„Sanatorium Of Sound Festival” w Sokołowsku

magazynszum.pl 8 miesięcy temu

Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ, Zuzanna Fogtt oraz Gerard Lebik zapraszają na 10. edycję festiwalu Sanatorium of Sound w Sokołowsku. Świętowanie jubileuszu to okazja do niespodzianek. Nadchodzącą edycję prezentujemy pod hasłem Czas. Rytm. i odbędzie się ona 22-24 marca 2024 roku. Wydarzenia odbędą się w ramach HILO – Norwegian-Polish Platform for New Music Development – platformy dla kolaboracji polskich i norweskich artystów_ek, muzyków_czek, kuratorów_ek, edukatorów_ek i organizatorów_ek działających na polu szeroko rozumianej muzyki nowej.

Czas. Rytm. Czas. Rytm.
Czas. Rytm Rytm Rytm. Czas. Rytm Rytm Rytm.

Przez wszystkie te lata staraliśmy się prezentować program bogaty w eksperymentalne działania artystyczne, które ponownie osnute będą wokół problematyki czasu. Tym razem skoncentrujemy się na tym, co porządkuje czas w muzyce – rytmie. Porządkuje, podporządkuje, a czasem również zaskakuje, dezorientuje.

Hamann, fot. Kazimierz Ździebło, dzięki uprzejmości Sanatorium Dźwięku
Ielasi x Lebik x Hamann Fot. Michalina Kuczyńska, dzięki uprzejmości Sanatorium Dźwięku
Ielasi fot. Wojtek Chrubasik, dzięki uprzejmości Sanatorium Dźwięku
Lebikfot Kazimierz Ździebło, dzięki uprzejmości Sanatorium Dźwięku
Niilas fot. Michalina Kuczyńska, dzięki uprzejmości Sanatorium Dźwięku

Podczas wiosennej odsłony Festiwalu Sanatorium of Sound odkryjemy nowe, zaskakujące rytmy wypowiedzi muzycznej. Czasem będą one stanowcze i namacalne (Rafał Ryterski) lub mechaniczne (Mariam Gviniashvili), czasem ledwo wyczuwalne, podskórne (Giuseppe Ielasi) lub rozmarzone (Peder Niilas Tårnesvik). Innym razem improwizowane, jakby rozsypane (Krzysztof Cybulski) lub właśnie tą jakością hipnotyzujące (Judith Hamann). Sprawdzimy co stanie się z metrum, gdy zestawimy ze sobą dwa rytmy (Nora Klungresæter i Susanne Xin). Muzyka pulsować będzie w rytmie podyktowanym przez wizualność (Gerard Lebik plays Wacław Szpakowski, Sanatorium of Sound Ensemble plays „Treatise” by Cornelius Cardew: Hamann, Ielasi, Lebik). Nie zapomnimy też o ruchu ciała, przez które przepływa rytm (DJ sety: KAROLINDA, Monster, Ziúr).

Czas.

Rytm.

Rytm postrzegamy też jako jedno z fundamentalnych pojęć, pozwalających opisywać współczesną kulturę. Samo słowo „rytm” pochodzi od greckiego rhythmos (ῥυθμός), który oznacza skoordynowany ruch, a zarazem ma związek z czasownikiem rhein (ῥέω) – „płynąć”, „poruszać się”. Etymologicznie odnosi się zatem do zorganizowanego, powtarzającego się ruchu. W teorii muzyki rytm dźwięków nadaje kompozycji sens i porządek. Ale odgrywa też kluczową rolę w budowaniu wspólnoty i przekazywaniu wartości kulturowych. Definiowany szerzej, wciąż jako siła porządkująca, wpływa zarówno na funkcjonowanie pojedynczych bytów, jak i na strukturę całych społeczeństw. Aktualnie rytm zdaje się być pojęciem poddawanym intensywnym eksploracjom i innowacjom, zwłaszcza w kontekście zmian socjokulturowych i dynamicznego rozwoju technologii, co widać chociażby na przykładzie algorytmów komputerowych, procesów przetwarzania i analizy danych czy uczenia maszynowego, które opierają się właśnie na rytmie cykli obliczeniowych.

Jednocześnie rytm pozostaje skutecznym narzędziem pozwalającym na nowo określić własną cielesność, a także nauczyć się uważnego obserwowania i przyjmowania zmian zachodzących w ponowoczesnym świecie. Henri Lefebvre pisał, iż należy wsłuchać się w swoje ciało, aby móc rozpoznać różnego rodzaju rytmy nas otaczające. Podobnych praktyk uczyła Pauline Oliveros. To ciało służy za metronom.

Czas. Rytm Rytm Rytm Rytm. Czas Rytm Rytm Rytm Rytm.

Sanatorium of Sound 10 – LATO ↘︎

Marja Ahti
Jessica Ekomane
hania rani
Józef Robakowski
Thomas Ankersmit
Marcin Pietruszewski
Zbigniew Karkowski
Paweł „Paide” Dunajko | Outlines
Aleksandra Chciuk
Paweł Romańczuk
Biuro Dźwięku Katowice

Idź do oryginalnego materiału