Już w czwartek 23 stycznia zostaną ogłoszone nominacje do tegorocznych nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Z uwagi na siejące spustoszenie w Los Angeles pożary, kalendarz sezonu nagród się nieco zmienił – nastąpiło sporo przesunięć w ogłoszeniach gildii, a same nominacje do Oscarów opóźniono o prawie tydzień. Ostatecznie poznaliśmy jednak faworytów najważniejszych prekursorów – Złotych Globów, Gildii Aktorów (SAG), Gildii Reżyserów (DGA), Gildii producentów (PGA) oraz nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA). Na podstawie wyborów tychże organizacji, historycznych uwarunkowań oraz własnego przeczucia i doświadczenia w prognozowaniu Oscarów, przedstawiam finalne typy na nominacje. Dzisiaj zajmę się kategoriami technicznymi oraz krótkimi formami, natomiast w następnych dniach pojawi się druga część mojej prognozy, które obejmie główne kategorie.
ZDJĘCIA
Typowani do nominacji
- The Brutalist
- Diuna: Część druga
- Konklawe
- Maria Callas
- Nosferatu
Alternatywa: Kompletnie nieznany
W zdjęciach obserwujemy jeden z najbardziej zaciętych wyścigów o nominacje w tym roku. Zadania typującym nie ułatwiła Amerykańska Gildia Operatorów Filmowych (ASC), która nominowała w tym roku aż siedem filmów. Biorąc jednak pod uwagę nominacje do BAFTA i Brytyjskiej Gildii Operatorów (BSC) można założyć, iż Lol Crawley (The Brutalist), Stéphane Fontaine (Konklawe), Greig Fraser (Diuna: Część druga) i Jarin Blaschke (Nosferatu) są w miarę bezpieczni i pewni wyróżnienia. Ostatnie miejsce może powędrować do Marii Callas, przy której pracował legendarny Ed Lachman. Wydawało się, iż film Pablo Larraina nikogo nie obchodzi i przepadnie choćby w zdjęciach, jednak ASC zauważyła nagrodzonego Złotą Żabą za Carol operatora. Poza tym zdjęcia w Marii Callas są niezwykle efektowne i wydają się być bardzo w guście tej branży. O Lachmanie było też dość głośno w tym roku, jako iż odebrał nagrodę za całokształt twórczości na najważniejszym na świecie festiwalu dla operatorów kamery – Camerimage. Nie będzie jednak wielkiej niespodzianki, jeżeli kolejną nominację do Oscara zyska Phedon Papamichael (Kompletnie nieznany), szczególnie iż jego film rośnie ostatnio w siłę. Nagrodzona Brązową Żabą na Camerimage Emilia Pérez też ma szanse, jednak fakt, iż film Audiarda nie znalazł się na tak długiej liście nominowanych przez ASC nie naprawa optymizmem. Czarnym koniem może okazać się kręcona przez naszego Michała Dymka Dziewczyna z igłą –laureatka Złotej Żaby w Toruniu.
MONTAŻ
Typowani do nominacji
- Anora
- Konklawe
- Diuna: Część druga
- Emilia Pérez
- Kompletnie nieznany
Alternatywa: Challengers
Jak już wspominałem w zeszłorocznych przewidywaniach nominacji, branża montażystów rzadko nominuje filmy spoza wyścigu po najlepszy film roku. To się oczywiście zdarzało (np. Ja, Tonya, Baby Driver, Tick Tick…Boom!), ale naprawdę sporadycznie. W tej kategorii przewagę mają filmy z TOP5 w Best Picture, choćby jeżeli nie posiadają wybitnego montażu. Dlatego faworytami do nominacji są według mnie cztery z najsilniejszych filmów sezonu (Emilia Pérez, Anora, Kompletnie nieznany i Konklawe), a stawkę może uzupełnić kolejna część Diuny, szczególnie, iż poprzednia Oscara wygrała. A sequel jest znacznie bardziej dynamicznym dziełem i bardziej efektownym, jeżeli chodzi o montaż. Wrócę jeszcze do Kompletnie nieznanego – to film, który w czasie głosowania niezwykle zyskiwał na sile (nominacje do DGA, ASC, SAG), zwykle utwory z takim momentum na ostatniej prostej bez trudu wchodzą do montażu. Kto może zaskoczyć? Challengers – film sportowy, nagrodzony przez różne kółka krytyków w tej kategorii aż 17-krotnie. Nie będzie jednak najpewniej nominowany do Best Picture. The Brutalist jest mocnym filmem w sezonie, jednak z uwagi na bardzo długi metraż, niespieszne tempo narracji i liczne pominięcia przez prekursorów (ACE, BAFTA), trudno jest mi go tutaj typować. Wiele wskazuje na to, iż podzieli los Romy czy Pewnego razu w Hollywood. Zaskoczyć może Wicked, pytanie: ile filmów muzycznych jest ta branża skłonna nominować? Po drugie, to najsłabszy z nich i raczej nie liczący się już w walce o film roku.
KOSTIUMY
Typowani do nominacji
- Diuna: Część druga
- Gladiator II
- Kompletnie nieznany
- Nosferatu
- Wicked
Alternatywa: Konklawe
W ostatnich dniach BAFTA mocno zamieszała w tej kategorii, ignorując w swoich nominacjach dwa, wydawałoby się, pewniaki – sequele Diuny i Gladiatora. Wciąż uważam, iż filmy te posiadają na tyle wyraziste kostiumy, iż nominacje dostaną. Niemniej, decyzje Brytyjczyków sprawiły, iż jedynie Wicked jest tutaj niepodważalnie bezpieczne. Na dobrej pozycji stoi też Nosferatu. Ostatnie miejsce w kategorii powędruje moim zdaniem do Kompletnie nieznanego. Przemawiają za tym ogólna siła filmu w wyścigu, nominacja do BAFTA i fakt, iż poprzedni film muzyczny Mangolda – Spacer po linie, również został tutaj doceniony. Nie można lekceważyć jednak współczesnych kostiumów Konklawe czy też filmów fantasy takich jak Beetlejuice Beetlejuice czy Furiosa: A Mad Max Saga. jeżeli głosujący bardzo polubią The Brutalist i on może się tu pojawić mimo braku jakichkolwiek prekursorów.
SCENOGRAFIA
Typowani do nominacji
- The Brutalist
- Diuna: Część druga
- Konklawe
- Nosferatu
- Wicked
Alternatywa: Gladiator II
W scenografii wyłania się dość klarowna piątka, która była nominowana na każdych nagrodach, począwszy na Critics Choice, przez Gildię Scenografów (ADG), po BAFTA. Nie raz już pomijano filmy, które dostały się wszędzie (French Dispatch się kłania), ale jest to bardzo dobry zestaw prekursorów i trudno nie typować filmów, które je mają. jeżeli któryś z tej piątki jest najsłabszy to prawdopodobnie Konklawe, ze względu na współczesną scenografię, ale jest ona bardzo efektowna, bo zbudowano wiele pomieszczeń, które miały odwzorować Watykan, w tym Kaplicę Sykstyńską, w której odbywa się tytułowe konklawe. Filmem, który może zamieszać jest na pewno Gladiator II, ale wydaje mi się, iż słabszy odbiór tego sequela zarówno przez krytykę jak i widzów odbije się na nominacjach oscarowych, choćby na tych technicznych, bo wiadomo, iż w głównych nowe dzieło Ridleya Scotta nie ma czego szukać.
CHARAKTERYZACJA
Typowani do nominacji
- Beetlejuice Beetlejuice
- A Different Man
- Nosferatu
- Substancja
- Wicked
Alternatywa: Diuna: Część druga
W charakteryzacji Akademia zawsze najbardziej ceni pracę przy prostetykach. W tym sezonie pod tym względem imponują Substancja i A Different Man, dlatego sądzę, iż są to filmy bardzo pewne nominacji. Zarówno BAFTA i jak Critics Choice zauważyła w tej kategorii Wicked i Nosferatu, plus ich charakteryzacja jest wyrazista, więc również powinny znaleźć się w gronie nominowanych. Co do ostatniego miejsca – trudno powiedzieć. Pierwsza Diuna była wyróżniona, więc szanse sequelu są spore, ale postawię na inną kontynuację – Beetlejuice Beetlejuice. Film był sporym sukcesem kasowym i myślę, iż Akademia będzie chciała go dostrzec, choćby w jednej kategorii. Trzeba też pamiętać, iż oryginał wygrał Oscara za charakteryzację w 1988 roku. Na shortliście znalazła się też Emilia Pérez, Maria Callas, a także Wybraniec, w którym Sebastian Stan zmienia się w Trumpa. Może to być jednak zbyt subtelna transformacja dla tej branży, pozostaje również pytanie jak Amerykańska Akademia odbierze biografię kontrowersyjnego Prezydenta USA – o tym więcej napiszę przy okazji innych kategorii.
MUZYKA
Typowani do nominacji
- The Brutalist
- Challengers
- Dziki robot
- Emilia Pérez
- Konklawe
Alternatywa: Wicked
W muzyce wyklarowała się dość oczywista czwórka: The Brutalist, Emilia Pérez, Konklawe i Dziki robot, choć ten ostatni nie może być pewny swojej nominacji, bo animacje mają tutaj trudniej, co potwierdziły pominięcia Chłopca i czapli i niegdyś W głowie się nie mieści. Stawkę uzupełnić może elektryczna muzyka w Challengers (nagrodzona Złotym Globem) choć mam pewne wątpliwości, czy będzie ona w guście Akademii.
PIOSENKA
Typowani do nominacji
- El Mal, Emilia Pérez
- Harper and Will Go West, Will i Harper
- The Journey, Batalion 6888
- Mi Camino, Emilia Perez
- Kiss the Sky, Dziki robot
Alternatywa: Compress/Repress, Challengers
To kolejny rok, w którym jeden film otrzyma dwie nominacja za piosenkę, mowa oczywiście o Emilii Perez. Stałe miejsce w kategorii ma też kompozytorka Diane Warren dlatego ciężko mi nie typować The Journey z filmu Batalion 6888, z kolei Kiss the Sky z Dzikiego robota to bardzo przystępna i poruszająca piosenka, więc sądzę, iż też się dostanie. Ostatnie miejsce może powędrować do piosenki napisanej przez Kristen Wiig, znakomicie wplecionej w film – Harper and Will Go to West.
EFEKTY SPECJALNE
Typowani do nominacji
- Better Man: Niesamowoty Robbie Williams
- Diuna: Część druga
- Gladiator II
- Królestwo Planety Małp
- Twisters
Alternatywa: Alien: Romulus
Diuna: Część druga, Królestwo Planety Małp i Better Man wydają się w dobrej pozycji do otrzymania nominacji. Znacznie trudniej wytypować dwa ostatnie spoty. Sądzę, iż jeden z nich powędruje do Twisters, czyli bardzo dobrze odebranego zarówno przez widzów jak i krytyków filmu. To może być nominacja trochę w stylu Free Guya. Drugi z otwartych spotów to zagadka. Postawię na Gladiator II, bo ta branża ma słabość do małp w filmach.
DŹWIĘK
Typowani do nominacji
- Blitz
- Diuna: część druga
- Gladiator II
- Kompletnie nieznany
- Wicked
Alternatywa: Emilia Pérez
Dźwięk może być jedyną nominacją Blitz, o którym jeszcze kilka miesięcy temu mówiono jako o potencjalnie dużym graczu w okresie nagród. To też miejsce, gdzie mogą pojawić się blockbustery takie jak Gladiator II i Diuna: Część druga. Filmy muzyczne, czyli Wicked i Kompletnie nieznany mogą również być docenione.
KRÓTKA ANIMACJA
Typowani do nominacji
- A Bear Named Wojtek
- Beautiful Man
- A Crab in the Pool
- Magic Candles
- Maybe Elephants
Alternatywa: Wander to Wander
KRÓTKI DOKUMENT
Typowani do nominacji
- Chasing Roo
- Death by Numbers
- Incident
- Makayla’s Voice: A Letter to the World
- Once Upon a Time in Ukraine
Alternatywa: Planetwalker
KRÓTKI FILM AKTORSKI
Typowani do nominacji
- Anuja
- The Man Who Could Not Remain Silent
- An Orange from Jaffa
- Paris 70
- Room Taken
Alternatywa: The Masterpiece