Polska Sieć Sztuk Performatywnych: Premiera spektaklu GODS OF LOVE w IKM

ikm.gda.pl 2 tygodni temu

GODS OF LOVE (reż. Maria Magdalena Kozłowska, Magda Kupryjanowicz, Oskar Malinowski) to przedstawienie zrealizowane w ramach pilotażowego programu Polskiej Sieci Sztuk Performatywnych. Inicjatywa gdańskiego Instytutu Kultury Miejskiej, stołecznego Teatru Komuna Warszawa i poznańskiego Centrum Kultury Zamek. Pokazy: 28 sierpnia – Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 3 października – Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku.

GODS OF LOVE to studium miłosnego uniesienia, pochwała zmysłowej miłości. Poetycka love story.
Dwoje performerów – Maria Magdalena Kozłowska i Oskar Malinowski – oraz dramaturżka Magda Kupryjanowicz wywołują na scenie stan, który towarzyszy pożądaniu, namiętności, rozkoszy. Badają intensywność tego przeżycia, emocjonalną gorączkę. Przekładają ją na gesty, spojrzenia, śpiew, choreografię. Z mikroczynności podpatrzonych w codziennym życiu układają współczesne rytuały miłosne. Przywołują mit Erosa i Psyche, a także inne reprezentacje miłosnych bóstw z mitologii i praktyk religijnych.

Jednocześnie na akt miłosny patrzą poprzez diagnozy współczesnej humanistyki, między innymi bell hooks, Catherine Malabou, Terrence Real, dotyczące współczesnych relacji, kultu indywidualizmu i emocjonalnej samowystarczalności.



Bilety – [kliknij tutaj]
(40/30zł)

koncepcja, performans: Maria Magdalena Kozłowska, Magda Kupryjanowicz, Oskar Malinowski
muzyka: Maria Magdalena Kozłowska
tekst: Magda Kupryjanowicz
choreografia: Oskar Malinowski
kostiumy: Jan Tomza-Osiecki
światła: Elżbieta Szurpicka

GODS OF LOVE
fragment
Właśnie wróciłam ze sklepu papierniczego, gdzie kupiłam papier, na którym napiszę odręczny list. Pierwszy odręczny list od bardzo dawna. Wybrałam kremowy, teksturowany papier z delikatnym, wytłaczanym wzorem. Mam nadzieję, iż Ci się spodoba.

Ty! Ty! Ty!
Twoja twarz wyłaniająca się z mroku.
Przedwieczna, święta.
Ociężała, bolesna.
Piszę do Ciebie, coś nie pozwala mi przestać.
Przychodzisz za wcześnie, za późno, zawsze nie w porę, by wszystko pochłonąć, przerosnąć.
Twój dar gorąca, dar czerwieni.
Twoje dłonie na mnie, Twoje oczy we mnie.
Ciało się kurczy, ciało się rozrasta.
Ogniste, rozgrzane.
Drżenie.

Idę ulicą i myślę o Tobie.
Ludzie zdają się to dostrzegać.
Czują, iż idę ze świętą misją, ze świętym posłannictwem.
Zbliżają się, by mnie dotknąć.
Krzyczę: „tak!”. Jedno wielkie „tak!”.
Listy kochanków wykrzykiwane z dachów.
Nadawanie ulicom sekretnych imion.

Bogowie miłości zapraszają na seans.
Eros jest wśród nas.|

Magda Kupryjanowicz jest dramaturżką i scenariopisarką. Ukończyła etnologię oraz wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także dramaturgię w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Aktualnie robi doktorat ze scenariopisarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.
W swoich ostatnich produkcjach chętnie podejmowała zagadnienia związane z ekokrytyką i posthumanizmem. W „Arce i ego” w reż. Lucy Sosnowskiej (Teatr Dramatyczny w Warszawie) przyglądała się szerokiemu spektrum relacji człowieka ze zwierzętami spoza gatunku ludzkiego. Zaś w spektaklu ruchowym „The Mind is a Still Smoke in an Endless Space” w reż. Tobiasza Berga (w ramach festiwalu EastAfrican Nights ofTolerance w stolicy Rwandy – Kigali) badała kulturowo uwarunkowane różnice w definiowaniu natury. Z kolei sceniczny deepfake „Foki” w reż. Marii Magdaleny Kozłowskiej (Teatr Współczesny w Szczecinie) traktował o lęku człowieka przed zwierzętami, które wymykają się spod jego kontroli.
Oprócz pracy w teatrze w ostatnich latach coraz częściej sięgała w swojej twórczości po medium filmowe. Jest współautorką scenariusza eseju filmowego „Non-Duality” w reż. Tomasza Węgorzewskiego (koprodukcja vnLab PWSFTviT oraz WFO w Łodzi), a także filmu dokumentalnego „Obsada” w reż. Wendelien van Oldenborogh (produkcja Muzeum Sztuki w Łodzi). w tej chwili rozwija scenariusze trzech pełnometrażowych filmów fabularnych.
Jako dramaturżka współpracowała m.in. z Christiane Huber: „Scratching Trees” (Lothringer Halle 13, Monachium),Tomaszem Węgorzewskim: „Mojżesz” (Teatr Polski w Podziemiu), „Psychoza” (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach | Nowy Teatr w Warszawie), „Wampir. Trauerspiel” (Teatr Polski w Bydgoszczy), „Listopad. Romans histeryczny” (Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie), Eweliną Marciniak: „Sommernachtstraum” (Theater Freiburg), „Księgi Jakubowe” (Teatr Powszechny w Warszawie), „Portret Damy” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Katarzyną Szyngiera: „Sferia” (Teatr Polski w Bielsku-Białej).
Napisany wspólnie z Michałem Kurkowskim dramat „Życie intymne Jarosława” został opublikowany w miesięczniku „Dialog” oraz zainscenizowany przez Kubę Kowalskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

Maria Magdalena Kozłowska jest śpiewaczką, autorką muzyki i tekstów, aktorką, performerką, reżyserką. Od kilku lat mieszka w Amsterdamie, gdzie skończyła DAS Theatre. Jest związana z Domem Produkcyjnym Frascati. Jej prace pokazywane były m.in przez Holland Festival, Belluard Bollwerk Festival, Santarcangelo Festival, MSN i KW. Interesuje ją eksperymentalna praca z głosem, zarówno na scenie, jak w i plenerze czy w przestrzeni publicznej. Realizuje projekty operowe z muzykami klasycznymi i z artystami z pogranicza sztuk performatywnych. Ostatnio m.in. „Teach Me Not!” z choreografem Wojciechem Grudzińskim w ICK Danse Amsterdam oraz „Polish Project” na O. Festiwalu w Rotterdamie. W jej performansach i pracach wideo powraca figura śpiewającej kobiety. Z Marią Tobołą współtworzyła duet Małpeczki, w którym realizowały cykl filmów wideo z ironicznym komentarzem do absurdów rzeczywistości. Współpracowała m.in. z Martą Ziółek w przedstawieniu „Zrób siebie” w Teatrze Komuna Warszawa. W 2022 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie wyreżyserowała spektakl „Foki”, do którego tekst napisała Magda Kupryjanowicz.

Oskar Malinowski jest aktorem, tancerzem, performerem, choreografem. Absolwentem krakowskiej PWST na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Współpracuje z najważniejszymi scenami teatralnymi w Polsce. Ze spektaklem “Cezary idzie na wojnę” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego występował na festiwalach w Nowym Jorku, Monachium, Santiago de Chile, Edynburgu, Brukseli i Salzburgu. Przedstawienie otrzymało nagrodę dla zespołu na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie i jest zaliczane do najważniejszych wydarzeń teatralnych ostatnich lat. Zrealizował autorskie spektakle: “coś/ktoś” oraz „Para nr 1”. Oba te projekty wyróżnia autokreacja i komizm. Współpracował m.in z Martą Ziółek (`”Panie władzo to są tylko tańce”, Teatr Studio w Warszawie), Agnieszką Jakimiak (“Mój pierwszy rave”, Teatr Nowy w Łodzi), Eweliną Marciniak (“Historia przemocy”, Teatr Fredry w Gnieźnie), Zdenką Pszczołowską (“Upiory”, Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Darią Kubisiak (“niemęski”, Stary Teatr w Krakowie), Wojciechem Grudzińskim (“Rodos”, Teatr Komuna Warszawa), Anią Nowak (“Języki przyszłości/Future Tongues”, Nowy Teatr w Warszawie).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Idź do oryginalnego materiału