To już oficjalne! Amerykańska Gildia Scenarzystów ratyfikowała warunki nowego kontraktu zbiorowego z AMPTP. Zakończył się tym samym jeden z najdłuższych strajków zawodowych w historii Hollywood.
Przypomnijmy: strajk został zawieszony 27 września na mocy umowy pomiędzy WGA a producentami z AMPTP. Na dziś natomiast wyznaczono głosowanie ratyfikacyjne. W głosowaniu aż 99% członków i członkiń zagłosowało za przyjęciem nowego kontraktu. Dało to 8,435 głosów. 99 osób było przeciw.
W oficjalnym oświadczeniu prezes WGA West Meredith Stiehm podziękowała całemu związkowi zawodowemu, liderom strajku oraz wszystkim pracownikom WGA pracującym nad kontraktem. "Dzięki solidarności i determinacji podpisaliśmy kontrakt, za pomocą którego scenarzyści będą chronieni w każdym sektorze swojej pracy. Razem osiągnęliśmy to, co jeszcze sześć miesięcy temu wydawało się niemożliwe".
Strajk Amerykańskiej Gildii Scenarzystów trwał 148 dni. Czyni go to drugim najdłuższym strajkiem WGA w historii Hollywood. W 1988 roku scenarzyści strajkowali aż 154 dni.
Wzrost płac
Nowy kontrakt zbiorowy będzie obowiązywał trzy lata. W tym czasie wytwórnie zobowiązały się do podnoszenia pensji scenarzystów o 5% w pierwszym roku, o 4% w drugim roku i o 3,5% w trzecim roku, co w sumie da podwyżkę o 13%. Są to warunki, jakie otrzymali w tym roku w kontrakcie zbiorowym reżyserzy bez konieczności strajku.
Pierwotnie scenarzyści domagali się wzrostu w wysokości 6%-5%-5% (czyli o 16,9%). Studia twierdziły, iż nie stać ich na podwyżki większe niż 4%-3%-2% (czyli o 9,3%).
Przejrzyste zasady wypłaty tantiem za programy dla platform streamingowych
W nowym kontrakcie zapisano, iż scenarzystom należą się premie, jeżeli serial lub film zostanie obejrzany przez liczbę równą 20% amerykańskich subskrybentów w ciągu pierwszych 90 dni od premiery lub w ciągu pierwszych 90 dniu w każdym kolejnym roku. Premier wynosić będą do 50% określonej stawki.
Jako wskaźnik oglądalności wykorzystywany będzie ten, z jakiego już korzystają Netflix czy Disney+, czyli łączna liczba czasu spędzonego przez użytkowników na oglądaniu danego tytułu podzielona przez łączny czas jego trwania.
Gildia scenarzystów wywalczyła również to, iż koncerny będą dzielić się informacjami o oglądalności na swoich platformach ze związkiem.
Gwarancja zatrudnienia, składki zdrowotne i emerytalne
WGA doprowadziło do zmiany zasad dotyczących "writings rooms". od dzisiaj projekty studia będą musiały gwarantować minimalną liczbę scenarzystów w pełni zatrudnionych (aktualnie nie było takich zasad, więc studia często przyjmowały do nich niedoświadczonych scenarzystów, których traktowano tak, jakby byli na bezpłatnych praktykach). Określono również zasady wyznaczające minimalny okres zatrudnienia.
Gildii udało się również pokonać opór wytwórni i zwiększyć stawki składek zdrowotnych i emerytalnych dla zespołów scenarzystów, które teraz będą traktowane jako scenarzysta.
Sztuczna inteligencja nie jest scenarzystą
W kontrakcie określono również zasady wykorzystywania sztucznej inteligencji w pracy scenarzystów.
Przede wszystkim zapisano, iż sztuczna inteligencja nie jest twórcą i nie może być traktowana jako scenarzysta.
Studia nie mogą również wykorzystywać prac scenarzystów do nauki sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja może być jednak w pracy nad scenariuszami wykorzystywana. Może to robić sam scenarzysta, pod warunkiem zgłoszenia tego wytwórni i uzyskania jej zgody na to. Wytwórnia nie może jednak zmusić scenarzysty do korzystania ze sztucznej inteligencji.
Wytwórnia musi także poinformować scenarzystów przed rozpoczęciem pracy, czy materiał, na którym będą pracować, został wygenerowany przez sztuczną inteligencję.
Wyniki referendum WGA i koniec strajku
Przypomnijmy: strajk został zawieszony 27 września na mocy umowy pomiędzy WGA a producentami z AMPTP. Na dziś natomiast wyznaczono głosowanie ratyfikacyjne. W głosowaniu aż 99% członków i członkiń zagłosowało za przyjęciem nowego kontraktu. Dało to 8,435 głosów. 99 osób było przeciw.
W oficjalnym oświadczeniu prezes WGA West Meredith Stiehm podziękowała całemu związkowi zawodowemu, liderom strajku oraz wszystkim pracownikom WGA pracującym nad kontraktem. "Dzięki solidarności i determinacji podpisaliśmy kontrakt, za pomocą którego scenarzyści będą chronieni w każdym sektorze swojej pracy. Razem osiągnęliśmy to, co jeszcze sześć miesięcy temu wydawało się niemożliwe".
Strajk Amerykańskiej Gildii Scenarzystów trwał 148 dni. Czyni go to drugim najdłuższym strajkiem WGA w historii Hollywood. W 1988 roku scenarzyści strajkowali aż 154 dni.
Co wywalczyli scenarzyści?
Wzrost płac
Nowy kontrakt zbiorowy będzie obowiązywał trzy lata. W tym czasie wytwórnie zobowiązały się do podnoszenia pensji scenarzystów o 5% w pierwszym roku, o 4% w drugim roku i o 3,5% w trzecim roku, co w sumie da podwyżkę o 13%. Są to warunki, jakie otrzymali w tym roku w kontrakcie zbiorowym reżyserzy bez konieczności strajku.
Pierwotnie scenarzyści domagali się wzrostu w wysokości 6%-5%-5% (czyli o 16,9%). Studia twierdziły, iż nie stać ich na podwyżki większe niż 4%-3%-2% (czyli o 9,3%).
Przejrzyste zasady wypłaty tantiem za programy dla platform streamingowych
W nowym kontrakcie zapisano, iż scenarzystom należą się premie, jeżeli serial lub film zostanie obejrzany przez liczbę równą 20% amerykańskich subskrybentów w ciągu pierwszych 90 dni od premiery lub w ciągu pierwszych 90 dniu w każdym kolejnym roku. Premier wynosić będą do 50% określonej stawki.
Jako wskaźnik oglądalności wykorzystywany będzie ten, z jakiego już korzystają Netflix czy Disney+, czyli łączna liczba czasu spędzonego przez użytkowników na oglądaniu danego tytułu podzielona przez łączny czas jego trwania.
Gildia scenarzystów wywalczyła również to, iż koncerny będą dzielić się informacjami o oglądalności na swoich platformach ze związkiem.
Gwarancja zatrudnienia, składki zdrowotne i emerytalne
WGA doprowadziło do zmiany zasad dotyczących "writings rooms". od dzisiaj projekty studia będą musiały gwarantować minimalną liczbę scenarzystów w pełni zatrudnionych (aktualnie nie było takich zasad, więc studia często przyjmowały do nich niedoświadczonych scenarzystów, których traktowano tak, jakby byli na bezpłatnych praktykach). Określono również zasady wyznaczające minimalny okres zatrudnienia.
Gildii udało się również pokonać opór wytwórni i zwiększyć stawki składek zdrowotnych i emerytalnych dla zespołów scenarzystów, które teraz będą traktowane jako scenarzysta.
Sztuczna inteligencja nie jest scenarzystą
W kontrakcie określono również zasady wykorzystywania sztucznej inteligencji w pracy scenarzystów.
Przede wszystkim zapisano, iż sztuczna inteligencja nie jest twórcą i nie może być traktowana jako scenarzysta.
Studia nie mogą również wykorzystywać prac scenarzystów do nauki sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja może być jednak w pracy nad scenariuszami wykorzystywana. Może to robić sam scenarzysta, pod warunkiem zgłoszenia tego wytwórni i uzyskania jej zgody na to. Wytwórnia nie może jednak zmusić scenarzysty do korzystania ze sztucznej inteligencji.
Wytwórnia musi także poinformować scenarzystów przed rozpoczęciem pracy, czy materiał, na którym będą pracować, został wygenerowany przez sztuczną inteligencję.