Sony zaprezentowało body Sony α9 III. To aparat nowej generacji, umożliwiający zdjęcia seryjne z szybkością do 120 klatek na sekundę, rejestrację obrazu bez deformacji, eliminację efektu blackout, synchronizację z lampą błyskową niezależnie od czasu otwarcia migawki i znacznie, znacznie więcej. Przybliżam choć część jego możliwości.
Sony ogłosiło wprowadzenie przełomowego aparatu α9 III z pierwszym na świecie pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu z systemem globalnej migawki. Co to znaczy? Pozwala to między innymi robić zdjęcia seryjne z szybkością do 120 klatek na sekundę bez deformacji obiektu, a ponadto eliminuje tzw. blackout, czyli zanikanie podglądu obrazu podczas zdjęć z dużą szybkością. Matrycę tę połączono z najbardziej zaawansowanym z dotychczasowych systemów AF firmy Sony, który wykorzystuje sztuczną inteligencję i umożliwia wyznaczanie parametrów AF/AE choćby 120 razy na sekundę.
W przypadku używania lampy błyskowej istotną zaletę stanowi możliwość jej synchronizacji z dowolnym czasem otwarcia migawki. Wszystko to sprawia, iż korpus α9 III daje zawodowym fotografom zupełnie nowe możliwości utrwalania decydujących momentów.
— Nowy korpus α9 III należy do najbardziej doniosłych osiągnięć Sony w dziedzinie obrazu cyfrowego — mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor działu IP&S Marketing w Sony Europe. — Zaprojektowano go z myślą o potrzebach i życzeniach zawodowych fotografów i dlatego wszystkie wprowadzone w nim zmiany, od przetwornika poprzez rozmiar po układ przycisków i zawartość menu, odzwierciedlają konkretne oczekiwania i uwagi środowiska. Cieszymy się, iż wraz z korpusem α9 III dajemy fotografom nowe możliwości, w tym uchwycenia tego, co dotąd pozostawało nieuchwytne. Jeszcze bardziej dynamiczną ekspresję można uzyskać, łącząc aparat α9 III z obiektywami z bogatej oferty Sony, a zwłaszcza z nowym modelem 300 mm F2.8 G Master, będącym najlżejszym na świecieii teleobiektywem 300 mm z dużym otworem przysłony.
Korpus α9 III jest wyposażony w pełnoklatkowy przetwornik obrazu „stacked CMOS” z globalną migawką i własną pamięcią. Efektywna rozdzielczość wynosi około 24,6 megapiksela. Mocy obliczeniowej do przetwarzania obrazu dostarcza tu najnowszy procesor obrazu BIONZ XR. Aparat umożliwia zdjęcia seryjne ze śledzeniem AF/AE i ciągłością podglądu obrazu z szybkością do 120 klatek na sekundę. Automatyczne ustawianie ostrości zapewniają pola AF z wykrywaniem fazy, gęsto rozmieszczone w płaszczyźnie ogniskowej.
Dzięki dedykowanemu procesorowi wykorzystującemu sztuczną inteligencję system AF precyzyjnie rozpoznaje różnorodne obiekty w czasie rzeczywistym. Rejestracja choćby 120 klatek na sekundę i duża dokładność rozpoznawania obiektów pozwalają z łatwością fotografować niepowtarzalne sceny i chwile, jakich nie uchwyci nieuzbrojone oko. Procesor SI w korpusie α9 III wspomaga fotografowanie i filmowanie poprzez dokładne rozpoznawanie kształtów i ruchów obiektów. Umożliwia działanie systemu AF z rozpoznawaniem w czasie rzeczywistym i śledzenie w czasie rzeczywistym, przez co znacznie zwiększa dokładność automatycznego rozpoznawania oczu wybranego obiektu oraz uzyskiwania i utrzymywania ich ostrości. Do zapewnienia wysokiej jakości fotografii przyczynia się też 5-osiowa stabilizacja matrycy, pozwalająca wydłużyć czas otwarcia migawki.
Całkowicie wyeliminowano ograniczenia, jakie narzucały tradycyjne migawki mechaniczne. Najkrótszy czas otwarcia migawki wynosi w tej chwili absurdalne 1/80 000 sekundy (1/16 000 sekundy podczas zdjęć seryjnych), co pozwala uchwycić bez żadnych zniekształceń choćby bardzo gwałtownie poruszające się obiekty. Zgodne lampy błyskowe Sony, na przykład HVL-F60RM2 i HVL-F46RM (do nabycia oddzielnie), synchronizują się z dowolnym czasem otwarcia migawki, do 1/80 000 sekundy włącznie.
Fotografując lub filmując w świetle z diod LED, można ponadto użyć funkcji „Hi Frequency Flicker”. Pozwala ona precyzyjnie regulować czas otwarcia migawki w czasie podglądu obrazu, a w rezultacie dokładnie dostosować go do adekwatności źródła światła i znacznie osłabić skutki migotania o wysokiej częstotliwości.
Użytkownik aparatu α9 III może określić, czy priorytetem jest dla niego jak najszybsze wyzwolenie migawki, czy wyświetlanie obrazu w wizjerze lub na monitorze. Nowa funkcja Pre-Capture pozwala zapisać obrazy z okresu poprzedzającego naciśnięcie spustu migawki — jak gdyby czas cofnął się choćby o 1 sekundę. Funkcja zwiększania szybkości zdjęć seryjnych chwilowo przyspiesza wykonywania zdjęć, dzięki czemu ważne momenty zostają utrwalone w pojemnym buforze. Dzięki zwiększeniu ogólnej wydajności systemu pojedyncza seria zdjęć wykonana z szybkością 30 kl./s może zawierać około 390 obrazów JPEG wysokiej jakości.
Użytkownicy wcześniejszych modeli mieli do wyboru maksymalnie trzy ustawienia rozmiaru obszaru ostrości: S, M i L. W najnowszym korpusie dodano dwa kolejne, XS i XL. Funkcja pamięci ostrości/zoomu pozwala zapisać w pamięci aparatu wybrane ustawienie ostrości i ogniskowej, a następnie gwałtownie je przywołać. w tej chwili użytkownik może wybrać nie tylko własny rozmiar ramki balansu bieli, ale także inne rozmiary. Ułatwia to precyzyjne ustawianie balansu bieli po ustaleniu kompozycji obrazu. Ulepszenia wprowadzone w korpusie α9 III obejmują między innymi nowe algorytmy AF, zapewniające dokładne działanie automatyki ostrości przy jasności od –5 EV (tryb AF-S, odpowiednik ISO 100, obiektyw f/2.0), śledzenie AF podczas zdjęć seryjnych przy f/22 i funkcję kompozytowych zdjęć RAW do łączenia serii zdjęć w jeden obraz o wysokiej jakości.
Przetwornik z globalną migawką eliminuje zniekształcenia obrazów rejestrowanych w postaci filmów lub fotografii. Użytkownik może więc w tej chwili z łatwością robić zdjęcia pobliskiej scenerii z gwałtownie jadącego samochodu, filmować gwałtownie poruszające się obiekty itp.
Sony deklaruje, iż nowy aparat jest pierwszym modelem w serii Alpha, który nie powoduje przycięcia filmów nagrywanych w formacie 4K 120p i zachowuje pełny kąt widzenia używanego obiektywu. Można też nagrywać filmy 4K 60p o wysokiej rozdzielczości, uzyskiwanej poprzez oversampling obrazu 6K.
Korpus α9 III jest wyposażony w technologię S-Cinetone, opracowaną pierwotnie na potrzeby profesjonalnej, cyfrowej kamery filmowej VENICE. Nadaje ona naturalny wygląd najjaśniejszym częściom obrazu i pięknie eksponuje osoby i skórę ludzką. Aby zapewnić bogate przejścia tonalne, w aparacie wykorzystano najnowsze rozwiązania z dziedziny wideo i umożliwiono użycie krzywej S-Log3. jeżeli filmowany obraz jest przetwarzany dzięki krzywej logarytmicznej, użytkownik może zaimportować własną tabelę LUT i zastosować ją w podglądanym obrazie. Korpus α9 III współpracuje z aplikacją mobilną „Monitor & Control”, przeznaczoną dla twórców filmów.
Elementem korpusu α9 III jest monitor LCD z 4-osiową regulacją pozycji i panelem dotykowym, który umożliwia intuicyjną obsługę przy użyciu najnowszego menu dotykowego. Doskonałą widzialność obrazu zapewnia też wizjer elektroniczny OLED Quad XGA o rozdzielczości 9,44 mln pikseli i współczynniku powiększenia 0,90x. Z przodu korpusu umieszczono przycisk własny. Użytkownik może do niego przypisać między innymi funkcję zwiększania szybkości zdjęć seryjnych, a następnie błyskawicznie zmieniać tempo zdjęć bez zdejmowania palca z uchwytu.
Menu funkcji jest teraz dostępne podczas odtwarzania, dzięki czemu użytkownik może efektywnie selekcjonować duże ilości fotografii zrobionych w trybie zdjęć seryjnych. Zawartość menu funkcji dla trybu odtwarzania można zdefiniować wcześniej, aby podczas wyświetlania obrazów wybierać z niego takie funkcje, jak włączanie ochrony, przesyłanie do telefona czy przesyłanie przez FTP. Menu funkcji pozwala także wybierać i odtwarzać obrazy ze zbioru zawężonego dzięki filtra odtwarzania, a dzięki temu gwałtownie dostarczać określone obrazy. Aparat jest wyposażony w tylny mikrofon do nagrywania notatek głosowych. Podczas fotografowania znajduje się on w pobliżu ust i umożliwia nagrywanie wyraźnego dźwięku choćby w zgiełku. Takie nagrania audio można przesyłać przez FTP razem ze zdjęciami. Aparat pozwala na zdefiniowanie 20 zestawów metadanych zgodnych ze standardami IPTC.
Aparat α9 III może przesyłać dane choćby dwa razy szybciej od modelu α9 II. Transmisja w paśmie 5 GHz gwarantuje najwyższą szybkość i stabilność zarówno fotoreporterom i autorom zdjęć sportowych, którzy muszą natychmiast dostarczyć materiał przez FTP, jak i w zastosowaniach studyjnych. Korpus α9 III daje różne możliwości zapisu fotografii i filmów na nośniki w dwóch gniazdach. Obsługiwane są karty CFexpress typu A i karty SD UHS-I i UHS-II.
Aparat jest zgodny z profesjonalną aplikacją mobilną „Transfer & Tagging”, która przyspiesza dostarczanie materiału, i z aplikacją „Remote Camera Tool”, pozwalającą zdalnie sterować zdjęciami przy użyciu komputera PC podłączonego do sieci przewodowej LAN. Oprócz tego firma Sony planuje wydać wiosną 2024 r. nową wersję pakietu do tworzenia systemu Camera Remote SDK, który umożliwia zdalne sterowanie pracą aparatu i zmienianie ustawień zdjęć.
Dodatkowo planowane są różne ulepszenia funkcjonalne, takie jak obsługa FTP, odtwarzanie naprzemienne czy obsługa standardu C2PA. Zostaną one wprowadzone poprzez aktualizację oprogramowania.
Aparat α9 III i uchwyt VG-C5 będzie można zamawiać od stycznia 2024 r. u wielu autoryzowanych dealerów Sony.