Portret Stanleya Kwana na 18. Pięciu Smakach!

filmweb.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: plakat


W ramach tegorocznej retrospektywy prezentujemy sylwetkę Stanleya Kwana, wybitnego hongkońskiego autora filmowego. Począwszy od podążającego własną artystyczną ścieżką debiutu, w sekcji znajdzie się pięć jego najbardziej ikonicznych filmów oraz dwa, które wyprodukował.

Stanley Kwan to postać w Polsce nieznana. W Hongkongu od początku kariery uchodził za autora wyjątkowego i osobnego, ignorującego trendy i oczekiwania producentów. Dzisiaj postrzegany jest jako jeden z wielkich mistrzów Hongkońskiej Nowej Fali. Kwan rozpoczął karierę pracując w telewizji, następnie trafił na plan filmowy, asystując przy realizacji sztandarowych nowofalowych dzieł - "Boat People" Ann Hui oraz "Nomada" Patricka Tama. W 1985 roku otrzymał szansę pracy nad własnym filmem i znakomicie ją wykorzystał, prezentując światu "Kobiety". Od tego czasu głównym tematem jego filmów są emocje, rozgrzewające serca i umysły jego bohaterek oraz łączące je więzi.

Ignorowanie potrzeb mainstreamowej publiczności i brak zainteresowania np. kinem akcji, które definiowało filmowy Hongkong w latach 80. i 90., nie oznaczało jednak, iż Kwan nie pracował z gwiazdami. W jego filmach pojawiają się największe nazwiska: Maggie Cheung zabłysnęła wspaniałą rolą w "Aktorce" (otrzymała za nią nagrodę na festiwalu w Berlinie), w jego wczesnych filmach pojawiają się m.in. Chow Yun-fat i Tony Leung, a niezwykły duet w "Rouge" stworzyli Leslie Cheung i Anita Mui.

Pod koniec lat 90., w filmie dokumentalnym, Kwan ujawnił swoją nieheteronormatywną tożsamość seksualną, co w tamtym czasie wymagało wielkiej odwagi. Naturalną konsekwencją tego czynu było zrealizowanie parę lat później filmu "Lan Yu", opowiadającego w śmiały sposób historię związku dwóch mężczyzn w Pekinie w latach 90.

Kariera Stanleya Kwana rozpoczęła się w połowie lat 80. i wciąż trwa. w tej chwili twórca skupia się jednak głównie na wspieraniu młodych, dobrze rokujących artystów. W programie 18. Pięciu Smaków znajdą się dwa filmy, pod którymi Kwan podpisał się jako producent.

Kobiety
Nu ren xin / Women
reż. Stanley Kwan
Hongkong, 1985, 92'


[kino+online]

Życie Bao-er wzięło właśnie ostry zakręt – mąż związał się z młodszą partnerką, którą w dodatku polubił ich synek. Kobieta musi więc podjąć decyzję, co dalej ze sobą począć. U swojego boku ma za to wierne przyjaciółki, z którymi można szczerze porozmawiać dosłownie o wszystkim. Czy ta grupa wsparcia rozwiąże największe problemy?

Pełne melancholii i humoru "Kobiety" to debiut Kwana, który spodobał się zarówno lokalnej publiczności, jak i krytykom. Pozytywny odbiór dał początek jednej z najwspanialszych karier współczesnego kina hongkońskiego.

Miłość na straty
Dei ha ching / Love Unto Waste
reż. Stanley Kwan
Hongkong, 1986, 96'


[kino+online]

Czworo młodych przyjaciół prowadzi w Hongkongu burzliwe życie towarzyskie. Kiedy Ling zostaje znaleziona martwa, sprawę bierze w swoje ręce detektyw, któremu daleko do typowego śledczego. Ale ten film nie jest konwencjonalnym kryminałem, dalsze losy bohaterów potoczą się w zupełnie nieoczekiwanym kierunku.

Drugi film Kwana, wielowarstwowy i zaskakujący, uchodzi dzisiaj za sztandarowe dzieło Drugiej Nowej Fali Hongkońskiej. Na planie spotkali się aktorzy, którzy chwilę później stali się wielkimi gwiazdami – Chow Yun-fat i Tony Leung.

Rouge
Yim ji kau
reż. Stanley Kwan
Hongkong, 1986, 96'


[kino+online]

Duch pięknej Fleur pojawia się we współczesnym Hongkongu, aby odnaleźć ukochanego sprzed dekad. Ona była niegdyś kurtyzaną w popularnej herbaciarni, a on – członek wpływowej rodziny – klientem. Na drodze do wspólnego szczęścia stanęły konwenanse, kochankowie postanowili więc razem popełnić samobójstwo i spotkać się po latach.

Alegoryczna opowieść o ponadczasowym uczuciu to największy sukces artystyczny Kwana. W filmie zagrały legendy hongkońskiej popkultury – Leslie Cheung i Anita Mui. To ich jedyny wspólny występ, oboje zmarli w 2003 roku.

Aktorka
Ruan Ling Yu / Center Stage
reż. Stanley Kwan
Hongkong, 1991, 126'


[kino+online]

Ruan Lingyu była tragiczną legendą niemej ery chińskiego kina. Ambitna aktorka odniosła wielki sukces w młodym wieku, ale zapłaciła za to najwyższą cenę – zmarła przedwcześnie samobójczą śmiercią. Po latach Stanley Kwan, chcąc ją lepiej zrozumieć, wziął na warsztat życie diwy, a jako odtwórczynię głównej roli na plan filmowy zaprosił samą Maggie Cheung.

Reżyser sięga po formułę filmu biograficznego, ale wydobywa z niej znacznie więcej, niż obiecuje konwencja. Nie jest to więc tylko opowieść o niezwykłej kobiecie wyprzedzającej swoje czasy, ale także o istocie aktorstwa i kina.

Lan Yu
reż. Stanley Kwan
Hongkong, 2001, 96'


[kino+online]

Lan Yu jest wrażliwym studentem architektury, który przyjeżdża do Pekinu z prowincji. Tu poznaje bogatego przedsiębiorcę. Różni ich bardzo wiele, a ich burzliwy związek będzie trwać przez kolejne lata. W tle Chiny gwałtownie się modernizują, co stwarza wielkie możliwości, ale i zagrożenia.

Ekranizacja skandalizującej chińskiej powieści, wydanej anonimowo w Internecie, weszła do kanonu azjatyckiego kina LGBT. Kwan zdołał zrealizować zdjęcia do "Lan Yu" w Pekinie, czyniąc stolicę Chin jednym z najważniejszych bohaterów filmu.
Idź do oryginalnego materiału