Podsumowanie roku 2024 – Jarek Szczęsny

nowamuzyka.pl 1 dzień temu

Czas artystek.

Obstawiam, iż miniony rok nikomu żadnej części ciała nie urwał z powodu swojej znakomitości, co nie czyni go też rokiem gorszym, a jedynie sytuuje go w stanach średnich. Pozostawiam na boku zbyt często powtarzane uwagi o nadmiarze i z kronikarskiego obowiązku jedynie nadmieniam, iż poniższy zestaw wybrany został z tego, co byłem w stanie przesłuchać.

Liczbowo i jakościowo rok 2024 należał do artystek. Począwszy od królowej stadionów (Taylor Swift) poprzez autorkę głośnej płyty pop (Charli XCX) aż po grono mistrzyń zaludniających poniższe zestawienie: Moor Mother, Beth Gibbons, Maniucha Bikont, Mabe Fratti czy Kali Malone. Jeszcze należy koniecznie wymienić saksofonistkę Zoh Ambę.

Mainstream z roku na rok traci na świeżości przez co staje się całkowicie pomijalny. Natomiast muzyka nieszukająca poklasku za wszelką cenę miała się dobrze, oby miała także publiczność. Po stronie męskiej na specjalne wyróżnienie zasługuje Josh Johnson występujący aż na trzech płytach wytypowanych przeze mnie. Rzeczy wyjątkowe podarowali nam także Piernikowski oraz Coals.

Zaskakująco sporo było rozczarowań. Niektóre naprawdę były gorzkie. Nikt nie mówił, iż zawsze będzie dobrze. Kilka słów należy się jeszcze szerzej nieopisanemu Geordiemu Greepowi z Black Midi (w 2024 w wersji solo), który z twarzą cherubinka wszelkiej maści treści moralność nadwątlające wyśpiewuje tworząc odważną mieszankę stylów i bezkompromisowość wyciągając na wyższy poziom.

Różnorodności warto bronić, szczególnie przed homogenicznym obrazem muzyki serwowanym przez serwisy streamingowe, z których sam korzystam. jeżeli więc moje zestawienie może się na coś przydać, to niech będzie potraktowane jako próba przełamania jednorodności. Oto moja pięćdziesiątka – kolejność alfabetyczna:

||ALA|MEDA|| – Spectra Vol.2 | Brutality Garden / recenzja

Antonina Car x Niczos – Toń | Coastline Northern Cuts / recenzja

Antonina Nowacka – Sylphine Soporifera | Mondoj / recenzja

Arooj Aftab – Night Reign | Verve / recenzja

Beings – There Is A Garden | No Quarter / posłuchaj

Beth Gibbons – Lives Outgrown | Domino Recording / recenzja Mateusza Piżyńskiego

BLED – Terra Incognita | Alpaka / recenzja

Błoto – Grzybnia | Astigmatic / recenzja

Coals – Sanatorium | PIAS / recenzja

Colin Stetson – The love it took to leave you | Invada / recenzja

Fire! – Testament | Rune Grammofon / recenzja Łukasza Komły

Gary Gwadera – Far, far in Chicago. Footberk Suite | Pointless Geometry / recenzja

Geordie Greep – The New Sound | Rough Trade / posłuchaj

Gerda – Diabeł | Dyspensa / recenzja

Godspeed You! Black Emperor – No Title as of 13 February 2024: 28,340 Dead | Constellation / recenzja Mikołaja Pajdaka

Hinode Tapes – Kiki Mori | Instant Classic / recenzja

Hubert Zemler & Aukso – Poemat toksyczny | Audio Cave / recenzja

Jamie xx – In Waves | Young / recenzja

Javva – Picaros | Mystic / recenzja

Jeff Parker, ETA IVtet – The Way Out of Easy | International Anthem / recenzja

Johnny Coley – Mister Sweet Whisper | Mississippi Records / recenzja Łukasza Komły

Josh Johnson – Unusual Object | Northen Spy / recenzja

Julia Holter – Something in the Room She Moves | Domino / recenzja

Kali Malone – All Life Long | Ideologic Organ / recenzja

KRM & KMRU – Disconnect | Phantom Limb / recenzja

Laura Marling – Patterns in Repeat | Partisan / recenzja

Mabe Fratti – Sentir que no sabes | Unheard Of Hope / recenzja

Maniucha Bikont – Porządki | Requiem / recenzja

Marek Pospieszalski Octet & Zoh Amba – Now! | Instant Classic / recenzja

Matylda/Łukasiewicz – Matka | Echo Production / recenzja

Meril Wubslin – Faire Ça | Bongo Joe Records / recenzja Łukasza Komły

Moor Mother – The Great Bailout | Anti- / recenzja

Nadine Shah – Filthy Underneath | EMI / recenzja

Nick Cave & The Bad Seeds – Wild God | PIAS / recenzja

Nilüfer Yanya – My Method Actor | Ninja Tune / recenzja

Oren Ambarchi, Johan Berthling, Andreas Werliin – Ghosted II | Drag City / recenzja Łukasza Komły

Panglossian – Traces de pas | Loża / recenzja

Piernikowski – Beyond Echo of Time | wyd. własne / recenzja Bartka Woynicza

Połoz – What Kind of Flower are you | Mik.Musik.!. / recenzja

Raphael Rogiński – Žaltys | Unsound / recenzja

RZWD – GAPS | Gusstaff / recenzja

Shellac – To All Trains | Touch and Go Records / recenzja Łukasza Komły

SML – Small Medium Large | International Anthem / recenzja Łukasza Komły

SSRI – SSRI | Pointless Geometry / recenzja

The Cure – Songs Of A Lost World | Fiction / recenzja

The Smile – Wall of Eyes | XL Recordings / recenzja Bartka Woynicza

Tyler, The Creator – Chromakopia | Columbia / recenzja Mikołaja Pajdaka

Xiu Xiu – 13″ Frank Beltrame Italian Stiletto with Bison Horn Grips | Polyvinyl / recenzja

ZA! + Perrate – Jolifanto | Lovemonk / recenzja Łukasza Komły

Zaumne – Only Good Dreams for Me | Warm Winters Ltd. / recenzja

Idź do oryginalnego materiału