Jeśli pociąga Cię atmosfera siedzenia wśród setek, tysięcy, a choćby dziesiątek tysięcy ludzi wrzeszczących na widok rzutu kostką, rok 2025 będzie Twoim rokiem. Kalendarz jest w tej chwili pełen występów na żywo w grach RPG, których zakres i skala są większe niż wszystko, co było wcześniej. Krytyczna rola oczywiście robi duże wrażenie i świętuje swoją pierwszą dekadę serią wyprzedanych egzemplarzy występy na żywo w USA i Australii które z pewnością przyciągną tłumy. Tymczasem Dimension 20 ma plany zwiedzając zachodnie wybrzeże. Ale najpierw płodna grupa improwizatorów z Dropout organizuje największy pojedynczy występ na żywo D&D w historii gatunku, na który bilety są wyprzedane dla prawie 20 000 fanów w Ogród Madison Square. I chociaż te występy na żywo ustanawiają nowe rekordy, należy pamiętać, iż w rzeczywistości są częścią znacznie dłuższej tradycji występów w grach RPG na żywo, która w wielu przypadkach jest nieco starsza niż niektórzy z obecnych fanów.
Jako pracownik naukowy zajmujący się historią rzeczywistej zabawy zwykle napotykam trudności w śledzeniu współczesnych programów cyfrowych, których w tej chwili jest dziesiątki tysięcy i każdy zawiera dziesiątki, a potencjalnie setki godzin treści. Kiedy zacząłem przyglądać się prehistorii offline ludzi grających w gry RPG dla publiczności na żywo, odkryłem nowy zestaw wyzwań: chociaż niektórzy fani prawdziwej gry prawdopodobnie wiedzą, iż wygląda to jak Lochy i tatusiowie I To nie jest kolejny podcast D&D organizują własne, coraz większe trasy koncertowe od początku lat 20. XX wieku i tyle Szklane działo koncertuje od 2018 roku, są tylko częścią najnowszej generacji wersji offline spektaklu performatywnego.
Ważną częścią prehistorii współczesnych gier online są poprzednie dziesięciolecia, kiedy ludzie grali w gry RPG offline, dla widzów w teatrach, barach, salach kongresowych i kampusach uniwersyteckich na całym świecie. Znalezienie informacji o tych występach wiąże się z nowymi wyzwaniami: wyszukiwanie starych programów konwencji, potrząsanie pięścią niedziałających stron internetowych, wysłuchiwanie tych, którzy pamiętają i mogą mi powiedzieć, jak to było być na tych koncertach.
Jak dotąd najstarszym przykładem, jaki udało mi się prześledzić, jest
wydarzenie w stylu Battle Royale, określane jako „dziwny kuzyn Dungeons & Dragon”, które powoli gromadzi publiczność w trakcie rozgrywki, w miarę jak pokonani gracze stają się jej częścią. Coroczna gra organizowana jest od ponad trzech dekad. Jest prawie pewne, iż w latach 90. i 2000. na innych kampusach uniwersyteckich organizowano dla publiczności jakieś gry RPG (i dajcie nam o tym znać w komentarzach!).
Podobnie konwencje były wczesnym miejscem, w którym widzowie mogli oglądać grę innych ludzi. Projektant gry Allan Goodall wspomina w wiadomości do Polygon: Zew Cthulhu gra na pierwszym Necronomiconie w Danvers w stanie Massachusetts w 1993 roku. Akcja rozgrywa się podczas Bostonu Wielkie wykopaliskaW przygodzie bierze udział 12 graczy, wśród których, jak zauważył Goodall, znajdują się „ghule NPC”. Tracy i Laury Hickmanów Zabójcze śniadanie to długotrwała tradycja Gen Con, która trwała od końca lat 90. do początków 2020 r., wysyłając setki graczy na zagładę w ciągu zaledwie dwóch godzin.
Konwencjonalne występy na żywo spotkały się z wczesną grą, kiedy Przejęcia włączone seria zaczęła występować na żywo na konwencjach PAX Penny Arcade w 2010 r., począwszy od corocznych odcinków na PAX Prime, aż do dodania PAX East w 2014 r., West w 2016 r. oraz South, Australia i Unplugged w 2017 r. Luźno powiązana narracja rozciąga się teraz na cały obszar dekadę, ale nigdy nie wymaga od swoich odbiorców zbyt wiele dzięki animowane podsumowania reżyserowany i opowiadany przez Krisa Strauba.
Wczesne występy Critical Role na żywo w latach 2016–2020 składały się głównie z głównych odcinków kampanii wykonywanych w połączeniu z różnymi konwencjami, chociaż logistyka transmisji na żywo z kin nieprzyzwyczajonych do tak złożonej produkcji oznaczała, iż problemy techniczne często udaremniały działanie zespołu. Do czasu oni powrócił do występów na żywo w latach 20. XX wiekuudało im się stworzyć bardziej wyrafinowane konfiguracje nagrywania swoich programów, chociaż podobnie jak reszta treści firmy, programy są teraz emitowane po nagraniu.
W podobny sposób zespół Dimension 20 miał ograniczone szanse na występy na żywo przed wybuchem pandemii COVID-19, a podstawowa obsada Intrepid Heroes grała na konwencji C2E2 w Chicago w 2018 r. Bell House na Brooklynie I RTX w 2019 roku. Aabria Iyengar nakręciła specjalny one-shot Odmieńcy i magia Na Gen Con w 2022 rale podstawowa obsada zagrała ponownie na żywo dopiero w kwietniu 2024 r., kiedy zagrali sześć koncertów w czterech miastach w ciągu wyprzedana trasa koncertowa po Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Oprócz szkół wyższych i konwencji do improwizowanej rozgrywki wykorzystywano kluby komediowe, bary i inne miejsca na imprezy dla nerdów. Ta analogowa tradycja jest przez cały czas kontynuowana na scenach takich jak częściowo scenariuszowy program w Los Angeles Mistrz Lochówktóra działa od początku 2010 roku i ma siedzibę w Seattle Lochy i Drag Queensktóry od 2021 roku koncertuje po całym kraju.
[Editor’s note: Seattle-based Dungeons & Drag Queens also shares its name with a popular Dimension 20 series, now in its second season. The name is used with permission, which is clearly indicated on Dropout’s broadcasts.]
Jednak najbogatszą, jeszcze niezbadaną częścią historii występów na żywo, w tym gier RPG, są powiązania z różnymi festiwalami Fringe. Festiwale poboczne skupiają uwagę na spektaklach tworzonych poza instytucjami teatralnymi, często na małą skalę, niskobudżetowych lub eksperymentalnych. Festiwale poboczne gromadzą tysiące lub dziesiątki tysięcy występów w kilkudziesięciu lub więcej miejscach, dlatego nagrania mogą być nierówne lub choćby nieistniejące.
DnD Improwizacja rozpoczął się w 2006 roku na festiwalu Winnipeg Fringe i trwa do dziś. Polygon usłyszał od komików Bena McKenziego i Richarda McKenziego (bez spokrewnienia), którzy jako pierwsi stworzyli „+1 Sword”, improwizowany spektakl obejmujący D&D, który duet wystąpił w przypominającym loch piwnicznym barze na Melbourne Fringe Festival w 2009 r. i Melbourne Comedy Festival w 2010 r. . Następnie oboje stworzyli w pełni zaimprowizowany program komediowy Przeszukiwanie lochówz Benem w roli DM oraz gościnną obsadą komików i improwizatorów, przy dużym udziale publiczności. Program będzie emitowany z różnymi ustawieniami co miesiąc do 2014 roku i od tego czasu jest wystawiany z przerwami, m.in. na PAX Australia. Spektakl trochę przypomina Dwudziestostronna Tawernaobecnie przedstawienie poza Broadwayem z planowanym montażem w Australii, które pojawiło się w Edinburgh Fringe. Również w zeszłym roku w Edynburgu Chaosium, Szkocka Biblioteka Narodowa i Laboratorium Historii i Gier Uniwersytetu w Edynburgu współpracowały, aby sponsorować gra na żywo w Zewie Cthulhu.
Nad tym przez cały czas bardzo dużo pracujemy. Przed nami jeszcze dużo pracy, aby prześledzić historię gier RPG w przedstawieniach teatralnych na żywo – niezależnie od tego, czy jesteś fanem, graczem, czy po prostu znalazłeś się w klubie improwizowanym we właściwym czasie, daj nam znać w komentarzach, jeżeli pamiętacie występy na żywo, o których nie powinniśmy zapominać!