Program 15. AFF. "W pokoju obok" Almodóvara na zamknięcie

filmweb.pl 5 dni temu
Zdjęcie: plakat


Tegoroczny festiwal ubraliśmy w alaskańskie tropy: identyfikacja wizualna podąża śladem najdalej wysuniętej na północ części USA. Takie też będą podróże przez 15. American Film Festival: zwiedzimy Stany wzdłuż i wszerz, dotrzemy do odległych, mało znanych zakątków (i geograficznie, i filmowo), ale nie zapominając o tętniących życiem metropoliach i głównych scenach życia politycznego (zwłaszcza w roku wyborczym). Alaska króluje na plakatach, jednak dziś podgrzewamy atmosferę: pełny program wydarzenia jest już dostępny.

Podczas festiwalu zaprezentujemy łącznie 116 produkcji (105 długich i 11 krótkich metraży), z czego 51 zostanie pokazane w Polsce po raz pierwszy. Na widzki i widzów czeka w sumie aż 24021 minut seansów. Sprzedaż biletów na seanse i dostępów do pokazów online rozpocznie się jutro, 23 października, o godz. 12:00 (wyłącznie poprzez stronę americanfilmfestival.pl).

Sprawdź program

American Film Festival po raz piąty organizowany jest w hybrydowej formie. Na kinową odsłonę wydarzenia zapraszamy od 5 do 11 listopada do wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty, z kolei do 17 listopada część festiwalowych filmów będzie można oglądać również online na platformie Nowe Horyzonty VOD (tytuły dostępne online są odpowiednio oznaczone w programie).

Zachęcamy do wysłuchania podcastu, w którym Ula Śniegowska – dyrektorka festiwalu – opowiada Patrycji Musze-Smolińskiej o tegorocznym programie.

Słuchaj podcastu

Początek i koniec na medal (lub na Złote Lwy): "The Brutalist" oraz "W pokoju obok"



Artystycznym patronem otwarcia i zamknięcia 15. AFF-u jest festiwal w Wenecji: tegoroczny American Film Festival otworzy wyróżnione trzema weneckimi nagrodami dzieło Brady’ego Corbeta – "The Brutalist", zaś na zakończenie zaprezentujemy – po raz pierwszy w Polsce – laureata Złotego Lwa – "W pokoju obok" Pedro Almodóvara.

Na pierwszym planie "The Brutalist" obserwujemy opowieść o losach fikcyjnego architekta László Totha (Adrien Brody w znakomitej formie!), jednak w szerszym ujęciu to historia na temat budowy i upadku amerykańskiego snu oraz sztuki większej niż życie. Monumentalny "The Brutalist" (215 minut z obowiązkową przerwą w środku) był sensacją tegorocznego festiwalu w Wenecji, gdzie zdobył aż trzy nagrody, w tym za najlepszą reżyserię.

Główna nagroda, czyli Złote Lwy, trafiła w ręce Pedro Almodóvara, który porzucił ojczysty język i zrealizował pierwszy pełnometrażowy film po angielsku. Hiszpański mistrz nie porzucił jednak swojego charakterystycznego, autorskiego stylu: "W pokoju obok" (The Room Next Door) skrzy się intensywnymi kolorami i równie kolorowymi bohaterkami, w które wcielają się wybitne aktorki – Julianne Moore oraz Tilda Swinton. Zdjęcia do filmu realizowane były między innymi w Nowym Jorku oraz na wschodnim wybrzeżu USA. Najnowsze dzieło Almodóvara to jednocześnie najdojrzalszy film w jego karierze: reżyser opowiada o przemijaniu i odchodzeniu na własnych zasadach. To także poruszająca historia o przyjaźni, macierzyństwie, życiowych wyborach i niepohamowanej miłości do życia. "W pokoju obok" uświetni niedzielną galę wręczenia nagród (10 listopada). Film do polskich kin wprowadzi Gutek Film.


Hity światowych festiwali



Rozwijamy czerwony dywan i wspólnie z mBankiem, partnerem sekcji, zapraszamy na pokazy przebojów, które przywieźliśmy do Wrocławia z najważniejszych światowych festiwali. W tym roku sekcję Highlights tworzą m.in.: "Anora" Seana Bakera – laureat Złotej Palmy na MFF w Cannes; "Maria Callas" Pablo Larraína, ze zjawiskową Angeliną Jolie w roli legendarnej śpiewaczki; "The Last Showgirl" Gii Coppoli, która odkrywa na nowo talent Pameli Anderson; "Heretic" Scotta Becka i Bryana Woodsa, z diabolicznym Hugh Grantem na pierwszym planie; czy "Saturday Night" Jasona Reitmana – opowieść o szalonych początkach kultowego programu telewizyjnego.

Gość specjalny i laureat Indie Star Award: Jesse Eisenberg



Jedna z najciekawszych postaci współczesnego kina, Jesse Eisenberg, zaprasza Polskę do swojego filmu, więc to oczywiste, iż my zapraszamy go do nas. W programie 15. American Film Festival znajdzie się "Prawdziwy ból" (A Real Pain) – najnowsze dzieło Eisenberga, który pojawia się za i przed kamerą, a co równie ważne – pojawi się także na żywo we Wrocławiu, gdzie 6 listopada weźmie udział w spotkaniu z publicznością w Kinie Nowe Horyzonty i odbierze nagrodę Indie Star Award, którą przyznajemy twórcom i twórczyniom podążającym poprzez kino z własnym, autorskim stylem.

Polityka na ekranie i nocne studio wyborcze



Kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych wkroczyła w decydującą fazę, a jej finał (czyli same wybory) przypadnie dokładnie na dzień rozpoczęcia 15. American Film Festival. Trzymamy więc rękę na pulsie i we współpracy z Podkastem amerykańskim przygotowaliśmy wyjątkową sekcję Polityka na ekranie, w ramach której sprawdzimy, jak na przestrzeni lat kino Stanów Zjednoczonych opisywało i komentowało rodzimą scenę polityczną. W programie m.in.: "Twarz w tłumie" (A Face in the Crowd, 1957) Elii Kazana, "Sieć" (Network, 1976) Sidneya Lumeta oraz "Fakty i akty" (Wag the Dog) Barry’ego Levinsona. Piotr Tarczyński i Łukasz Pawłowski – twórcy Podkastu amerykańskiego – odwiedzą Wrocław i wprowadzą w konteksty wybranych filmów i szerzej: ekranowych wersji wydarzeń politycznych.

Pierwszego dnia festiwalu zapraszamy także na nocne studio wyborcze, które poprowadzi Jan Pelczar z Radia RAM. Od 22:30 do 24:30, w jednej z sal Kina Nowe Horyzonty (wstęp wolny), będziemy rozmawiać z zaproszonymi gośćmi (wśród nich m.in. Jakub Żulczyk – pisarz i amerykanista oraz dr Helena Chmielewska-Szlajfer – socjolożka, badaczka polityki w internetowych tabloidach) o przebiegu kampanii, wyborów oraz możliwych scenariuszach, które czekają Amerykę i świat.

Altman wszechstronny



Oto marzenie każdego kinomana – twórczość tak bogata i różnorodna, iż można poznawać ją przez kilka lat. Robert Altman pozostaje jednym z najważniejszych reżyserów II połowy XX wieku, a my mamy wielką przyjemność prezentować jego filmy już trzeci rok z rzędu. Tym razem reżyser objawi nam się nie tylko jako krytyk amerykańskiej mitologii i przenikliwy portrecista kobiet, ale jako eksperymentujący z gatunkami i estetykami poszukiwacz, który każdemu projektowi oddawał całe serce. W programie ostatniej części retrospektywy Altmana znajdą się m.in. "Długie pożegnanie" (The Long Goodbye, 1973), "Popeye" (1980) i "Gosford Park" (2001).

Władczyni spojrzenia: Dorothy Arzner oraz władczynie dźwięków: Zuzanna Wrońska i Maja Laura



Pracowała w Hollywood przez blisko ćwierć wieku, z czego 15 lat w charakterze reżyserki, z 16 filmami w dorobku. Zwana Kolumbem (ze względu na swoje odkrycia), Napoleonem (ze względu na niski wzrost i zwycięstwa), Kopciuszkiem (zaczynała od najprostszych prac) – aż samo nazwisko Arzner stało się marką. Była jedną z reżyserów ery wielkich studiów, obok Franka Capry czy Johna Forda. I przede wszystkim: już w latach 20. i 30. XX wieku wypracowała swój własny styl i własne miejsce w branży zdominowanej przez mężczyzn. Dorothy Arzner – twórczyni na wskroś hollywoodzka i jednocześnie Autorka przez wielkie "A" – to kolejna bohaterka tegorocznej retrospektywy. Na kinowych ekranach zaprezentujemy najważniejsze filmy z jej dorobku, w tym "Dzikie przyjęcie" (Wild Party, USA 1929) oraz "Tańcz, dziewczyno, tańcz" (Dance, Girl, Dance, USA 1940).

Szczególnej uwadze polecamy jedyny seans "Polowania na kawalera" (Get Your Man, 1927): to właśnie to dzieło z epoki kina niemego zainspirowało Zuzannę Wrońską i Maję Laurę do przygotowania koncertu muzyki i piosenek stworzonych specjalnie do filmu Dorothy Arzner. Zatem: oglądajcie i słuchajcie w festiwalowy czwartek, 7 listopada, w Kinie Nowe Horyzonty.

Na (Dzikim) Zachodzie wiele zmian: Kowbojki



Dziki Zachód. Skojarzenia? John Wayne, Monument Valley, kawaleria, John Ford... Stop! W tym roku podczas American Film Festival odwracamy wzrok od dobrze znanego anturażu i kierujemy go w stronę odważnych, otwartych na nieznane, sprawczych, przełamujących stereotypy kobiet. Bo Dziki Zachód był pełen Kowbojek, których portrety pokażemy w trakcie festiwalu. W programie m.in.: "Furie" (The Furies, 1950) z Barbarą Stanwyck oraz "Skłóceni z życiem" (The Misfits, 1961), z ostatnią rolą w karierze Marilyn Monroe. Powstanie tego programu zainspirowała stworzona we współpracy z BWA Wrocław wystawa fotograficzna Lory Webb Nichols (więcej informacji niżej).

Breakthrough i American Docs: sekcje konkursowe



Jednym ze znaków rozpoznawczych American Film Festival są sekcje konkursowe. Breakthrough (9 tytułów) zastępuje dawne Spectrum: to niezmiennie miejsce dla kina fabularnego, ale od tego roku oddajemy głos przede wszystkim młodym, zdolnym reżyserkom i reżyserom, którzy już zaznaczyli swój autorski styl, a których kariery warto uważnie śledzić. W programie m.in. prezentowana w Cannes "Wigilia w Miller’s Point" (Christmas Eve in Miller’s Point) Tylera Taorminy, przebój nowojorskiego Festiwalu Tribeca – "Francuska Włoszka" (The French Italian) Rachel Wolther oraz rozwijany w ramach projektu US in Progress, nagrodzony w Wenecji "Znajomy dotyk" (Familiar Touch) Sarah Friedland. W sekcji American Docs (6 tytułów) zobaczymy dokumenty prezentujące różne oblicza Ameryki, których nie znajdziemy w mainstreamowych filmach czy mediach. Wśród nich m.in. pokazywani na MFF w Wenecji "Swojacy" (Homegrown) Michaela Premo i przywiezione z SXSW "Rymy z celi" (Songs from the Hole) Contessy Gayles.

Young Americans: dorastanie po amerykańsku



Tworzenie filmów wpisujących się w nurt coming-of-age to sport narodowy Ameryki, a ten rok wyjątkowo obrodził w świetne tytuły wpisujące się w to zjawisko. W programie 15. American Film Festival znalazło się wiele historii o życiu młodych ludzi, ale szczególny zestaw zebraliśmy w sekcji Young Americans, zaś w niej czworo wspaniałych: "Didi" Seana Wanga, "Jazzy" Morrisy Maltz, "Wakacje Griffina" (Griffin in the Summer) Nicholasa Colii i "Poprzez lata" (In the Summers) Alessandry Lacorazzy. Pozostałe sekcje festiwalu (w tym retrospektyw i konkursy) również zawierają filmy dla i o młodych ludziach – zachęcamy do poszukiwania kolejnych tropów!


15 wspaniałych na 15-lecie festiwalu



American Film Festival obchodzi w tym roku piękny jubileusz: to już piętnasty raz, kiedy wspólnie przemierzamy drogi i bezdroża amerykańskiego kina. Z tej okazji przypomnimy dotychczasowych laureatów festiwalowego konkursu fabuł – od przełomowego "Do szpiku kości" (Winter’s Bone, 2010) Debry Granik (który zapoczątkował wielką karierę Jennifer Lawrence), po ubiegłorocznego laureata – "Lepiej później niż wcale" (Late Bloomers) Lisy Steen.

Supermen (and a Woman): zwykłe-niezwykłe supermoce



Christopher Reeve nosił pelerynę na ekranie – jako kultowy Superman, ale przede wszystkim poza nią – jako filantrop, który mimo tragicznego wypadku dał ludziom ogrom nadziei i sił do walki z paraliżem. Tę historię zobaczymy w dokumencie "Super/Man: The Christopher Reeve Story", zaś sam film jest częścią sekcji Supermen (and a Woman), gdzie zgromadziliśmy historie o postaciach ze świata amerykańskiej sztuki, kultury i popkultury, których sława i znaczenie wykraczają poza ramy zwykłych celebrytów.

Jeszcze więcej stanów kina



Skoro o kinie dokumentalnym mowa, to stałe miejsce na AFF-ie ma sekcja Special Docs, w ramach której będzie można zobaczyć amerykański dokument odmieniony przez wszystkie formy i przypadki. W programie m.in. "Gra wojenna" (War Game) Tony’ego Gerbera i Jesse’go Mossa – wstrząsająca opowieść o możliwych scenariuszach wybuchu nowego konfliktu wewnętrznego w USA.

Filmowych ulubieńców festiwalowej publiczności z całego świata zgromadziliśmy jak zwykle w sekcji Festival Favorites. Założymy się, iż "Sing Sing", "Światełko w tunelu" (Ghostlight), "Between the Temples" czy "Thelma" podbiją również serca widzek i widzów zgromadzonych w Kinie Nowe Horyzonty.

Kontynuujemy także współpracę z CINEMAFORUM – Międzynarodowym Forum Filmów Krótkometrażowych i wspólnie prezentujemy dowody na to, iż krótka forma może przekazać ogrom różnorodnych treści. Wszystko to można odnaleźć w sekcji American Shorts.

Immersyjne doświadczenie kina i historii: VR na festiwalu



W przestrzeni Kina Nowe Horyzonty pojawi się także strefa VR, w ramach której zaprezentujemy "JFK Memento" Chloé Rochereuil. Nominowana do nagrody Emmy praca ukazuje z różnych punktów widzenia ostatnie minuty przed zamachem na Johna F. Kennedy’ego 22 listopada 1963 roku. W pięciu kolejnych stanowiskach poprzez przetworzone materiały archiwalne możemy posłuchać wypowiedzi świadków i uczestników tego wydarzenia i teorii na jego temat. Wyprodukowane z Muzeum Sixth Floor i Meta doświadczenie rozszerza (dosłownie) nasz program filmowy Polityka na ekranie, daje możliwość znalezienia się w tamtym burzliwym czasie w Dallas. Wstęp do strefy VR jest biletowany.

Chciałabym być żółtym psem (I Wish I Was a Yellow Dog): wystawa w BWA Wrocław



W archiwum Lory Webb Nichols zachowały się prawie dwadzieścia cztery tysiące fotografii przedstawiających życie pionierskich rodzin z miasta Encampment w południowym Wyoming. To unikatowe świadectwo czasu i miejsca – początków XX wieku na Dzikim Zachodzie – zostało ocalone od zapomnienia przez Nancy Anderson. Osadzona w trzech różnych epokach i śledząca losy trzech kobiet wystawa jest zarazem albumem fotograficznym, reportażem, zbiorem listów i pamiętników oraz powieścią opartą na faktach. Na tę wyjątkową wystawę, będącą punktem wyjścia dla filmowej sekcji Kowbojki, zapraszamy wspólnie z BWA Wrocław (wernisaż w piątek, 8 listopada, w Studio BWA Wrocław; kuratorka i kurator wystawy: Dominika Prejdová, Łukasz Rusznica).

Festiwal, czyli spotkania i rozmowy



Jeśli kino jest rozmową, to AFF idealnie spełnia wymogi tej definicji. Od 5 do 11 listopada zapraszamy na szereg spotkań z twórczyniami i twórcami festiwalowych filmów. Wrocław odwiedzi wiele osób ze Stanów (m.in. wspomniany Jesse Eisenberg), ale też gościnie i goście z Polski, w tym Paweł Mykietyn, który opowie o procesie tworzenia muzyki do "Gry wojennej". W prognozie mamy także gradobicie pytań podczas dwóch DKF-ów: po jednym z seansów filmu "Johnny Guitar" (sekcja Kowbojki) dyskusję poprowadzi zespół Pełnej Sali, zaś po jednym z pokazów "O, Kanado!" (Oh, Canada; sekcja Festival Favorites) mikrofony przejmie ekipa Portalu Immersja.

Dobre kino lubi towarzystwo dobrej literatury, dlatego w tym roku kontynuujemy cykl Czytanie Ameryki. Wspólnie z Wrocławskim Domem Literatury zapraszamy na spotkania z autorkami i autorami znakomitych książek poświęconych USA. Naszymi gościniami i gośćmi będą: Ewa Winnicka (autorka "Miasteczka Panna Maria. Ślązaków na Dzikim Zachodzie", wyd. Czarne), Piotr Tarczyński (punktem wyjścia do rozmowy będzie książka "Uwierz w plan. Skąd wziął się QAnon i jak namieszał w Ameryce" Willa Sommera, wyd. Czarne), Maciej Jarkowiec (autor "Na bulwarach czyhają potwory. Filmowa historia Ameryki", wyd. Agora), Łukasz Pawłowski (autor "Stanów podzielonych Ameryki", wyd. Znak). Oprócz tego zapraszamy na spotkania literackie w Kinie Nowe Horyzonty: z Janem Dzierzgowskim, tłumaczem książki "Francis Ford Coppola. Rewolucjonista" (wyd. Marginesy; po seansie filmu "Megalopolis"), wokół książki "Missoula. Gwałty w amerykańskim miasteczku uniwersyteckim" (wyd. Czarne; z udziałem ekspertek z organizacji Sexed) oraz Kasią Czajką-Kominiarczuk, autorką "Filmów na życie". 6 listopada polecamy wernisaż wystawy polaroidów Marcina Giżyckiego pt. "Ameryka Marcina" w przestrzeni Kina Nowe Horyzonty oraz spotkanie wokół książek autora: "Kino artystów i artystek. Od Mélièsa do Maciunasa i Limeryków".

Nie tylko kino: wydarzenia dodatkowe



Po całym dniu spędzonym na festiwalowych wrażeniach zapraszamy do klubu festiwalowego, który w tym roku znalazł przystań w dwóch miejscach: Texico i Rumbarze, w pięknej przestrzeni Pasażu Pokoyhof. Tam na wszystkie festiwalowiczki i festiwalowiczów czekać będą m.in. muzyczne przyjemności i specjalna oferta na barze. 8 listopada zapraszamy na urodzinowe Silent Disco – będziemy tańczyć w samym sercu Wrocławia, czyli w Kinie Nowe Horyzonty. Zachęcamy także do sprawdzenia bogatej listy miejsc rekomendowanych – różnych lokali gastronomicznych, w których będzie można skorzystać z inspirowanej AFF-em oferty i zniżek. A skoro już o jedzeniu mowa: 10 listopada zapraszamy na pokaz specjalny filmu Bezdroża (Sideways) Alexandra Payne’a oraz wydarzenie pod hasłem DelicioUS!, czyli prezentację dań i poczęstunek z amerykańskimi smakowitościami. W festiwalową środę i ostatni dzień American Film Festival poczęstujemy widzki i widzów uśmiechem: po seansach "Terapii Grupowej" (Group Therapy) Neila Berkeley’a przeprowadzimy Grupową sesję żartów, czyli stand-up Dolly i Martyny Podwysockiej.

US in Progress



Po raz kolejny odbędzie się także wydarzenie branżowe US in Progress, podczas którego polskie firmy postprodukcyjne pomagają ukończyć niezależne filmy amerykańskie, a producenci mają okazję poznać polskie uwarunkowania koprodukcyjne oraz spotkać potencjalnych partnerów wśród polskiej branży filmowej. Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej ufundował nagrodę w wysokości 50 tysięcy dolarów dla wybranego projektu z przeznaczeniem na postprodukcję w Polsce.

* * *

Na stacjonarną część 15. American Film Festival zapraszamy od 5 do 11 listopada, filmy online będą dostępne do 17 listopada. Pełny program festiwalu, wraz z kalendarium seansów i opisami filmów, można znaleźć na stronie americanfilmfestival.pl. Bilety na kinowe pokazy oraz pojedyncze dostępy i pakiety dostępów do filmów online trafią do sprzedaży (poprzez stronę internetową festiwalu) jutro o godz. 12:00. Od 5 listopada, od godz. 9:00, bilety będzie można kupić również w kasach Kina Nowe Horyzonty.
Idź do oryginalnego materiału