Prognozujemy nominacje do 96. Oscarów – część druga (kategorie główne)

boxoffice-bozg.pl 11 miesięcy temu

Na godziny przed ogłoszeniem nominacji do Oscara wciąż istnieje wiele niewiadomych w najważniejszych kategoriach. Czy Sandra Hüller dostanie dwie nominacje aktorskie? Jak poradzą sobie europejskie filmy – Anatomia upadku i Strefa interesów? W końcu, na kogo postawi nieprzewidywalna branża reżyserów? Między innymi na te pytania spróbuję znaleźć odpowiedzi w drugiej części ostatecznych typów nominacji do tegorocznych Oscarów.

FILM

Typowani do nominacji

  • American Fiction
  • Anatomia upadku
  • Barbie
  • Biedne istoty
  • Czas krwawego księżyca
  • Maestro
  • Oppenheimer
  • Poprzednie życie
  • Przesilenie zimowe
  • Strefa interesów

Alternatywa: Kolor Purpury

To chyba najbardziej przewidywalny lineup Best Picture odkąd interesuję się Oscarami. Nominując Strefę Interesów i Anatomię upadku Gildia Producentów bardzo ułatwiła zadanie typerom i trudno w tej chwili obstawiać inną dziesiątkę niż tę powyżej, bo PGA niezwykle rzadko zauważa nieanglojęzyczne utwory, a jeżeli już to robi, to znaczy, iż są to filmy bardzo silne w wyścigu (Parasite, Roma). Szczególnie Anatomia upadku, zwycięzca Złotej Palmy w Cannes, to według mnie film na granicy TOP5, bo w tym sezonie radzi sobie wyśmienicie, począwszy od sweepu na Europejskich Nagrodach Filmowych, poprzez nominacje w dramacie do Globów, skończywszy na PGA i ostatnio BAFTA. Jest to film, który podoba się wszystkim, zarówno krytykom jak i przeciętnym widzom. Najsłabszego ogniwa w tym lineupie szukałbym więc gdzie indziej. Być może jest nim Poprzednie życie, które prawdopodobnie zdobędzie tylko dwie nominacje. Ale to też bardzo kochany, generujący pasję film i również nieanglojęzyczny. Trudno więc w tej dziesiątce wskazać utwór, który mógłby być wypchnięty przez Kolor Purpury, bo to chyba jedyna alternatywa. Po Oscara sięgnie prawdopodobnie Oppenheimer, który może być największym wygranym gali oscarowej od czasu Slumdoga – zdobywcy ośmiu statuetek. Jeśli coś jednak miałoby go pokonać, to największe szanse ma Przesilenie zimowe – faworyt do dwóch aktorskich Oscarów.

REŻYSERIA

Typowani do nominacji

  • Jonathan Glazer, Strefa interesów
  • Christopher Nolan, Oppenheimer
  • Alexander Payne, Przesilenie zimowe
  • Martin Scorsese, Czas krwawego księżyca
  • Justine Triet, Anatomia upadku

Alternatywa: Yorgos Lanthimos, Biedne istoty

Christopher Nolan będzie nominowany i w końcu sięgnie po upragnionego Oscara – to w zasadzie jedyna rzecz, której możemy być dzisiaj pewni, bowiem najlepsza reżyseria jest jedną z bardziej chaotycznych kategorii w sezonie. Dość powiedzieć, iż Globy, Gildia Reżyserów (DGA) i BAFTA nominowali w sumie 10 różnych twórców. Przez długi czas wydawało się, iż Martin Scorsese i Yorgos Lanthimos to pewniacy do nominacji, ale BAFTA poddała tę tezę w wątpliwość pomijając obydwu. Oczywiście, BAFTA ma inny system głosowania, ale wciąż, to pokazuje, iż poza Nolanem nikt nie może być tutaj pewny nominacji. Uważam, iż Scorsese jest zbyt szanowanym autorem w branży, by być pominięty za tak silny film, ale Lanthimosa faktycznie może zabraknąć. Wynika to głównie z ogromnej konkurencji. Alexander Payne to ulubieniec Akademii, który dostawał nominacje za każdym razem, gdy jego film był w rywalizacji o Oscary, a Przesilenie zimowe to być może jego najsilniejsze dzieło. Dostał nominacje do DGA i BAFTA, więc trudno w niego wątpić. Kto uzupełni piątkę? Trend z ostatnich lat (nominacje dla Pawlikowskiego, Vinterberga, Ostlunda) każe nam sądzić, iż Akademia nominuje co najmniej jednego autora z Europy. Długo zastanawiałem się, czy będzie nim Jonathan Glazer, czy Justine Triet, ale ostatecznie postawiłem na obojga. Filmy nieanglojęzyczne dostające nominacje od Gildii Producentów po prostu nie są pomijane przez gałąź reżyserską w Akademii. Strefa interesów to wspaniale wyreżyserowane dzieło, a Triet zdominowała Europejskie Nagrody Filmowe, wygrywając nie tylko za reżyserię, ale też scenariusz i film, poza tym Anatomia upadku miała nominację do BAFTA i generalnie dostała się wszędzie się, gdzie mogła. W końcu, Triet prowadziła w ostatnich tygodniach ostrą kampanię, każdy chciał sobie zrobić z nią zdjęcie i zamienić parę słów. Będąc jedyną nominowaną kobietą, uchroniłaby też Akademię od krytyki, no chyba, iż branża reżyserów zdecyduje się nominować Gretę Gerwig za Barbie. Gerwig co prawda dostała nominację od Gildii Reżyserów, ale Barbie wydaje się być zbyt popularnym filmem dla tej, bądź co bądź, snobistycznej branży, raczej stroniących od filmów odnoszących ogromny box office’owy sukces (czego przykładami są pominięcia Ridleya Scotta, Denisa Villeneuva czy Jamesa Camerona).

AKTOR PIERWSZOPLANOWY

Typowani do nominacji

  • Bradley Cooper, Maestro
  • Colman Domingo, Rustin
  • Paul Giamatti, Przesilenie zimowe
  • Cilian Murphy, Oppenheimer
  • Jeffrey Wright, American Fiction

Alternatywa: Leonardo DiCaprio, Czas krwawego księżyca

Nic nie odbierze nominacji Cooperowi, Giamattiemu i Murphy’emu. Byli nominowani wszędzie (SAG, BAFTA, CC, Globy), a ich filmy są silne w sezonie. To oni stoczą walkę o zwycięstwo. Jeffrey Wright został co prawda pominięty przez BAFTA, ale też może być spokojny o nominację. Podobnie jak rok temu, walka rozgrywa się w tej kategorii o piąty spot. Czy Akademia nominuje Leonardo DiCaprio za Czas krwawego księżyca? Atutem DiCaprio jest mocny film wyreżyserowany przez wielkiego twórcę, ale jego rola dzieli i nie została zauważona przez Gildię Aktorów oraz BAFTA. Poza tym można odnieść wrażenie, iż DiCaprio niezbyt zależy na kolekcjonowaniu kolejnych nominacji. Laureat Oscara za Zjawę nie prowadzi aktywnej kampanii, a każdy jego publiczny występ ma na celu wyłącznie promowanie filmowej partnerki – Lily Gladstone, a nie jego. Opcją jest też Andrew Scott za All of Us Strangers – byłaby to nominacja trochę w stylu Paula Mescala z zeszłego roku za Aftersun, polegająca na pasji od głosujących z Europy, których w Akademii jest coraz więcej, ale film Andrew Haigha nie jest aż tak uwielbiany, a Scott nie dostał nominacji do BAFTA. Dlatego ostatecznie obstawiam, iż piąty spot zajmie Colman Domingo za Rustina. Przewagą Domingo jest biograficzna rola, do których Akademia ma słabość, wielki rok (Domingo gra też istotną rolę w Kolorze Purpury), bycie nominowanym przez wszystkie gremia i ostra kampania: jest obecny na wszystkich imprezach i spotkaniach branżowych, udziela licznych wywiadów. To również zasłużony aktor, który jest w branży od dawna, a nigdy nie został doceniony. Oczywiście jego film, Rustin, jest filmem słabym, bez szans na inne nominacje (poza piosenką), dlatego łatwo będzie wytłumaczyć jego potencjalne pominięcie. Niemniej, myślę, iż to właśnie Domingo o włos pokona DiCaprio i Scotta w wyścigu o ostatni spot w tej kategorii.

AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

Typowani do nominacji

  • Lily Gladstone, Czas krwawego księżyca
  • Sandra Hüller, Anatomia upadku
  • Carey Mulligan, Maestro
  • Margot Robbie, Barbie
  • Emma Stone, Biedne istoty

Alternatywa: Annette Bening, Nyad

Pominięcie Lily Gladstone przez Brytyjską Akademię otworzyło drogę do drugiego Oscara Emmie Stone, a także zwiększyło szanse Sandry Hüller, która może wygrać BATFA. Tak czy inaczej, cała trójka może być pewna nominacji. Swoje nazwisko we wtorek powinna usłyszeć też Carey Mulligan, której postać w Maestro wpisuje się w to, co Akademia lubi w tej kategorii najbardziej. Mulligan zmienia akcent, gra aktorkę i ma wiele efektownych scen. Również dla wielu osób to właśnie Mulligan jest najlepszym elementem filmu i wypada lepiej niż Bradley Cooper. Ostatnie miejsce w kategorii powinno powędrować do Margot Robbie za Barbie, choć nie jest to w stu procentach pewne. Robbie była nominowana wszędzie: na BAFTA, SAG, Critics Choice i Globach, ale Akademia ma inny system głosowania, preferujący pasję, której Robbie może brakować. Alternatywą jest nominowana na SAG Annette Bening, jedyna weteranka w tym wyścigu. Jej rola, ale też film powinien spodobać się starszym członkom Akademii. Czy to wystarczy by zdobyć więcej głosów niż Margot Robbie? Osobiście nie jestem przekonany, ale takiego scenariusza wykluczyć nie można. Inną opcją jest Greta Lee za Poprzednie życie, która może pójść w ślady Ruth Neggi (Loving), która tak jak Lee była faworytką krytyków i dostała nominacja do Oscara bez SAG i BAFTA.

AKTOR DRUGOPLANOWY

Typowani do nominacji

  • Robert De Niro, Czas krwawego księżyca
  • Robert Downey Jr.,Oppenheimer
  • Ryan Gosling, Barbie
  • Mark Ruffalo, Biedne istoty
  • Dominic Sessa, Przesilenie zimowe

Alternatywa: Willem Dafoe, Biedne istoty

Robert Downey Jr. pewnie zmierza po Oscara za swoją rolę w Oppenheimerze, co wiele osób przewidywało już po premierze filmu w lipcu. Ryan Gosling dołoży kolejną, już trzecią, nominację do swojego dorobku za komediowy występ w Barbie, a De Niro zagości na gali po raz pierwszy od roku 2013, gdy był nominowany za Poradnik pozytywnego myślenia. To wszystko wiemy. Sporą zagadką są natomiast ostatnie dwa spoty, o które rywalizuje dwóch aktorów z Biednych istot (Willem Dafoe i Mark Ruffalo), Dominic Sessa z Przesilenia zimowego i Sterling K. Brown za American Fiction. jeżeli chodzi o aktorów z Biednych istot to wydaje mi się, iż nominowany będzie tylko jeden i lekką przewagę daję tutaj Ruffalo, który w przeciwieństwie do Dafoe nie był zauważony przez Gildię Aktorów, ale jego rola generuje więcej pasji, co potwierdzają liczne nominacje u krytyków. Jego atutem jest też to jak nietypowa jest to rola. Ruffalo robi tutaj coś nowego, wychodzi ze swojej strefy komfortu, co może się bardzo spodobać głosującym. Na ostatnim miejscu typuję Dominica Sessę za film Alexandra Payne’a. Młody aktor dotrzymuje kroku Paulowi Giamattiemu i jest praktycznie postacią pierwszoplanową filmu. Poza tym siła filmu ma w kategoriach drugoplanowych często decydujące znaczenie, a Przesilenie zimowe to prawdopodobnie TOP3 w Best Picture.

AKTORKA DRUGOPLANOWA

Typowani do nominacji

  • Emily Blunt, Oppenheimer
  • Danielle Brooks, Kolor Purpury
  • Sandra Hüller, Strefa interesów
  • Jodie Foster, Nyad
  • Da’Vine Joy Randolph, Przesilenie zimowe

Alternatywa: Penelope Cruz, Ferrari

Długo debatowałem nad tym kogo wstawić na ostatnie dwa miejsca w kategorii (zakładam, iż Randolph, Blunt i Foster są bezpieczne) i ostateczne postawiłem na Danielle Brooks i Sandrę Hüller. Film Brooks prawdopodobnie nie dostanie się do najlepszego filmu, ale jej rola jest niezwykle chwalona i była nominowana przez wszystkie ważne grupy. Hüller z kolei gra w silnym filmie i może liczyć na dużo głosów z Europy, co potwierdzają jej nominacje do Europejskich Nagród i BAFTA. Przy coraz bardziej międzynarodowej Akademii to może być decydujące. To również jej rok, bo Hüller gra w dwóch filmach z Best Picture. Cruz jest uwielbiana, a jej rola w Ferrari wybitna. Jest jednak sporo wątpliwości, czy tak przeciętnie przyjęty przez krytykę film, nie mający szans na inne ważne nominacje obejrzało wystarczająco dużo głosujących.

SCENARIUSZ ORYGINALNY

Typowani do nominacji

  • Anatomia upadku
  • Maestro
  • May December
  • Poprzednie życie
  • Przesilenie zimowe

Alternatywa: Saltburn

Walka o Oscara rozegra się pomiędzy trzema filmami: Anatomią upadku, Poprzednim życiem i Przesileniem zimowym ze wskazaniem na scenariusz Justine Triet i Arthura Harariego. W dobrej pozycji do bycia nominowanymi są też Maestro i May December, ale tutaj wydarzyć może się wiele. Scenariusz to najbardziej krytykowany element filmu Bradleya Coopera, a May December po tym jak był chwalony przez krytyków, spotkał się raczej z odrzuceniem ze strony branży (zero nominacji od SAG, jedna od BAFTA, brak PGA). Jestem więc w stanie sobie wyobrazić, iż Akademia pójdzie w innym kierunku i wybierze Saltburn od byłej laureatki Oscara – Emerald Fennell, albo zaskoczy nominacją dla Hayao Miyazakiego za Chłopca i czaplę. Ostatecznie postawię na May December, ale jako wielki fan filmu Haynesa, będę przypatrywał się jutrzejszym nominacjom z niepokojem.

SCENARIUSZ ADAPTOWANY

Typowani do nominacji

  • American Fiction
  • Barbie
  • Biedne istoty
  • Czas krwawego księżyca
  • Oppenheimer

Alternatywa: Strefa interesów

Po tym, gdy parę tygodni temu scenariusz Barbie został uznany przez Akademię za adaptowany (Warner Bros. promował go jako scenariusz oryginalny), trudno sobie wyobrazić inną piątkę. Wszystkie te filmy będą nominowane do najlepszego filmu i należą do najmocniejszych dzieł w sezonie.

FILM MIĘDZYNARODOWY

Typowani do nominacji

  • 20 dni w Mariupolu (Ukraina)
  • Opadające liście (Finlandia)
  • Strefa interesów (Wielka Brytania)
  • Śnieżne bractwo (Hiszpania)
  • Totem (Meksyk)

Alternatywa: Bulion i inne namiętności (Francja)

Jedna z trudniejszych kategorii do przewidzenia w tym roku. Mocną pozycję ma kandydująca do wielu innych kategorii Strefa interesów i wydaje się to być faworyt do Oscara. Spodziewam się też nominacji dla filmu J.A Bayony – Śnieżnego bractwa, wpisuje się on bowiem w gusta tej branży i może pojawić się w kilku kategoriach technicznych. Opadające liście to bardzo subtelne love story, dla niektórych głosujących może być zbyt subtelne, ale sądzę, iż się dostanie, dzięki pasji, którą generuje. 20 dni w Mariupolu jest wstrząsającym dokumentem, obok którego trudno przejść obojętnie, a Totem byłby jedynym przedstawicielem państw spoza Europy. To również film, który był wygrywał nagrody publiczności na wielu festiwalach i skupia się na postaciach dziecięcych, do których ta branża ma słabość. Kandydatów do nominacji jest jednak znacznie więcej i równie dobrze we wtorek możemy usłyszeć takie tytuły jak Bulion i inne namiętności (Francja), Teacher’s Lounge (Niemcy) czy Amerikatsi (Armenia).

FILM DOKUMENTALNY

Typowani do nominacji

  • 20 dni w Mariupolu
  • Apolonia, Apolonia
  • Cztery Córki
  • Jon Batiste: Amerykańska Symfonia
  • Ucieczka z Utopii

Alternatywa: The Ethernal Memory

Branża dokumentalistów należy do jednej z najbardziej nieprzewidywalnych i złożona jest z wielu międzynarodowych członków. Dlatego przy typowaniu trzeba mieć to na uwadze i znaleźć miejsce na dokumenty spoza USA. W moich przewidywaniach są aż trzy takie filmy: poruszająca dokumentacja wojny na Ukrainie – 20 dni w Mariupolu, chwalona na festiwalu w Cannes hybryda dokumentu i fikcji, czyli Cztery córki oraz polska koprodukcja o dojrzewaniu i poszukiwaniu własnego miejsca w świecie sztuki – Apolonia, Apolonia.

FILM ANIMOWANY

Typowani do nominacji

  • Chłopiec i czapla
  • Między nami żywiołami
  • Nimona
  • Spider-Man: poprzez multiwersum
  • Wojownicze Żółwie Ninja: zmutowany chaos

Alternatywa: Pies i robot

Zacięta walkę o Oscara stoczą Chłopiec czapla (zwycięzca Złotego Globa) i Spider-Man: poprzez multiwersum (nagrodzony przez Critics Choice). O nominacje raczej nie musi martwić się Nimona, która miała najwięcej wyróżnień na nagrodach Annie. Stawkę uzupełni pixarowe Między nami żywiołami i prawdopodobnie Wojownicze Żółwie Ninja. Choć ten ostatni jest najsłabszym ogniwem i nie zdziwiłoby mnie, gdyby został zastąpiony przez bardzo chwaloną niezależną animację Pies i Robot lub nominowanego do Globów Suzume. jeżeli chodzi o naszych Chłopów, szanse są niewielkie. Branża kompletnie zignorowała ten film w sezonie, choćby skupione na filmach animowanych nagrody Annie nominowały dzieło DK Welchman i Hugh Welchmana w tylko jednej kategorii.

Idź do oryginalnego materiału