Przyszłość Polski na Eurowizji: „Warto startować i dać szansę polskim wykonawcom”. Wasze opinie dotyczące wartości konkursu dla polskiego rynku muzycznego. W poniedziałek LIVE: „Wymarzony Reprezentant Polski”

dziennik-eurowizyjny.pl 2 miesięcy temu

EiSC 2024 Q4 dziś o 21:00! Wspólne oglądanie TUTAJ

Wartość dla artystów

W przeprowadzonej niedawno ankiecie Dziennika Eurowizyjnego dotyczącej przyszłości Polski na Eurowizji aż 74,1% głosujących chce dalszego startowania kraju w konkursie, z kolei 25,9% jest przeciwnych uczestnictwu. Ankietowanie mieli za zadanie nie tylko wybrać odpowiednie opcje w ankiecie, ale też przedstawić swoje argumenty. W związku z tym, iż większość osób chciała zachowania startów Polski, argumentów za dalszym uczestnictwem jest więcej i można podzielić je na kilka grup. Dziś pierwsza z nich. Jak Eurowizja wpływa na artystów i rynek muzyczny? Sprawdźmy, co na ten temat sądzicie!

Wsród wypowiadających się czytelników Dziennika Eurowizyjnego widać spore nadzieję na rychły sukces Polski na Eurowizji co spowodowane jest tym, iż od kilku lat rośnie zainteresowanie konkursem, także wśród artystów i wytwórni. „Mamy zaskakująco dużo ciekawych artystów zainteresowanych udziałem, co pokazał ten rok” – podaje jedna z osób, a inna dodaje, iż tacy artyści wiedzą iż przyniesie im to jeszcze większą rozpoznawalność stąd Eurowizja jest postrzegana jako szansa rozwoju polskiego rynku muzycznego. W opiniach często pojawia się też przeświadczenie, iż tacy artyści mogą „odczarować wizerunek Polski w konkursie”, a jednocześnie ich zainteresowanie Eurowizją napędzi machinę i coraz to nowe nazwiska do tego tematu będą chciały dołączyć. „Duże nazwiska są zainteresowane udziałem, co kiedyś było nie do pomyślenia. Powinniśmy więc dać im szansę sprawdzić się w preselekcjach, które mogłyby mieć najwyższy poziom od lat„. Pojawiła się choćby opinia, iż niektórzy artyści „podczepiają się pod temat Eurowizji” bo wiedzą, iż to generuje zamieszanie wokół ich nazwiska. „Doda, która zauważyła to już kilkanaście lat temu, dzięki czemu co roku mamy odgrzewane kotlety pod nazwą Doda na Eurowizji, przy czym wiemy, iż nigdy to nie nastąpi„. Wśród „dużych nazwisk” czytelnicy wymieniali m.in. tych, którzy już deklarowali chęć startu, m.in. Sara James czy Justyna Steczkowska. „Mamy artystów gotowych i z pomysłem na siebie„. Jedna z osób stwierdziła, iż „nie istnieje możliwość, iż przez cały rok nie trafi się artysta, który nadałby się na eurowizyjną scenę„.

Polski rynek zasługuje na obecność podczas ESC

Wydaje mi się, iż skoro przy dzisiejszym chaosie jednak cały czas istnieje zainteresowanie poważnych artystów, takich jak Justyna Steczkowska czy Sara James, jest jakieś prawdopodobieństwo wyboru reprezentanta, który będzie bezpieczną opcją pod kątem oglądalności” – czytamy w ankiecie. Zwrócono też uwagę, iż zmiana władzy w TVP sprawia, iż więcej osób chce z nią współpracować. Zwiększa się też zainteresowanie wśród wytwórni. „Do walki o reprezentowanie Polski włączyły się w ostatnich latach dwie wytwórnie, które do tej pory nie były zainteresowane wystawianiem swojego przedstawiciela (Fonobo, Kayax)”. Dla artystów „dużych” i „małych” Eurowizja jest szansą na zaistnienie poza granicami kraju.Zwiększenie im bazy fanów na świecie, szansa na koncerty zagraniczne, promocja utworów na łamach stron fanów ESC, głównie Wiwibloggs”, zaistnienie w kraju, impuls do rozwoju muzyki na lokalnym rynku, kooperacja z zagranicznymi producentami„. W opiniach często pojawia się stwierdzenie, iż polski rynek muzyczny zasługuje na Eurowizję, a wśród naszych artystów jest mnóstwo zdolnych osób, które doskonale by się tam sprawdziły, jeżeli otrzymałyby szansę startu.Występy Michała Szpaka i Krystiana Ochmana pokazały, iż Polska jest w stanie wysłać dobrego wykonawcę z dobrą piosenkę, za którego nie będziemy się wstydzić i którzy mogą powalczyć o wysokie miejsca„.

Szansa na zaistnienie

Opinie nie dotyczą jednak tylko „dużych nazwisk”, bo wielu z Was podkreśla, iż Eurowizja i preselekcje to przede wszystkich szansa dla tych mniej znanych. „Udział może dać duży boost dla artystów, którzy nie mają szans przebić się na wytwórniany rynek radiowy” – podaje jeden z ankietowanych. Eurowizja to szansa na debiut ciekawych osób i promocji mniej znanych artystów. „Dzięki udziałowi choćby w samym wyborze reprezentanta mogą dotrzeć oni do większego grona odbiorców„. Gdyby nie Eurowizja czy preselekcje do konkursu, nie mielibyśmy szansy poznać wielu wartościowych nazwisk. Wielu z nas nie dowiedziałoby się o takich artystach jak Jann, Luna, Blanka. Michał Szpak nie wszedłby do manistreamu, a muzyczna kariera Justyny Steczkowskiej w pewien sposób by się nie odrodziła” – podaje jeden z ankietowanych przytaczając przykład rezygnacji przez Steczkowską z płyty klubowej na rzecz „witcherowego” albumu. Ankietowani nie chcieliby też, żeby Europa pomyślała, iż w Polsce nie ma talentów muzycznych. „Ma, tylko nie wysyła ich z powodów niewiadomych„. Zwrócono też uwagę na poprawę relacji między artystą a TVP, o czym w tym roku mówiła Luna. Przy okazji możliwości pokazania się mniej znanych artystów często wspominany jest przykład Janna. „Chociaż choćby nie wystąpił na Eurowizji, zyskał duże grono fanów za granicą, gra koncerty poza Polską i dzięki dobrej piosence zachęcił ludzi do sprawdzenia innych jego utworów, co widać chociażby po wyświetleniach„.

Rozgłos, zasięgi, koncerty

Co Eurowizja daje wykonawcom? Z tych pozytywnych aspektów z pewnością warto jeszcze raz podkreślić zwiększanie zasięgów i budowanie popularności. „Bierzmy udział w konkursie, gdyż coraz więcej piosenek z danej edycji dostaje się do radia krajowego, są grane i rozpoznawane” – podaje jedna z ankietowanych osób. Podkreślana jest też rola streamingów, gdyż coraz więcej eurowizyjnych piosenek notuje tam świetne wyniki. „Obecnie Eurowizja jest w stanie wykreować gwiazdy, które będą rozpoznawalne poza granicami swojego kraju, będą dawać koncerty – to jest duża korzyść dla artystów„. Pojawiła się też opinia, iż na udziale w Eurowizji zyskać może nie tylko artysta, ale też słuchacze. „Obecnie w radiach leci ciągle to samo, a młodzi artyści z pomysłem na siebie nie mają siły przebicia. Gdyby TVP pracowało z rozgłośniami to wielu ciekawych artystów mogłoby wypłynąć na powierzchnię, wprowadzić różnorodność”. Eurowizja buduje zasięgi też w social mediach, zwłaszcza, jeżeli temat jest w kraju popularny. „Na TikToku wszystko co ma dodane #Eurowizja osiąga mnóstwo wyświetleń i komentarzy. Warto kuć żelazo póki gorące, a nie czekać rok, kiedy może ostygnąć. Takie zasięgi, choćby na TikToku są bardzo podobne dla artystów, którzy chcą wypłynąć„. Za przykłady młodych wykonawców, którzy dzięki preselekcjom (nawet wewnętrznym) dotarli do szerszego grona odbiorców podaje się Sasi, Damę, Nitę, Coals czy Krystiana Embradorę. Pojawił się też przykład Cleo, której występ z Eurowizji 2014 został zapamiętany. „Nawet na zeszłorocznej Eurowizji było nawiązanie do jej performance”.

Kto w plebiscycie „Wymarzony Reprezentant Polski”?

Czy Eurowizja to same plusy? Oczywiście nie, ale najpierw skupmy się na tych optymistycznych wariantach, zanim przejdziemy do ich negowania. Warto zauważyć, iż wielu ankietowanych podkreśla, iż mamy w Polsce wielu uzdolnionych twórców, którzy marzą o Eurowizji, którym Eurowizja się należy lub których należy tam wysłać. Często jednak pojawiają się obawy, iż TVP ich nie wyśle, iż zorganizuje niesprawiedliwe preselekcje lub doprowadzi do niezrozumiałego głosowania, które pozbawi szans na wybór odpowiedniego reprezentanta. W opiniach ankietowanych to właśnie TVP traktowana jest jako największa przeszkoda przed uzyskaniem tego, co zostało wyżej wymienione. Jakie jeszcze powody pozostania na Eurowizji przedstawiliście? Dowiecie się w kolejnych artykułach, a temat Polski na Eurowizji 2025 kontynuowany będzie w poniedziałek 8 lipca (poniedziałek) o 20:00 na wspólnym live Dziennika Eurowizyjnego z Marią z kanału Eurovibes by Maria. Poznacie wtedy skład dziesięciu finalistów plebiscytu „Wymarzony Reprezentant Polski na Eurowizji 2025”, a wspólnie omówimy plusy i minusy każdego z kandydatów! Serdecznie zachęcamy do śledzenia transmisji oraz komentowania!

Grafika wygenerowana przez AI

Idź do oryginalnego materiału