Uwaga! Aktualizujemy poniższy tekst.
Paszporty POLITYKI, rocznik 1993, wchodzą w poważny wiek i przez cały czas poważnie traktują swoje zadanie: łowią nadzwyczajne talenty. Trzy dekady temu to byli twórcy i dokumentaliści transformacji, teraz to artystki i artyści epoki obfitości, też dokumentujący swoje czasy, ale własnymi środkami wyrazu. Nie są to i nigdy nie były osoby i dzieła łatwe do zaszufladkowania, na tym zresztą również ich wyjątkowość polega.
Nagrody kulturalne „Polityki” tę obfitość uwzględniają, stąd odświeżone nazwy kategorii – od ubiegłego roku „literaturę” zastępuje szeroko pojęta „książka” (w dodatku pierwszy raz wygrał komiks), od tego roku zamiast „teatru” wręczamy Paszport w kategorii „scena”, obejmującej spektakle, choreografię, taniec i ruch, no właśnie, sceniczny. Od poprzedniej edycji własny Paszport przyznają też czytelnicy i czytelniczki, głosując analogowo lub cyfrowo i dołączając wirtualnie do jurorskiej kapituły.
„Policzmy się! – głosiło hasło akcji towarzyszącej kilka lat temu badaniom środowiska, które miały poprzedzać dyskusję o zawodzie artysty. My taką akcję przeprowadzamy po raz 32., tyle iż w mniejszej skali” – pisał Bartek Chaciński, szef działu kultury i zastępca redaktora naczelnego naszego tygodnika, anonsując najnowszą edycję Paszportów POLITYKI. W wyborze 21 nominacji pomogli nam reprezentanci polskiej krytyki, łącznie 52 osoby. Powstała z tego panorama wszechstronnych twórców, którym za narzędzie wyrazu służy pióro, haft, własne ciało, klawesyn, a choćby mem. Miło nam ich wszystkich raz jeszcze przedstawić:
FILM: Sandra Drzymalska, Jakub Rużyłło, Kamila Tarabura
SCENA: Gruba i Głupia (Patrycja Kowańska i Dominika Knapik), Wojciech Grudziński, Katarzyna Minkowska
KSIĄŻKA: Marta Hermanowicz, Jul Łyskawa, Joanna Wilengowska
SZTUKI WIZUALNE: Monika Drożyńska, Daniel Kotowski, Ala Savashevich
MUZYKA POWAŻNA: Gabriela Legun, Maciej Skrzeczkowski, Antoni Wrona
MUZYKA POPULARNA: Daria ze Śląska, Kasia Lins, Kuba Więcek
KULTURA CYFROWA: Critical Hit Games, NAFO (North Atlantic Fella Organization), Jacek Nagłowski
Wszyscy nominowani otrzymują „dietę paszportową” – nagrodę pieniężną w uznaniu za ich działania i w zastępstwie za brak działań klasy politycznej. Cała branża przez cały czas czeka na ustawową ochronę zawodu artysty i systemowe rozwiązania, dzięki którym mogłaby swobodnie wciąż robić swoje.
„Krytyka Polityczna” opublikowała przed Paszportami tekst krytyczny, rozwijając argument pianisty i kompozytora Kamila Piotrowicza, który postuluje, by skupieni w ZAiKS-ie artyści „ogarnęli się i utworzyli zsolidaryzowane środowisko”, zapobiegając dalszemu wspieraniu naszych nagród. W dzisiejszym newsletterze odpowiada na te zarzuty Bartek Chaciński: „Autor nie odnotował, iż choć ZAiKS od lat hojnie wspiera galę finansowo, 223 tys. zł transferujemy wprost do 21 nominowanych i nagrodzonych w siedmiu kategoriach oraz zdobywcy Kreatora Kultury. Bez wsparcia najwierniejszych partnerów i sponsorów – w tym przede wszystkim ZAiKS-u – nie udałoby się też tej gali, a być może i nagrody, przeprowadzić przez ostatnie niepewne lata”.
Niżej na gorąco przedstawimy werdykty we wszystkich kategoriach. Bądźcie z nami!