Prognozujemy nominacje do 96. Oscarów – część pierwsza (kategorie techniczne)

boxoffice-bozg.pl 11 miesięcy temu

Już we wtorek 23 stycznia zostaną ogłoszone nominacje do tegorocznych nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. W ostatnich tygodniach poznaliśmy ulubione filmy i role Złotych Globów, Critics Choice, Gildii Aktorów (SAG), Gildii Reżyserów (DGA), Gildii producentów (PGA) oraz nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA). Na podstawie wyborów tychże organizacji, historycznych uwarunkowań oraz własnego przeczucia i doświadczenia w prognozowaniu Oscarów, przedstawiam finalne typy na nominacje. Dzisiaj zajmiemy się kategoriami technicznymi oraz krótkimi formami, natomiast w następnych dniach pojawi się druga część mojej prognozy, które obejmie główne kategorie.

ZDJĘCIA

Typowani do nominacji

  • Biedne istoty
  • Czas krwawego księżyca
  • Hrabia
  • Maestro
  • Oppenheimer

Alternatywa: Strefa interesów

Na wybory branży autorów zdjęć zwykle narzekać nie można, ich nominacje są często interesujące i nie pochodzą jedynie z silnych filmów w wyścigu oscarowym. Wiadomo jednak, iż branża ta ma słabość do dwóch rzeczy: czarno-białych zdjęć i znanych operatorów. Dlatego nie dziwi mnie, iż w gronie faworytów do nominacji są w tym roku aż cztery filmy, które w mniejszym lub większym stopniu korzystają ze zdjęć monochromatycznych (Biedne istoty, Czas krwawego księżyca, Maestro i Hrabia), a nazwiska operatorów wszystkich typowanych przeze mnie filmów są rozpoznawalne w branży (Robbie Ryan, Rodrigo Prieto, Matthew Libatique, Ed Lachman i Hoyte van Hoytema). Moja piątka pokrywa się w stosunku 5/5 z gildią operatorów (ASC) i 4/5 z BAFTA, która zamiast Hrabii nominowała zdjęcia Łukasza Żala w Strefie interesów. Ostatnie miejsce rozegra się prawdopodobnie pomiędzy tymi dwoma filmami, a typuję Hrabię, głównie za efektowną czarno-białą fotografię i duży szacunek, którym branża darzy Eda Lachmana. jeżeli mielibyśmy upatrywać sensacji w stylu Never Look Away w 2018 roku, to dobrym kandydatem byłby Bulion i inne namiętności.

MONTAŻ

Typowani do nominacji

  • Anatomia upadku
  • Barbie
  • Biedne istoty
  • Czas krwawego księżyca
  • Oppenheimer

Alternatywa: Przesilenie zimowe

Branża montażystów to trochę przeciwieństwo tej autorów zdjęć – tutaj często znajdują się filmy, które na nominacje nie zasłużyły, a pojawiły się ze względu na silną pozycję w wyścigu o Best Picture, np. Green Book czy niesławne już Bohemian Rhapsody. W tym roku po Oscara pewnym krokiem zmierza Oppenheimer, ale walka o nominacje wydaje się zacięta i nikt z wyjątkiem filmu Nolana nie może być pewny wyróżnienia. Ta grupa głosujących poza preferowaniem silnych filmów w okresie patrzy przyjaznym okiem na komedie lub dzieła, które posiadają elementy komediowe, dlatego też spodziewam się nominacji Barbie i Biednych istot. Czas krwawego księżyca jest bardzo długi, ale ogląda się bardzo dobrze i nie czuć tych 3 godzin. Poza tym montażystka Thelma Schoonmaker to legenda i zwykle (nie licząc Wilka z Wall Street) jest doceniania. Z kolei Anatomia upadku mądrze i oryginalnie używa montażu, by uniknąć gatunkowych klisz i konwencjonalizacji, a film, podobnie jak Czas krwawego księżyca, ogląda się z zapartym tchem. Kto może zagrozić tej piątce? Bardzo mocne w Best Picture Przesilenie zimowe oraz efektownie zmontowane Maestro.

KOSTIUMY

Typowani do nominacji

  • Barbie
  • Biedne istoty
  • Czas krwawego księżyca
  • Napoleon
  • Oppenheimer

Alternatywa: Kolor Purpury

Pojedynek o Oscara prawdopodobnie stoczą kostiumy Barbie i Biednych istot. Za ich plecami mocnymi kandydatami do nominacji są Czas krwawego księżyca i Oppenheimer – oba to silne w wyścigu filmy historyczne, choć kostiumy tego drugiego ograniczają się do strojów militarnych i garniturów, dlatego nie jestem w stu procentach pewny tej nominacji. Nie byłaby to jednak nominacja bez precedensu – wystarczy przywołać przypadki Czasu mroku i Irlandczyka, których też nominowano mimo mało efektownych kostiumów. Ostatni miejsce powędruje według mnie do nominowanego zarówno przez gildię kostiumologów jak i BAFTA Napoleona. Strój tak wielkiej postaci historycznej powinien wystarczyć, by zagwarantować filmowi nominację. jeżeli będziemy mieli niespodziankę, to wskazywałbym na słabnący w wyścigu Kolor Purpury albo Wonkę, choć film Paula Kinga powinien wcześniej znaleźć się w nominacjach BAFTA, w końcu to film brytyjski. Brytyjskie nagrody nigdy nie darzyły sympatią filmów o czarnoskórych (ostatnio pominęli nagrodzony później Oscarem sequel Czarnej Pantery), dlatego brak Koloru Purpury na BAFTA nie przesądza o jego oscarowych szansach.

SCENOGRAFIA

Typowani do nominacji

  • Barbie
  • Biedne istoty
  • Czas krwawego księżyca
  • Oppenheimer
  • Strefa interesów

Alternatywa: Napoleon

Podobnie jak w kostiumach faworytami do statuetki są filmy Gerwig i Lanthimosa, a w nominacje dzieł Scorsesego i Nolana trudno wątpić. Cała czwórka została wyróżniona przez wszystkie istotne gremia: BAFTA, Critics Choice i gildie scenografów, poza tym to oczywiście bardzo mocne filmy w sezonie. Sporą zagadką jest kwestia piątego miejsca, ale coraz bardziej przekonuje się tutaj do Strefy interesów. Film Glazera był niezwykle chwalony za scenografię i nie dziwne – w końcu zarówno dom jak i ogród obok stworzono niemal od zera, a to tam głównie rozgrywa się akcja. Film dostał również parę dni temu nominację do BAFTA. Oczywiście mało prawdopodobne jest to, iż Strefa interesów będzie aż tak uwielbiana w AMPAS jak na nagrodach brytyjskich (to w końcu kandydat Wielkiej Brytanii do Oscara za film międzynarodowy), ale uważam, iż scenografia to jedna z kategorii, gdzie swój sukces z BAFTA może powtórzyć.

CHARAKTERYZACJA

Typowani do nominacji

  • Biedne istoty
  • Golda
  • Maestro
  • Oppenheimer
  • Śnieżne bractwo

Alternatywa: Bo się boi

Pierwsza z kategorii, w której ze względu na shortlistę mamy tylko dziesięciu kandydatów do nominacji, choć to bardziej utrudnia, niż pomaga, bowiem głosujący podejmują decyzje na podstawie tzw. bake-offu – multimedialnej prezentacji przedstawicieli poszczególnych filmów na spotkaniu z głosującymi akademii. Bardziej niż nagrody prekursorów liczy się tutaj więc jakość owej prezentacji i to czy zaciekawi ona zgromadzonych. Mimo tego nietrudno wskazać faworyta do Oscara – jest nim charakteryzacja Maestro i przemiana Bradleya Coopera w Leonarda Bernsteina. Pozostałe miejsca to trochę loteria, ale wydaje się, iż make-up w Śnieżnym Bractwie i Goldzie jest czymś, co trafi w gusta tej branża (odmrożone twarze, starczy make-up). Oppenheimer jest bardzo silnym filmem ze sławnymi postaciami historycznymi, a praca charakteryzatorów w Biednych Istotach też robi wrażenie (szczególnie użycie prostetyk na Willemie Dafoe).

MUZYKA

Typowani do nominacji

  • Biedne istoty
  • Chłopiec i czapla
  • Czas krwawego księżyca
  • Spider-Man: Poprzez multiwersum
  • Oppenheimer

Alternatywa: Strefa interesów

Chyba nic nie zatrzyma Ludwiga Göranssona w drodze po drugiego Oscara, muzyka w Oppenheimerze jest wszechobecna i zapada w pamięć. Poza nim pierwszą nominację w karierze powinien dostać Jerskin Fendrix (Biedne istoty), a pośmiertną Robbie Robertson za Czas krwawego księżyca. Dość spokojny jestem o Spider-Mana: Poprzez multiwersum, bowiem ten soundtrack był niezwykle chwalony. Ostatnie miejsce to wielka niewiadoma. Opcji jest kilka: kolejna nominacja dla Johna Williamsa za nowego Indianę Jonesa, wyróżnienie dla Micah Levy za nietypową muzykę w Strefie interesów czy docenienie często pomijanego Thomasa Newmana za Między nami żywiołami. Ja jednak skłaniam się ku Chłopcu i Czapli, ze względu na narracje Joe Hisaishiego – legendarnego kompozytora Studia Ghibli, który jeszcze nigdy nie był nominowany.

PIOSENKA

Typowani do nominacji

  • I’m Just Ken w Barbie
  • It Never Went Away w American Symphony
  • The Fire Inside w Flamin’ Hot
  • Road to Freedom w Rustin
  • What Was I Made For w Barbie

Alternatywa: Can’t Catch Me Now w Igrzyska śmierci: Ballada ptaków i węży

Drugi Oscar dla Billie Eilish wydaje się być formalnością. What Was I Made For to poruszająca piosenka, którą słyszymy w najbardzej emocjonalnej scenie w całym filmie. To nie będzie jedyna nominacja Barbie w tej kategorii, bo spodziewam się też dostrzeżenia I’m Just Ken. Pewnie, gdyby regulamin tego nie zabraniał, to Barbie miałaby tutaj trzy nominacje (na short-liście jest też piosenka Dua Lipy). Kto uzupełni tę kategorię? prawdopodobnie Diane Warren i jej The Fire Inside, Jon Batiste za It Never Went Away i Lenny Kravitz za Road to Freedom – czyli po prostu duże nazwiska w branży muzycznej.

EFEKTY SPECJALNE

Typowani do nominacji

  • Biedne istoty
  • Śnieżne bractwo
  • Spider-Man: poprzez multiwersum
  • Strażnicy Galaktyki: Volume 3
  • Twórca

Alternatywa: Godzilla Minus One

Kolejna kategoria, w której nominowani wyłaniani są podczas bake-offu i którą przewidzieć jest zawsze niezwykle ciężko. Sądzę, iż Twórca i Strażnicy Galaktyki są bezpieczni – ich efekty były bardzo chwalone. Spider-Man dostał najwięcej, bo aż 7 nominacji od branży (Visual Effects Society), nigdy jeszcze nie pominięto filmu z tyloma nominacjami na VES. Śnieżne bractwo ma jeden z najlepszych scen rozbicia samolotu ostatnich lat, a Biedne istoty mogą się dostać dzięki wykreowaniu fantastycznego świata, który zapiera dech w piersiach.

DŹWIĘK

Typowani do nominacji

  • Barbie
  • Ferrari
  • Maestro
  • Oppenheimer
  • Strefa Interesów

Alternatywa: Czas krwawego księżyca

Wydaje się, iż w dźwięku o pięć miejsc walczy sześć filmów, które dominowały w branżowych nagrodach prekursorów. Uważam, że Ferrari, Maestro, Oppenheimer i Strefa Interesów (gdzie dźwięk jest wręcz osobnym bohaterem w filmie) są niemal pewne nominacji. Ostatnie miejsce to walka pomiędzy Barbie i Czasem krwawego księżyca. Obydwa filmy miały nominacje zarówno do gildii dźwiękowców jak i do gildii montażystów dźwiękowych. Ostatecznie skłaniam się ku Barbie ze względu na fakt, iż jest to częściowo film muzyczny, do których branża ta ma słabość. Poza tym Irlandczyk również dostał się do gildii dźwiękowców, a potem został pominięty na Oscarach, więc myślę, iż podobny los może spotkać nowy film Scorsese. Warto jednak nadmienić, iż to również jest kategoria, w której głosowanie odbywa się na bake-offie, w którym twórcy prezentują wybrane przez nich 10-minutowe klipy z filmów, po których odbywa się głosowanie.

KRÓTKA ANIMACJA

Typowani do nominacji

  • 27
  • Humo
  • Nine-Five Senses
  • Pachyderme
  • War is over! Inspired by the Music of John and Yoko

Alternatywa: Once Upon a Studio

W gronie nominowanych mogą znaleźć się filmy animowane poruszające tematykę holokaustu, molestowania seksualnego, poszukiwania własnej tożsamości czy wojny. Jestem interesujący czy nominowany zostanie Once Upon a Studio – animowany short Disneya, w którym ożywają wszystkie postacie z historii studia. Film nie wnosi nic nowego do kinematografii, ale jest sentymentalnym przeżyciem.

KRÓTKI DOKUMENT

Typowani do nominacji

  • Camp Courage
  • If Dreams Were Lightning: Rural Healthcare Crisis
  • Nǎi Nai and Wài Pó
  • The Last Repair Shop
  • Last Song From Kabul

Alternatywa: The Barber of Little Rock

W krótkometrażowym filmie dokumentalnym często nominuje się filmy podejmujące ważne tematy, więc niedziwne, iż w tegoroczne stawce nominowanych największe szanse mają historie o kryzysie opieki zdrowotnej (If Dreams Were Lightning...) czy rasizmie (The Barber of Little Rock). Ale ta branża bardzo lubi też dokumenty, które inspirują, więc spore szanse mają Last Song From Kabul o osieroconych dziewczynkach z Afganistanu próbujących spełniać swoje pasje mimo trudnej sytuacji w ich kraju i Nǎi Nai and Wài Pó podejmujący temat silnej więzi dwóch starszych kobiet. Trudno też nie typować Camp Courage, bowiem Netflix zawsze dostaje co najmniej jedną nominację w tej kategorii.

KRÓTKI FILM AKTORSKI

Typowani do nominacji

  • The After
  • The Anne Frank Gift Shop
  • Red, White and Blue
  • The Shepherd
  • The Wonderful Story of Henry Sugar

Alternatywa: Strange Way of Life

Tegoroczna stawka krótkometrażowych filmów aktorskich jest nietypowo jak na tę kategorię gwiazdorska. Mamy dzieła od Wesa Andersona (The Wonderful Story of Henry Sugar) i Pedro Almodovara (Strange Way of Life), a w kilku shortach grają znani aktorzy: David Oyelowo (The After) i John Travolta (The Shepherd).

Idź do oryginalnego materiału