Nie ma takiego drugiego duetu w historii kina. Anglik Michael Powell i węgierski Żyd Emeric Pressburger, choć różnili się temperamentem, stworzyli w Wielkiej Brytanii lat 40. serię ponadczasowych arcydzieł. Produkcje Łuczników (The Archers) były przez nich wspólnie "napisane, wyprodukowane i wyreżyserowane".
Choć ich dorobek należy do ścisłego kanonu światowego kina, w Polsce są mało znani, a ich filmy trudno dostępne. Retrospektywa podczas Timeless Film Festival Warsaw przybliży genialnych "zaklinaczy koloru", których estetyczne wizjonerstwo nie przestaje inspirować kolejnych pokoleń filmowców.
W ramach retrospektywy zaprezentujemy 10 filmów, bez których historia kina byłaby niepełna, a przynajmniej: mniej pasjonująca. Każdy z nich zaprasza w inną podróż, każdy jest odrębnym skarbem – wydobytym z zapomnienia, odrestaurowanym, przywróconym do dawnej świetności. W skromnych warunkach wojennej i powojennej Wielkiej Brytanii Łucznikom udało się zrealizować marzenie o kinie jako maszynie totalnej kreacji, która fantazje zamienia w namacalną rzeczywistość. Najwyższy czas, by obrazy z ich dzieł zaczęły się pojawiać także w naszych snach – pisze kurator retrospektywy, Sebastian Smoliński.
Fuzja talentów Powella & Pressburgera zaowocowała epickimi spektaklami, kręconymi najczęściej w studiu w bliskiej współpracy z wybitnymi scenografami, operatorami i kompozytorami. Najlepsze dzieła duetu to bezprecedensowa w europejskim kinie synteza sztuk – połączenie malarstwa, architektury, baletu, opery i muzyki. Martin Scorsese, od dekad podziwiający ich twórczość, powiedział, iż byli oni jedynymi niezależnymi filmowcami, którzy działali wewnątrz systemu, a przy tym udawało im się tworzyć prawdziwie eksperymentalne dzieła.
Tilda Swinton, wielka miłośniczka Łuczników, pisała w niedawnym liście do nieżyjących już Powella & Pressburgera:
Choć jesteście konsekwentnie określani jako najbardziej angielska rodzina filmowców, dostrzegamy, iż w Waszym wszechświecie niezbędne są niezrównana scenografia zrodzona z luksusowego kontynentalnego ekspresjonizmu, złudzenia teatru, opera i ślady rzeczy manualnie malowanych, manualnie kutych, manualnie wykonanych.
Do admiratorów Powella & Pressburgera należeli lub należą m.in. Greta Gerwig, Wes Anderson, Ari Aster, Francis Ford Coppola, George A. Romero, Dario Argento, Derek Jarman oraz Bong Joon-ho.
W ramach Timeless Film Festival Warsaw pokazane zostaną następujące filmy twórców:
"Na krańcu świata" (Wielka Brytania, 1937), reż. Michael Powell
"Złodziej z Bagdadu" (Wielka Brytania, 1940), reż. Michael Powell, Ludwig Berger, Tim Whelan
"Życie i śmierć pułkownika Blimpa" (Wielka Brytania, 1943)
"Opowieść kanterberyjska" (Wielka Brytania, 1944)
"Wiem, dokąd zmierzam" (Wielka Brytania, 1945)
"Sprawa życia i śmierci" (Wielka Brytania, 1946)
"Czarny narcyz" (Wielka Brytania, 1947)
"Czerwone trzewiki" (Wielka Brytania, 1948)
"Opowieści Hoffmanna" (Wielka Brytania, 1951)
"Podglądacz" (Wielka Brytania, 1960), reż. Michael Powell
Wszystkie filmy zostały zrekonstruowane cyfrowo i zostaną pokazane z kopii DCP.
Dodatkowo widzowie i widzki Timeless będą mogli obejrzeć dokument poświęcony operatorowi Łuczników i mistrzowi Technicoloru "Kamerzysta: Życie i twórczość Jacka Cardiffa" Craiga McCalla (Wielka Brytania 2010).
Wydarzeniem specjalnym towarzyszącym retrospektywie będzie wystawa zdjęć portretowych Freda Danielsa, fotosisty Łuczników i jednego z mistrzów brytyjskiej fotografii. Kuratorzy wystawy, Nigel Arthur (BFI) i Eva Reeves, zaprezentują kilkadziesiąt prac zrealizowanych na planach filmowych Powella & Pressburgera, wprowadzających w estetykę i atmosferę kina połowy zeszłego wieku.
Retrospektywa Powella & Pressburgera jest organizowana we współpracy z British Council.
28 lutego 2024 – rozpoczęcie sprzedaży karnetów i akredytacji
6 marca 2024 – ogłoszenie pełnego programu festiwalu
13 marca 2024 – rozpoczęcie sprzedaży online biletów na seanse
Więcej informacji o festiwalu: www.timelessfilmfestival.pl
Choć ich dorobek należy do ścisłego kanonu światowego kina, w Polsce są mało znani, a ich filmy trudno dostępne. Retrospektywa podczas Timeless Film Festival Warsaw przybliży genialnych "zaklinaczy koloru", których estetyczne wizjonerstwo nie przestaje inspirować kolejnych pokoleń filmowców.
W ramach retrospektywy zaprezentujemy 10 filmów, bez których historia kina byłaby niepełna, a przynajmniej: mniej pasjonująca. Każdy z nich zaprasza w inną podróż, każdy jest odrębnym skarbem – wydobytym z zapomnienia, odrestaurowanym, przywróconym do dawnej świetności. W skromnych warunkach wojennej i powojennej Wielkiej Brytanii Łucznikom udało się zrealizować marzenie o kinie jako maszynie totalnej kreacji, która fantazje zamienia w namacalną rzeczywistość. Najwyższy czas, by obrazy z ich dzieł zaczęły się pojawiać także w naszych snach – pisze kurator retrospektywy, Sebastian Smoliński.
Fuzja talentów Powella & Pressburgera zaowocowała epickimi spektaklami, kręconymi najczęściej w studiu w bliskiej współpracy z wybitnymi scenografami, operatorami i kompozytorami. Najlepsze dzieła duetu to bezprecedensowa w europejskim kinie synteza sztuk – połączenie malarstwa, architektury, baletu, opery i muzyki. Martin Scorsese, od dekad podziwiający ich twórczość, powiedział, iż byli oni jedynymi niezależnymi filmowcami, którzy działali wewnątrz systemu, a przy tym udawało im się tworzyć prawdziwie eksperymentalne dzieła.
Tilda Swinton, wielka miłośniczka Łuczników, pisała w niedawnym liście do nieżyjących już Powella & Pressburgera:
Choć jesteście konsekwentnie określani jako najbardziej angielska rodzina filmowców, dostrzegamy, iż w Waszym wszechświecie niezbędne są niezrównana scenografia zrodzona z luksusowego kontynentalnego ekspresjonizmu, złudzenia teatru, opera i ślady rzeczy manualnie malowanych, manualnie kutych, manualnie wykonanych.
Do admiratorów Powella & Pressburgera należeli lub należą m.in. Greta Gerwig, Wes Anderson, Ari Aster, Francis Ford Coppola, George A. Romero, Dario Argento, Derek Jarman oraz Bong Joon-ho.
W ramach Timeless Film Festival Warsaw pokazane zostaną następujące filmy twórców:
"Na krańcu świata" (Wielka Brytania, 1937), reż. Michael Powell
"Złodziej z Bagdadu" (Wielka Brytania, 1940), reż. Michael Powell, Ludwig Berger, Tim Whelan
"Życie i śmierć pułkownika Blimpa" (Wielka Brytania, 1943)
"Opowieść kanterberyjska" (Wielka Brytania, 1944)
"Wiem, dokąd zmierzam" (Wielka Brytania, 1945)
"Sprawa życia i śmierci" (Wielka Brytania, 1946)
"Czarny narcyz" (Wielka Brytania, 1947)
"Czerwone trzewiki" (Wielka Brytania, 1948)
"Opowieści Hoffmanna" (Wielka Brytania, 1951)
"Podglądacz" (Wielka Brytania, 1960), reż. Michael Powell
Wszystkie filmy zostały zrekonstruowane cyfrowo i zostaną pokazane z kopii DCP.
Dodatkowo widzowie i widzki Timeless będą mogli obejrzeć dokument poświęcony operatorowi Łuczników i mistrzowi Technicoloru "Kamerzysta: Życie i twórczość Jacka Cardiffa" Craiga McCalla (Wielka Brytania 2010).
Wydarzeniem specjalnym towarzyszącym retrospektywie będzie wystawa zdjęć portretowych Freda Danielsa, fotosisty Łuczników i jednego z mistrzów brytyjskiej fotografii. Kuratorzy wystawy, Nigel Arthur (BFI) i Eva Reeves, zaprezentują kilkadziesiąt prac zrealizowanych na planach filmowych Powella & Pressburgera, wprowadzających w estetykę i atmosferę kina połowy zeszłego wieku.
Retrospektywa Powella & Pressburgera jest organizowana we współpracy z British Council.
28 lutego 2024 – rozpoczęcie sprzedaży karnetów i akredytacji
6 marca 2024 – ogłoszenie pełnego programu festiwalu
13 marca 2024 – rozpoczęcie sprzedaży online biletów na seanse
Więcej informacji o festiwalu: www.timelessfilmfestival.pl