Przyznano nagrody 12. edycji Triennale Grafiki Polskiej. Grand Prix może szokować

katowice24.info 4 godzin temu
Triennale Grafiki Polskiej (TGP) jest polską imprezą graficzną o charakterze konkursowym. Od 2015 Wystawa Główna Triennale odbywa się w Muzeum Śląskim, a samodzielnym organizatorem części konkursowej stała się Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.

Celem Triennale jest rozwijanie inwencji, twórczej kreatywności i aktywności absolwentów wyższych uczelni artystycznych oraz profesjonalnych twórców, wykorzystujących graficzny warsztat w swojej twórczości artystycznej. Prezentowane są różnorodne możliwości warsztatowej sztuki graficznej, od tradycyjnych technik metalowych, litografii, linorytu, serigrafii, poprzez techniki mieszane, aż po techniki cyfrowe, a także intermedia i działania interdyscyplinarne.

Edycja 2024

W obecnej edycji Triennale będzie można obejrzeć prace polskiego środowiska graficznego powstałe w latach 2021-2024. Rejestracja prac do konkursu odbywała się dzięki elektronicznego systemu rejestracyjnego TGP. System elektroniczny przyjął 636 prac, z których ostatecznie zakwalifikowano 607. W kategorii „Debiut” zgłoszono 108 prac. Na posiedzeniu, które odbyło się w formie hybrydowej 25 czerwca 2024 r., Jury Selekcyjne w składzie: Marcin Białas (ASP Katowice), Łukasz Butowski (ASP Gdańsk), Małgorzata Gurowska (ASP Warszawa), Aleksandra Janik (ASP Wrocław) – przewodnicząca jury, Izabela Kowalczyk (UAP Poznań), Agata Stępień (ASP Łódź) i Tomasz Winiarski (ASP Kraków) wybrało do zaprezentowania na Wystawie Głównej 78 prac 63 artystów. W kategorii „Debiut” do wystawy przyjęto 18 prac 12 artystów. W dniach 23-24 października odbyło się posiedzenie Jury Nagród w składzie: Heike Arndt (Niemcy), Vanessa Hall-Patch (Kanada), Naoji Ishiyama (Japonia/Finlandia), Marija Marcelionytė-Paliukė (Litwa), Piotr Policht (Polska).

Gala wręczenia nagród oraz wernisaż odbyły się 25 października 2024 r. w Muzeum Śląskim. Wystawa potrwa do 2 marca 2025 roku. W 12. Edycji przyznano następujące nagrody regulaminowe:
– GRAND PRIX I Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (20 000 zł) – Paweł Krzywdziak, “Niska okazała się również dokładność wykonania” (druk, instalacja graficzna, miedzioryt, wideo)
– II Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego (15 000 zł) – Agata Gertchen, “Korytarz” (druk, linoryt)
– III Nagroda Prezydenta Miasta Katowice (10 000 zł) – Maria Tomczyk, “Zapiski z przestrzeni vol. II” (Wordless book) (druk, druk wklęsły, drzeworyt)

Z kolei nagrody fundowane otrzymali:
– Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (3000 zł) – Marta Pogorzelec, “Miejsce Bezpieczne” (druk lentikularny na folii soczewkowej)
– Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (3000 zł) – Marlena Biczak, “Doświadczenie, etap 1, proces przywoływania” (druk, mezzotinta)
– Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (3000 zł) – Agnieszka Stefańska, “NIĆ_ŻYCIA_03” (druk, instalacja graficzna, technika mieszana)
– Nagroda Rektora Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (3000 zł) – Tomasz Jędrzejko, “Metafizyka formy” (druk, sitodruk, technika mieszana)
– Nagroda im. prof. Haliny Chrostowskiej fundowana przez ASP w Warszawie (3000 zł) – Marcin Wojciechowski, “Last Day of Summer” (wideo, grafika ruchoma)
– Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (3000 zł) – Jakub Pierzchała, “Mir” (wideo)
– Nagroda Dziekanki Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (wystawa indywidualna) Agata Gertchen, “Korytarz” (druk, linoryt)
– Nagroda Fundacji Art-React za Najlepszy Debiut (3000 zł) Jan Kukułka, “Some Scapes (2 sleep)” (litografia)
– Wyróżnienie honorowe w kategorii „Debiut” – Modesta Gorol, “Latawce” (druk, akwaforta, akwatinta)
– Wyróżnienie honorowe w kategorii „Debiut” – Karolina Lefek, “Oblicze szowinizmu gatunkowego” (Seria The Face of Species Chauvinism) (drzeworyt)

Na wygrane dzieło „Niska okazała się również dokładność wykonania” składają się 4 miedziane płyty, czyli matryce graficzne. Obok nich znajduje się kilka udanych odbitek abstrakcyjnej formy, z kolei po lewej duża liczba odbitek nieudanych. Instalacja uzupełniona jest o wideo przedstawiające Pakistańczyka pobijającego rekord Guinnessa w liczbie rozbitych w ciągu minuty dzięki własnego czoła orzechów włoskich – Jeśli patrzymy na grafikę warsztatową jako medium, to bardzo często mamy do czynienia z pracami, które są wyjątkowo poważne. Operują wielkimi słowami i wielkimi ideami. Na tym tle dołączenie tego meta komentarza w postaci wideo wprowadza element humoru bardzo rzadko spotykany – tłumaczy Piotr Policht, członek jury 12. Triennale Grafiki Polskiej. Mówi również, iż praca od początku była jego faworytem do nagrody, gdyż mimo, iż przykuwa uwagę humorem i viralowym filmikiem, to równocześnie zostaje w pamięci i prowokuje do myślenia o większych ideach.

Idź do oryginalnego materiału