniósł wiele wyjątkowych premier, które na długo zapadły w pamięci graczy. Bez względu na to, czy wolicie rozbudowane RPG, pełne adrenaliny gry akcji, czy artystyczne produkcje indie, każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Wraz z końcem roku poprosiliśmy naszych redaktorów o wskazanie tych tytułów, które ich zdaniem zasłużyły na miano najlepszych w 2024 roku. Oto ich wybory!
Dla ułatwienia nawigacji na stronie przygotowaliśmy spis autorów. Po kliknięciu na wybrane nazwisko zostaniecie przeniesieni do profilu wybranego autora, a pod nim znajdziecie przycisk umożliwiający powrót na górę strony.
• Kuba Karaś
• Anna Rogala
• Bartosz Czartoryski
• Joanna Pamięta-Borkowska
Grając w "Astro Bota", poczułem się niczym Anton Ego w "Ratatouille". Powróciły najlepsze wspomnienia z dzieciństwa, kiedy z euforią grałem w platformówki, doświadczając czystej, niczym niezakłóconej frajdy z gier wideo. Mam nadzieję, iż i Was spotka coś podobnego, bo rzadko w dzisiejszych czasach trafia się tak zrównoważona i pełna emocji rozrywka.
Po tym, co zobaczyłem w "Indiana Jones i Wielki Krąg", z przyjemnością zagrałbym w kolejną część przygód Indiany stworzoną przez MachineGames. To zdecydowanie bardziej kusząca perspektywa niż łudzenie się, iż kolejny film z odmłodzonym cyfrowo Harrisonem Fordem okaże się udany. MachineGames po raz kolejny udowodniło, iż zna się na swojej robocie jak mało kto. "Indiana Jones i Wielki Krąg" trafia do mojej topki gier tego roku i już teraz czekam na kolejną produkcję tego studia.
Moja jedyna "dziesiątka" w tym roku, która kompletnie mnie zaskoczyła. Jak przekonać kogoś, kto nigdy nie grał w gry karciane? Po prostu włączcie "Balatro" i wytłumaczcie podstawy rozgrywki. Jedynym ryzykiem jest to, iż przepadnie na długie godziny – i możecie gwałtownie jej nie zobaczyć. To fenomenalna gra, która zachwyciła mnie swoim pomysłem, mechaniką i wykonaniem. Za to wszystko w pełni zasługuje na tytuł gry roku.
Powrót do spisu autorów
Gdy podczas omawiania Summer Game Fest pisałam o kolejnej smutnej grze o zwierzątkach, ani przez sekundę nie sądziłam, iż "Neva" przemieli mnie emocjonalnie, wypluje, a potem zacznie się nade mną pastwić od nowa. I chyba nie tylko nade mną, skoro ta przejmująca opowieść o dorastaniu i odpowiedzialności doczekała się choćby statuetki w kategorii Games for Impact na tegorocznym The Game Awards.
Wydaje mi się, iż produkcja studia Hadoque to gra na inne miejsce i inne czasy. Odrealnione, do bólu wręcz psychodeliczne pejzaże kwalifikować powinniśmy już choćby nie jako grę, ale mikro dzieła sztuki. Ich konsumpcja nierozerwalnie wiąże się też z akompaniamentem kojących, acz miejscami niepokojących nut stworzonych przez El Huervo i Ratvadera. "Ultros" to wybór dość nieoczywisty, ale w stu procentach zgodny z tym, co czułam na początku roku, gdy po raz pierwszy odpaliłam ten tytuł.
Mogłam zaprzeczać, kluczyć i szukać innej drogi, ale zawsze trafiałam w to samo miejsce. Ziemie Pomiędzy znów perfidnie podcięły mi nogi, nauczyły pokory i udowodniły, iż na wielkiego zabijakę zawsze znajdzie się ktoś z potężniejszym toporem. W roku, w którym tak wiele tytułów walczyło o moją uwagę, to właśnie From Software spowodowało, iż pogrążyłam się w rozgrywce bez pamięci, tracąc poczucie czasu i odpędzając od siebie wszystkie problemy życia codziennego.
Powrót do spisu autorów
Tak, tak, słyszałem już wszystkie zarzuty pod adresem tej gry, ale nie umniejsza to samej opowieści. Ninja Theory kolejny raz stworzyli dzieło poruszające do trzewi, niezwykłe i empatyczne, gdzie każdy cios, zwłaszcza ten emocjonalny, czuje się na sercu i ciele. "Senua's Saga: Hellblade II" to historia o konieczności wyrwania przeznaczeniu krzyżaka ze sznurkami.
Gra, która pierwotnie miała być dla mnie zaledwie substytutem "Dead Cellsów" i "Hadesów" tego świata, okazała się dorównywać największym. O ironio, nie odniosła komercyjnego sukcesu na tyle dużego, aby liczyć na kolejne eksperymenty z tą marką, ale "Prince of Persia: Zaginiona korona" jest tytułem na tyle bogatym i obszernym, iż można eksplorować go godzinami.
Błyskawicznie przebyłem drogę od "przecież nie będę zawracał sobie głowy interaktywną reklamówką PlayStation" do "jest druga w nocy, ale zrobię jeszcze jeden level". Nie mogłem się oderwać od pada i wszystkie laury, jakie zbiera "Astro Bot”, są najzupełniej zasłużone. Świetna platformówka, która ma potencjał wykreować kolejnego ikonicznego bohatera. Czekam na sequel.
Powrót do spisu autorów
Ktoś mi kiedyś zwrócił uwagę, iż gry przygodowe często mają pretekstową fabułę i nadrabiają jej brak pomysłowymi zagadkami i atrakcyjnym otoczeniem. "Syberia", "To the Moon" czy "Broken Sword" należą do chlubnych wyjątków, ale prawdą jest, iż przeważnie są to bardzo proste opowieści. Tymczasem gra Simogo snuje wielowątkową historię nawiedzonego hotelu, wplatając w nią całą masę mniejszych opowieści i ani razu nie sugerując, które z nich są bajkami, a które prawdziwą historią. Lorelei podchodzi też inaczej do samej koncepcji gry przygodowej. Przede wszystkim, obecne w niej łamigłówki wcale nie są trudne, bo tak naprawdę chodzi raczej o znalezienie odpowiedniego zamka do klucza albo kodu. Przedmioty interaktywne nie są też wyjątkowo sprytnie ukryte. To nie jest poziom przygód Guybrusha Threepwooda. A jednak potrzebowałam osobnego notesu do zapisywania sobie wniosków i dziesiątek kodów, które znalazłam podczas myszkowania po hotelu Letztes Jahr. Dawno żaden tytuł mnie tak intelektualnie nie zaangażował.
Kolejny tytuł, który chciałam wyróżnić, też został doceniony za innowacyjność, ale tym razem w kwestii gameplaya. Ta prosta z wyglądu karcianka, oparta na znanych większości osób pokerowych układach, jest w istocie roguelikiem, w którym elementem losowym są nie tylko same karty wyciągane z talii na rękę, ale też jokery. Do tego dochodzą karty tarota i planet, które modyfikują zasady gry. Dzięki nim zwykłe dziewiątki czy królowe, które wykłada na stół gracz, są poddawane rozmaitym modyfikacjom, mogą zostać zniszczone, ozłocone itd. Jednocześnie "Balatro" nie jest przeładowane zawartością i jest łatwe do opanowania choćby przez średnio zaawansowanych graczy. Zaś mnogość zwariowanych jokerów daje ogromne pole do popisu dla pomysłowości twórców. Ten tytuł to uosobienie regrywalności. A jakby komuś znudziły się neutralne figury, zawsze może zmienić ich wygląd na jeden z czterech dostępnych w ramach darmowego dodatku "Friends of Jimbo".
W czasach, gdy gry wideo przemieliły już większość stylów architektonicznych i malarskich oraz przerobiły na wszystkie sposoby rozmaite kulturowe tropy, nowości nabierają dodatkowego uroku. W "Metaphorze" mamy wprawdzie do czynienia z mało oryginalnym, acz nie tak mocno ogranym klimatem renesansu, ale został on wzbogacony o kilka smakowitych dodatków. Wśród nich największe wrażenie robią wyciągnięte prosto z obrazów Boscha projekty Ludzi, czyli pustoszących świat głównego bohatera potworów (ostatnim razem robiłam nieme "wow!" na widok bossa podczas ogrywania pierwszej "Bayonetty"). Ci potężni przeciwnicy są powiązani z nieźle pokręconą kosmogonią tego świata, jego dziwną magią i geopolityką. Oczywiście, wizualia gry to nie wszystko, bo jest to po prostu świetnie zaprojektowany jRPG, z doskonałą fabułą i systemem walki. Nie skończyłam wprawdzie „ReFantazio", ale już nie mogę się doczekać kolejnych części tej nowej serii Atlusa.
Powrót do spisu autorów
Dla ułatwienia nawigacji na stronie przygotowaliśmy spis autorów. Po kliknięciu na wybrane nazwisko zostaniecie przeniesieni do profilu wybranego autora, a pod nim znajdziecie przycisk umożliwiający powrót na górę strony.
TOP 3 Gry 2024 roku:
• Kuba Karaś
• Anna Rogala
• Bartosz Czartoryski
• Joanna Pamięta-Borkowska
TOP 3 Gry 2024 – Kuba Karaś
3
Astro Bot
2024
Platformowa
Platformowa
- PS5
Grając w "Astro Bota", poczułem się niczym Anton Ego w "Ratatouille". Powróciły najlepsze wspomnienia z dzieciństwa, kiedy z euforią grałem w platformówki, doświadczając czystej, niczym niezakłóconej frajdy z gier wideo. Mam nadzieję, iż i Was spotka coś podobnego, bo rzadko w dzisiejszych czasach trafia się tak zrównoważona i pełna emocji rozrywka.
2
Indiana Jones i Wielki Krąg
Indiana Jones and The Great Circle
2024
Przygodowa
Akcja
Szwecja
Przygodowa
Akcja
Troy Baker
Tony Todd
- PC
- PS5
- Xbox Series X
Po tym, co zobaczyłem w "Indiana Jones i Wielki Krąg", z przyjemnością zagrałbym w kolejną część przygód Indiany stworzoną przez MachineGames. To zdecydowanie bardziej kusząca perspektywa niż łudzenie się, iż kolejny film z odmłodzonym cyfrowo Harrisonem Fordem okaże się udany. MachineGames po raz kolejny udowodniło, iż zna się na swojej robocie jak mało kto. "Indiana Jones i Wielki Krąg" trafia do mojej topki gier tego roku i już teraz czekam na kolejną produkcję tego studia.
1
Balatro
2024
Hazard
Strategia
Kanada
Hazard
Strategia
- PC
- PS5
- Xbox Series X
- Switch
- PS4
- + 1
- Xbox One
Moja jedyna "dziesiątka" w tym roku, która kompletnie mnie zaskoczyła. Jak przekonać kogoś, kto nigdy nie grał w gry karciane? Po prostu włączcie "Balatro" i wytłumaczcie podstawy rozgrywki. Jedynym ryzykiem jest to, iż przepadnie na długie godziny – i możecie gwałtownie jej nie zobaczyć. To fenomenalna gra, która zachwyciła mnie swoim pomysłem, mechaniką i wykonaniem. Za to wszystko w pełni zasługuje na tytuł gry roku.
Powrót do spisu autorów
TOP 3 Gry 2024 – Anna Rogala
3
Neva
2024
Akcja
Przygodowa
Hiszpania
Akcja
Przygodowa
- PC
- PS5
- Xbox Series X
- Switch
Gdy podczas omawiania Summer Game Fest pisałam o kolejnej smutnej grze o zwierzątkach, ani przez sekundę nie sądziłam, iż "Neva" przemieli mnie emocjonalnie, wypluje, a potem zacznie się nade mną pastwić od nowa. I chyba nie tylko nade mną, skoro ta przejmująca opowieść o dorastaniu i odpowiedzialności doczekała się choćby statuetki w kategorii Games for Impact na tegorocznym The Game Awards.
2
Ultros
2024
Platformowa
Akcja
Szwecja
Platformowa
Akcja
- PC
- PS5
- PS4
Wydaje mi się, iż produkcja studia Hadoque to gra na inne miejsce i inne czasy. Odrealnione, do bólu wręcz psychodeliczne pejzaże kwalifikować powinniśmy już choćby nie jako grę, ale mikro dzieła sztuki. Ich konsumpcja nierozerwalnie wiąże się też z akompaniamentem kojących, acz miejscami niepokojących nut stworzonych przez El Huervo i Ratvadera. "Ultros" to wybór dość nieoczywisty, ale w stu procentach zgodny z tym, co czułam na początku roku, gdy po raz pierwszy odpaliłam ten tytuł.
1
Elden Ring: Shadow of the Erdtree
2024
RPG
Japonia
RPG
- PC
- PS5
- Xbox Series X
- PS4
- Xbox One
Mogłam zaprzeczać, kluczyć i szukać innej drogi, ale zawsze trafiałam w to samo miejsce. Ziemie Pomiędzy znów perfidnie podcięły mi nogi, nauczyły pokory i udowodniły, iż na wielkiego zabijakę zawsze znajdzie się ktoś z potężniejszym toporem. W roku, w którym tak wiele tytułów walczyło o moją uwagę, to właśnie From Software spowodowało, iż pogrążyłam się w rozgrywce bez pamięci, tracąc poczucie czasu i odpędzając od siebie wszystkie problemy życia codziennego.
Powrót do spisu autorów
TOP 3 Gry 2024 – Bartosz Czartoryski
3
Senua's Saga: Hellblade II
2024
Akcja
Przygodowa
Wielka Brytania
Akcja
Przygodowa
Melina Juergens
- PC
- Xbox Series X
Tak, tak, słyszałem już wszystkie zarzuty pod adresem tej gry, ale nie umniejsza to samej opowieści. Ninja Theory kolejny raz stworzyli dzieło poruszające do trzewi, niezwykłe i empatyczne, gdzie każdy cios, zwłaszcza ten emocjonalny, czuje się na sercu i ciele. "Senua's Saga: Hellblade II" to historia o konieczności wyrwania przeznaczeniu krzyżaka ze sznurkami.
2
Prince of Persia: Zaginiona korona
Prince of Persia: The Lost Crown
2024
Platformowa
Akcja
Mounir Radi
Francja
Platformowa
Akcja
Tommy Sim'aan
Stewart Scudamore
- PC
- PS5
- Xbox Series X
- Switch
- PS4
- + 1
- Xbox One
Gra, która pierwotnie miała być dla mnie zaledwie substytutem "Dead Cellsów" i "Hadesów" tego świata, okazała się dorównywać największym. O ironio, nie odniosła komercyjnego sukcesu na tyle dużego, aby liczyć na kolejne eksperymenty z tą marką, ale "Prince of Persia: Zaginiona korona" jest tytułem na tyle bogatym i obszernym, iż można eksplorować go godzinami.
1
Astro Bot
2024
Platformowa
Platformowa
- PS5
Błyskawicznie przebyłem drogę od "przecież nie będę zawracał sobie głowy interaktywną reklamówką PlayStation" do "jest druga w nocy, ale zrobię jeszcze jeden level". Nie mogłem się oderwać od pada i wszystkie laury, jakie zbiera "Astro Bot”, są najzupełniej zasłużone. Świetna platformówka, która ma potencjał wykreować kolejnego ikonicznego bohatera. Czekam na sequel.
Powrót do spisu autorów
TOP 3 Gry 2024 – Joanna Pamięta-Borkowska
3
Lorelei and the Laser Eyes
2024
- PC
- Switch
Ktoś mi kiedyś zwrócił uwagę, iż gry przygodowe często mają pretekstową fabułę i nadrabiają jej brak pomysłowymi zagadkami i atrakcyjnym otoczeniem. "Syberia", "To the Moon" czy "Broken Sword" należą do chlubnych wyjątków, ale prawdą jest, iż przeważnie są to bardzo proste opowieści. Tymczasem gra Simogo snuje wielowątkową historię nawiedzonego hotelu, wplatając w nią całą masę mniejszych opowieści i ani razu nie sugerując, które z nich są bajkami, a które prawdziwą historią. Lorelei podchodzi też inaczej do samej koncepcji gry przygodowej. Przede wszystkim, obecne w niej łamigłówki wcale nie są trudne, bo tak naprawdę chodzi raczej o znalezienie odpowiedniego zamka do klucza albo kodu. Przedmioty interaktywne nie są też wyjątkowo sprytnie ukryte. To nie jest poziom przygód Guybrusha Threepwooda. A jednak potrzebowałam osobnego notesu do zapisywania sobie wniosków i dziesiątek kodów, które znalazłam podczas myszkowania po hotelu Letztes Jahr. Dawno żaden tytuł mnie tak intelektualnie nie zaangażował.
2
Balatro
2024
Hazard
Strategia
Kanada
Hazard
Strategia
- PC
- PS5
- Xbox Series X
- Switch
- PS4
- + 1
- Xbox One
Kolejny tytuł, który chciałam wyróżnić, też został doceniony za innowacyjność, ale tym razem w kwestii gameplaya. Ta prosta z wyglądu karcianka, oparta na znanych większości osób pokerowych układach, jest w istocie roguelikiem, w którym elementem losowym są nie tylko same karty wyciągane z talii na rękę, ale też jokery. Do tego dochodzą karty tarota i planet, które modyfikują zasady gry. Dzięki nim zwykłe dziewiątki czy królowe, które wykłada na stół gracz, są poddawane rozmaitym modyfikacjom, mogą zostać zniszczone, ozłocone itd. Jednocześnie "Balatro" nie jest przeładowane zawartością i jest łatwe do opanowania choćby przez średnio zaawansowanych graczy. Zaś mnogość zwariowanych jokerów daje ogromne pole do popisu dla pomysłowości twórców. Ten tytuł to uosobienie regrywalności. A jakby komuś znudziły się neutralne figury, zawsze może zmienić ich wygląd na jeden z czterech dostępnych w ramach darmowego dodatku "Friends of Jimbo".
1
Metaphor: ReFantazio
2024
RPG
Katsura Hashino
RPG
Natsuki Hanae
Saori Hayami
- PC
- PS5
- Xbox Series X
- PS4
W czasach, gdy gry wideo przemieliły już większość stylów architektonicznych i malarskich oraz przerobiły na wszystkie sposoby rozmaite kulturowe tropy, nowości nabierają dodatkowego uroku. W "Metaphorze" mamy wprawdzie do czynienia z mało oryginalnym, acz nie tak mocno ogranym klimatem renesansu, ale został on wzbogacony o kilka smakowitych dodatków. Wśród nich największe wrażenie robią wyciągnięte prosto z obrazów Boscha projekty Ludzi, czyli pustoszących świat głównego bohatera potworów (ostatnim razem robiłam nieme "wow!" na widok bossa podczas ogrywania pierwszej "Bayonetty"). Ci potężni przeciwnicy są powiązani z nieźle pokręconą kosmogonią tego świata, jego dziwną magią i geopolityką. Oczywiście, wizualia gry to nie wszystko, bo jest to po prostu świetnie zaprojektowany jRPG, z doskonałą fabułą i systemem walki. Nie skończyłam wprawdzie „ReFantazio", ale już nie mogę się doczekać kolejnych części tej nowej serii Atlusa.
Powrót do spisu autorów